eitaa logo
برنا هشتم (پسرانه)
260 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
671 ویدیو
206 فایل
برنایی‌های هشتم #دبیرستان_کارآفرین_برنا #مدارس_مجری_روش_میزان_اصفهان 🌐 borna-creative-group.ir خیابان دشتستان شمالی، ابتدای کوچه ۴۲ (پژمان بختیاری) 📞 03132298998 ✅ شناسه مدیر دبیرستان: @mehran_karrari ✅ شناسه رهیار پایه هشتم: @afshin_isfahani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از برنا هشتم (پسرانه)
سلام کلیه والدین محترم دانش اموزان هدهدی چهارم به جز اقای "حاج اقا معمار" , فردا جمعه ساعت 14_9.30 و 22_18 جهت دریافت کتاب به نگارستان مراجعه نمایند. ان شالله شنبه با کتاب در مدرسه حاضر شوند.
گروه معمولا از افرادی تشکیل می‌شود که با مشارکت یکدیگر، برای انجام کار یا رسیدن به هدف مشخصی تلاش می‌کنند. کار گروهی به ویژگی‌های نگرشی و رفتاری اعضای گروه برمی‌گردد و با چگونگی تشکیل گروه‌ها (رسمی و غیررسمی)، ساختار، فرایند و نحوه‌ی عملکرد آنها ارتباط دارد.
1⃣ تعریف گروه معمولا از افرادی تشکیل می‌شود که با مشارکت یکدیگر، برای انجام کار یا رسیدن به هدف مشخصی تلاش می‌کنند. کار گروهی به ویژگی‌های نگرشی و رفتاری اعضای گروه برمی‌گردد و با چگونگی تشکیل گروه‌ها (رسمی و غیررسمی)، ساختار، فرایند و نحوه‌ی عملکرد آنها ارتباط دارد.
2⃣ دلایل تشکیل گروه نظریه‌های مختلفی درباره‌ی دلایل تشکیل گروه وجود دارد. بنا بر نظریه‌ی جورج هومان، ⬅️ گروه براساس فعالیت‌ها، تعاملات، اهداف و مقاصد افراد شکل می‌گیرد، بنابراین تعامل افراد با یکدیگر مبنای اصلی تشکیل یک گروه است. براساس نظریه‌ی تبادل اجتماعی، ⬅️ ارتباطات بین افراد بر مبنای انتظارات ضمنی و متقابل آنها از یکدیگر و بر پایه‌ی تعهد و اعتماد شکل می‌گیرد. نظریه‌ی هویت اجتماعی نشان می‌دهد که ⬅️ افراد تمایل زیادی برای عضویت در گروه‌های مهم و برجسته دارند، چرا که با این کار هویت و عزت نفس پیدا می‌کنند.
3⃣ چگونگی تشکیل گروه بر مبنای تعریف کار گروهی تعریف کار گروهی - تشکیل گروه تعریف کار گروهی نه‌فقط به دلایل تشکیل گروه، بلکه به چگونگی تشکیل آن نیز بستگی دارد. مشهورترین چارچوب بررسی چگونگی تشکیل گروه را برای اولین بار «بروس تاکمن» در دهه‌ی ۱۹۶۰ مطرح کرد. ⏺ گروه‌ها در آغازِ تأسیس، معمولا نمی‌توانند کار چندان مؤثری انجام بدهند، اما هنگامی که می‌کوشند نتایج پُربار و مؤثری کسب کنند، با چندین مرحله‌ی تکاملی مواجه می‌شوند. بیشتر گروه‌ها در این سیر تکاملی با تضادها و نتایج مشابهی روبه‌رو می‌شوند. مراحل تکامل گروه براساس نظریه‌ی تاکمن *⃣ ۱. شکل‌گیری (forming) این مرحله معمولا با کمی سردرگمی و عدم اطمینان همراه است، زیرا اهداف اصلی گروه هنوز مشخص نشده است و ماهیت وظایف یا رهبری گروه مشخص نیست. در این مرحله، اعضا در پیِ شناخت یکدیگر و در میان گذاشتن انتظارات‌شان از گروه هستند و همچنین با اهداف گروه و قوانین آن آشنا خواهند شد. شکل‌گیری گروه نباید با شتاب انجام شود. *⃣ ۲. تضاد یا درگیری (storming) در این مرحله به احتمال زیاد درگیری‌ها و اختلافات بین اعضای گروه به اوج خود می‌رسد. اعضا معمولا بر سر اهداف و قدرت مبارزه می‌کنند. اگر در این مرحله، اعضای گروه بتوانند اختلاف‌ها را حل‌وفصل کنند و به همبستگی و انسجام برسند، به تجربیات مثبتی دست خواهند یافت. اما اگر اعضا قادر به حل این درگیری‌ها نباشند، گروه از هم می‌پاشد یا به‌طور غیرمؤثر در همین مرحله باقی خواهد ماند و به مراحل بعدی رشد خود نخواهد رسید. *⃣ ۳. انسجام (norming) در این مرحله تفاوت‌های فردی و خواسته‌های مشترک اعضا شناسایی می‌شود. خوشبختانه در این مرحله اعضای گروه به‌تدریج حس همبستگی و هویت گروهی پیدا می‌کنند. تلاش‌های گروهی در این مرحله باید به تولید نتایج منجر شود. مسئولیت‌ها باید در بین اعضا تقسیم شوند و گروه تصمیم خواهد گرفت چطور روند پیشرفت را ارزیابی کند. *⃣ ۴. تکامل (performing) در این مرحله، گروه به بلوغ رسیده است و اعضای گروه نوعی حس همبستگی و انسجام پیدا کرده‌اند. در مرحله‌ی تکامل، اعضا یکدیگر را می‌پذیرند، تضادهایشان را از طریق مباحثه سازنده حل‌وفصل می‌کنند و تصمیمات گروهی را از طریق فرایندهای منطقی (و نه احساسی) که بر اهداف گروه متمرکز شده است، اتخاذ می‌کنند. *⃣ ۵. فروپاشی (adjourning) دلایل مختلفی برای فروپاشی گروه‌ها وجود دارد. رایج‌ترین دلایل انحلال گروه‌ها به پایان رسیدن کارها و دستیابی به اهداف است. اعضای گروه در این مرحله، از یک‌سو به‌خاطرِ رسیدن به اهداف‌شان خوشحال هستند و از سوی دیگر نوعی احساس غم و اندوه را به دلیل وابستگی به اعضای دیگر تجربه می‌کنند. البته این مرحله معمولا در گروه‌های نسبتا دائمی رخ نمی‌دهد. دلیل دیگر انحلال گروه این است که اعضا تصمیم می‌گیرند به راه خودشان بروند. در این موارد معمولا گروه بدون اینکه به اهدافش دست یابد، از هم می‌پاشد. در طول این ۵ مرحله، اعضای گروه باید به مشکلات احتمالی رسیدگی کنند و روش‌هایی را برای حل آنها بیابند. اینکه آیا گروه در انجام کارها و وظایف خود به موفقیت خواهد رسید یا خیر، به مرور زمان روشن خواهد شد.
