قابل توجه فعالان فرهنگی شهرستان بشرویه
🔴اکران مستند تهران دمشق
(مستندی اثرگذار و جذاب با محوریت موضوعات اجتماعی بحران و جنگ در سوریه و شباهت آشوب های دی ماه ۹۶ ایران و رخدادهای سوریه. روایت این مستند در فضای اجتماعی ایران و سوریه در رفت و آمد است و به برخی اتفاقات داخلی کشورمان نیز می پردازد...)
📆زمان: شنبه 8تیر 98ساعت 21(۹شب)
🏢مکان: جوادیه بشرویه
🔰تماشای این مستند اثرگذار را به همراه خانواده محترم از دست ندهید....
شرکت برای عموم آزاد است
جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهرستان بشرویه
جشنواره مردمی فیلم عمار شهرستان بشرویه
https://eitaa.com/boshnoor
پنج شنبه است و ياد درگذشتگان😔
🌹 اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
التماس دعا
https://eitaa.com/boshnoor
تفسیر سوره آل عمران - آیه ۶۱
فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَکُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَذِبِینَ
ترجمه
پس هر که با تو، بعد از علم و دانشى که به تو رسیده است، درباره او (عیسى) به ستیز و محاجّه برخیزد (و از قبول حقّ شانه خالى کند) بگو: بیائید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و خودمان را (کسى که به منزله خودمان است) و خودتان را بخوانیم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
🔶🔶🔶پیام ها
🔻۱- اگر انسان ایمان به هدف داشته باشد، حاضر است خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جائک من العلم»
🔻۲- آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست. «فقل تعالوا ندع»
🔻۳- فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است. «ابنائنا» بنابراین امام حسن (ع) و امام حسین (ع) فرزندان پیامبرند.
🔻۴- زن و مرد در صحنه هاى مختلف دینى، در کنار همدیگر مطرحند. «نسائنا»
🔻۵ - در دعا، حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد آنها. گروه مباهله کننده پنج نفر بیشتر نبودند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
🔻۶- علىّ بن ابىطالب، جان رسول اللَّه است. «انفسنا»
🔻۷- در مجالس دعا، کودکان را نیز با خود ببریم. «ابنائنا»
🔻۸ - اهل بیت پیامبر مستجاب الدعوة هستند. «ابنائنا، نسائنا، انفسنا»
🔻۹- استمداد از غیب، پس از به کارگیرى توانایى هاى عادّى است. «نبتهل»
🔻۱۰- کسى که منطق و استدلال و معجزه، او را به پذیرش حقّ تسلیم نمى کند، باید با او مباهله کرد. «تعالوا... نبتهل»
🔻۱۱- اگر مؤمنان محکم بایستند، دشمن به دلیل باطل بودنش عقب نشینى مى کند. «ندع... نبتهل»
🔻۱۲- استدلال را باید با استدلال پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت باید سرکوب شود. «لعنة اللّه على الکاذبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
سلام
جمعه مبارک
جمعه تون مثل لبخند زیبا
مثل سبزه شـاد
مثل صحرا پر از آرامش
مثل اب زلال
مثل کوه استوار
مثل درخت پربار
و مثل روز
پر از زندگی باشد
🌺https://eitaa.com/boshnoor
📗تفـســـیر ایه ۶۱ ال عمـــــــــران
این متن مربوط به ایه مباهله هست وداستان آن
👈متن طولانی است
👈 قدری تامل کنید
👈وبا حوصله بخوانید
🌲مباهله مربوط به روز بیست وپنجم ماه ذیقعده می باشد
✅ثواب دانسته های قرانی خودرا به امام زمان علیه السلام هدیه کنید
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌲واژه «نَبتَهل» از ریشه «اِبتهال» به معناى بازکردن دست ها و آرنج ها براى دعا، به سوى آسمان است واین آیه به دلیل این واژه، به آیه مباهله معروف گشته است.
🔸🔸مباهله، یعنى توجّه و تضرّع دو گروه مخالف یکدیگر، به درگاه خدا و تقاضاى لعنت و هلاکت براى طرف مقابل که از نظر او اهل باطل است.
🔹🔹در تفاسیر شیعه و سنى و برخى کتب حدیث و تاریخ مى خوانیم که در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا مأمور تبلیغ اسلام در منطقه نجران از بلاد یمن شدند.
⚪️ مسیحیانِ نجران نیز هیئتى را به نمایندگى از سوى خود براى گفتگو با پیامبر اسلام به مدینه گسیل داشتند. با وجود گفتگوهایى که میان آنان و پیامبر ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانه جویى کرده و در حقّانیّت اسلام ابراز تردید مى کردند. این آیه نازل شد و خطاب به پیامبر فرمود:
👈به کسانى که با تو محاجّه و جدال کرده، و از قبول حقّ شانه خالى مى کنند، بگو: بیایید با فراخواندن فرزندان و زنان و خودمان، خدا را بخوانیم و با حالت تضرّع و ابتهال بر دروغگویان نفرین کنیم و هر نفرینى که دامن گروه مقابل را گرفت، معلوم مى شود که راه او باطل است و با این وسیله به این گفتگو و جدال پایان دهیم.
