همه را به ديوار ميزديم، براي اينكه خلاف قرآن است.[14]
3. (ممكن است روايت) راجع به خبرهاي ظهور وليعصر باشد و مربوط به علامات ظهور باشد و بخواهد بگويد در زمان غيبت عَلَمهايي كه به عنوان امامت، قبل از قيام قائم برپا ميشود باطل است[15] يعني روايت مورد خاص را ميگويد، لذا اطلاق ندارد.[16]
4. احتمال ديگر آن كه از قبيل پيشگويي باشد از اين حكومتهايي كه در جهان تشكيل ميشود تا زمان ظهور كه هيچ كدام به وظيفة خود عمل نميكنند، همينطور هم تاكنون بوده شما چه حكومتي در جهان بعد از حكومت علي بن ابيطالب ـ عليهالسّلام ـ سراغ داريد، كه حكومت عادلانه باشد و سلطنتش طاغي و برخلاف حق نباشد.[17]
جواب ديگر اين است كه بر فرض روايت طبق ظاهر معنا شود، باز قابل اعتنا نميباشد، چون در مقابل اين روايات آيات زيادي داريم كه دستور به قيام براي خدا[18] جهاد در راه خدا، امر به معروف و نهي از منكر، و مقابله با طاغوت داده است و هم چنين روايات فراواني داريم كه دستور به امر به معروف و نهي از منكر،[19] قيام در راه خدا، نموده است و دستورات و قوانين فراوان حكومتي كه در قرآن و روايات وجود دارد، نميتوانند مخصوص زمان خاصي باشد. امام خميني(ره) در اين زمينه ميفرمايد: «ممكن است صدها هزار سال ديگر (بگذرد) و مصلحت اقتضا نكند كه حضرت تشريف بياورد و در طول اين مدّت طولاني (آيا) احكام اسلام بايد بر زمين بماند و اجرا نشود و هركه هر كاري خواست بكند؟
(آيا) قوانيني كه پيامبر اسلام، در راه بيان و تبليغ و نشر و اجراي آن 23 سال زحمت طاقتفرسا كشيد، فقط براي مدّت محدودي بود؟ آيا خداوند اجراي احكامش را محدود كرد به دويست سال؟ و (آيا) پس از غيبت صغري، اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟
جواب سوّم اين است كه مسئله ولايت فقيه و تشكيل حكومت اسلامي؛ ادلة فراوان نقلي و عقلي همراه است كه هرگز روايت فوقالذكر در مقابل آن قدرت استقامت ندارد. به عنوان نمونه به يك دليل عقلي و يك دليل نقلي اشاره ميشود:
1. دليل عقلي، در اين جا جهت اختصار فقط[20] به يك دليل عقلي اشاره ميشود: «حيات اجتماعي بشر و نيز كمال فردي و معنوي او، از سويي نيازمند قانون الهي در ابعاد فردي و اجتماعي است كه مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسيان باشد، و از سوي ديگر نيازمند حكومت ديني و حاكمي عالم و عادل براي تحقق و اجراي قانون كامل، حيات انساني در بعد فردي و اجتماعياش بدون اين دو و يا با يكي از آن دو متحقق نميشود و فقدان آن دو، در بعد اجتماعي، سبب هرج و مرج و فساد و تباهي جامعه ميشود كه هيچ انسان خردمندي به آن رضا نميدهد اين برهان كه دليل عقلي است هم شامل زمان انبياء ميشود كه نتيجهاش ضرورت نبوّت است و هم شامل زمان پس از نبوّت رسول خاتم كه ضرورت امامت را نتيجه ميدهد، و هم ناظر به عصر غيبت امام معصوم است كه حاصلش ضرورت ولايت فقيه است.»[21]
2. دليل نقلي: آيات و روايات فراواني بر مسئله ولايت فقيه دلالت دارند. كه فقط به يك روايت اشاره ميشود.[22] امام زمان (عج) در قسمتي از پاسخ به پرسش اسحاق مينويسد: «در پيشامدها به راويان احاديث ما مراجعه كنيد آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدايم.»[23]
نتيجه اين كه: اوّلاً در خود روايت مذكور قرينه است كه مراد از قيام، قيامهاي طاغوتي است و در ثاني ادله فراواني در برابر اطلاق آن وجود دارد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ مجلّه انتظار، شمارة 1، سال اوّل، ص 126ـ143.
2ـ حكومت اسلامي، احمد واعظي، ص 147ـ142.
3ـ رهبري پرچمدار مبارزه با كفر و استكبار، احمد آذري قمي، ص 26ـ50.
