eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس آمریکایی: 📍هیچ دانشگاهی در غزه سالم نمانده و در همین حال تمام تلاش بعضی در آمریکا این است که استادان و دانشجویان از فلسطین حمایت نکنند، ما به راستی در روزگاری سیاه زندگی می‌کنیم... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: هم اکنون است 🛑از این که « أعدّت للکافرین »  با فعل بیان شده معلوم می شود جهنّم هم اکنون است؛ چنانکه بهشت نیز هم اکنون موجود است و قرآن درباره بهشت نیز می فرماید: « أعدّت للمتّقین ». ⛔️ ظاهر مادّه اِعْداد و همچنین ظاهر هیئت، أُعدّتْ که فعل ماضی است بر تحقق کنونی دوزخ دلالت دارد و حمل آن بر این که چون محقق الوقوع در حکم ماضی است از این جهت به فعل ماضی یاد شده خلاف ظاهر است؛ زیرا اصل فعل ماضی، دلالت بر تحقق وقوع است، و حمل آن بر مستقبل قطعی، مخصوص موردی است که دلیل یقینی بر عدم تحقق فعلی آن مورد اقامه شود که در محل بحث چنین . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس اسرائیلی: 📍اسرائیل می‌خواهد با انجام انواع جنایت‌ها علیه فلسطینیان کار را تمام و سرزمین فلسطین را غیرقابل سکونت کند... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: هم اکنون است 🔳افزون بر این که، از آیات دیگری مانند: « وإنّ جهنّم لمحیطة بالکافرین » نیز این مطلب استفاده می شود؛ زیرا ظاهر مشتق (کلمه محیط) در متلبس است، نه متلبس آینده. نیز ظاهر قرآن را تأیید می کند که بهشت و جهنّم هم اکنون موجود است. ☑️ (علیه السلام) می فرماید: اگر کسی بگوید: بهشت و جهنّم مخلوق نیست، از ما نیست. آنگاه به شیوه ای لطیف به این آیه شریفه استشهاد می کند: « یطوفون بینها وبین حمیمٍ آنٍ »؛ جهنّمیان بین جهنّم و چشمه داغ و گداخته در رفت وآمدند: «ما أولئک مناولانحن منهم... قال الله عزّ وجلّ... هذه جهنّم... ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روزنامه نگار انگلیسی: 📍در زندان‌های اسرائیل وضعیتی تهوع آور علیه فلسطینیان در جریان است... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: هم اکنون است ☑️چنانکه وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در وارد بهشت شدند و با متنعمان بهشت دیدار کردند و جهنّم و معذّبان در آن را نیز از نزدیک دیدند. محقّقان امامیه تأکید دارند که بهشت و جهنّم هم اکنون است. ادله عقلی نیز نه تنها مناقض این نظر نیست، بلکه آن را تأیید می کند. بنابراین، ظاهر آیات مزبور، همانند ظاهر سایر آیات حجّت است و نیازی به تأویل و تقدیر ندارد. گرچه بیشتر مردم تا چشم از ظواهر این دنیا نبندند و به مرگ طبیعی نمیرند، بهشت و جهنّم برای آنان ظهور نمی کند. 📛 برای پیدایش آتش دو عنصر لازم است: یکی آتش زنه و دیگری آتش گیره و به تصریح قرآن کریم هم اکنون هم است: « وأولئک هم وقود النار » و هم : « وأمّا القاسطون فکانوا لجهنم حطباً ». بنابراین، کافر که هم آتش زنه است و هم آتش گیره، هم اکنون سراپا مشتعل است؛ گرچه دیده های ظاهربینْ اشتعال آن را اکنون نمی بینند؛ چنانکه اشتعال برزخی آنان مشهود نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ روزنامه نگار فرانسوی: 📍آنچه در غزه رخ می‌دهد وحشتناک است، هیچ تحریمی علیه اسرائیل در مقابل این وحشیگری‌ها وجود ندارد، جهان درحال تماشای ریاکاری و تزویر ما است، چرا همانند اوکراین برای فلسطین کاری نمی‌کنیم؟! ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: هم اکنون است 🌴در زمان حکومت خلیفه سوم، مردی جمجمه مرده ای را نزد خلیفه آورد و گفت: شما می پندارید این جمجمه هم اکنون در آتش می سوزد؟ در حالی که من دست خود را بر آن نهاده ام و اصلاً حرارت آتش را احساس نمی کنم. خلیفه ساکت شد و کسی را درپی (علیه السلام) فرستاد و از او استمداد کرد. 