۱) همدلی کنید (Empathise)
قطعاً افرادی تحت عنوان مشتری یا مخاطب هستند که از محصولات و خدمات شما بهره میبرند؛ در این مرحله شما باید بتوانید به همدلی کردن با آنها بپردازید؛ یعنی باید از نیازها، خواستهها، دغدغهها و نگرانیهای آنها آگاه شوید. برای این کار باید مستقیماً یا غیر مستقیم با آنها گفتگو کنید و ببینید که چه انتظاراتی از شما دارند. همچنین از طریق مطالعات قوم شناسی و مردم شناسی نیز میتوانید نیازهای مخاطبانتان را شناسایی کنید. در پایان این مرحله متوجه خواهید شد که قرار است برای چه کسانی و با چه خصوصیاتی خدمات یا محصولات ارائه دهید.
در پایان این مرحله خواهیم دانست که قرار است برای چه افرادی و با چه خصوصیاتی خدمات یا محصولاتی را روانهٔ بازار کنیم.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
۲) تعریف مسئله (Define the Problem)
بعد از همدلی با مشتریان و درک آنها باید به بررسی اطلاعات جمع آوری شده بپردازید؛ تا متوجه شوید مسئلهای که باید حل شود چیست. این خیلی مهم است که بتوانید مسئله اصلی را کشف و به درستی تعریف کنید. تعریف درست مسئله نیمی از حل مسئله است؛ بنابراین لازم است که دقت و زمان کافی صرف تعریف مسئله کنید. تعریف مسئله به طراحان تیم شما کمک میکند که ایدههای عالی برای حل مسائل ارائه دهد.
در این مرحله میتوان از تکنیکهای رسم طرح (Sketching)، طوفان فکری (Brainstorming) و رسم نقشهٔ ذهنی (Mind Mapping) استفاده نمود.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
۳) ایده پردازی(Ideate)
بعد از تعریف مسئله نوبت آن است که برای حل مسئله شروع به ایده پردازی کنید. هدف از این مرحله این است که راه حلهای متفاوتی تولید کنید؛ سپس از جنبههای مختلف اقتصادی، فنی و … به تجزیه و تحلیل ایدهها و راه حلها بپردازید و در نهایت اجراییترین آنها را انتخاب کنید. در این روش هیچ محدودیتی ندارید و میتوانید از هر روش خلاقانهای برای ایده پردازی استفاده کنید. از رایجترین روشهای ایده پردازی که در تفکر طراحی به کار برده میشود میتوان به جلسات طوفان فکری، نقشه ذهنی و تهیه فهرست اشاره کرد.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
۴) ساختن نمونه اولیه (Prototype)
در این مرحله باید از بین راهحلهایی که در گام قبلی ایجاد کردهاید، ایدهای که اجراییتر است و ریسک کمتری برایتان دارد را انتخاب و یک نمونه اولیه از آن بسازید. البته منظور ساختن نمونه اولیه چیزهای عجیب و غریب یا ساختن یک محصول کامل نیست؛ بلکه تنها کافی است که یک نمونه ارزان قیمت و کوچک مقیاس یا با برخی ویژگیهای خاص از محصولتان را تولید کنید؛ تا بتوانید مشکلاتی که وجود دارند را مورد بررسی قرار دهید. این نمونه اولیه میتواند در داخل خود تیم یا در گروه کوچکی از افراد خارج از تیم صورت بگیرد. در نهایت یا پذیرفته میشود و بهبود مییابد و یا بر اساس تجربیات کاربران رد میشود. هدف از ساختن نمونهی اولیه کسب اطلاعات و برقراری ارتباط کاربران و مشتریان با آن است. شما با ساختن یک نمونه اولیه میتوانید تجربه کسب کنید و در مراحل بعدی آن را بهبود ببخشید.