📚📚📚 پی نوشت ها:
[1] . حر عاملي، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ دوم، ج11، ص37، روايت 6.
[2] . محمد بن يعقوب كليني، روضة كافي، تهران، دارالكتب الاسلاميه، ج8، ص296، ح456.
[3] . وسائل الشيعه، همان، ج11، ص39، روايت 11.
[4] . همان.
[5] . مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، داراحياء التراث العربي، چاپ دوّم، 1403ق ـ 1983م، ج46، ص199.
[6] . همان، ج45، ص365.
[7] . همان، ج45، ص343.
[8] . كشي، رجال كشي، ص125، ح199.
[9] . بحارالانوار، همان، ج52، ص253.
[10] . مطهري، مرتضي، قيام و انقلاب مهدي از ديدگاه فلسفة تاريخ، قم، انتشارات صدرا، ص67ـ68.
[11] . مجله انتظار، سال اول، شماره 2، مصاحبة با استاد علي كوراني، ص 61؛ ر.ک: بحارالانوار، همان، ج52، ص243، و ج57، ص216، روايت 37.
[12] . همان، ص81.
[13] . همان، ص14؛ و صحيفة نور، ج20، ص196ـ197.
[14] . مجله انتظار، همان، ص15؛ و صحيفة نور، ج20، ص198.
[15] . مجله انتظار، همان، ص18.
[16] . ولاية الفقيه، تهران، دارالكتب الاسلاميّه، ج1، ص238.
[17] . مجلّه انتظار، همان، ص18.
[18] . سبأ/46.
[19] . حر عاملي، وسائلالشيعه، همان، ج11، ص395.
[20] . ر.ك: واعظي، احمد، حكومت اسلامي، چاپ اوّل، 1380، ص172.
[21] . جوادي آملي، عبدالله، ولايت فقيه، قم، نشر اسراء
، 1378ش، ص151ـ152.
[22] . ر.ك: حكومت اسلامي، همان، ص147ـ167؛ و ر.ك: عليزاده، اكبر اسد، در ساحل انديشه، قم، مؤسسة امام صادق(ع)، چاپ اوّل، 1380، ص232ـ239.
[23] . محمد بن الحسن الحر العاملي، وسائل الشيعه، تهران، المكتبة الاسلاميه، چاپ اوّل، 1380، ج18، باب اوصاف القاضي، ح9.
www.m-mahdi.comچه کنيم که جزء ياران امام زمان عليه السلام باشيم؟.mp3
زمان:
حجم:
3.58M
سوال: 582
#یاران_امام_زمان
❓چه کنيم که جزء ياران امام زمان عليه السلام باشيم؟
پرسمان اعتقادی #استاد_محمدی
#التماس_دعای_فرج
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@booye_zohoor_resane_zohoor
@senne_taklif_va_bidari_islami
☀🌈عـصـر ظـهـور🌈☀
🔹 قسمت 144
🇮🇷 *ایرانیان در دوران ظهور*🇮🇷
♻️ *ایرانیان و زمینهسازی ظهور*♻️
👈 بنابراین روایاتِ مربوط به مقدمات ظهور، سه دسته هستند:
◀️ *الف:* روایاتِ مربوط به دولت هواداران درفشهای سیاه که شیعه و سنّی آن را نقل کردهاند.❗
◀️ *ب:* روایاتِ مربوط به ظهور حکومت یمنی که فقط در منابع شیعه وارد شده و شبیه این روایات در برخی از منابع سنیها آمده اما بیانگر ظهور یمانی پس از ظهور حضرت مهدی علیهالسّلام است.❗
◀️ *ج:* روایاتی که حاکی از ظهور زمینه سازان قیام حضرتند، بیآنکه جزئیات آنها را مشخص نمایند. اما بزودی بیان خواهیم کرد که این روایات بطور کلی بر یارانِ ایرانی و یمنیِ آن حضرت منطبق است که زمینه سازِ حکومتِ آن حضرتند.👌❗
🔸 روایات، زمان روی کار آمدن حکومت یمنیها را مشخص نموده و آنرا سال ظهور حضرت و همزمان با خروج سفیانی یا نزدیک به آن میداند.👌❗
🔸 خروج سفیانی به منظور دشمنی با آن حضرت و از سرزمین شام یا منطقهای در نزدیکی آن به وقوع خواهد پیوست که بزودی جزئیات آن را بیان خواهیم کرد.❗
➖ اما حکومت ایرانیان زمینهساز، به دو مرحلهٔ مشخص تقسیم میشود:
🔹 مرحلهٔ اول، آغاز نهضت آنان بدست مردی از قم که شاید نهضت او سرآغاز امر ظهور حضرت باشد چرا که در روایت آمده که « آغاز نهضت آن حضرت از ناحیهٔ مشرق است.»👌❗
