eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد:  2⃣محتمل است مراد از «من قبل» باشد. این احتمال نیز صحیح نیست؛ زیرا: 🍊 الف: در بسیاری از آیات قرآن کریم برزخ دالان ورودی آخرت و جزو آن معرفی شده و جهان نیز به دو قسمت دنیا و آخرت تقسیم شده است. پس برزخ نیز و در مقابل دنیاست، نه این که در مقابل دنیا و آخرت باشد، بنابراین، حکم بهشت برزخی همان حکم بهشت قیامت کبراست. 🍑 ب: معلوم نیست همه میوه هایی که در جنّت کبرا به بهشتیان داده می شود در برزخ نیز داده باشند، در حالی که آیه محل بحث به صورت قضیه موجبه کلیه می گوید: هر میوه ای در بهشت به بهشتیان داده شود آنان می گویند: این قبلاً روزی ما شده است و اساساً برزخ همان طور که برای دوزخیان نموداری از عذاب است، نه «اشدّالعذاب»، برای بهشتیان نیز از نعمتهای بهشت و تنعّم به آنهاست، نه تنعم کامل و نهایی. 🌽 ج: بهشتیان از گفتن این سخن لذّتی می برند و چنین لذتی در صورتی قابل تصویر است که درباره دنیا سخن بگویند، نه برزخ؛ زیرا گفتن این سخن که در برزخ نیز به ما چنین میوه هایی داده اند، برای آنان لذّتی ندارد، ولی وقتی مؤمن وارد بهشت می شود و اعمال صالح خود را به صورت میوه مشاهده می کند و می گوید: ما همین روزی را در داشتیم، چنین سخنی برایش لذّت بخش است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 چگونه مهمات اسرائیل را فراهم میکنند!!!! 🔺تا پایان ببینید. امت اسلام باید یکپارچه انجام دهند و تعارف نکنند. https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد:  3⃣مراد از «من قبل» . این احتمال با ظاهر آیه هماهنگ است؛ زیرا از نظر قرآن کریم عمل انسانْ زنده، و در آخرت نزد او حاضر است: « یوم تجد کلّ نفس ما عملت من خیر محضراً وما عملت من سوءٍ تودّ لو أنّ بینها وبینه أمداً بعیداً ». 👣 قرآن به صورت حصر می فرماید: جزای انسان اوست: « ولا تُجْزون إلاّ ما کنتم تعملون ». همچنین در موارد دیگر می فرماید: « ثم توفی کل نفس ما کسبت »، « ما یأکلون فی بطونهم إلاّ النار »، « إنما یأکلون فی بطونهم ناراً ». 🤝 پس عمل انسان نیز مانند خودش جاوید است و چون میوه های بهشتی ظهور همین اعمال است، بنابراین، هر بار که در بهشت ثمری نصیب بهشتیان می شود می یابند که آن ثمر همان عقیده، اخلاق و عمل صالحی است که خداوند در دنیا روزی آنان کرده بود و اکنون به صورت این میوه ها دیده می شود. بنابراین، آیه در صدد بیان است. البته در بهشت افزون بر این که کارهای آدمی به صورت ثمرهای بهشتی ظهور می کند، فیض و فضل الهی نیز شامل حال انسانهای مؤمن می شود: « لهم ما یشاؤن فیها ولدینا مزید ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد: 🍊 با توجه به این که مراد از «من قبل» دنیاست و مراد از ثمر نیز صحیح و اخلاق نیک و عمل صالحی است که در دنیا به اهل ایمان داده شده، پاسخ این سؤال نیز روشن می شود که چگونه انسان بهشتی در مقابل نعمتهایی که در دنیا سابقه نداشت، می گوید: این است که در گذشته روزی ما شده بود و یا این که نعمتهایی گرچه سابقه داشت ولی نسبت به شخص بهشتی که در دنیا از آنها محروم بوده، چگونه هنگام دریافت آنها می گوید: این همان نعمتی است که خداوند در دنیا نیز به ما عطا کرده است. 🍒 آن است که نعمتهای بهشتی ظهور و تجسّم همان عقاید، اخلاق و اعمال خوب بهشتیان در دنیاست؛ چنانکه عقاید، اخلاق و اعمال دوزخیان به صورت کیفر تلخ برای آنها مجسّم می شود: « لا تعتذروا الیوم إنما تُجْزون ما کنتم تعملون »، « ویقول ذوقوا ما کنتم تعملون » . در این کریمه خداوند می فرماید: را و نفرمود: «بما کنتم تعملون»[به سبب آنچه انجام داده اید]. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نامزد یهودی انتخابات آمریکا: 📍این آمریکا است که در غزه نسل کشی راه انداخته و اسرائیل به عنوان نیروی نیابتی، باتوم به دست برنامه ایالات متحده را اجرا می‌کند... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد: 🫑 مناسبترین وجه در بیان: « هذا الذی رزقنا من قبل » ، همان است که بازگو شد و اما احتمال این که مراد این باشد که رزق شامگاه رزق بامداد است، صائب نیست؛ زیرا گرچه در بهشت برزخی صبح و شامْ تمثّلی دارد، لیکن در بهشت قیامت کبرا سخن از تمثّل این دو وقت ممتاز نیست؛ چنانکه تفسیر آن به روییدن میوه مماثل به جای میوه چیده شده طبق حدیثی که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این زمینه نقل شده ناتمام است؛ زیرا طبق تحلیل گذشته، تعبیر فوق درباره اولین ثمر نیز صادق است؛ در حالی که آن میوه مسبوق به میوه مماثل نیست. 💎 این که بهشتیان در مقابل هر نعمتی می گویند: آن را در دنیا روزی ما کرده اند، خداوند است. آنان خدا را شکر می کنند که به وعده اش در باره آنها عمل کرده است: « الحمد لله الّذی صدقنا وعده » و همچنین این جمله تأدّبی از ناحیه بهشتیان است که از کلمه « رُزِقْنا »  استفاده می شود؛ زیرا آنان می گویند: این ثمر همان عمل صالحی است که «خداوند» انجام آن را در دنیا به ما داده است و نمی گویند این ثمر و نتیجه عملی است که «خود ما» آن را انجام داده ایم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: صالحان در بهشت 🟣 درباره «من قبل» در کلام بهشتیان، سه نظر وجود دارد: 🍉 و سرّ این که بهشتیان این جمله را همواره می کنند این است که اقتضای میوه های بهشتی دایمی است: « أُکلها دائم » و پایان و منعی از خارج وجود ندارد: « لا مقطوعة ولا ممنوعة ». بنابراین، در هر بار که این نعمت به بهشتیان می رسد، آنها خداوند را ثنا می گویند و از او می کنند. 🥬 با توجّه به آنچه در تبیین این بخش از آیه کریمه مطرح شد، چگونگی بشارت بودن این مطلب برای اهل ایمان نیز روشن می شود؛ زیرا در واقع خداوند به بشارت می دهد که آنان تا ابد مهمان سفره اعتقاد صحیح و اخلاق حسنه و اعمال صالح خود هستند و برای همیشه از شجر صلاح خویش ثمر گوارا می گیرند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاسخ‌های قاطع و منطقی کارشناس لبنانی به کارشناس ضد ایرانی: 📍اگر اقدامات ایران علیه اسرائیل را نمایشی می‌دانید بفرمایید شما هم چند عملیات نمایشی اجرا کنید بلکه مشکلات فلسطین حل شود/آنکه باید مورد سوال قرار بگیرد ایران نیست بلکه شما و کشورهای عربی هستید که در مقابل نسل کشی سکوت کرده و حتی همکاری می‌کنید/مدام می‌گویند ایران کجاست و چرا وارد جنگ نمی‌شود، ناراحتید؟ چرا فقط از ایران توقع دارید؟ خودتان وارد جنگ شوید... 🆔 @Kavoshmedia
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: 💝 مؤمنان بهشتی در بهشت همسرانی پاکیزه دارند و پاکیزگی همسران بهشتی این است که از از جمله عادت ماهانه که زنهای دنیا بدان مبتلا هستند،پاک شده اند و اصولاً بهشت جای طهارت است و همان گونه که زنان بهشتی ازواج مطهّرند، مردان بهشتی نیز باید مُطهَّر باشند: « والطیّبات للطیّبین »، « ونزعنا ما فی صدورهم من غلّ » . 💓 پس اگر در غلّ وغش بود باید در برزخ تطهیر شود، تا بعد از سلامت کاملِ دل به بهشت که دارالسلام است راه یابد: « والله یدعوا إلی دار السّلام ». قلبی که جایگاه کینه مؤمن یا حسد یا کبر و مانند آنها باشد قلب سلیم نیست و به دارالسلام راه نمی یابد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: در بهشت و دوزخ 🔘 اثبات خلود برای بهشتیان چندان دشوار نیست؛ چنانکه اثبات آن برای دوزخیان چندان آسان نیست. از این رو درباره خلود دوزخیان است؛ برخی مانند معتزله: خلود را به معنای «جاودانگی» دانسته، چنین استدلال می کنند: خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « وما جعلنا لبشر من قبلک الخلد أفإن متّ فهم الخالدون »؛ ما برای هیچ انسانی پیش از تو خلود را در عالم طبیعت مقرّر نکرده ایم. 🔳اگر مراد از خلود «مکث طویل» و «عمر طولانی» باشد مدعای مزبور نسبت به صاحبان عمر طولانی، مانند حضرت نوح (سلام الله علیه) نقض می شود؛ زیرا تنها دوران نبوّت آن حضرت 950 سال بود: « فَلبث فیهم ألف سنة إلاّ خمسین عاماً بنابراین، مراد از خلود است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ ناو هواپیمابر آمریکا که برای بمباران یمن استفاده می‌شد به دست یمنی‌ غیور به این روز افتاد | تا سال‌ها ناوهای هواپیمابر آمریکا عظمتی داشتند اما این بت به دست توانای شیعیان یمنی شکسته شد. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: در بهشت و دوزخ 🟡 دلیل دیگر این است: اگر در بهشت خلود نباشد و بهشتی پس از مدتی زندگی در بهشت از آن جا بیرون برده شود همواره است و هر چه در بهشت بر نعمتهایش افزوده شود اندوه او افزونتر خواهد شد؛ زیرا هراسِ فراق دارد؛ در حالی که بهشت جای اندوه نیست. حتی انسان مؤمن در بهشت، بستگان تبهکار خود را که در جهنّم به سرمی برند به یاد نمی آورد؛ زیرا موجب حزن و اندوه او می شود. 🟢 در مقابلِ معتزله، خلود را «مکث طویل» دانسته، چنین استدلال کرده اند: اگر خلود به معنای ابدیّت باشد ذکر کلمه « أبداً »  در آیاتی مانند « خالدین فیها أبداً »  لغو خواهد بود. 🟣 دلیل اشاعره بر فرض تمامیّت لازمه اش این است که با آیاتی که قید «أبَداً» ندارد نمی توان خلود را اثبات کرد، ولی با آیات دیگر که واجد آن قید است خلود قابل اثبات است و در واقع راه استدلال تغییر می کند، نه اصل آن. افزون بر این که، اساس بهشت بر است و اشکالی ندارد که خداوند به انسانی که مدّتی کوتاه و محدود خدا را اطاعت کرده، پاداش نامحدود بدهد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماینده پارلمان فرانسه: 📍ما هم می‌خواهیم ورزش بدون سیاست زدگی باشد اما نه فقط برای فلسطین/امانوئل مکرون تو می‌‌خواهی تیم فوتبال اسرائیلی را تشویق کنی که مشغول ارتکاب نسل کشی است حال آنکه غزه دیگر زمین فوتبالی ندارد... ☑️ @Kavoshplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نماینده پارلمان فرانسه: 📍ما هم می‌خواهیم ورزش بدون سیاست زدگی باشد اما نه فقط برای فلسطین/امانوئل مکرون تو می‌‌خواهی تیم فوتبال اسرائیلی را تشویق کنی که مشغول ارتکاب نسل کشی است حال آنکه غزه دیگر زمین فوتبالی ندارد... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: در بهشت و دوزخ ⭕️ قسمت مهم در باره خلود در جهنّم است که چرا انسانی که زمانی کوتاه در دنیاعصیان کرده، برای در جهنّم می سوزد و این کار چگونه با عدل خدا سازگار است؟! ❌  این است که گرچه دوزخیان به دلیل عمر محدود خود مدّت کوتاهی معصیت کرده اند و به همین دلیل گناهان آنها نیز محدود است، لیکن نیّت آنها این بوده که اگر همیشه در دنیا باشند نیز، از عصیان . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رشیده طلیب، نماینده آمریکا: 📍ادامه حمایت دولت آمریکا از اسرائیل مایه شرمساری است... ☑️ @Kavoshplus
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۵ "وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ" ⛓بحث: در بهشت و دوزخ ⭕️ و مراد از در مبحث خلود، قصد و اراده نیست تا اشکال شود که خداوند به مجرّد نیتِ گناه کسی را عذاب نمی کند، بلکه این نیّت به معنای اعتقاد و شاکله ای است که انسان بر اساسِ آنْ عمل می کند: « قل کلّ یعمل علی شاکلته ». پس محور کیفر یا پاداش ابدی، و جهان بینی انسان است، نه عمل اعضا و جوارح او و چون عقیده راسخ، موجودی است مجرد و ثابت، ثمره آن دایمی است. 💢 بنابراین، برای کافر بر اثر کفر که از بزرگترین گناهان کبیره است، پیوسته گناه ثبت می شود و گناه عملی کافر هم به گناهان اعتقادی او افزوده می شود. در مقابل، برای مؤمن بر اثر عقیده توحیدیش دائماً ثواب نوشته می شود و اعمال نیک او بر آن ثوابها افزوده می شود وگرنه برای گناهان عملی خود مجازات می شود و سپس به بهشت می رود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا