eitaa logo
دبیرستان کارآفرین برنا
782 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
992 ویدیو
281 فایل
متوسطه اول پسرانه تحول‌گرا پیشرو #مدارس_روش_میزان_اصفهان #توانگری_درمسیر_ارزش_آفرینی 🌐 borna-creative-group.ir خیابان دشتستان شمالی، ابتدای کوچه ۴۲ 📞 03132298998 ✅ شناسه مدیر دبیرستان: @mehran_karrari ✅ شناسه مدیر راهبردی مجتمع: @hamed_saadatpour
مشاهده در ایتا
دانلود
تفکر طراحی (DESIGN THINKING) چیست ؟ تفکر طراحی یک روش طراحی است که راه حل مورد نیاز برای حل مسائل را فراهم می‌کند. و کمک می‌کند تا محصول شما به شکلی طراحی شود که دقیقاً بر اساس نیاز و حل مشکل مشتریان باشد و در نهایت شرکت و کسب و کار شمارا در جهت موفقیت و اهدافتان سوق می‌دهد. به عبارتی در تفکر طراحی طراحان بررسی می‌کنند که مشتریان چگونه از یک محصول یا خدمت استفاده می‌کنند؛ و نیازهایشان چیست سپس بر اساس این اطلاعات ایده‌های جدیدی خلق می‌کنند. مهم‌ترین مزیتی که تفکر طراحی برای کسب و کار و استارتاپ شما می‌تواند داشته باشد؛ افزایش رضایت مشتری و در نهایت وفاداری مشتریان نسبت به برند شماست. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
چرخه تفکر طراحی چیست؟ تفکر طراحی در ۵ مرحله انجام می‌گیرد ۱) همدلی: از طریق درک نیازهای انسانی ۲) تعریف مسئله : تعریف و تعیین مسئله به شیوه انسان محور ۳) ایده پردازی: ایجاد ایده‌های فراوان ۴) ایجاد یک نمونه اولیه (پروتوتایپ): ساخت یک نمونه اولیه از ایده ۵) آزمایش : تست نمونه اولیه و حل مشکلات آن درک این ۵ مرحله از تفکر طراحی هر کسی را قادر می‌سازد تا با به کار بردن این روش طراحی به حل مسائل و مشکلات پیچیده‌ای که پیرامون هر کسب و کاری رخ می‌دهد؛ بپردازد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۱) همدلی کنید (Empathise) قطعاً افرادی تحت عنوان مشتری یا مخاطب هستند که از محصولات و خدمات شما بهره می‌برند؛ در این مرحله شما باید بتوانید به همدلی کردن با آن‌ها بپردازید؛ یعنی باید از نیازها، خواسته‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌های آن‌ها آگاه شوید. برای این کار باید مستقیماً یا غیر مستقیم با آن‌ها گفتگو کنید و ببینید که چه انتظاراتی از شما دارند. همچنین از طریق مطالعات قوم شناسی و مردم شناسی نیز می‌توانید نیاز‌های مخاطبانتان را شناسایی کنید. در پایان این مرحله متوجه خواهید شد که قرار است برای چه کسانی و با چه خصوصیاتی خدمات یا محصولات ارائه دهید. در پایان این مرحله خواهیم دانست که قرار است برای چه افرادی و با چه خصوصیاتی خدمات یا محصولاتی را روانهٔ بازار کنیم. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۲) تعریف مسئله (Define the Problem) بعد از همدلی با مشتریان و درک آن‌ها باید به بررسی اطلاعات جمع آوری شده بپردازید؛ تا متوجه شوید مسئله‌ای که باید حل شود چیست. این خیلی مهم است که بتوانید مسئله اصلی را کشف و به درستی تعریف کنید. تعریف درست مسئله نیمی از حل مسئله است؛ بنابراین لازم است که دقت و زمان کافی صرف تعریف مسئله کنید. تعریف مسئله به طراحان تیم شما کمک می‌کند که ایده‌های عالی برای حل مسائل ارائه دهد. در این مرحله می‌توان از تکنیک‌های‌ رسم طرح (Sketching)، طوفان فکری (Brainstorming) و رسم نقشهٔ ذهنی (Mind Mapping) استفاده نمود. