نکات ناب علامه جوادی آملی
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم 🧠استفاده برای #عموم_مردم 🎙علامه جواد
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر سوره الم(ویژگی های حروف مقطعه)
⚜️ما بايد به گونه اي سخن بگوييم كه #نقد_پذير نباشد؛ سخني كه پشتوانه #معقول يا #منقول نداشته باشد با نقد مستدل به نحو نقض يا منع يا معارضه #فرو مي ريزد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر سوره الم(ویژگی های حروف مقطعه)
〽️11 ـ زمخشري درباره برخي از #ويژگي_هاي حروف مقطعه مي گويد:
و بدان كه تو هرگاه در حروف مقطعه اي كه خداوند در آغاز سوره ها آورده تأمل كني مي بيني آنها #نيمي از حروف معجم(14 حرف) است... و سوره هايي كه با اين حروف آغاز مي شود، به تعداد حروف معجم(29حرف) است و اگر در 14 حرف مقطّع تأمّل كني مي يابي كه مشتمل بر نصف هر يك از اجناس حروف است... .
🗯️مراد زمخشري از جمله اخير اين است كه حروفْ #اوصافي دارد؛ مانند: مهموسه، مجهورة، شديدة، رخوة، مطبقة، منفتحة، مستعليه، منخفضة، قلقله و.... هر يك از اينها وصف گروهي از حروف الفباست كه نيمي از حروفِ هر دسته در ميان حروف مقطعه يافت مي شود؛ مثلاً از حروف مهموسه، نصف آن كه ص، ك، ه، س و ح است در ميان حروف مقطّعه وجود دارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر سوره الم(آرای مفسران)
✒️آراي مفسران
🔍مفسران و قرآن شناسان از آغاز كاوش هاي تفسيري و قرآن شناسانه خود درباره حروف مقطعه قرآن به بحث و بررسي پرداخته، آراء و احتمال هاي گوناگوني ابراز داشته اند كه از #۲۰_قول و #احتمال مي گذرد.
اكنون به نقل و نقد برخي از آنها مي پردازيم.
🔅رأي يكم
🌀حروف مقطعه از #متشابهاتي است كه علم آن مخصوص خداي سبحان است و درك آن ميسور #غير_خدا نيست، چنانكه خداي سبحان مي فرمايد: (هو الذي أنزل عليك الكتاب منه آيات محكمات هن أم الكتاب وأخر متشابهات فأما الذين في قلوبهم زيغ فيتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة وابتغاء تأويله وما يعلم تأويله إلاّ الله... ).
🎋پاسخ: حروف مقطعه قرآن را #نميتوان از متشابهات به شمار آورد؛ زيرا متشابه آيه اي است كه مي تواند دلالت بر معنايي روشن داشته باشد يا مي توان از آن معنايي را استظهار كرد، ليكن آن معنا، #باطلِ_حق_نما و پيروي از آن #فتنه_انگيز باشد، در حالي كه حروف مقطعه چنين نيست؛ يعني معناي حروف مزبور #روشن_نيست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم (آرای مفسران)
⏳توضيح اين كه، در قرآن كريم واژه #متشابه گاهي به معناي «شبيه» است؛ چنانكه درباره ميوه ها مي فرمايد: (متشابهاً وغير متشابه)؛ ميوه هاي يك باغ با اين كه از زمين، آب، نور، هوا، حرارت و باغبان واحد برخوردار است، برخي يكسان و شبيه هم است و برخي بي شباهت به يكديگر.
☑️ در ابتداي سوره زمر نيز تشابه به اين معنا(همگوني و شباهت) را #وصف_سراسر_قرآن شمرده است: (الله نزّل أحسن الحديث كتاباً متشابهاً...خداوند بهترین سخن را در حالی که شبیه هم هستند را نازل کرد)؛ آيات قرآن كريم در كلام حق بودن، اعجاز، برهاني بودن و حكمت بودن #همگون و #شبيه است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر سوره الم(آرای مفسران)
🛎️اما #تشابهي كه در طليعه سوره آل عمران مطرح است، وصف برخي از آيات قرآن و بدين معناست كه برخي آيات قرآن داراي #چند_معناست كه بعضي از معاني آن #سالم و برخي #شُبهه_انگيز است.
🎁 و به عبارتي ديگر، #باطلِ_حق_نماست؛ چون شبيه مراد متكلم است، ولي مراد متكلّم #نيست؛ چنانكه حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) درباره شبهه مي فرمايد: «وإنّما سُمّيت الشبهة شبهة لأنّها تشبه الحق...شبهه را شبهه نامیدند چون #شبیه_حق است ».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر سوره الم(آرای مفسران)
⛱️متشابه به معنايي كه ذكر شده از سنخ #دلالت_هاي_لفظي است. بدين معنا كه لفظ گاهي در معنايي #حق ظهور دارد، ولي گاهي #محتمل بين چند معناست كه برخي حق و برخي #باطل است.
🔘 و حروف مقطعه چون مدلولش #روشن_نيست تا شبهه انگيز و پيروي آن فتنه انگيز باشد از متشابه به شمار نمي آيد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
⚜️افزون بر اين، حتي اگر حروف مزبور از متشابهات نيز باشد، #تفسير_پذير است و نمي توان گفت از اموري است كه خداوند علم آن را براي خود برگزيده و ديگران از فهم آن عاجزند؛ زيرا مفسران مي توانند با ارجاع آنها به #محكمات آنها را تفسير كنند؛ محكمات، مادر و سامان بخش متشابهات است و هر متشابهي در دامان محكمات معناي راستين خود را باز مي يابد و تفسير مي پذيرد.
🗝 و آنچه علمش مخصوص ذات اقدس الهي است و غير از خدا كسي آن را نمي داند #تأويل_متشابه است، نه تفسير آن: (وأخر متشابهات... وما يعلم تأويله إلاّ الله... ).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(آرای مفسران)
📂تذكّر: اموري كه علمش مخصوص خداي سبحان يا معصومان(عليهم السلام) است، دو قسم است:
🔘قسم اول علومي است كه خداوند يا معصومان(عليهم السلام) به غير خود تعليم #نكرده_اند و ديگران نه توان درك آن را دارند و نه مكلف به آن هستند؛ مانند «اسماء مُسْتَأثَره».
🎁البته در آن تأمل است كه آيا خداوند آنها را به #معصومين(عليهم السلام) تعليم كرده است يا نه. گرچه تعليم كردن آنها به معصومين(عليهم السلام) اولي و اَصوب است. ولي #ديگران بر اثر عدم ظرفيّت وعاء وجودي آنان از فراگيري چنان دانشي محرومند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
🖊️قسم ديگر علومي است كه گرچه بالاصاله از آنِ خداوند است، ليكن از اسرار ويژه الهي نيست، بلكه خداوند آن را براي #آموختن نازل كرده است، ليكن آموختن آن، راه ويژه اي دارد.
☑️ كه براي پيدا كردن راه آموزش آن بايد به خدا مراجعه كرد و مراجعه به خدا همان مراجعه به كتاب اوست؛ چنانكه مراجعه به رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم و #اهل_بيت(عليهم السلام) مراجعه به سنّت آنان است، و اين دو رجوع ملازم هم است؛ چنانكه آن دو مرجعْ متلازم يكديگر است. البته مرجع بالذات يكي است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معرفت_امام، بهترين راه مسلمان مردن
🎁بهترين راه شناخت امام همان منهج(راه وروش) صديقان ولايتمدار است كه بر محور فرمايش علوي و بر اساس شناخت امام با #حقيقت_امامت و #معناي_ولايت است و طي اين مسير، چنان است كه حق جوي ژرفانديش، كمالات علمي و عملي معروف، عدل و احسان را در انسان كامل #متبلور مي بيند.
📢به گونه اي كه هرچه در سنّت و سيره و سريره چنين #انساني تأمل كند، چيزي خارج از جمال و جلال الهي كه به صورت علم كامل سهوناپذير و عمل تام صالح و نيكوي لغزش ناپذير در بنده #مخلَص ظهور يافته و در مظهر جامع او متجلّي شده است، نمي بيند.
[ #شرط_رهبری_اطاعت_تام_از_خداست]
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
🔔آنچه علمش از #اسرار_الهي است و اصلاً به غيرخدا نمي رسد، #متشابه هم نيست؛ زيرا متشابه نيز تفسيرش ميسور #غير_خداست.
💬حاصل اين كه، تشابه از اوصاف دلالت است در آياتي كه ظهور در معنايي دارد، گرچه آن معنا شُبه هناك است، در حالي كه #حروف_مقطعه اصلاً ظهور در معنايي خاص #ندارد تا شبه هناك باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
🦋رأي دوم
🎋حروف مقطعه هر سوره #نام همان سوره است. چنانكه سوره هاي «يس» و «طه» و «ص» و «ق» هر كدام به نام حروف مقطعه خود موسوم شده است.
🔘برخي سوره ها نيز اسم هاي متعددي دارد كه يكي از #اسامي آنها نيز همان حروف مقطعه آغاز آن سوره هاست و در واقع نامهاي ديگر «مشهور» و حروف مقطعه نام «مستور» آن است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
🍃مرحوم شيخ طوسي اين رأي را در تفسير حروف مقطعه بهترين رأي دانسته، مي گويد:
اگر #اشكال شود كه چرا اين حروف با اين كه نام سوره است، جزو سوره قرار گرفته؟ در پاسخ مي گوييم: همان طور كه كلماتي نظير «بقره» و «آل عمران» هم نام سوره است و هم جزو سوره، «#الم» نيز مي تواند در عين اين كه جزو سوره است نام سوره نيز باشد.
🌙#پاسخ: گرچه نام گذاري اشيا يا اشخاص در مواردي ارتجالي(به بدیهه سخن گفتن) است و مناسبت خاصي نمي طلبد، ليكن اثبات مدعاي مزبور در مورد خاص دليل مي طلبد؛ گرچه ما دليلي بر نفي تسميه سوره ها به اين نامها نيز نداريم، ولي دليلي بر اثبات نيز نيست؛ از اين رو در بوته احتمال قرار مي گيرد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
🔖رأي سوم
🔍حروف مقطعه #نامهاي_قرآن است؛ چنانكه «فرقان» و «ذكر» نام هاي قرآن كريم است.
🖇️پاسخ: گرچه اين احتمال نيز محال عقلي نيست، ولي اثبات آن، #دليل_معتبر مي طلبد ودليلي از سوي صاحبان اين رأي ارائه نشده است؛ از اين رو از محدوده احتمال تجاوز نمي كند.
🚨اگر اين حروف نام قرآن باشد لازمه اش آن است كه بتوان به جاي هر يك از آنها، كلمه القرآن يا ساير نام هاي قرآن، مانند فرقان يا ذكر، نهاد؛ مانند اين كه به جاي ( #كهيعص ذكر رحمت ربك... ) بتوانيم بگوييم: « #القرآن ذكر رحمت ربك... ».
☑️البته تالي مزبور(مقدمه دوم...جابجایی) نزد صاحبان رأي سوم باطل نيست؛ چنانكه به اصل تلازم نيز مي توانند ملتزم شوند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
✒️ رأي چهارم
〽️هر يك از حروف مقطعه علامت اختصاري و اشاره اي به #اسمي از #اسماي_حسناي_الهي و برخي نيز رمز و اشاره به #نام_پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم است؛ هر يك از نام هاي الهي مركب از چند حرف است و از هر نامي #حرفي گزينش شده و به صورت ناپيوسته در ابتداي برخي سور قرآن قرائت مي شود.
💤 #نحوه_گزينش اين حروف نيز متفاوت است؛ گاهي از ابتداي نام خدا انتخاب شده؛ مانند الف كه از اسم «الله» و كاف كه از اسم «كافي»برگرفته شده و گاهي از حروف مياني آن؛ مانند حرف «ي» از اسم هاي«عليم»، «حكيم» و «رحيم». گاهي نيز حرف پاياني اسم گزينش شده است؛ مانند حرف «م» كه از نام هاي عليم و حكيم و رحيم اتخاذ شده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معرفت_ثمربخش و #شناخت_بي_ثمر
📢 #امام_معصوم برترين انسان است و همواره صاحب برترين صفات پسنديده انساني در بالاترين و كامل ترين مرتبه.
💬همين تضلع و #گوناگوني_فضائل انساني در امام معصوم سبب ميشود تا افراد مختلف از هر دين و با هر باوري با اندك آشنايي به چنين شخصيتي، هرچند به فراخور گستره دانش و عمق بينش خود، از منظر خاصّي به سوي #مغناطيس كمالات وجودي امام معصوم جذب شوند و از همان جهت به او محبت ورزند؛ البته هر محبتي، در هر مرتبتي مرهون #مرتبه_اي از آن معرفت است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
⛱️در تأييد اين رأي گفته شده: ذكر حروف #رمزِ_اختصاري براي دلالت بر كلمات، در فرهنگ عرب زبانان مرسوم است؛ مانند قول شاعر:
قلنا لها: قفي قالت: قاف لاتحسبي إنّا نسينا الإيجاف
حرف «ق» در اين شعر حرف رمز و علامت اختصاري «قد وَقَفْتُ» است. در حديث نيز آمده است: «كفي بالسيف شا»، كه «شا» #رمز كلمه «شافياً» است.
🕯️مرحوم شيخ رئيس ابوعلي سينا نيز در رساله نوروزيّه خود كه در شرح و تفسير حروف مقطعه نگاشته، معتقد است كه هر يك از اين حروف، #رمز و #علامت_اختصاري كلمه اي خاص است؛ مانند اين كه «الف» ناظر به باري تعالي است و «ب» ناظر به عقل اوّل و «ج» ناظر به نفس كلّي و «د» ناظر به عالم طبيعت.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(آرای مفسران)
✔️در تأويلات كاشاني نيز آمده است:خداوند با اين حروف [الم] به #همه_هستي اشاره كرده است؛ زيرا 《الف》 اشاره به ذاتي است كه #اوّل_وجود است و 《لام》 اشاره به #عقل_فعّال كه به جبرئيل موسوم است و... و 《ميم》 اشاره به #محمّدصلي الله عليه و آله و سلم كه آخر وجود است و به او دايره هستي پايان مي پذيرد و به آغاز آن متصل مي گردد.
💠پاسخ: اين احتمال نيز محال عقلي نيست، ولي چنانكه در پاسخ رأي سوم گفته شد اثبات آن #دليل مي طلبد و دليلي بر آن اقامه نشده جز رواياتي كه يا از نظر سند مرسل و يا از نظر دلالت ضعيف است و در بحث روايي ذكر خواهد شد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(آرای مفسران)
✔️اين گونه احتمالات(#حروف_رمزی) در معنا و تفسير حروف مقطعه قرآني، هم #فاقد_دليل نقلي معتبر است و هم فاقد برهان عقلي.
🎋آنچه در تأييد اين احتمال از اشعار عرب ذكر شد نيز ناتمام است؛ زيرا استفاده از #حروف_رمزي و اختصاري براي دلالت بر كلمات در نثر، در ميان عرب زبانان #مرسوم_نيست و اشعاري كه مفسران بدان استناد كرده اند، بر فرض صحت به جهت ضرورت شعري است و روشن است كه آنچه در نثر و كلام عادي روا نيست در نظمْ هنگام ضرورت رواست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم (ویژگی مفسران)
🦋استاد #علامه_طباطبايي(قدس سره) در پاسخ به اين احتمال مي گويد:
☑️استفاده از #رمز در جايي است كه گوينده نمي خواهد جز مخاطب، كسي به مراد او پي ببرد؛ در صورتي كه اسماي حسناي الهي كه صاحبان اين رأي، حروف مقطعه را نشانه آن مي دانند در موارد فراواني از سوره هاي قرآن به تصريح يا تلويح ذكر شده است و با اين وجود، #فايده اي در اشاره به آن اسماء به وسيله حروف رمزي باقي نمي ماند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران)
🔖رأي پنجم
💠حروف مقطعه #اجزاي_اسم_اعظم الهي است و اگر به درستي و از روي بصيرت تركيب شود، اسم اعظم ظهور مي كند و اسم اعظم نامي است كه با آن مي توان در جهانِ هستي، تصرف كرد و انسانهاي عادي به معرفت آن دسترسي ندارند.
🚨تفاوت اين رأي با رأي چهارم آن است كه در آن قول، #هر_يك از حروف مقطعه علامت اختصاري و رمز يكي از اسماي الهي معرفي شد، ليكن در اين قول مدّعا اين است كه از #تركيب اين حروف اسم اعظم پديد مي آيد؛ مانند اين كه از تلفيق حروف مقطّعه «الر» و «حم» و «ن» 《 #الرحمن》 كه اسم اعظمِ لفظي است، پديد مي آيد؛ چنانكه براي اشاره به نام مبارك حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از حروف مقطعه م ح م د استفاده مي شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معرفت_ثمربخش و #شناخت_بي_ثمر
💬 نمونه بارز اين محبت، علاقه به وجود مبارك حضرت امير مؤمنان علي(عليهالسلام) يا سالار شهيدان و سرور آزادگان حضرت حسين بن علي(عليهالسلام) در #افراد_مختلف و فراوان است. حادثه كربلاي حسيني را همه كساني كه دستي در انديشه، عُلقه اي به فضائل اخلاقي و مطالعه اي در تاريخ دارند به رسميت مي شناسند و از همين رهگذر، هر كس آن امام بزرگوار را به عنواني دوست ميدارد.
📢 #روح_عطشناك انسان هنگامي كه فراروي شخصيتي تابناك همچون حسين بن علي(عليهماالسلام) قرار ميگيرد و انوار فضائل انساني او را درمي يابد، در خود حالتي از #خضوع و فروتني نسبت به آن حضرت حس ميكند؛ خواه مسلمان باشد يا كافر؛ شيعه باشد يا غير شيعه.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i