🔹 مرحلهٔ دوم، ظهور دو شخصیت موعود در بین ایرانیان به نام سید خراسانی و فرماندهٔ نیروهای او شعیب بن صالح است.👌❗
🔸 در تعدادی از روایات، مشخص گردیده که نهضت شعیب و خراسانی شش سال قبل از ظهور حضرت مهدی علیهالسّلام است. از محمّد بن حنفیه نقل شده که:
💫« پرچم سیاه بنیعباس خروج کند سپس پرچم سیاه دیگری از خراسان ظاهر شود حاملان آن درفشها کلاه سیاه و لباس سفید بر تن دارند، پیشاپیش آنان مردی است که او را صالح بن شعیب و یا شعیب بن صالح مینامند و از قبیلهٔ بنیتمیم است، آنان نیروهای سفیانی را شکست داده و در بیت المقدس فرود آیند تا مقدمات حکومت مهدی را فراهم آورند، تعداد سیصد تن از شام به آنها بپیوندند، فاصلهٔ خروج او تا تحویل زمام امور به مهدی علیهالسّلام هفتاد و دو ماه است.»(1)❗
➖ در مقابل این احادیث، روایات دیگری هست که میگوید، ظاهر شدن خراسانی و شعیب همزمان با ظاهر شدن یمانی و سفیانی است، از امام صادق علیهالسّلام روایت شده که فرمود:
(ادامه دارد) ...
〰〰〰〰〰〰〰
📚: عصر ظهور، (علی کورانی)، ص ۲۱۶ و ۲۱۷.
📚:1- نسخهٔ خطی ابن حماد ص ۸۴ و قریب به همین مضمون در ص ۷۴.
⛈🌤بـوی ظـهـور🌤⛈
https://chat.whatsapp.com/CwfcV2Ysy4JCM5071GEki5
https://eitaa.com/booye_zohoor_resane_zohoor
@resane_zohoor
💥🌤انتظار ظهور با دعای ظهور🌤💥
💥🌤بهار حضور با دعای ظهور🌤💥
✅ دعایی که مضامین آن با ظهور مولا صاحب الزمان (عج) و در دولت آن حضرت محقق و جلوهگر خواهد شد.
💐 بِسْمِاللهِ الْرَّحمٰنِ الْرَّحیمْ 💐
🌸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُمْ🌸
🤲 اَللّٰهُمَّ اَدْخِلْ عَلیٰ اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ
🤲 اَللّٰهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جٰآئِعٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیٰانٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فٰاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ
🤲 اَللّٰهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ
🤲 اَللّٰهُمَّ سُدَّ فَقْرَنٰا بِغِنٰاکَ
🤲 اَللّٰهُمَّ غَیِّرْ سُوٓءَ حٰالِنٰا بِحُسْنِ حٰالِکَ
🤲 اَللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَ اَغْنِنٰا مِنَ الْفَقْرِ اِنَّکَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ.
✍ ترجمه
✨ خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور ،
✨ خدایا دارا کن هر نداری را ،
✨ خدایا سیر کن هر گرسنهای را ،
✨ خدایا بپوشان هر برهنه را ،
✨ خدایا ادا کن قرض هر قرضداری را ،
✨ خدایا بگشا اندوه هر غمزده را ،
✨ خدایا به وطن بازگردان هر دور از وطنی را ،
✨ خدایا آزاد کن هر اسیری را ،
✨ خدایا اصلاح کن هر فسادی را از کار مسلمین ،
✨ خدایا درمان کن هر بیماری را ،
✨ خدایا ببند رخنهٔ فقر ما را به وسیلهٔ دارائی خود ،
✨ خدایا بدی حال ما را به خوبی حال خودت مبدل کن ،
✨ خدایا ادا کن از ما قرض و بدهیمان را ، و بینیازمان کن از نداری که راستی تو بر هر چیز توانائی .
💠اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلِیِّک الْفَرَج💠
🌸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُمْ🌸
📚: مفاتیح الجنان؛ شیخ کفعمی در مصباح و بلدالأمین و شیخ شهید در مجموعهٔ خود از حضرت رسول اکرم صلیالله علیه وآله نقل کردهاند .
💠التماس دعای فرج💠
💠اللهم عجل لولیک الفرج💠