4⃣ گروه غیر رسمی گروه دوستی گروه کاری بهینگی تعداد 5 تا 7 نفر نقش ها (پیشگام_اطلاع رسانی_حفظ موقعیت"مشارکت و تعهد_هماهنگ کننده"حل تنش ها"_ارتباطات_بررسی کننده توافق جمعی_انگیزاننده ها) هنجارهای گروه
5⃣ تیم دارای دو نفر عضو یا بیشتر است که دارای اهداف عملکردی مشخص بوده و همکاری بین اعضاء تیم، لازمه حصول تیم به اهداف موردنظر است. در تعریف تیم سه نکته وجود دارد: 1. حداقل دونفر بایستی در تیم حضور داشته باشند. 2. اعضا باید به طور منظم تعامل برقرار کنند تا کارهایشان را به صورت هماهنگ انجام دهند. 3. اعضا باید دارای هدف مشترک باشند. ⏹ اعضای تیم به یکدیگر وابسته اند و این بدین معنی است که عدم فعالیت یک عضو از تیم باعث عدم انجام کار تیمی می شود. در واقع کار آنها اثر متقابل بر یکدیگر می گذارد. اما به عکس، گروه های کاری، گروهی از افراد هستند که با یکدیگر کار می کنند و از راهنمایی یک نفر بهره می برند. کار شخصی در آنها بیشتر نمود دارد؛ مانند کار حرفه ای وکلا.
6⃣ مقایسه تیم و گروه 1. درک تیمی مسئولانه و نه اجبار رسمی 2. مالکیت اهداف و ارزش ها و نه کارکرد فردی 3. خلاقیت و همکاری به جای ابلاغ 4. اعتماد به جای بدبینی 5. فهم مشترک به جای محتاط بودن 6. رشد تیمی به جای رشد فردی گروه! 7. حل اختلافات تیمی 8. تصمیم گیری جمعی 9. رهبری موثر 10. تعهد و کمال طلبی
7⃣ ویژگی های یک کار تیمی اثربخش هدف ها روشن است تیم استقلال رای دارد رقابت ها مثبت است پاداش ها مبتنی بر عملکرد است تسهیلات و تجهیزات و آموزش ها تداوم دارد اعضا به هم وابسته اند و با هم کار می کنند همیشه یک نفر نقش رهبری ندارد و مسئولیت بین اعضا می چرخد اعضا مراقب یکدیگرند و از هم حمایت می کنند اعضا رهبرشان را تشویق و پشتیبانی می کنند به موفقیت های دیگران و خود اعتماد بسیار دارند
8⃣ تعريف يادگيري گروهي يعني يادگيري باهم ديگردرگروه. ➕يادگيري گروهي يك فعاليت يادگيري جمعی می باشد كه درآن يادگيري به تبادل اطلاعات بين فراگيران درگروه - جايي كه ✅هرفرد مسئول يادگيري خودش می باشد و تشويق می شود كه به يادگيري ديگر اعضا نيز كمك كند - بستگي دارد. تفاوت هاي بسياري بين 👈صرفا خواستن ازشاگردان كه گردهم بنشينند وبه صورت گروهي كاركنند و كارگروهي استاندارد وجود دارد. 👈كار گروهي صرفا اين نيست كه از شاگردان بخواهيم كنار هم پشت يك ميز بشينند و زمانی كه تكاليف خود را به صورت انفرادي انجام مي دهند بايكديگر صحبت كنند. 👈كارگروهي صرفا اين نيست كه از يك شاگرد که كار كل گروه راانجام مي دهد بخواهيم که يك گزارش به ما بدهد. 👈كارگروهي اين نيست كه ازشاگردان بخواهيم به صورت انفرادي كارخود را انجام دهند و سپس هركس كارخود را زودتر تمام كرد به بقيه كمك كند. 👈كارگروهي خيلي بيشتر از آن است كه ازشاگردان بخواهيم مطالب مورد نظر را با يكديگر به بحث بگذارند و راجع به آن تبادل نظركنند – هرچند تك تك اين موارد در كار گروهي مورد نظر و مهم هستند. ➕ این نوع تعامل در کلاس هایی اتفاق می افتد که مدرسان در آنها شرایطی را خلق می کنند که در آنها 🍃موفقیت یک فراگیر به موفقیت سایرین بستگی داشته باشد. به عبارت دیگر در چنین کلاس هایی یک فرد تنها در صورتی موفق می شود که سایرین نیز موفق شوند. بنابراین در چنین کلاس هایی شاگردان تشویق می شوند تا برای افزایش ضریب موفقیت خود با دیگران همکاری داشته باشند.