🔰 آیا اهل سنت حدیث - من کنت مولاه فهذا علی مولاه - رو قبول دارند؟ اگر قبول دارند چرا با خلافت حضرت علی علیهالسلام مخالفت کردند؟
✅ تمام مسلمانان رخداد عظیم غدیرخم را كه در آخرین سفر حج رسول الله (ص) اتفاق افتاد را قبول داشته و میگویند در سال دهم هجری در روز هیجدهم ذیحجه در محل غدیرخم در منزلگاهی به نام جحفه - محل انشعاب خطوط كاروانها به مدینه و مصر و شام و مكه - كه حجّاج از آن جا از یكدیگر جدا شده هر كدام به شهر و دیار خود باز میگشتند، رسول خدا (ص) در آن جا به كاروانیان دستور توقف داد و مقرر داشت تا در همان جا فرود آیند. فرمود تا پیش رفتگان را فراخوانده از راه رفته باز گردانند و منتظر بمانند تا واپس ماندگان نیز از راه برسند آن گاه فرمان داد تا آن جمعیت بسیار كه بنا به قولی بر یك صد و بیست هزار نفر بالغ میشدند متفرق نشوند.
🔻دلیل اختلاف اهل سنت با خلافت امام علی (علیهالسّلام) به این مطلب بر می گردد که: اهل سنّت در معنای حدیث غدیر «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» اختلاف كردند. بعضی از اهل سنت میگویند پیامبر اكرم (ص) در روز غدیرخم حضرت علی (علیهالسّلام) را به عنوان دوست خویش معرفی كردند. اگر چنان چه بپذیریم حدیث غدیر دلالت بر امامت حضرت علی (علیهالسّلام) میكند نمیپذیریم كه حدیث غدیر دلالت بر امامت بلافصل حضرت علی میكند تا موجب شود خلافت سه خلیفه منتفی شود.[۲]❗
🔺به اعتقاد شیعه با توجه به مجموع گفتار رسول خدا (ص) در غدیر، معنای مولا در جمله «من كنت مولاه فهذا علی مولاه» دارنده قدرت ولایت در دین و امور مسلمانان است، نه معانی دیگر - دوست، یاری كننده، همسایه و ...
‼ معنا ندارد كه پیامبر اسلام (ص) در آن هوای گرم و سوزان طاقتفرسا در میان آن همه مسلمان و در آن هوای گرم و نامناسب حضرت علی (علیهالسّلام) را به عنوان دوست خویش معرفی كرده باشند آن چه كه فهمیده میشود این است كه پیامبر (ص) در آن هوای نامساعد یك مسأله دینی بسیار با اهمیتی را به مسلمانان معرفی كردند كه آن هم مسأله با اهمیت جانشینی و امامت است چون پیامبر (ص) تا آن وقت اصول و فروع دین و احكام آنها را بیان كرده بودند به جز این كه مسأله بسیار مهم جانشینی و امامت بعد از خودشان به نحو مراسم نصب و تبریك برگزار نكرده بودند لذا در روز غدیرخم مراسم نصب و تبریك حضرت علی (علیهالسّلام) بود كه در غدیرخم برگزار شد.[۳]
🔹از طرفی دعایی را كه پیامبر اسلام (ص) در غدیرخم در حق حضرت علی (علیهالسّلام) داشتند كه فرمودند: 💫«اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» این دعا مناسب و شایسته شخصیتی است كه زعامت و رهبری ملت اسلام را بر عهده داشته باشد و قرینه است بر اینکه پیامبر اسلام (ص) در آن روز حضرت علی (علیهالسّلام) را به عنوان خلیفه و زعیم مسلمانان تعیین كردند.[۴]
🔸آن چه جای تأمل دارد این است كه، پس از رحلت رسول خدا (ص) چون عدهای از تصاحب كنندگان حكومت ادعا كردند كه رسول خدا (ص) آن چه درباره علی (علیهالسّلام) فرموده در آستانه وفات نسخ كرد، در واقع یاد كردن از واقعه غدیر كم ارزش شد.❗❕❗
🔹از نظر شیعه، این قضیّه مورد تأیید است و حتّی همه مفسّران شیعه و حدود ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت معتقدند كه آیه «تبلیغ» ؛
💠﴿ یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ﴾
📖: [مائده/۶۷]
🌟« ای پیامبر (ص) آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده، به مردم ابلاغ كن و اگر نكنی، رسالت خود را به طور كامل انجام ندادهای و خداوند تو را از مردم بدخواه حفظ میكند.»🌟
🔸دراین جا به دیدگاه برخی از مفسّران اهل سنّت اشاره میكنیم:
👌۱. واحدی نیشابوری در كتاب اسباب النّزول، صفحه ۱۵۰ میگوید: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است.
