#هزار_و_یک_نکته_از_قرآن_کریم (نکته 28)
💠 معناى وجه الله 💠
❌ وجه در لغت به معناى صورت است و گاهى به معناى ذات به كار مى رود. بنا بر این «وجه اللّه» یعنى ذات خدا. پس ذكر كلمه «وجه» در آیه انفاق و مانند آن متضمّن نوعى تأكید است. زیرا هنگامى كه گفته مى شود «براى ذات خدا»، تأكید آن از «براى خدا» بیشتر است؛ یعنى حتماً براى خدا باشد، نه دیگرى.
⭕️ افزون بر آن، معمولاً صورت انسان شریف ترین قسمت ظاهرى بدن اوست. زیرا اعضاى مهم بینایى، شنوایى و گویایى در آن قرار گرفته اند. به همین دلیل هنگامى كه كلمه «وجه» به كار برده مى شود، شرافت و اهمیت را مى رساند. در اینجا ...
#استاد_قرائتی
#التماس_دعای_فرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#اسلام_آیین_خشونت_یا_رأفت
↜آیا قانون قصاص مظهر خشونت دینی است؟
چرا اسلام قانون قصاص را تصویب کرد؟ آیا قصاص نوعی خشونت نیست؟ آیا گرفتن جان یک انسان، هر چند گناهکار باشد، خشونت محسوب نمی شود؟
نکته اوّل- خداوند پس از بیان قانون قصاص در آیه 178 سوره بقره، می فرماید:
«اگر قصاص نکنید، و جانی را مورد عفو و بخشش قرار دهید، بهتر است.»
یعنی قصاص واجب نیست، بلکه مستحب هم نمی باشد؛ امّا برای جلوگیری از جنایت جنایتکاران و تکرار موارد مشابه، این حق به اولیاء مقتول داده شده، و آنها مجاز به این کار هستند؛ ولی قصاص نه واجب است و نه مستحب. (دقّت فرمایید)
نکته دوم- در آیه 179 همان سوره، فلسفه قصاص را ادامه زندگی و حیات، و حمایت از زندگی زندگان بیان فرموده است، نه کینه و عداوت و انتقامجویی. اگر بر قاتل شروری که جان و مال و ناموس مردم در نظر او هیچ ارزش و احترامی ندارد، ترحّم شود، و رحمت اسلامی او را فرا گیرد، و او با سوء استفاده از این رحمت و رأفت، روز به روز به جنایات گسترده تریدست بزند، آیا این کار ترحّم بر پلنگ تیز دندان و خیانت در حقّ گوسفندان نمی باشد! برخورد با اراذل و اوباش جامعه، که هیچ راه دیگری برای جلوگیری از شرّ آنها جز قصاص باقی نمانده، خشونت نمی باشد. بلکه مصداق روشن رحمت است، تا دیگران بتوانند با آرامش به زندگی خویش ادامه دهند.
منبع کتاب #آیین_رحمت
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یااباصالح_المهدی❣
چشمهای دل من در پی دلداری نیست
درفراق توبجز گریه مرا کاری نیست
سوختن درطلب یوسف زهراعشق ست
بنازم به چنین عشق که تکراری نیست
#سه_شنبه_های_مهدوی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#یا_مهدی_ادرکنی
بے عشق مٙهدے در دلم لطف و صفا نیسٺ
لایق بہ خاڪ اسٺ آن دلےڪہ مبتلا نیسٺ
هـــــر روز بـایـد از فـراقـش نـالـہ ســر داد
مٙهـــــدے فقط آقاے روز جمعـہ ها نیسٺ
#التماس_دعای_فرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#آیات_نور
#حزب اول
آغاز سوره ی حمد با ذکر نام خداوند است. در بین همه ی اقوام، رسم بر این است که آغاز کار به نام بزرگی باشد و بزرگ همه ی ما خداوند است، پس بهتر است هر کاری با نام خدا شروع شود. بسم الله در آغاز همه ی کتب آسمانی نیز آمده است و این نشان از اهمیت این نام دارد. بسم الله علامت ایمان و دوری از تکبر است. بسم الله تکیه و پناه بر خدایی است که خالق همه چیز است. بسم الله آغاز بندگی است. در بحث تفسیر سوره ی حمد باید گفت که عده ای از اهل تفکر، بسم الله را جزء این سوره دانسته اند.
#استاد_قرائتی
#التماس_دعای_فرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#آیات_نور
#حزب دوم
هر چند اين آيه به دنبال خطابهايى كه به يهود شده آمده است، ولى مخاطب آن همهى مردم هستند. در روايات مىخوانيم كه حضرت على عليه السلام هرگاه مسئلهى مهمى برايشان رخ مىداد به نماز مىايستادند واين آيه را تلاوت مىكردند.
در روايتى از پيامبر اسلام (ص) نقل شده، كه صبر بر سه نوع است: 1. صبر در برابر مصيبت. 2. صبر در برابر معصيت. 3. صبر در برابر عبادت. «1» بنابراين آنچه در روايات آمده كه مراد از صبر در اين آيه روزه است، اشاره به يكى از مصاديق صبر دارد.
نماز براى رسول الله (ص) و امثال او نور چشم است «2» ولكن براى بعضىها كه خشوع ندارند، همچون بارى سنگين است. خشوع، مربوط به قلب و روح و خضوع، مربوط به اعضاى بدن است.
نمازِ با توجّه، انسان را به ياد قدرت بىنهايت خدا مىاندازد و غير او را هر چه باشد كوچك جلوه مىدهد. مِهر او را در دل زياد مىكند، روحيّهى توكّل را تقويت مىكند وانسان را از وابستگىهاى مادّى مىرهاند. همهى اين آثار، انسان را در برابر مشكلات مقاوم مىسازد.
صبر و مقاومت، كليد تمام عبادات است. فرشتگان به اهل بهشت سلام مىكنند، امّا نه به خاطر عبادت و نماز و حج و زكات آنان، بلكه به خاطر مقاومت و پايدارى آنها «سلام عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ» «3» چون اگر مقاومت نباشد، نماز وجهاد وحج وزكات نيز وجود نخواهد داشت. حتّى شرط رسيدن به مقام هدايت و رهبرى الهى، صبر است؛ «جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا» «4»
«1» بحار، ج 71، ص 77.
«2» بحار، ج 16، ص 249.
«3» رعد 24.
«4» سجده، 24.
#استاد_قرائتی
#التماس_دعای_فرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#آیات_نور
#حزب سوم
نکات آیه فوق⇧⇩:
1- ايمان به حضور و علم خداوند، انسان را از خطاها باز مىدارد. «أَ وَ لا يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ...»
2- در نزد خداوند، آشكار و نهان يكسان است. «يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَ ما يُعْلِنُونَ»
#استاد_قرائتی
#التماس_دعای_فرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج