eitaa logo
مؤسسه معارفی فقهی برهان
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
237 ویدیو
27 فایل
🕌مجالی جهت بهره‌گیری از شاگردان عارف واصل آیت الله سعادت پرور (ره) 📌 ویژه تولیدات رسانه‌ برهان: @bourhan_media 📌سایت برهان: borhan.org 📌رزرو مشاوره اخلاقی_تربیتی : @bourhan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 خلاصه‌جلسه دوشنبه ۷آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد شجاعی (حفظه الله) 🔰سوره فاطر، آیه ۳۵ «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِنَّ وَعۡدَ ٱللَّهِ حَقࣱّۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِٱللَّهِ ٱلۡغَرُورُ» ترجمه: «اى مردم، بى گمان، وعدۀ خدا حقّ است، پس هرگز زندگى دنيا شما را نفريبد [و] هرگز شيطان شما را به خدا مغرور نسازد» 🔸فهم این که قلب انسان حقانیت وعده الهی مبنی بر اینکه خداوند متعال برای ما جاودانگی قرار داده است را باور کند راحت است ولی باور قلبی و معرفت به آن زحمت میخواهد 🔹در بارداری مادر، به دنیا آمدن کودک سالم برای والدین، پزشکان و ... مهم است، بارداری مقدمه است برای به دنیا آمدن، نه ماه مقدمه است تا به این دنیا بیاید و ده ها سال زندگی کند، بارداری مقدمه حیات بعد از خود است 🔸ما هم که در رحم دنیا هستیم خداوند فرموده مدتی اینجا هستید: «وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ» 🔹آموزش غلط: ما در آموزه ها حتی آموزه های دینی صادره از مبلغین توجه نمیدهیم به اینکه دنیا وسط مسیر است دنیا شروع ما نیست، درسته نطفه در دنیاست، اما اینجا حیات دنیایی ماست من انسان باید این فهم را داشته باشم که الان وسط مسیر هستم، در این رحم دنیایی قرار نیست بمانم، وفات پیدا میکنم و به دنیای دیگر میروم. 🔸وعده الهی همان تولدیست که با مرگ دنیایی ما به وجود می‌آید، بدانید که خیلی در رحم نمیمانیم لذا دنیا مارا فریب ندهد. 🔹فریب دنیا خوردن یعنی حواست نباشه تولد داری و برای تولد باید خودتو آماده کنی 🔸آماده کردن خود یعنی سالم به دنیای بعدی برویم و این شرایط زیستی دارد، و شرایط زیستی آن قلب سالم است. 🔰حیات رحمی ما در رحم دوم که دنیاست برای این است که قلب سالمی داشته باشیم «أَخْرِجْنِي مِنَ اَلدُّنْيَا سَالِماً» سالم یعنی قلب سلیم 🔸آدمی با قلب سلیم یعنی بداند فقط باید یک معشوق داشته باشد و آن هم خداوند است، هر روز بگو «اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ» بگو تا باورت بشه اومدی به این دنیا برای اینکار 🔹باید از حیات دنیا که متن جهنم است سالم عبور کنیم، صراط داخل جهنم است روی جهنم نیست باید از داخل جهنم عبور کنیم، در قیامت هم بدون استثنا باید از داخل جهنم عبور کنیم 👆کسانی که در دنیا توانستند سالم بمانند اونور هم مسیر رو سالم طی میکنند و بالعکس 🔰این سلامت فرمول دارد دنیا رحم محترم و مقدسی است مثل رحم مادر، دنیا مارو به تولد سالم میرساند 🔸مشکل کجاست؟ ساختار رابطه ما با رحم به گونه ای باشد که سالم متولد نشویم. 🔹ماما و پزشک برای نوزاد در شکم مادر شاخص سلامت دارند با سونوگرافی و آزمایش‌ها علائم کودک را بررسی می‌کنند 🔸شاخص رای اینکه در دنیا سالم باشیم چیه؟ از کجا بفهمیم مسیر رو درست طی میکنیم؟ 🔹جلسه قبل عرض کردیم قرآن می‌فرماید همیشه سه تا از معشوق ها باید بر دیگر معشوق ها غلبه کند: یعنی الله ، جهاد و اهل بیت(ع). این سه باید برای تو دارایی باشد 🔸انسان در طول زندگی با آدم های زیادی رو به رو می‌شود و در حد سلام و احوالپرسی با آنها آشنایی دارد. اما با برخی دیگر رابطه عاطفی داریم، یعنی قلب ها نیز باهم حرف میزند. هم من دوسش دارم هم اون منو دوست داره، انسان باید این نوع دوست داشتن رو با الله، اهل بیت و جهاد داشته باشد. 🔹قرآن نمیگوید جنگ شد برو بجنگ، میگه عاشق جهاد و شهادت باش و إلا فاسق هستی 👆پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «کسی که جنگ نکرده و در آرزوی جنگ هم نیست با شعبه ای از نفاق میمیرد» 🔸یه موقع به خدا میگی باشه جهادم میرم، ولی وقتی دوست نداری جانت را در راه خدا فدا کنی، قشنگ نیست دیگه مگه میشه معشوق باشی و اینکارو نکنی؟ 🔰امام صادق(ع)؛فرمودند: «کسی نباید خودش رو بهتر از حتی یک نفر بداند حتی کافر» به حضرت گفتند ما شیعه ایم اونا کافرن آیا مابهتر نیستیم؟ حضرت در جواب فرمودند. «معلوم نیست کافر شاید با خدا آشتی کند و به راه راست هدایت شود» 🔸حضرت آیت الله سعادت پرور(ره) میفرمودند: «گناهکار ها به نجات نزدیکتر هستند» 👆برخی از نزدیک ترین افراد به امام حسین(ع) به کربلا نیامدند امام حسین(ع) در کارزار نبرد وقتی میگوید: «هَل مِن ناصر یَنصُرُنی» در میان بدترین افراد، یعنی لشگر عمر سعد بیش از سی نفر به رکاب امام(ع) ملحق و شهید می‌شوند. 🔹لذا آدمی باید از حمله سمت راست بیشتر بترسه یعنی همان توانمندی های انسان (سابقه انقلابی‌گری، درس خوندن، جبهه ای بودن، مهندس بودن، مجتهد بودن و...) 🔸مراقب باشیم بیش از آنکه از گناه بترسیم از عبادت و خوبی هامون باید بترسیم 🔹چراکه وقتی انسان گناه میکند زود متوجه می‌شود و عصبانی می‌شود، اما نماز فاسد چون ظاهر نورانی دارد مارا نمیترساند. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
📜 🔹 کانال حفظ و نشر مطالب " استاد سعیدی " (حفظه الله) 📝 از شاگردان مرحوم آیت الله سعادت پرور (ره) 📍به تازگی راه اندازی شد ما را در ایتا دنبال کنید ♦️@mafatihgahyb
🔰روضه‌هفتگی‌شبهای‌جمعه سلســـــــــله جلســــــــات شــــرح کـــــتاب شــــریف الشـــموس المــــــــضیئة (ظهور نور) 🔹با محـــوریت بــــــــیانات اســــــتـــــاد مـــعــــظــــم حـاج آقــا مـصـطـفـایــی (از شاگردان عـارف واصـل آیــت الله سعادت پرور ره) ⏰پــنــجــشـنــبـه شـــــب‌ها بلافاصله پس از نماز عشا 🔹بهمراه قرائت دعای کمیل 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🪴حضور بهمراه خانواده 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref
🔰خلاصه جلسات به ترتیب انتشار در هفته گذشته جهت مطالعه برای آزمون فردا: استاد مجاهدی استاد مصطفایی استاد وطن‌خواه استاد سعیدی استاد شجاعی 👆با انتخاب پیوند می‌توانید به خلاصه جلسه مورد نظر مراجعه بفرمایید. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
هدایت شده از رسانه برهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چرا وقتی می‌روم حرم، نمیتوانم خوب ارتباط برقرار کنم؟! 🤌بشنویم لحظاتی از بیانات استاد مصطفایی، و پاسخی معرفتی به سوال بالا. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥نشرمحصولات|@bourhan_media
🔰سلســــــــله جلســـــــــات مــعــارفـــی تـــربـــیــتـــی شـــــرح دعای کــــــــمیل و شـــــــرح نهـــج البلاغه 🔹با محـــوریت بــــــــیانات اســــــتـــــاد مـــعـــــظــــم حـاج آقــا مـــــــــجاهدی (از شاگردان عـارف واصـل آیــت الله سعادت پرور ره و از مربیان نفوس) ⏰از شـــــنبه تا پنــــــجشنبه بلافاصله پــــــــــــــــس از نماز ظهر و عصر به امامت حضـــــــــــــــــرت اســـــــتاد 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🔻حضور مخصوص برادران 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref
🔰سلســــــــله جلســــــــات شــرح حــدیـث شــریــف عـــــنوان بـــــــــــــــصـری 🔹با محـــوریت بــــــــیانات اســــــتـــــاد مـــعــــظـــــم حـــــاج آقــــــا وطن خواه (از شاگردان عـارف واصـل آیــت الله سعادت پرور ره و از مربیان نفوس) ⏰شـــنـبـه شـــــب‌ها بلافاصله پس از نماز عشا 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🪴حضور بهمراه خانواده 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref
💠 خلاصه‌جلسه چهارشنبه ۹آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد ادبی (حفظه الله) 🔰شرح فرازهایی از نامه های رسائل عرفانی، نامه شانزدهم 👌نکته ای را استاد سعادت پرور، در این نامه بیان کرده اند که به جرأت می توان گفت این نکته، از تمام مباحث سیر و سلوکی و اخلاقی کفایت می کند. 🔸در قرآن کریم ما اصولی داریم که چهارچوب های خاصی را در اختیار ما می گذارد. 🔸آیاتی از این قبیل را در اینجا اشاره می کنیم،سپس به جمع بندی از این آیات می رسیم. أَلَمۡ يَعۡلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَىٰ "علق ۱۴" 🔸آیا نمی دانید که خداوند می بیند. فَسَتَذۡكُرُونَ مَآ أَقُولُ لَكُمۡۚ وَأُفَوِّضُ أَمۡرِيٓ إِلَى ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُۢ بِٱلۡعِبَادِ."۴۴ غافر" 🔸خداوند آگاه به بندگان است. 🔸خداوند از راه غيب، پيامبرش را از اخبار منافقان و اعمال مردم آگاه مى‌سازد. «قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ» 🔸یعنی خداوند هم خودش ناظر و آگاه و شاهد بر اعمال همه می باشد و پیامبر صلی الله را نیز از این مطالب آگاه می‌ کند. پس نه تنها خداوند نظارت بر اعمال ما دارد،وجود مقدس رسول الله وائمه معصومین نیز ناظر و شاهد بر اعمال ما هستند. 🔸و علم خدا نسبت به غيب و شهود، پيدا و پنهان، يكى است و چيزى از او پنهان نيست. "عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَة" 🔸همه ی مفسران بیان کرده اند که منظور از غیب در این آیه همان شهود است.و غيب وشهود برای خداوند یکی است. 🔸در آیه ۱۰۵ سوره توبه هم بیان می شود که خداوند و همچنین رسول الله و مؤمنون ناظر و شاهد هستند. 🔸مصداق تام مؤمنون چهارده معصوم هستند. ولی علاوه بر معصومین،برخی از مؤمنان و اولیای الهی هم مصداق آن می توانند باشند، همانطور که دیده وشنیده ایم. قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ "جمعه ۸" 🔸آیه ۵۷ سوره حدید بیان می کند که؛ آنچه در زمين فرو مى‌رود، همچون بذر گياهان، قطرات باران وامثال آن؛ و آنچه از زمين خارج مى‌شود، همچون گياهان و درختان، آب چاهها و چشمه‌ها، انواع موادّ نفتى و معدنى و امثال آن، همه در نزد خداوند آشكار و معلوم است. 🔸 خداوند به تمام جزئيات هستى، علم دارد. يَعْلَمُ ما يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَ ما يَخْرُجُ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ‌ ... وَ ما يَعْرُجُ‌ .. 🔸خداوند به تمام جزئيات كار ما آگاه است. «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۚ وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ "سبا ۲" إِذۡ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةِ أَنِّي مَعَكُمۡ فَثَبِّتُواْ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْۚ سَأُلۡقِي فِي قُلُوبِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ ٱلرُّعۡبَ فَٱضۡرِبُواْ فَوۡقَ ٱلۡأَعۡنَاقِ وَٱضۡرِبُواْ مِنۡهُمۡ كُلَّ بَنَانࣲ "انفال ۱۲" 🔸و همچنین طبق این آیه ی شریفه،که بیانگر این است که خداوند علاوه بر عالم ماده بر عالم مجردات هم احاطه ی کامل دارد. ✅ نکته ای مهم: در سوره نور آیه ی ۳۹ خداوند بیان می کند که ؛"حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ" یعنی تا اینکه آنجا می آیند،و آنجا چیزی نمی‌بیند و فقط خدا را می‌یابد"وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ " 🔸نتیجه این می شود که خداوند آنجا هست. یعنی خداوند در همه جا هست و احاطه بر همه جا و همه چیز دارد! جایی نیست که از وجود و حضور و احاطه ی خداوند باشد. کلمات "فاتیا"و "اذهبا" هم که خداوند در قرآن خطاب به حضرت موسی بیان کرده،به معنای، بروید و بیایید نشانگر همین مطلب هست که چه بروید و چه بیایید، در هر جا و نقطه ای من حضور دارم‌. یعنی : هو الاوّل و الاخر والظاهر و الباطن 💎 نکته مهم دیگر این است که؛ما خداوند را عالم و ناظر بر کارها ندانیم، به همان معنایی که مخلوقات را می دانیم؛ بدین نحو تصور نکنیم که همانطور که مخلوقات می بینند و شاهد هستند و یا علم می یابند، خداوند هم عالم و ناظر،و یا سمیع و بصیر هست. چنین نیست، بلکه در مورد خداوند،به طور مثال؛ باید خدای متعال را حاکم و عالم بر فرایند سمع بدانیم. 💎 خداوند را عالم بر فرایندها بدانیم. فرایند سمع و حرکت و زمان و مکان و کم و کیف و... همه مخلوق خداوند هستند.وخداوند حاکم وعالم بر فرایند حرکت و ...هست. 🔸در ۱۲ جایِ قرآن کریم این تعبیر آمده است. اِنَّ اللهَ علیمُ بذات الصّدور . ماهیت نظارت الهی با ماهیت نظارت مخلوقات،زمین تا آسمان فرق می کند. به این مطلب توجه کافی داشته باشیم. 💎ما در محضر چنین خدایی هستیم،با چنین نظارت وعلمی. و فهم این مطلب از مهم ترین،مطالب سیر وسلوکی می باشد. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔰 قابل توجه علاقمندان معارف عقلی، فلسفی و عرفانیموسسه معارفی فقهی برهان برگزار می کند: 📚تدریس ▫️۱ـ بخش‌های عرفانی کتاب اشارات و تنبیهات ابن سینا (نمط هشتم تا دهم) با رویکرد معرفت نفس ▫️۲ـ شواهد الربوبیه ملاصدرا شيرازي با رویکرد پژوهش محور و تحلیلی 🔸مدرس: حسن کرمی تهرانی پژوهشگر علوم عقلی و مدرس حوزه و دانشگاه 📌علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر پیام دهند @mohammad_laal 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref
💠 خلاصه‌جلسه پنج‌شنبه ۱۰آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد مصطفایی (حفظه الله) 🔰دعای افتتاح دعای خاصی هست مضامین آن با توحید شروع میشود و به امامت حضرت حجت(عج) ختم میشود. 🍃 خیلی از این ادعیه مثلا دعای کمیل، مناجات شعبانیه، دعای ابوحمزه ثمالی فراز های مناسبی دارد برای قنوت نمازها مخصوصا قنوت نماز های شب لذا از آن غافل نشوید. 🔸استاد سعادت پرور(ره) میفرمودند: «فراز يا رَبِّ اَسْئَلُكَ بِحَقِّكَ وَ قُدْسِكَ وَ اَعْظَمِ صِفاتِكَ وَ اَسْماَّئِكَ اَنْ تَجْعَلَ اَوْقاتى مِنَ اللَّيْلِ وَالنَّهارِ بِذِكْرِكَ مَعْمُورَةً وَ بِخِدْمَتِكَ مَوْصُولَةً از دعای افتتاح را در قنوت بخوانید» 🔹مخصوصا اگر این درخواست با جان و دل باشه، یعنی انسان جدا خداوند را بخواهد و گدایی کند. 