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۳) ایده پردازی(Ideate) بعد از تعریف مسئله نوبت آن است که برای حل مسئله شروع به ایده پردازی کنید. هدف از این مرحله این است که راه حل‌های متفاوتی تولید کنید؛ سپس از جنبه‌های مختلف اقتصادی، فنی و … به تجزیه و تحلیل ایده‌ها و راه حل‌ها بپردازید و در نهایت اجرایی‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. در این روش هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از هر روش خلاقانه‌ای برای ایده پردازی استفاده کنید. از رایج‌ترین روش‌های ایده پردازی که در تفکر طراحی به کار برده می‌شود می‌توان به جلسات طوفان فکری، نقشه ذهنی و تهیه فهرست اشاره کرد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۴) ساختن نمونه اولیه (Prototype) در این مرحله باید از بین راه‌حل‌هایی که در گام قبلی ایجاد کرده‌اید، ایده‌ای که اجرایی‌تر است و ریسک کمتری برایتان دارد را انتخاب و یک نمونه اولیه از آن بسازید. البته منظور ساختن نمونه اولیه چیزهای عجیب و غریب یا ساختن یک محصول کامل نیست؛ بلکه تنها کافی است که یک نمونه ارزان قیمت و کوچک مقیاس یا با برخی ویژگی‌های خاص از محصولتان را تولید کنید؛ تا بتوانید مشکلاتی که وجود دارند را مورد بررسی قرار دهید. این نمونه اولیه می‌تواند در داخل خود تیم یا در گروه کوچکی از افراد خارج از تیم صورت بگیرد. در نهایت یا پذیرفته می‌شود و بهبود می‌یابد و یا بر اساس تجربیات کاربران رد می‌شود. هدف از ساختن نمونه‌ی اولیه کسب اطلاعات و برقراری ارتباط کاربران و مشتریان با آن است. شما با ساختن یک نمونه اولیه می‌توانید تجربه کسب کنید و در مراحل بعدی آن را بهبود ببخشید. تکنیک مدل‌سازی (پروتوتایپینگ) کمک می‌کند تا ایدۀ اولیه به مرحلۀ پیشرفته‌تری وارد شده و عملی بودن یا نبودن آن مشخص شود. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
۵) آزمایش کنید و بازخورد بگیرید (Test and get feedback) در این مرحله باید نمونه اولیه‌ای که در مرحله قبل ایجاد کرده‌اید، را در اختیار کاربران یا مشتریان بگذارید و ببیند واکنش آن‌ها چیست و چگونه از آن استقبال می‌کنند؛ سپس بر اساس بازخورد و میزان رضایت آن‌ها محصولتان را بهبود بخشید. این مرحله را باید تا جایی تکرار کنید که به یک محصول یا خدمت بدون ‌عیب و نقصی برسید؛ که نیازهای مشتریان را برطرف می‌کند و مشتریان حاضر هستند برایش پول پرداخت کنند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
ماهیت غیر خطی تفکر طراحی فرایند تفکر طراحی ممکن است در ظاهر به شیوه‌ای خطی و ترتیبی در چند مرحله تعریف شده باشد ولی در عمل به صورت انعطاف پذیر و غیر خطی انجام می‌گیرد. به عنوان مثال گروه‌های مختلف درون یک تیم طراحی ممکن است بیش از یک مرحله را به صورت هم‌زمان انجام دهند. یا ممکن است طراحان اطلاعات را جمع آوری کنند و نمونه اولیه را در طول پروژه ایجاد کنند؛ تا در نهایت به راه حل مطلوب خود برسند. همچنین نتایج حاصل از آزمایش نمونه اولیه که نظرات کاربران را نشان می‌دهد؛ به نوبه خود می‌تواند منجر به ایده پردازی و توسعه نمونه یا نمونه‌های اولیه شود. پس این مهم است که توجه داشته باشید مراحل تفکر طراحی همیشه متوالی نیستند؛ و اغلب می‌توانند به صورت موازی انجام و تکرار شوند. به این ترتیب مراحل تفکر طراحی باید به حالت‌های مختلفی که به یک پروژه کمک می‌کنند درک شوند. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
تفکر طراحی در یک نگاه (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
رشد تفکر طراحی به عنوان یکی از گونه های تفکر در دنبال خواهد شد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقشه ذهنی یا مایند مپ چیست؟ چرا باید از نقشه ذهنی استفاده کنیم؟ (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school
نقشه ذهنی ، یک تکنیک بصری برای ساختار دادن و منظم کردن افکار و ایده‌ها است. بنابراین ضمن آرایش فضایی شاخه‌ها، از رنگ‌ها، نشانه‌ها، عکس‌ها و خلاقیت استفاده می‌کنیم تا یک نقشه تصویری زیبا از مفهومی که در ذهن‌مان است را خلق کنیم. هرچه نقشه ذهنی منحصر به فردتر باشد، نشان می‌دهد طراح ماهرتری داشته است. هر نقشه‌ذهنی کلیدی است که دقیقا به قفل افکار طراح خود می‌خورد. بنابراین باید سعی کنید سبکی برای خودتان برگزینید که هم مناسب و هم دیدن آن برایتان معنادار باشد. (دبیرستان دوره اول پسرانه) 🆔 hodhod_midschool 🌐 www.hodhod.school