🌳 هنگامی که آن حضرت نزد عثمان حاضر شد عثمان در حالی که در میان انبوهی از یاران خود بود به آن مرد گفت: سؤال خود را تکرار کن و او دوباره آن را پرسید. عثمان گفت: ای اباالحسن به این مرد پاسخ ده. آن حضرت فرمودند: زند و مسعار، یعنی سنگ چخماق را حاضر کنید. آنگاه با بر هم زدن سنگ چخماق و جستن جرقه آتش به آن مرد فرمودند: دست خود را بر هر یک از زند و سنگ بگذار. آنگاه پرسید آیا حرارت آتش را احساس می کنی؟ آن مرد پاسخ داد: نه و مبهوت شد؛ یعنی، جمجمه نیز در سرد و خاموش است. عثمان با شنیدن این بیان گفت: « ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دفاع بی سابقه کارشناس قطری از ایران در مقابل کارشناس ضد ایرانی: 📍در سایه سکوت کشورهای عربی باید تصریح کنیم که اگر ایران نبود مقاومت فلسطین نمی‌توانست روی پای خود بایستد، اگر ایران نبود امروز مسلمانی در بوسنی باقی نمانده بود، دست از اظهارات زشت خود بکشید و در این برنامه اعلام می‌کنم که ما از مواضع ایران حمایت می‌کنیم... 🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: عذاب 💢بعضی از مفسّران و متکلّمان از جمله « أعدت للکافرین »  چنین برداشت کرده اند که عذاب جهنّم اختصاص به کافران دارد و شامل مؤمن فاسق نمی شود و این است. عذاب دوزخ هم شامل منافقان می شود و هم شامل مؤمنان فاسق. اما شمول آن نسبت به منافقان، چون مراد از کفر در این آیه کفر در برابر ایمان است، نه کفر در برابر ایمان و نفاق؛ یعنی، ناظر به تقسیم مردم به سه دسته مؤمن، کافر و منافق نیست، بلکه ناظر به آیه شریفه « یا أیّها النّاس اعبدوا ربّکم الّذی خلقکم والّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون »  است که بر اساس آن، مردم در برابر دستور عبادت خدا به دو گروهِ مؤمن و غیرمؤمن تقسیم می شوند، که غیرمؤمن شامل کافر و منافق می شود. ⭕️ پس کافران در آیه مورد بحث کسانی هستند که اهل نیستندو به همین جهت در برابر این جمله، در آیه بعد می فرماید: « وبشّر الّذین آمنوا وعملوا الصالحات » . در مورد منافقان بحثی نیست که جهنّم آنان را دربر می گیرد؛ چنانکه می فرماید: « فی قلوبهم مرضٌ فزادهم الله مرضاً ولهم عذابٌ ألیم بما کانوا یکذبون » افزون بر این که، در جای دیگر منافقان و کافران با هم ذکر شده اند: « إنّ الله جامع المنافقین والکافرین فی جهنّم جمیعاً » و گاهی وعید منافقان شدیدتر از تهدید کافران آمده است: « إنّ المنافقین فی الدرک الأسفل من النّار ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پزشک بازگشته از غزه: 📍من دیدم که اسرائیلی‌ها کودکان را با ریزپرنده‌ها و شلیک گلوله‌های تک تیراندازان به سر هدف گلوله قرار می دهند/ اسرائیل تصمیم گرفته که این کودکان باید کشته شوند و آمریکا تصمیم گرفته است که اصلاً اشکالی ندارد... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: عذاب 🛑امّا بحث مهم این است که بر اساس آیه مورد بحث، جهنّم شامل مؤمن فاسق هم می شود که در این مورد سه نظر وجود دارد:  1⃣کفر در آیه مورد بحث اعمّ از است و شامل نیز می شود؛ مانند آیه « ولله علی النّاس حجّ البیت من استطاع إلیه سبیلاً ومن فإن الله غنی عن العالمین »که از ترک حج به کفر تعبیر کرده و بدین معناست که اگر مستطیعِ معتقد و مؤمن عمداً حج را ترک کند، در عمل کافر است، نه در عقیده. این توجیه بعید است؛ زیرا آیه محل بحث در مقام بیان عاقبت است و هر چند شمول لفظی دارد، زیرا «للکافرین» جمع مُحَلّی به «الف و لام» و عام است، امّا سیاق آیه در باره کفر اعتقادی است و شمول آن نسبت به غیرکافرِ اعتقادی بعید است. 2⃣گرچه خدای سبحان در این آیه می فرماید: این آتش برای کافران مهیّا شده است، امّا قرآن کریم را نیز از همین آتش می ترساند: « یا أیّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم وأهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة ». معلوم می شود اگر مؤمن مواظب خود و وابستگان خود نباشد، گرفتار همین آتش می شود. پس چنین نیست که این آتش مخصوص کافران باشد و مؤمنان فاسق به عذاب دیگری وعید داده شده باشند. البته فرق مؤمن عاصی با کافر در خلود یا درکات عذاب است وگرنه اصل عذاب برای هر دو ثابت است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اگر در مقابل دشمنی که به شما است، عقب نشینی غیرتاکتیکی کردید، به گرفتار خواهید شد. ۱۴۰۳/۵/۲۴ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: عذاب  3⃣جمله « أعدّت للکافرین »  دلالت ندارد که جهنّم برای نیست. به اصطلاح اصولیین این آیه گرچه اطلاقی ندارد تا شامل فاسقان هم بشود، لیکن مقیّد به عدم فسق مؤمن هم نیست تا ورود به جهنّم را منحصر به کافران کند. بنابراین، اگر آیه دیگری بگوید جهنّم برای مؤمنان گناهکار مهیّا شده این دو آیه با هم تعارض ندارد؛ زیرا هر دو اثباتی است. در نتیجه آیاتی مانند « ومن یعص الله ورسوله فإنّ له نار جهنّم » و « من یقتل مؤمناً متعمداً فجزاؤه جهنّم خالداً فیها » که آتش جهنّم را مختصّ به کافران نمی داند، مقیِّد آیه محل بحث نیست و بنابراین، جهنّمْ مؤمن فاسق را نیز دربر می گیرد. 💢 در قرآن کریم حتی نیز مایه برخورد با آتش جهنم معرفی شده است؛ چنانکه خداوند به مسلمانان می فرماید: « ولا ترکنوا إلی الّذین ظلموا فتمسّکم النّار » ؛ به ظالمان میل پیدا نکنید وگرنه آتش شما را می گیرد. ⭕️ محقّق طوسی(رحمه الله) در بحث صراط به این آیه و مشابه آن استدلال کرده، می گوید: « به سبب آن که، اگر اندک میلی به یکی از دو طرفِ تضاد افتد موجب هلاک بُوَد»؛ یعنی، نه تنها ستمگری و کمک به ستمگران، بلکه میل به آنان نیز، انسان را به دوزخ می افکند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و              1⃣ مُلکی و ملکوتی 🟣 آتش همانند موجودهای دیگر به اراده خدای سبحان یافت می شود؛ خواه آتش مُلکی و محسوس و خواه آتش ملکوتی و نامحسوس. 🟡تفاوت آتش محسوس و غیرمحسوس در نیاز به مانند هیزم است، نه در احتیاج به ، یعنی خداوند؛ زیرا تنها مُصوِّر و صورت آفرین خداست؛ اگر چیزی بخواهد صورت ناری پیدا کند بدون اراده الهی نخواهد بود و اگر گفته می شود خودِ کافرْ مبدأ اشتعال است، یعنی نیازی به مبدأ قابلی دیگر نیست. بر اساس آیاتی مانند « إنّکم وما تعبدون من دون الله حصب جهنّم » و « وامّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً »؛ حَصَب و حَطَب دوزخ، انسان کافر است، لیکن مُصوِّری که انسان را به صورت آتش درمی آورد خداوند است و اگر به زبان حرکت جوهری سخن گفته شود، محرّک با حفظ اختیار انسان، خدای اوست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و             2⃣مبدأ فاعلی و قابلی و عِلل اعدادی آتش محسوس  🔎 آتش نامحسوس تنها به مبدأ فاعلی وابسته است و مانند سایر موجودهای غیرمادی نیازی به مبدأ قابلی و نیز سببِ اعدادی ندارد، لیکن گذشته از احتیاج قطعی به مبدأ فاعلی و نیاز مبرم به مبدأ قابلی، غالباً وابسته به سبب اِمدادی و علت اِعدادی است که آن مایه امداد و این پایه اِعدادْ، زمینه آتش یابی و اشتعال مبدأ قابلی مفروض مانند هیزم را فراهم می کند. 🔍یکی از آتش زنه و یکی از علل اِعداد آتش گیره است. آتش زنه همان طور که قبلاً اشاره شد چیزی است که با برخورد فنّی لازم منشأ تولّد آتش می شود؛ نظیر ماده کبریت. آتش گیره نیز، چیزی است که بر اثر ضخامت و دوام، اشتعال خود را در درازمدّت حفظ می کند و در حالی که مواد سوختی دیگر خاکستر می شود آن مشتعل است تا موادّ سوختی آینده از راه برسد و بر اثر برخورد با آن اشتعال گیرد. چنان هیزم ضخیمی که در درازمدّت در اجاقها می ماند آن را آتش گیره می گفتند. هر کدام از آتش زنه و آتش گیره سببِ اِمدادی و علتِ اِعدادی برای افروختن هیزم جدید یا مادّه سوختی تازه است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ قاطع کارشناس عراقی به سوال مجری ضد ایرانی مبنی بر این که کجای این قرار دارد: 📍ایران آن طرفی است که سنگ در دست فلسطینی‌ها را به تبدیل کرد، ایران آن طرفی است که یمنی‌ها را صاحب فناوری موشک کرد و ایران همان طرفی است که قدرتی به گروه‌های عراقی داد که امروز می‌توانند را هدف قرار دهند... 🆔 @Kavoshmedia