👌۲. سیوطی در كتاب الدر المنثور، جلد ۲، صفحه ۲۹۸ مینویسد: «یا ایها الرسول...»، روز عید غدیر درباره علی بن ابیطالب نازل شده است.
👌۳. فخر رازی در كتاب تفسیر [۵] خود میگوید: «مفسّران ده وجه و سبب برای نزول این آیه بیان كردهاند»؛ سپس در ادامه میگوید: «دهم این كه این آیه در مقام فضیلت علی بن ابیطالب نازل شده است و هنگامی كه این آیه نازل شد، پیامبر اسلام دست حضرت علی را گرفت و فرمود: هر كه من مولا و سرپرست و حاكم او هستم، علی هم مولای او است».🙏
📚[۱]. در كتابهای اهل سنت نام ۱۴۶ نفر از صحابیانی كه در غدیر حضور داشته اند یاد شده است. در این باره ر.ك: الغدیر، ج ۱ .
📚[۲]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۱۰۱؛
📚[۳]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۳؛
📚[۴]. دلایل الصدق، ج ۲، ص ۹۵
📚[۵]. ذیل آیه ۹۷ سوره مائده.
🌷🌤بـوی ظـهـور🌤🌷
┄✦۞✦✺﷽✺✦۞✦┄
#حدیث_نور
✨امام هادی علیهالسلام فرمودند:
به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود، فرمودند: از این کار خودداری کن که تملق بسیار، بدگمانی به بار آورد و اگر برادر مؤمنت مورد اعتماد تو واقع شد، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان ده.✨
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✾ ✾ ✾ ══════💚══
#ماجرای_غدیرخم_درمنابع_اهلسنت
#مبلغ_غدیر_باشیم
⇦بیشتر در زیر نویس منابع اهل سنت بیان خواهد شد⇨
○مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۰۴.
●تاریخ مدینه دمشق، ج۴۲، ص۲۱۸.
○مسند احمد، ج۳۲، ص۷۳.
●المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۶۱۳.
○مسند احمد، ج۲، ص۲۶۹.
●المعجم الکبیر، ج۵، ص۱۷۱.
○الصواعق المحرقة، ج۲، ص۴۳۸.
●مرعاة المفاتیح شرح مشکاة المصابیح، ج۱، ص۲۹۰.
○نوادر الاصول فی احادیث الرسول، ج۱، ص۲۵۸.
●نیل الاوطار، ج۲، ص۳۳۷.
○التیسیر بشرح الجامع الصغیر، ج۱، ص۳۶۷.
●روح المعانی، ج۴، ص۱۸ و ج۲۲، ص۱۶.
○تفسیر الکشف و البیان، ج۸، ص۴۰.
●مسند احمد، ج۳۲، ص۱۱.
○تفسیر ابن کثیر، ج۴، ص۱۲۲.
●سنن ترمذی، ج۶، ص۱۳۳.
○المستدرک علی الصحیحین ج۳، ص۶۱۳.
●السنن الکبری، ج۷، ص۳۱۰.
○المعجم الکبیر، ج۳، ص۱۷۹.
●مسند ابییعلی، ج۱۱، ص۳۰۷.
⇧فقط تعداد کمی از اسناد اهل سنت⇧
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#آیات_نور
#حزب هفتاد و چهارم
پیامهای آیات فوق⇧⇩:
1- مطالعه دربارهى موجودات هستى و زيبايىهاى آن، بهترين راه خداشناسى است. «أَ وَ لَمْ يَرَوْا»
2- قرآن كسانى را كه با ديد عميق به جهان نگاه نمىكنند، توبيخ مىكند. «أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ»
3- يكى از نشانههاى قدرت خداوند، زوج بودن گياهان است. أَنْبَتْنا ... زَوْجٍ كَرِيمٍ
4- در همهى گياهان فوايدى هست، گرچه ممكن است فايدهى بعضى براى ما كشف نشده باشد. «2» «مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ»
5- اگر قابليّت و زمينهى پذيرش حقّ در كسى نباشد، از همهى هستى نيز درس نمىگيرد. أَ وَ لَمْ يَرَوْا ... ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ
6- همه جا اكثريّت، نشانهى حقّانيّت نيست. «ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ»
7- پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تحت عنايت خاصّ خداوند است. «إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»
8- رحم خداوند بر اساس عجز نيست، او در حالى كه شكست ناپذير است مهربان است و به مخالفان مهلت مىدهد تا شايد برگردند و توبه نمايند. «الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ»
#استاد_قرائتی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج