بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث: #ریب_کافران و #منافقان در دعوی و دعوت قرآن
🌀 (ربّنا إنّك جامع الناس ليوم لاريب فيه...پروردگارا تو همه مردم را برای روزی که در آن هیچ شکی نیست جمع می کنی )، (ذلك الكتاب لا ريب فيه....آن کتابی است که شکی در آن نیست) وهمچنين براي زوال شك بي مورد آنان درباره #توحيد_ربوبي برهان اقامه مي كند: (لو كان فيهما آلهة إلّا الله لفسدتا...اگر در آسمان ها و زمین جز خدا می بود حتما آن زمین و آسمان از بین می رفتند) و از آنان نيز بر عقايد نادرستشان برهان مي طلبد: (قل هاتوا برهانكم إن كنتم صادقين).
📣تذكّر: گرچه عنوان #ريب مصاديق گوناگوني دارد و بيشتر مصاديق آن در قرآن مجيد، درباره قيامت است، ليكن چون در طليعه سوره بقره ريب مورد نفي قرار گرفت، و در آيه 23 همين سوره، ريب در صحّت دَعْوي قرآن و معجزه بودن آن مطرح شد و در مورد ريب درباره معاد(كه از موارد دعوت قرآن است) در اين سوره گفتگو نشد، از اين رو مصداق بارز(نه منحصر) ريب در آيه محل بحث ريب درباره دَعْوي قرآن و #اعجاز آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدايت قرآن به #پارسايان
☀️در اين آيه كريمه، پس از بيان صفت سلبي قرآن (لا ريب فيه)، صفت ثبوتي آن: (هدي للمتّقين) ذكر شده است، همان گونه كه در آيه شريفه (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب ولم يجعل له عوجاً قيّماً...سپاس خدایی را که بر بنده اش قرآن را نازل کرد و برای آن هیچ گونه انحرافی قرار نداد در حالی که کتابی است استوار ) ابتدا صفت سلبي (لم يجعل له عِوجاً) و پس از آن، صفت #ثبوتي (قيّماً) آمده است.
📯سرّ تقديم صفات سلبي بر ثبوتي در اين دو آيه آن است كه قيّم و هادي بودن قرآن كريم #متفرّع بر نفي اعوجاج و ريب از آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
🎋خداي سبحان در آياتي چند، قرآن كريم را كتاب #هدايت_همه_انسانها معرّفي مي كند: (شهر رمضان الذي أُنزل فيه القرآن هدي للناس)، (وما هي إلّا ذكري للبشر). عموم و اطلاق اين گونه آيات، مفيد #همگاني و #هميشگي بودن هدايت قرآني است.
💬 افزون بر اينكه، #سيره_عملي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز دعوت همگان به پذيرش اسلام بود. از سوي ديگر، گروندگان به اسلام و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز از هر گروه بودند و اسلامِ آنان از سوي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم پذيرفته مي شد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، نياز بشر و نعمتي الهي
ملاك نياز به پيامبر و امام
🔘بيشك، هر #اجتماعي از انسانها همواره نيازمند رهبري مقتدر است، تا امور خويش را تحت تدبير او تمشيت كند: 《لابُدَّ للنّاس من أمير برّ أو فاجر...باید برای رهبری مردم امیر خوب یا بدی باشد》 اما #مسئله_امامت و #ولايت، برتر از رهبري و تمشيت امور دنيايي مردم است و ملاك نياز به پيامبر و امام معصوم منحصر در امور ياد شده نخواهد بود.
🔳برخي بر #ضرورت نبوت و امامت چنين استدلال ميكنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو #وجود_قانون است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آنها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسیان
🌈 ولي از سوي ديگر، آياتي مانند آيه مورد بحث و عباراتي چون (هدي ورحمةٌ للمؤمنين)، (هدي ورحمةً للمحسنين)، (هدي ورحمةً وبشري للمسلمين) هدايت قرآن را ويژه #پرهيزكاران، #مؤمنان، #محسنان و #مسلمانان معرّفي مي كند.
💠 و اين پرسش را پديد مي آورد كه با وجود ادلّه اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي كند، #سرّ_اختصاص آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
💭 اين پرسش را پديد مي آید كه با وجود ادلّه اي كه عمومي بودن هدايت و دعوت قرآن را اثبات مي كند، #سرّ_اختصاص آن به مؤمنان و پرهيزكاران و محسنان و مسلمانان چيست؟
💡در پاسخ به اين پرسش قرآني سه بيان ارائه شده كه دقيق ترين آنها بيان سوم است:
💎1 ـ برخي مفسّران، مانند امين الاسلام طبرسي، مي گويند: «هدايت قرآن همگاني است و آياتِ مفيد اختصاص، ناظر به #بهره وري از آن است.
🕑 قرآن كريم در مقام هدايت تشريعي و #بذر_افشاني هدايت، هيچ گونه اختصاصي به گروه مخصوص ندارد ولي انسان ها در برابر قرآن دو دسته اند:
1⃣ برخي هدايت و دعوت قرآني را #نشنيده مي گيرند: (وإن تدعوهم إلي الهدي لايسمعوا...) و اگر هم بشنوند ترتيب اثر نمي دهند: (ولو سمعوا ما استجابوا لكم).
2⃣ و برخي نه تنها اجابت #نميكنند، بلكه وحي و نبوّت و رسالت بشر را از ريشه #انكار مي كنند: (وما منع الناس أن يؤمنوا إذ جاءهم الهدي إلّا أن قالوا أبعث الله بشراً رسولاً).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّاختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
⭕امّا پرهيزكاران و محسنان از هدايت قرآن #بهره مي گيرند و آيات اختصاص هدايت، ناظر به آنان است؛ همان گونه كه انذار قرآن كريم و پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نيز همگاني است: (ليكون للعالمين نذيراً)، (وأوحي إلي هذا القرآن لاُنذركم به ومن بلغ) ولي تنها گروه خاصّي از آن بهره مي برند: (لينذر من كان حيّاً)، (إنّما انت منذر من يخشاها).
⚡ بنابراين، قرآن گرچه دعوت و هدايتش عمومي است، ولي تنها راهنماي كساني است كه آن را #بپذيرند و در برابر ظهور حقّ جدال باطل نكرده، از احسن الأقوال پيروي كنند: (فبشّر عبادِ الّذين يستمعون القول فيتّبعون أحسنه).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #امامت، نياز بشر و نعمتي الهي
ملاك نياز به پيامبر و امام
🔳برخي بر #ضرورت نبوت و امامت چنين استدلال ميكنند: از آنجا كه بشر موجودي اجتماعي و مدني است و نظم، لازمِ تمدن و آن هم در گرو #وجود_قانون است، هماره نياز به انبيا و اماماني دارد، تا با وضع قوانين و اجراي آنها، بقاي نظم و پيشرفت تمدن بشري را تأمين و تضمين كنند.
☑️خواجه نصيرالدين طوسي(قدسسره) اين برهان را چنين به #چالش كشيده است: اين بيان در اثبات ضرورت نبوت و امامت تامّ نيست، چون بسا انسانها و جوامعي كه هرگز ديني اختيار و از پيامبر و امامي پيروي #نميكنند؛ ولي بهتر يا بسان ما زندگي ميكنند. تمدني، قانوني و نظمي دارند كه دنياي آنان را تأمين ميكند، پس ضرورت نبوت و امامت بدان جهت نيست كه در پرتو آن دنيايمان به سامان رسد بلكه از آنجا كه ما موجودي #ابدي هستيم و تا بينهايت راهي طولاني پيش رو داريم، اين ابديت و مسير تا بينهايت كه به نام معاد ميشناسيم و پيمودن طريق سعادت ابدي خود نيازمند بعثت انبيا و نصب ائمه است.
🔘 اگر بعد از #مرگ چون گياهان ميپوسيديم و نابود ميشديم، نياز به قانون و حل معضلات نظام اجتماعي ضرورت نبوت و امامت را تأمين ميكرد؛ اما پس از مرگ، قبر، برزخ، قيامت، تطاير كتب، حساب، ميزان، صراط، بهشت و جهنم پيش روي ماست و ما از اعماق حقايق و چيستي اينها اطلاع نداريم و از سوي ديگر، ما هستيم و ابديت.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
💡۲ ـ استاد علّامه طباطبايي(قدس سره) مي گويد: مراد از هدايت در اين آيه كريمه، هدايت #تكويني_پاداشي است، نه هدايت تشريعي ابتدايي و سرّ اختصاص مزبور، آن است كه متقين سرمايه پذيرش هدايت قرآن را كه همان «سلامت فطرت» است، حفظ كرده اند.
✨آنان پيش از عمل به هدايتِ تشريعي ابتدايي قرآن، از هدايتِ تكويني #ابتدايي_فطرت بهره مي گيرند و اين تقواي فطري زمينه ساز پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و سپس در پرتو عمل به ره آورد وحي، مشمول هدايتِ تكويني پاداشي قرآن مي شوند.
🍁بنابراين، آنان كه از هدايت تشريعي قرآن بهره مي برند محفوف به دو هدايتند: يكي هدايت #تكويني_فطري كه ابتدايي و مربوط به قبل از پذيرش هدايت قرآن است و آيه (أُولئك علي هدي من ربّهم...آنها بر هدایت پروردگارشان هستند) ناظر به آن است، و ديگري هدايت #تكويني_پاداشي كه مربوط به بعد از پذيرش هدايت تشريعي قرآن است و (هدي للمتّقين) به آن نظر دارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه:ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِين
َ⛓️بحث:سرّ اختصاص هدایت قرآن به #پارسایان
📀تذكّر: هدايت تكويني فطري #همگاني است و همه انسان ها از اين سرمايه هدايتي بهره مند هستند؛ جز اين كه عدّهاي نور هدايت فطري را خاموش و فطرت حق جو و خدا طلب خود را زنده به گور مي كنند: (وقد خاب من دسّاها...و کسی که آن را بیالود (از رحمت خدا)نومید شد) و بر اثر دفن و دسّ فطرت، به هلاكت مي افتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بسته اند در مقابل هدايت تشريعي قرآن به جاي هدايت، ضلالت مي خرند: (أُولئك الّذين اشتروا الضلالة بالهدي فما ربحت تجارتهم).
♦️ و از اين رو خداي سبحان به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد: اينان بر اثر #كوري خاصّ خود، قابل هدايت #نيستند: (وما أنت بهادي العمي عن ضلالتهم). گرچه چشم ظاهري آنان بيناست ولي بر اثر كوري چشم فطرتشان، حقايق را نمي بينند: (وتراهم ينظرون إليك وهم لا يبصرون). به طوري كه آنان اهل نظرند، نه اهل بصر، و نَظَر بي بَصَر همانند شجر بي ثمر است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i