تکنیک مدلسازی (پروتوتایپینگ) کمک میکند تا ایدۀ اولیه به مرحلۀ پیشرفتهتری وارد شده و عملی بودن یا نبودن آن مشخص شود.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
۵) آزمایش کنید و بازخورد بگیرید (Test and get feedback)
در این مرحله باید نمونه اولیهای که در مرحله قبل ایجاد کردهاید، را در اختیار کاربران یا مشتریان بگذارید و ببیند واکنش آنها چیست و چگونه از آن استقبال میکنند؛ سپس بر اساس بازخورد و میزان رضایت آنها محصولتان را بهبود بخشید. این مرحله را باید تا جایی تکرار کنید که به یک محصول یا خدمت بدون عیب و نقصی برسید؛ که نیازهای مشتریان را برطرف میکند و مشتریان حاضر هستند برایش پول پرداخت کنند.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
ماهیت غیر خطی تفکر طراحی
فرایند تفکر طراحی ممکن است در ظاهر به شیوهای خطی و ترتیبی در چند مرحله تعریف شده باشد ولی در عمل به صورت انعطاف پذیر و غیر خطی انجام میگیرد. به عنوان مثال گروههای مختلف درون یک تیم طراحی ممکن است بیش از یک مرحله را به صورت همزمان انجام دهند. یا ممکن است طراحان اطلاعات را جمع آوری کنند و نمونه اولیه را در طول پروژه ایجاد کنند؛ تا در نهایت به راه حل مطلوب خود برسند. همچنین نتایج حاصل از آزمایش نمونه اولیه که نظرات کاربران را نشان میدهد؛ به نوبه خود میتواند منجر به ایده پردازی و توسعه نمونه یا نمونههای اولیه شود.
پس این مهم است که توجه داشته باشید مراحل تفکر طراحی همیشه متوالی نیستند؛ و اغلب میتوانند به صورت موازی انجام و تکرار شوند. به این ترتیب مراحل تفکر طراحی باید به حالتهای مختلفی که به یک پروژه کمک میکنند درک شوند.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
تفکر طراحی در یک نگاه
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
رشد تفکر طراحی به عنوان یکی از گونه های تفکر در #مدرسه_کارآفرینی_هدهد دنبال خواهد شد.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقشه ذهنی یا مایند مپ چیست؟ چرا باید از نقشه ذهنی استفاده کنیم؟
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
نقشه ذهنی ، یک تکنیک بصری برای ساختار دادن و منظم کردن افکار و ایدهها است. بنابراین ضمن آرایش فضایی شاخهها، از رنگها، نشانهها، عکسها و خلاقیت استفاده میکنیم تا یک نقشه تصویری زیبا از مفهومی که در ذهنمان است را خلق کنیم.
هرچه نقشه ذهنی منحصر به فردتر باشد، نشان میدهد طراح ماهرتری داشته است. هر نقشهذهنی کلیدی است که دقیقا به قفل افکار طراح خود میخورد. بنابراین باید سعی کنید سبکی برای خودتان برگزینید که هم مناسب و هم دیدن آن برایتان معنادار باشد.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
قواعد رسم نقشه ذهنی
1⃣ شاخه ها
مهمترین چیزی که در این باره باید بگویم این است که همه شاخهها به هم متصل هستند و نهایتا به تصویر مرکزی یا به اصطلاح Centeral Idea میرسند. نباید این وسط فاصلهای باشد. دقیقا مثل شاخههای درخت.
شاخههای اصلی، مستقیماً با موضوع اصلی ارتباط دارند و حاوی مطالب اصلی آن هستند. تقریبا شبیه به سرفصلهای اصلی یک کتاب.
شاخههای فرعی، از شاخههای اصلی نشأت میگیرند و حاوی اطلاعات مفصل نقشه ذهنی ما هستند. در یک مایندمپ استاندارد، هیچ مطلبی نباید معلق و بدون شاخه باشد. همه چیز را از شکلها گرفته تا کلمهها، باید روی شاخه بنویسید. لازم نیست حتما شاخه اصلی شما چند شاخه فرعی داشته باشد. میتواند اصلا شاخه فرعی نداشته یا یک یا چندین شاخه فرعی داشته باشد. اما تجربه نشان داده است، بیش از هفت مورد، نقشه ذهنی شما، گیج کننده و شلوغ میشود.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school
2⃣ کلمات کلیدی
سختترین مورد برای کشیدن نقشه ذهنی یافتن و استفاده کردن از کلمات کلیدی است. اگر بتوانید برای هر شاخه فقط یک کلمه کلیدی داشته باشید ، یک مهندس نقشه ذهنی هستید! استفاده از کلمات کلیدی در رسم مایندمپ باعث میشود نقشه ما واضح و خوانا بماند ، تفکر در هر جهتی ادامه پیدا کند و قابلیت گسترش داشته باشد.
دو استثنا هم وجود دارد: نام اشخاص و نقل قولها لازم است که کامل بیایند و بصورت کلیدواژه نوشته نشوند.
#مدرسه_کارآفرینی_هدهد
(دبیرستان دوره اول پسرانه)
#مدارس_تحول_خواه_اسلامی
#توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی
🆔 hodhod_midschool
🌐 www.hodhod.school