eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
320 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🔬شايان ذكر است كه، غير از «الله» و «الرحمن» كه بر نام ديگر احاطه دارد، نسبت به نام زير پوشش خود اسم اعظمِ نسبي است، اما 《الله》 و 《الرحمن》 است. 💭گاهي نيز مراد از اسم اعظم، است، نه لفظي و مفهومي و اين مصطلح اهل معرفت است كه از ادعيه و روايات اهل‏بيت(عليهم ‏السلام) اتخاذ شده است. 🔳در اصطلاح اهل معرفت، عبارت است از «ذات حق با تعيّن خاص»؛ يعني، ذاتي كه صفتي از صفات وي مورد نظر ما باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🎯درباره براي دستيابي به اسم اعظم الهي، به چند نكته بايد توجّه داشت: 🎗️1 ـ اين وجه را به عنوان تفسير حروف مقطعه نمي ‏توان پذيرفت؛ زيرا فاقد هر گونه معتبر است. 🎲2 ـ نام هاي «الله» و «الرحمن» كه از اسماي اعظم لفظي خداوند سبحان است، به در قرآن كريم آمده است و نيست تا از تلفيق و تركيب حروف مقطعه به آنها دست بيابيم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 💭حال، آيا آن همه كه از شناخت حضرت حسين بن علي(عليهماالسلام) يا ساير امامان، به عنوان امام معصوم پديد مي‏آيد و موجب شدن انسان به و رهايي از دغدغه مرگ جاهلانه مي‏گردد، بر اين سنخ از محبت و معرفت نيز مترتب مي‏شود يا خير؟ 🔳بر اساس رواياتي نظير《من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية》و 《اعرفوا الله بالله و الرسول بالرسالة و أولي الأمر بالمعروف و العدل و الإحسان》 ☑️حيات عاقلانه و دور شدن از مرگ جاهلي در گرو شناخت امامي است كه ويژگي‏هاي او به معروف و بر پا ساختن و احسان است و به سخن ديگر، شناخت امامت امام معصوم؛ نه تنها آشنايي و مجذوب شدن به فضيلت‏هاي انساني او. 💬آن كس كه امام را به ، خليفة الله، انسان كامل معصوم و آن كه اطاعتش از سوي خداوند واجب شمرده شده است، بشناسد و بداند كه امام، زنده و حاضر است و اعمال ما را مي‏بيند و در قيامت صاحب مقام شفاعت است، از بركات و آثار بي‏ نظير معرفت امام بهره ‏مند مي‏شود و به كمال زندگي معقول بار يافته و از نقصان مرگ جاهلي مي ‏رهد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) ⛱️ ۳ـ درباره اسم اعظم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت، بايد گفت: اسم اعظمي كه آثار تكويني همانند احياي مردگان و يا طي الارض دارد از سنخ لفظ نيست و توقع چنان آثاري از لفظ بر پايه پنداري نادرست درباره اسم اعظم است. همچنين اسم اعظم، مفهومي حصولي نيست تا با فراگيري آن بتوان مردگان را زنده كرد يا طي الارض داشت، بلكه اسم اعظم مقامي است كه باريافتگان به آن، گرچه لفظي هم نگويند با بر چنين كارهايي قادرند. ✔️در نظام هستي كه بر اساس حق عيني و در مدار عليّت و معلوليت اداره مي ‏شود نمي‏توان با امور اعتباري مانند لفظ و مفهوم(رابطه لفظ و مفهوم) بر امور تكويني اثر گذاشت؛ در چنين نظامي هر علّتِ مؤثري بايد بر معلول خود فائق و از آن قوي تر باشد. البته مي‏ توان با نيايش هاي ويژه در قرائت يا استعداد مناسب قابلي را فراهم كرد تا مبادي فائقه كه به اذن خداوند سبب فاعلي هستند، علت پيدايش اثر تكويني شوند، ليكن در اين حال، تأثير از آنِ مبدأ ملكوتي است، نه لفظ يا مفهوم ذهني شخص نيايشگر. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🌙انسانهاي ملكوتي و فرشته‏ منشي كه به مقام اسم اعظم بار يافته‏ اند بر امور مُلكي فائقند و در نظام تكويني هستي تصرف مي‏ كنند، همانند آصف بن برخيا كه با بهره‏ گيري از علومي (عليه‏ السلام) به وي آموخته بود، در زماني كوتاه تر از برهم خوردن پلك چشم، تخت ملكه سبأ را از منطقه ‏اي دور، يعني از يمن به فلسطين آورد: (قال الذي عنده علم من الكتاب أنا اتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك). انساني كه به آن مقام بار نيابد از يا مفاهيم ذهني او كاري ساخته نيست: گر نباشد چه خاصيّت دهد نقش نگيني 🎋عمرو بن معدي كرب كه از سلحشوران نام دار عرب بود موسوم به «صَمْصامه» داشت كه در بُرندگي زبانزد بود. خليفه دوم آن را خواست و چون كارآيي مطلوب را در آن شمشير نيافت به عَمْرو نوشت: صمصامه تو، بر خلاف شهرتي كه دارد، بُرندگي لازم را . عَمْرو نيز در پاسخ خليفه نوشت: من شمشير برايت فرستادم، نه ساعد، و شهرتي كه صمصامه در بُرندگي دارد مرهون بازوي توانمند من است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر ☘️الفاظ همچون صمصامه ‏اي(شمشیر) است كه تا در دست قرار نگيرد مؤثر نيست و مقام خاص اسمِ اعظمِ تكويني ساعدي است كه گاهي با صمصامه الفاظِ ويژه، در هستي تصرف مي‏ كند. ✨آثار تكويني كه درباره آمده نيز، از همين قبيل است؛ امام صادق(سلام ‏الله ‏عليه) مي‏ فرمايد: اگر قرائت سوره حمد را كند شگفت‏ آور نيست: «لو قرأت الحمد علي ميّت سبعين مرة ثمّ ردّت فيه الروح ما كان ذلك عجباً》. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🍃حاصل اين كه، اسم اعظم مقام است و دارد و باريافتگان به آن مقام گاهي با و گاهي در جهان تكويني اثر مي‏ گذارند و مستجاب الدعوه ‏اند. سوره حمد نيز اگر بر زبان آنان جاري شود عامل احياي مردگان است. با اسم اعظم تكويني كه مقام ملكوتي است مي‏ توان در نظام هستي تصرف كرد، نه با لفظ و مفهوم اعتباري. ❄️پس، گرچه از تركيب برخي حروف مقطعه قرآني اسم هاي اعظم مانند الله و الرحمن ساخته مي ‏شود، ليكن اينها اسم اعظم است، نه تكويني تا آثار تكويني داشته باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 📢از آنجا كه هر موجودي بر اساس ‏اش شناخته مي‏شود همان‏گونه كه رشد كردن و توليد مثل از آثار زندگي نباتي است و موجودي كه اين آثار از او به ظهور مي‏رسد تحت عنوان نبات و گياه مندرج است انسان زماني به بار مي ‏يابد كه آثار حيات انساني از او بروز كند و بر اساس آيه (لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ...ﺗﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ). 💬 قبلاً بيان شد كافر از حيات بهره ‏مند نيست و از آنجا كه كفر در برابر ايمان است، ظهور نور ايمان در ظاهر و باطن انسان از آثار حيات انساني است، پس ‏اي كه از نور ايمان بهره‏ اي ندارد نه به حيات حقيقي انساني بار يافته و نه جامعه‏ اي انساني به شمار مي‏رود، هرچند بهره ‏اي از گرايش به وجوه برجسته اخلاقي امام داشته باشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🎲 كه نصيب اوحدي از عالمان رباني مانند سيّد بن طاوس، ابن فهد حلي و سيّد بحرالعلوم شده، كارساز است، نه و مفاهيمي كه عمر انسان هاي عادي با آنها مي ‏گذرد و از آن طرفي نمي ‏بندند. 📢امام مجتبي(عليه ‏السلام) فرمودند: كسي كه در قلبش جز خطور نكرد، مستجاب الدعوة است و من ضامن آن هستم: «وأنا الضامن لمن لم يهجس في قلبه إلّا الرضا أن يدعو الله فيستجاب له». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران ) 🔅رأي ششم ✔️حروف مقطعه هايي است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سرّ سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراي شرافت و حرمت است؛ زيرا كتب آسماني و اسماي الهي از همين حروف تشكيل شده است. 📢پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلي ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه آن را تأييد نمي‏ كند و از سوي ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف مقطعه محسوب نمي ‏شود. اگر بپذيريم كه «يس» به معناي «سوگند به يس» است همچنان اين پرسش باقي است كه مراد از اين مُقْسَمٌ‏بِه چيست؟ و آنچه به عنوان سرّ، ياد شد، اختصاصي به حروف چهارده ‏گانه . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i