🔸به این دعاها به چشم دیگر باید نگاه کرد صرفا چون مستحبه آن را بخوانیم کف ماجراست. همانطور که وقتی به دنبال دریافت وام هستی با جدیت به هر دری میزنی تا بتوانی وام را دریافت کنی 🔰این فراز از دعای افتتاح، هم توسل و هم نورانیت دل است: «اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَليِّ أَمْرِكَ الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ، وَحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ» 🔹در این فراز دعای افتتاح آرزوی ما این هست که حضرت ظهور کنند تا در کنار دریای حقیقت باشیم. مانند مادری که منتظر برگشت فرزندش از سفری طولانی هست، هر آن منتظر است اصلا متوجه نیست این ساعت شب کسی در کوچه و خیابان رفت و آمد نمیکند، میگوید نه ممکنه بیاد 🔸این دعا این حس رو در ما زنده میکند، این دعاها گرچه از زبان معصوم(ع) است اما برای من و شمای شیعه است. 🔹نباید این فراز هارو از روی عادت بخوانیم، باید درمورد آن فکر کنیم. 🔸نه اینکه فقط عدل و عدالت بر دنیا حاکم میشود و‌ ظلم از بین میرود، اصلا بودن در کنار ولی الله مسئله است، این را باید احساس نیاز کنیم. 🔹عنوان بصری پیرمردی ۹۴ ساله، احساس کمبود و نیاز معارف اهل بیت(ع) میکند و نزد امام صادق(ع) می آید ❓کدام پیرمرد الان این انگیزه را دارد؟ عنوان بصری میگوید نزد مالک بن أنس رفتم ولی حس میکنم جوابگو نیست متوجه شده باید به محضر ولی خدا برسه، حضرت هم ناامیدش نکرد، نگفت سن تو بالاست 🔰روایتی است درمورد امام صادق(ع) که ابوبصیر نقل میکند: میگوید من و سه نفر دیگر اذن گرفتیم نزد امام صادق(ع) حاضر شدیم 🔸امام(ع) بر خاک نشسته و همانند مادر جگرسوخته ای که فرزندش را از دست داده است، جانسوزانه گریه میکنند و میگویند: «سید من آقای من غیبت تو بستر را بر من تنگ کرده، غیبت تو آرامش قلب را از من گرفته، بی‌قرار و نا آرامم، غیبت شما مصیبتی است که به همه مسائل تا آخر قیامت پیوند خورده» 🔹عظمت بقیه الله(عج) ازینجا پیداست درحالیکه هنوز ایشان و پدران ایشان متولد نشدند ولی مطلق زمانه امام صادق(ع) با این تعبیر و اینگونه ایشان را خطاب قرار می‌دهند و گریه می‌کنند. 🔸ابوبصیر میگوید به حضرت عرض کردیم: «ای فرزند رسول خدا، فرزند بهترین خلق خدا چه چیزی باعث شده شما گریه کنید؟» 🔹حضرت می‌فرمایند: «تامل کردم در تولد حضرت بقیة الله(عج) زمان غیبت، تاخیر در ظهور، طول عمر و گرفتاری ها وآزمایشات سنگین امت ایشان که هر اهل ایمانی را می‌تواند از پای در بیاورد، به طوری که اکثر آنها مرتد می‌شوند و می‌گویند ما دیگر مسلمان نیستیم.» 🔸یعنی حواست من و شما خیلی باید جمع باشه، باید توسل و تمسک‌مان خیلی قوی تر بشود، رفاقت و انس زیادی داشته باشیم و صدا بزنیم حضرت رو یعنی آقا من حواسم بهت هست شما هم حواست به من باشه، آقا ضعیف و ناتوانم، ممکنه لغزش کنم، اگر منو از یاد ببری سقوط می‌کنم 🔹احساس مسئولیت حضرت نسبت به شیعیان نسبت به هرکس دیگر قابل مقایسه نیست، حضرت برای ما نگران هستند و نسبت به ما شیعیان احساس مسئولیت می‌کنند. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔰سلســـــــله جلســـــــــات شــرح وصیت امـام صادق (علـــــیه الصلاة و السـلام) بــه عـبـدالله بــن جــنـدب 🔹بـا محـــوریـت بـــــــیانات اســــــــتـــاد مـــعـــظـــــم حــــاج آقـــا ســـعـــیـــدی (ازشـــــاگردان‌ عـارف‌واصل آیـــت الله سعــادت پــرور و از مربیان نفوس) ⏰یــکــشـــنــبــه شــــب‌هــا بلافاصله پس از نماز عشا 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🪴حضور بهمراه خانواده 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref
هدایت شده از رسانه برهان
🔰روزی مختص و مقدر 🌿امام صادق(ع) فرمود؛ «وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَاكُلُهُ غَيرى فَاطْمَانَنْتُ»؛ این خدای تعالی ست که روزی می‌دهد، پس آرام باشید که اگر خدا کم بدهد یا زیاد، بر اساس مصلحت است. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی @borhan_maaref نشرمحصولات@bourhan_media
استاد مجاهدی ۱۲ آبان ۱۴۰۳.mp3
42.06M
⏰ ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح کتاب نهج البلاغه 🔸جلسه ۱۴ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
استاد وطن‌خواه ۱۲ آبان ۱۴۰۳.mp3
58.18M
⏰ ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح حدیث عنوان بصری کتاب سرالاسراء جلد ۳ 🔸️جلسه چهارم 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
📅 شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org 🔔@borhan_maaref
استاد مجاهدی ۱۳ آبان ۱۴۰۳.mp3
41M
⏰ ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح کتاب نهج البلاغه 🔸جلسه ۱۵ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
💠 خلاصه‌جلسه شنبه ۱۲آبان ماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد وطن‌خواه (حفظه الله) 🔰امام صادق(ع) به عنوان بصری فرمود: «وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِمِ اللهَ یفَهِّمْک.» ترجمه: «و علم را برای عمل کردم بیاموز، و از خداوند فهم بخواه تا تورا فهیم گرداند.» 🔸بعد از اینکه حضرت به عنوان بصری می‌فرماید علم را خدا باید به بنده عنایت کند، و راه آن بندگی خدای متعال است، دراینجا می‌فرمایند این بندگی باید همراه با عمل کردن به آن علم باشد. 🔹بین علم و فهم باید فرق قائل شویم؛ یعنی ممکنه علم باشه معلومات و محفوظات برقرار باشه اما درکی از آن نداشته باشه 🔸مثلا به طوطی کلماتی یاد بدهی و مدام تکرار کند، یا مثلا به فرزندان اصول دین را آموزش میدهیم اما تفصیل و توضیح و‌ عمق آن مطالب که توحید و معاد چی هست بعدا درک خواهد شد الان فقط علم آن را دارد. 🔰«وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ» باید به علمی که داریم عمل کنیم عمل یعنی صرفا محفوظات نباشد. 🔸متاسفانه برخی درس و بحثشون اینطوری شده صرفا حفظ میکنند مطالب رو، اما این کافی نیست. 🔹امر به حفظ قرآن قدم اولیه است خوبه باید هم باشد اما کافی نیست تدبر و عمل به مفاهیم قرآن قدم های لازم و بعدی است. 🔸عمل کردن به علم صرفا در احکام الهی خلاصه نمی‌شود بلکه به مسائل اعتقادی و اخلاقی نیز با جامه ی عمل بپوشانیم. 🔰رسول اکرم(ص): «الْعِلْمُ يَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فَإِنْ أَجَابَهُ وَ إِلَّا ارْتَحَلَ عَنْهُ.» ترجمه: «علم عمل را صدا مى‏كند، اگر اجابت كند مى‏ماند، و گر نه از آن كوچ مى‏كند» 🔹کوچ کردن یعنی فرد فراموش‌کار می‌شود، و یا اینکه این علم دیگر فردا را به نورانیت و عشق به الله نمی‌رساند و نورانیت علم از بین می‌رود. 🔰امام صادق(ع): «العِلمُ مَقرونٌ إلَى العَمَلِ ، فمَن عَلِمَ عَمِلَ ، و مَن عَمِلَ عَلِمَ» ترجمه: «علم و عمل به هم بسته شده اند. بنا بر اين، هر كه بداند عمل كند و هر كه عمل كند بداند» 🔸این دو باهم دیگر همراه هستند ❓چگونه رابطه دو طرفه برقرار است؟ و چگونه عمل باعث دانستن(علم) می‌شود؟ نتیجه عمل دینی افزایش معرفت است وقتی نماز میخوانیم خداشناسی انسان قوی‌تر و روشن‌تر میشود. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
استاد سعیدی ۱۳ آبان ۱۴۰۳.mp3
71.67M
⏰ ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 وصایای امام صادق (ع) به عبدالله ابن جندب 🔸جلسه ششم 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
📅 یک شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org | 🔔@borhan_maaref