⬅️هنگامى که نمایندگان مسیحیان نجران، پیشنهاد مباهله را از رسول اکرم شنیدند، به یکدیگر نگاه کرده و متحیّر ماندند. آنان مهلت خواستند تا در این باره فکر و اندیشه و مشورت کنند. بزرگِ نصارى به آنها گفت: شما پیشنهاد را بپذیرید و اگر دیدید که پیامبر با سر و صدا و جمعیّتى انبوه براى نفرین مى آید، نگران نباشید و بدانید که خبرى نیست، ولى اگر با افراد معدودى به میدان آمد، از انجام مباهله صرفنظر و با او مصالحه کنید.
🔹🔹روز مباهله، آنها دیدند که پیامبر اسلام همراه با دو کودک و یک جوان و یک زن بیرون آمدند. آن دو کودک، حسن (ع) و حسین (ع) و آن جوان، علىّ بن ابىطالب (ع) و آن زن فاطمه زهرا (س) دختر پیامبر بودند.
📚اُسقف مسیحیان گفت: من چهره هایى را مىبینم که اگر از خداوند بخواهند کوه از جا کنده شود، کنده مىشود. اگر این افراد نفرین کنند، یک نفر مسیحى روى زمین باقى نمىماند. لذا از مباهله اعلام انصراف کرده و حاضر به مصالحه شدند.
🔹🔹روز مباهله، بیست و چهارم یا بیست و پنجم ماه ذىالحجّه بوده و محل آن در روزگار پیامبر در بیرون شهر مدینه بوده که اکنون داخل شهر قرار گرفته و در آن محل، مسجدى به نام «مسجد الاجابة» ساخته شده است.
👈فاصله این مسجد تا مسجدالنّبى تقریباً دو کیلومتر است. «الّلهم ارزقنا زیارته و شفاعته»
📗بر اساس روایتى در تفسیر المیزان، دعوت به مباهله مخصوص نصارى نبوده و پیامبر از یهودیان نیز براى مباهله دعوت کردند.
✅مباهله، خاصّ زمان پیامبر نبوده است، بلکه براساس برخى از روایات، دیگر مؤمنان نیز مى توانند مباهله کنند. امام صادق (ع) در اینباره دستوراتى داده اند.
📕سؤال: در این ماجرا تنها فاطمه زهرا (س) حضور داشت، پس چرا قرآن کلمه جمع «نسائنا» را بکار برده است؟
✅پاسخ: در قرآن مواردى است که خداوند از یک نفر به صورت «جمع» یاد مىکند، مانند آیه ۱۸۱ سوره آلعمران که یک نفر از روى توهین گفت: خدا فقیر است، ولى آیه به صورت جمع مى فرماید:
«الّذین قالوا انّ اللّه فقیر»
📗 چنانکه قرآن درباره حضرت ابراهیم (ع) مى فرماید: ابراهیم یک امّت است، با آنکه یکنفر بیشتر نبود.
👈گرچه پیامبر مى توانست خود شخصاً نفرین کند و کارى به علىّ، فاطمه، حسن (ع) و حسین (ع) نداشته باشد، ولى خدا و رسول، با این عمل به ما فهماندند که این افراد، یاران و شریکان رسول خدا در دعوت به حقّ و هدف او هستند و همراه او آماده استقبال از خطر بوده و تداومگر حرکت او مى باشند.
🔹🔹پیامبر فرمودند: سوگند به کسى که مرا پیامبر حقّ قرار داد، اگر مباهله انجام مى گرفت، آن وادىآتش را بر آنان فرو مى ریخت. تفسیر مجمع البیان ؛
صاحب تفسیر المیزان در جلد سوّم آورده است که ماجراى مباهله را ۵۱ نفر از صحابه به اتّفاق نظر نقل کرده اند.
📚 تفاسیر کبیر، آلوسى و مراغى ذیل آیه، در کتاب الکامل ابناثی ر جلد دوّم ، مستدرک حاکم جلد سوّم صفحه ۱۵۰، مسند احمد حنبل جلد اوّل و همچنین تفاسیر روح البیان، المنار و ابن کثیر و بسیارى از منابع شیعى و سنّى دیگر، این واقعه را ضبط و نقل کرده اند. در کتاب اِحقاق الحق جلد سوّم صفحه ۴۶ نیز نام شصت نفر از بزرگان اهل سنّت را آورده است که همگى گفته اند: این آیه در عظمت پیامبر و اهلبیت علیهم السلام اوست.