eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
320 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🪁نيز در جاي ديگر مي ‏فرمايد: آنان آتشند و هاويه (آتش) مادر آنان است: (وأمّا من خفّت موازينه فَأُمّه هاوية). همان گونه كه مادر فرزند خود را مي ‏پروراند، آتش نيز اينان را مي‏ كند. 🥏اين تعبيرها نشانه آن است كه تبهكاران، كافران و منافقان با خود متّحدند؛ چنانكه برگزيدگان بشري مانند معصومين (عليهم‏ السلام) نيز عين صراط مستقيم و موازين قسط اعمال اند: «هم الموازين القسط». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:مفهوم واقعي معرفت امام 💬شناختن نام مبارك امام و نام والدين او، تاريخ تولد، آغاز و مدت امامت و نكاتي از اين دست، معرفت به حَسَب و نَسب امام(عليه‌السلام) است و اين مرتبه از شناخت، مرتبه شناخت مقام منيع امام و امامت است. 🌎اين دانستني‏ها گرچه تا اندازه‏ اي لازم و در بعضي موارد ضروري است، اما چندان مهم و كافي نيست. مهم، حقيقت به امام(عليه‌السلام) آن است كه از راه معرفت به دست مي‏ آيد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ♈كارهاي انسان، او را نيز مي ‏كند و بنابراين، درون راهيانِ كفر، جهنّم و درون رهپويان صراط مستقيم، رَوْح و رَيْحان و جنّت نعيم است: (فأما إن كان من المقرّبين فرَوْح ورَيحان وجنّة نعيم). ⬅️اگر انسان با عقايد، اخلاق و اعمالِ حق، تغيير جوهري پيدا نكرد، تنعّم و بهره‏ وري او بيروني است؛ يعني نعيم «براي او» آماده مي‏ شود، ولي اگر تحولي دروني پيدا كرد و با حركت در عقايد، اخلاق و اعمال، گوهر ذاتش دگرگون شد، آنگاه بهشتي در بيرون و جنّتي نيز در درون دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ✴️پس در صراط و شدن با آن، از مؤمنْ بهشتي ديگر مي‏ سازد. 🌐افزون بر شواهد مذكور، تعبيرهاي ديگر قرآني كه عمل عبادي يا عصيان را «سبيل» معرّفي مي‏ كند نيز مؤيّدِ راه با رونده است؛ مثلاً، را به عنوان «سبيل الله» مي ‏نامد: (إنّ هذه تذكرة فمن شاء اتخذ إلي ربّه سبيلاً...بی تردید این مایه تذکر و پند است، پس هر کس بخواهد راهی به سوی پروردگارش برگزیند)؛ در حالي كه نماز شب راهي موجود در جهان عيني نيست، تا انسان آن را طي كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🟣آنچه قبل از عمل موجود است وجود ، گفتاري و مفهومي نماز شب است و هيچ يك از اينها راه نيست؛ زيرا اينها براي منكران و تاركان نيز حاصل است، ليكن آنها اهل نماز شب نيستند. اين است كه راه را ايجاد و با راهي متّحد مي‏ كند. 🔆درباره فحشا نيز مي ‏فرمايد: (ولاتقربوا الزّني إنّه كان فاحشة وساء سبيلاً...به زنا نزدیک نشوید چرا که کار بسیار زشت و بد مسیری است)و از آن به «سبيل سوء» ياد مي‏ كند. 🛑 و حضرت امام سجاد (عليه‏ السلام) با استفاده از همين معرفت قرآني، در دعاي ختم قرآن مي ‏فرمايد: «وصارت الأعمالُ قلائد فى الأعناق...و اعمال، گردن بندهایی بر گردن گردد». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🔔 قرآن كريم نيز از عمل كافران به عنوان غل و زنجيري بر آنان ياد كرده است: (وجعلنا الأغلال في أعناق الّذين كفروا هل يُجزون إلاّ ما كانوا يعملون). غل و زنجيري كه بر گردن كافران و تبهكاران قرار داده مي‏شود حقيقت و چهره ملكوتي همان تبهكارانه‏اي است كه با آنها متّحد شده است. 🟥 پس انسان جزايي جز خود ندارد؛ زيرا در اين آيه كريمه نفرمود: «بما كانوا يعملون» تا معنا اين باشد كه در مقابل عملشان چنين جزايي دارند، بلكه فرمود: (ما كانوا يعملون)؛ يعني عمل را جزا و كيفرشان قرار داديم. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتّحاد مريد(فاعل) و اراده(فعل) 💎 ۱۳ـ مريد(فاعل) و اراده(فعل) 🎙️انساني كه در مسير حركت مي‏ كند، در آغاز، اين علوم و نيّات و در نتيجه اوصاف براي او «حال» است و همچون طعم شيرين آب زوال‏ پذير و زودگذر است، ولي بر اثر مداومت فراوان، اوصاف برايش ملكه مي‏ شود و همانند شيريني عسل پايدار و ديرگذر مي‏ گردد. 🖊️محققانِ هر رشته علمي بر اساس «اتحاد عالم و معلوم» پس از فهم معارف آن رشته علمي با آن معارف مي‏شوند. و نيز همين گونه است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل) ⏳ در ادراك هر چيز خارجي شش عنصر تحقق دارد كه چهار عنصر آن در حريم بحث اتحاد عالم و معلوم راه ندارد؛ مثلاً وقتي مُدركي حقيقتِ «درخت» را به درستي درك مي ‏كند، درختي كه در خارج از ذهن او در جهان عيني موجود است، «وجود» و «ماهيتي» دارد. درك كننده نيز «وجود» و «ماهيتي» دارد و صورت علمي موجود در نفس مدرِك نيز داراي «وجود» و «ماهيّتي» است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد مرید (فاعل) و اراده (فعل) 💭[...]خلاصه اين كه، هر يك از مدرِك، مدرَك و صورت ادراكي، وجود و ماهيّتي دارد. از اين رو در ادراك، عناصر شش گانه تحقق دارد. از اين عناصر شش گانه، وجود و ماهيتِ مدرَك (درخت موجود در جهان خارج) كه خارج از نفسِ مدرِك است، هر دو از حريم بحث اتحاد عالم با معلوم بيرون است. همچنين ماهيت مُدرِك و ماهيت صورت ادراكي او از بحث بيرون است؛ زيرا ماهيت از سنخ مفهوم است و امر خارجي با مفهوم اتّحاد ندارد. 🗯️[...] پس آنچه از عناصر شش ‏گانه مي ‏ماند «وجود عالم» با «وجود علم» است كه با هم متّحد مي‏ شود و معناي «انديشه» بودن انسان: «اي برادر تو همين انديشه ‏اي» نيز همين است؛ يعني تو همان فهمي (نه همان مفهوم). انسان هر چه را فهميد، عين فهم آن مي ‏شود، نه عين مفهوم آن. پس اگر فهمنده ‏اي درخت را به درستي فهميد با ماهيّت درخت متّحد نمي‏ شود، بلكه با علمِ به درخت متّحد مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده (فعل) ⚱️ نيز همين گونه است. انسان با اراده ‏ها و نيّت هاي خود متّحد مي‏ شود و بر اين اساس، در قيامت انسان ها بر اساس هايشان محشور مي ‏شوند: «إنّ الله يحشر النّاس علي نيّاتهم يوم القيامة»، نه برابر كارهايي كه از آنان جداست. آنچه با نفس ارتباط دارد اراده و نيّت است كه نيكو يا ناپسند است. 💡 برخي از افراد انسان در قيامت به صورت حيوانات محشور مي‏ شوند و حشر آنان به اين صورت به آن معنا نيست كه سيرتشان انساني و صورتشان حيواني است، بلكه به تبديل به حيوان شده ‏اند؛ چون نحوه خاص راه رفتن حيوان و انسان (حركت بر روي چهار يا دو پا) مقوّم ذاتي آن ها نيست، بلكه امري ظاهري و عَرَضي است؛ زيرا اگر انسان نيز همانند اسب با دست و پا راه مي ‏رفت باز انسان بود و اسب اگر بر روي دو پا راه مي ‏رفت باز حيوان بود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل) 🔆[...] انسانيّت انسان به نفس اوست و تشبيه كافران به چهارپايان در قرآن كريم: (أولئك كالأنعام بل هم أضلّ...آنها همانند حیوان ها هستند چه بسا پست تر) نيز مَجاز و براي توهين و تحقير آنان نيست؛ زيرا اوّلاً، سراسر قرآن ادب و لطف است و نه تنها خود ناسزا نمي‏ گويد، بلكه ديگران را نيز از ناسزا و بدگويي حتّي به بت هاي بت پرستان منع مي‏ كند: (ولا تسبّوا الّذين يدعون من دون الله فيسبّوا الله عَدْواً بغير علم...کسانی که غیر خدا را می خوانند سبّ نکنید چرا که آنها خدا را از روی دشمنی بدون علم سبّ می کنند). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i