eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ قاطع کارشناس عراقی به سوال مجری ضد ایرانی مبنی بر این که کجای این قرار دارد: 📍ایران آن طرفی است که سنگ در دست فلسطینی‌ها را به تبدیل کرد، ایران آن طرفی است که یمنی‌ها را صاحب فناوری موشک کرد و ایران همان طرفی است که قدرتی به گروه‌های عراقی داد که امروز می‌توانند را هدف قرار دهند... 🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و            3⃣آتش زنه و آتش گیره در سوخت و سوز 💢 آتش نامحسوس، همان است که از آن به «حُطَمه» تعبیر و به « نار الله »  موسوم شده و از اطلاع و اشراف و سرکشی آن بر دلهای کافران گزارش داده شده است. البته برای آن آتش هم ممکن است شرایط و لوازم خاصی باشد. آتش محسوس که بدن را می سوزاند، مادّه سوختی آن، یعنی حَصَب و حَطَبْ، است؛ چنانکه گذشت، ولی برای آن می توان آتش گیره ای از خود انسان ترسیم کرد؛ زیرا برابر آیه « کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها لیذوقوا العذاب » ، پوستهای کافران سوخته و خاکستر می شود، لیکن استخوانها و عناصر محوری لحوم و شحوم همچنان باقی است تا پوستهای تازه با آتش استخوان و گوشت و چربی مشتعل شود. در این حال آن پوستی که بعداً می روید از عناصر محوری که قبلاً بوده شعله می گیرد؛ یعنی، اجزای محوری قبلی بر اثر دوام به منزله آتش گیره است و پوستهای تازه به مثابه هیزمهای نازل و کوچک که از آن آتش گیره های به جامانده طبق اراده الهی اشتعال می گیرد. اما آتش زنه بودن خود انسان کافرْ از حدیث بازگوشده از امیرالمؤمنین(علیه السلام) استظهار می شود. ⭕️ تذکّر: از آیه: « کلّما خَبَت زدناهم سعیراً » می توان فهمید که مشتعل می شود وگرنه می فرمود: «زدناها سعیراً»؛ یعنی، اشتعال در آیه به خود انسان اسناد داده شده، نه به آتش (دقت شود). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥‌ موشک‌های ایرانی در جای اسرائیل 🔹‌‌پایگاه هوایی نواتیم که مرکز آموزشی و نگهداری از جنگنده F35 هست امن‌ترین نقطه اسرائیله. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و               4⃣مراد از در قرآن 📢 گرچه در قرآن گروهی «حَصَب» و «حَطَبِ» دوزخ معرّفی شده اند، لیکن هیچ کدام از این عناوین نمی تواند عنوان وَقُود را در سنگ یا هیزم جهنم منحصر کند؛ زیرا بین ادله اثباتی عناوین یادشده تنافی نیست؛ چون همان طور که محتمل است مراد از وَقُود، مادّه سوختی نظیر هیزم باشد، محتمل است آتش زنه یا آتش گیره باشد؛ چنانکه جمع عناوین سه گانه (وقود، حَصَب، حَطَب) برای یک در سه حال ممکن است و همچنین توزیع آنها نسبت به افراد گوناگون ممکن خواهد بود؛ یعنی، برخی از صنادید شرک و سران الحاد، وقود به معنای آتش زنه باشند و عده ای از پیشوایان وَقُود به معنای آتش گیره باشند و گروهی از کافران نیز وقود به معنای هیزم دوزخ باشند. 📣آنچه بر اثر تناسب حکم و موضوع می توان حدس زد این است که که مردم را به آتش دعوت کرده اند: « وجعلناهم أئمّةً یدعون إلی النار »، به مثابه آتش زنه یا آتش گیره باشند و پیروان مقصّر آنها به منزله هیزم. سرّ این تناسب آن است که زمامدار الحاد در دنیا که مردم را به کفر و ارتداد فرامی خواند و به تعبیر قرآن کریم، جامعه را به سوی آتش جذب می کرد و در قیامت پیشاپیش دیگران قیام و اقدام دارد و پیروان خود را به دوزخ می برد: « ...فاتبعوا أمر فرعون وما أمر فرعون برشید٭ یقدم قومه یوم القیامة فأوردهم النار وبئس الورد المورود » می تواند در قیامت وقود به معنای آتش زنه یا آتش گیره پیروان مقصّر خود باشد. نموداری از وقود دوزخ در آیه: « إنّ الذین کفروا لن تغنی عنهم أموالهم ولا أولادهم من الله شیئاً وأُولئک هم وقود النار »   « کدأب آل فرعون والذین من قبلهم کذّبوا بآیاتنا فأخذهم الله بذنوبهم والله شدید العقاب » آمده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
.... امام خامنه ای : بنده به جد عزادارم، حادثه ای که اتفاق افتاد حادثه کوچکی نیست . فقدان حادثه کمی نیست و جدا ما را عزادار کرده است... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و            5⃣سرّ تقدیم «ناس» بر «حجارة» 📂 معبود باطل مانند فرعون گاهی از راه اغوا، اضلال، ارعاب، تهدید، تحدید، تجبیب و تطمیع از عوامل روانی، سیاسی، اقتصادی و مانند آن خود را بر عابد تحمیل می کند و کالای عبادت را از او به ثمن بخس می خرد. در این حال بدتر از عابد وَثَنی و صَنَمی است و زودتر به دوزخ می رود؛ چنانکه درباره فرعون گذشت و زمانی بر اثر جهل علمی یا جهالت عملی خود عابد مورد پرستش جاهلانه او قرار می گیرد؛ مانند اصنامْ و اوثانِ معهود. در این حال بدتر از معبود بوده و بیشتر از او عذاب می بیند. 📁 از این رو در آیه محل بحث « ناس »  بر « حجارة »  مقدم شد؛ چنانکه در آیه « إنّکم وما تعبدون... » و نیز در آیه «أُفّ لکم ولما تعبدون... »، پیش از معبود یاد شدند؛ گرچه تقدم ذکری چندان مؤثّر نیست، لیکن فی الجمله نشانه اهتمام به مطلب است. از این جا می توان استظهار کرد که آثار انسان مُتَوقّد بیش از آثار کبریت سیاه مُتّقِد است که در اشاره پنجم گذشت. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناسان عرب: 📍شگفت زده شدیم! امروز حد و اندازه واقعی قدرت نظامی ایران را متوجه شدیم و می‌توان گفت از لحاظ امنیتی این حمله ایران، هفت اکتبری جدید برای نتانیاهو رقم زد... 🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و             6⃣دعوت به ایمان و امتثال 🔘 پیام آیه محل بحث بعد از تنزّل از حدّ اعلاست؛ یعنی، اگر شما طبق برهان علمی و عدل و انصاف عملی قانع شدید و بودن قرآن کریم را فهمیدید و به استناد دلیل عقلی از یک سو و به اعتماد بر کرامت انسانی خود از سوی دیگر آزادانه و عارفانه رسالت رسول اکرم را پذیرفتید برابر کرامت فطری خویش و طبق فتوای برهان عقلی قیام کرده اید و اگر از مدار برهان علمی و عدل عملی خارج شدید و در محور حریّت و کرامت حرکت نکردید، لااقل که نازلترین مرحله ایمان و امتثال است، رسالت رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم را بپذیرید و به آسمانی بودن قرآن مؤمن شوید. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ واکنش قاطع مجری شبکه الحوار به مخاطب مخالف ایران: 📍می‌گویید ایران از طریق حمایت از فلسطین منافع خود را دنبال می‌کند، خب شما هم بیایید از فلسطین حمایت کنید و دنبال منافعتان باشید، مشکل این مسائل نیست، مشکل ترسو بودن شماست، رهبر ایران با ، دشمن را به چالش کشید و اقدام وزیرخارجه ایران در نیز هم آورد طلبی آشکار بود و با جرئتی بی نظیر انجام شد... 🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و            7⃣جایگاه مُسَیْلمه  آنچه به عنوان خبر غیبی در آیه محل بحث مطرح شد: « ...فإن لم تفعلوا ولن تفعلوا » با آنچه از افرادی مانند نقل شده منافات ندارد؛ زیرا این گونه از منسوجات عنکبوتی نه به عنوان شرکت در ساحت تحدی و صحنه مبارزه و هماوردی و اِتیان به مثل مطرح است، بلکه داعیه آنان این بود که این اباطیل وحی است و از آن جهت که هیچ وضیع شنیعی توان چالش و هماوردی با رفیع سنیع را ندارد، خرافات مسیلمه هرگز در طراز معلّقات سبع و سایر سروده های زمامداران فصاحت و سردمداران بلاغت حجاز نبود، چه رسد به همتایی با کلام خدا و همسانی با کتاب او. مضمون این مطلب را در تفسیر ابوحیان اندلسی می توان یافت. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 1⃣وقود دوزخ 🟡  ـعن العسکری(علیه السلام):« « فاتقوا النار التی وقودها الناس » : أی حطبها». 🟣 اشاره: حدیث مزبور بعد از دو عنصر محوری   📢دو عنصر محوری دلالت دارد بر این که معنای وقود، است، نه آتش زنه، نظیر زَنْد و مسعار. عنصر محوری اول و عنصر محوری دوم و در غیر این صورت با آنچه در بحث تفسیری گذشت ناهماهنگ نیست. 🔊برخی از که بر اثر استحکام و تصلب در درازمدّت مشتعل است و هیزمهای دیگر را فروزان و افروخته می کند ولی خودش همچنان به عنوان اخگری ثابت می ماند مشمول حدیث یادشده خواهد بود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس شبکه خبری ترکیه: 📍به شکست ناپذیری اسرائیل عادت کرده بودیم اما ایران این تصویر را شکست و باید اعتراف کنیم تنها دولت مسلمانی که اسرائیل را زد ایران بود... 🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 2⃣ ☑️  ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام):«ولقد مررنا مع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بجبل وإذاً الدّموع تخرج من بعضه، فقال له: ما یبکیک یا جبل؟ فقال: یا رسول الله! کان المسیح مرّبی وهو یخوّف النّاس بنارٍ وقودها النّاس والحجارة، فأنا أخاف أن أکون من تلک الحجارة. قال صلی الله علیه و آله و سلم: لا تخف، تلک الحجارة الکبریت فقرّ الجبل وسکن وهدأ وأجاب». ☑️ ـعن ابن مسعود: إنّ الحجارة الّتی ذکرها الله فی القرآن فی قوله « وقودها النّاس والحجارة »  حجارة من کبریت خلقها الله عنده کیف شاء. ☑️ ـعن علی بن الحسین(علیه السلام):«والحجارة حجارة الکبریت أشد الأشیاء حرّاً أعدّت تلک النّار للکافرین... ». 📢 اشاره: سنگها مانند اشیای دیگر اهل تسبیح، سجود، اسلام، امتثال طائعانه و مانند آن است و در جریان هم آوایی کوهها با حضرت داود(علیه السلام)[در قرآن]: « یا جبال أوّبی معه »، « وسخّرنا مع داود الجبال یُسبّحْن والطیر » ، آنها کاملاً مطرح است. بنابراین، هیچ محذور عقلی یا نقلی در محتوای این گونه از نصوص نیست. البته اعتبار سند برابر ضوابط ویژه لازم است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فعال یهودی آمریکایی: 📍یکسال از 7 اکتبر گذشت و حالا می‌دانیم اسرائیل چقدر دروغ به خوردمان داد، یکسال گذشت و حالا می‌‎دانیم چه ترامپ بیاید و چه هریس، اینجا آمریکا نیست بلکه "ایالات متحده اسرائیل" است... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 3⃣ آتش دوزخ 📕  ـعن أنس: تلا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم « وقودها النّاس والحجارة »  فقال: «أوقد علیها ألف عام حتی احمرّت وألف عام حتی ابیضّت وألف عام حتی اسودّت، فهی سوداء مظلمة لا یطفأ لهبها». 📗 ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام) فی قوله تعالی: « فاتّقوا النّار الّتی وقودها النّاس والحجارة » : یا معاشر شیعتنا اتّقوا الله واحذروا أن تکونوا لتلک النّار حطباً وإن لم تکونوا بالله کافرین فتوّقوها بتوّقی ظلم إخوانکم المؤمنین... ». 📘 ـ«... ونار شدیدٍ کَلَبُها، عالٍ لَجَبُها، ساطعٍ لَهَبُها، متغیّظٍ زفیرُها، متأجِّجٍ سعیرُها، بعیدٍ خُمُودُها، ذاکٍ وُقُودُها، مخوفٍ وعیدُها، عَمٍ قرارُها، مُظْلِمَةٍ أقطارها حامیةٍ قدورُها، فظیعةٍ أمورُها». 📙 ـ«واعلموا أنّه لیس لهذا الجلد الرقیق صبر علی النّار فارحموا نفوسکم فإنّکم قد جرّبتموها فی مصائب الدّنیا. أفرأیتم جزع أحدکم من الشوکة تصیبه والعثرة تُدْمیه والرمضاء تُحرقه؟ فکیف إذا کان بین طابقین من نار، ضجیع حَجَر وقرین شیطان. أعلمتم أنّ مالکاً إذا غضب علی النّار حطم بعضُها بعضاً لغضبه وإذا زجرها توثّبت بین أبوابها جزعا من زجرته». 📖 اشاره: از آن جهت که دوزخ مظهر غضب محض خداست و هیچ گونه در آن نیست: «دارٌ لیس فیها رحمةٌ» عذاب آن توانفرساست و تحلیل اجمالی از شدت عذاب این است: عذاب گاهی در مکان معین است و کسی که در آن مکان محبوس شد امید یا آرزوی رهایی از آن برای او متصور است و زمانی به صورت «پارچه تعذیب» ظهور می کند؛ مانند: « قُطّعت لهم ثیاب من نار » یا برتر از آن به صورت «جامه تعذیب» درمی آید؛ مانند: « سرابیلهم من قطران ». کسی که به چنان پارچه یا چنین جامه مبتلا شد آرزوی رهایی در نهاد او خطور می کند، اما اگر به صورت وَقُود دوزخ در آمد، فرار از چنین حکومت قهرآلود الهی متصوّر نیست؛ زیرا در این حال عذاب و مُعذَّب متحدند، و آرزوی فرار و رهایی نظیر فرضی است که محال باشد، نه از قبیل فرض محال. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا