eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
299 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(آرای مفسران) ✔️اين گونه احتمالات() در معنا و تفسير حروف مقطعه قرآني، هم نقلي معتبر است و هم فاقد برهان عقلي. 🎋آنچه در تأييد اين احتمال از اشعار عرب ذكر شد نيز ناتمام است؛ زيرا استفاده از و اختصاري براي دلالت بر كلمات در نثر، در ميان عرب ‏زبانان و اشعاري كه مفسران بدان استناد كرده ‏اند، بر فرض صحت به جهت ضرورت شعري است و روشن است كه آنچه در نثر و كلام عادي روا نيست در نظمْ هنگام ضرورت رواست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم (ویژگی مفسران) 🦋استاد (قدس ‏سره) در پاسخ به اين احتمال مي‏ گويد: ☑️استفاده از در جايي است كه گوينده نمي‏ خواهد جز مخاطب، كسي به مراد او پي ‏ببرد؛ در صورتي كه اسماي حسناي الهي كه صاحبان اين رأي، حروف مقطعه را نشانه آن مي ‏دانند در موارد فراواني از سوره ‏هاي قرآن به تصريح يا تلويح ذكر شده است و با اين وجود، ‏اي در اشاره به آن اسماء به وسيله حروف رمزي باقي نمي ‏ماند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران) 🔖رأي پنجم 💠حروف مقطعه الهي است و اگر به درستي و از روي بصيرت تركيب شود، اسم اعظم ظهور مي ‏كند و اسم اعظم نامي است كه با آن مي ‏توان در جهانِ هستي، تصرف كرد و انسانهاي عادي به معرفت آن دسترسي ندارند. 🚨تفاوت اين رأي با رأي چهارم آن است كه در آن قول، از حروف مقطعه علامت اختصاري و رمز يكي از اسماي الهي معرفي شد، ليكن در اين قول مدّعا اين است كه از اين حروف اسم اعظم پديد مي‏ آيد؛ مانند اين كه از تلفيق حروف مقطّعه «الر» و «حم» و «ن» 《 》 كه اسم اعظمِ لفظي است، پديد مي‏ آيد؛ چنانكه براي اشاره به نام مبارك حضرت مهدي(عجل ‏الله ‏تعالي‏ فرجه‏ الشريف) از حروف مقطعه م ح م د استفاده مي ‏شود. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 💬 نمونه بارز اين محبت، علاقه به وجود مبارك حضرت امير مؤمنان علي(عليه‌السلام) يا سالار شهيدان و سرور آزادگان حضرت حسين ‏بن‏ علي(عليه‌السلام) در و فراوان است. حادثه كربلاي حسيني را همه كساني كه دستي در انديشه، عُلقه‏ اي به فضائل اخلاقي و مطالعه ‏اي در تاريخ دارند به رسميت مي ‏شناسند و از همين رهگذر، هر كس آن امام بزرگوار را به عنواني دوست مي‏دارد. 📢 انسان هنگامي كه فراروي شخصيتي تابناك همچون حسين ‏بن‏ علي(عليهماالسلام) قرار مي‏گيرد و انوار فضائل انساني او را درمي ‏يابد، در خود حالتي از و فروتني نسبت به آن حضرت حس مي‏كند؛ خواه مسلمان باشد يا كافر؛ شيعه باشد يا غير شيعه. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران) 🔻صاحبان اين رأي( ) به برخي روايات استناد كرده ‏اند كه در بحث روايي به آن اشاره خواهد شد. 🔊پاسخ: «اسم اعظم» گاهي بر اسماي خدا اطلاق مي‏ شود و گاهي بر اسم هاي او. 💬نام هاي لفظي كلماتي است كه بر و الهي دلالت دارد و برخي است، مانند قدير، عليم، حكيم، حي و رزاق و برخي است، مانند الله و الرحمن. 📢 بودن اين دو نام آن است كه ساير نام هاي خداي سبحان را زير پوشش دارد؛ چنانكه اسم «شافي» زير پوشش اسم «رازق» است و اسم رازق زير پوشش اسم «خالق» و آن زير پوشش اسم «قادر» و آن زير پوشش اسم جامع و اعظم «الله» كه بر ذات جامع همه كمالات دلالت دارد و همچنين زير پوشش نام اعظم «الرحمن» كه بر دلالت دارد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🗯️۱ ـ قرآن كريم درباره نام هاي « » و « » مي‏ فرمايد: (قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيّاً ما تدعوا فله الأسماء الحسني)؛ «الله» را بخوانيد يا «الرحمن»، هر يك از اين دو نام خداوند، خود داراي نام هاي نيكوتر است. 💬 مرجع ضمير در «فله»، « » است، نه الله و معناي آيه اين نيست كه خداوند اسماي حسنايي دارد، بلكه بدين معناست كه هر يك از الله و الرحمن اسم هاي حسنايي دارد. تناسبي ندارد كه ضمير در «فله» به الله برگردد. ☑️از اين رو مرحوم فاضل هندي مي‏ گويد: «محققان برآنند كه الرحمن نيز همانند الله است و در آيه بسم الله... بدل از الله است و از اين‏ رو بر الرحيم كه صفت است مقدم شده است». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🔬شايان ذكر است كه، غير از «الله» و «الرحمن» كه بر نام ديگر احاطه دارد، نسبت به نام زير پوشش خود اسم اعظمِ نسبي است، اما 《الله》 و 《الرحمن》 است. 💭گاهي نيز مراد از اسم اعظم، است، نه لفظي و مفهومي و اين مصطلح اهل معرفت است كه از ادعيه و روايات اهل‏بيت(عليهم ‏السلام) اتخاذ شده است. 🔳در اصطلاح اهل معرفت، عبارت است از «ذات حق با تعيّن خاص»؛ يعني، ذاتي كه صفتي از صفات وي مورد نظر ما باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) 🎯درباره براي دستيابي به اسم اعظم الهي، به چند نكته بايد توجّه داشت: 🎗️1 ـ اين وجه را به عنوان تفسير حروف مقطعه نمي ‏توان پذيرفت؛ زيرا فاقد هر گونه معتبر است. 🎲2 ـ نام هاي «الله» و «الرحمن» كه از اسماي اعظم لفظي خداوند سبحان است، به در قرآن كريم آمده است و نيست تا از تلفيق و تركيب حروف مقطعه به آنها دست بيابيم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 💭حال، آيا آن همه كه از شناخت حضرت حسين بن علي(عليهماالسلام) يا ساير امامان، به عنوان امام معصوم پديد مي‏آيد و موجب شدن انسان به و رهايي از دغدغه مرگ جاهلانه مي‏گردد، بر اين سنخ از محبت و معرفت نيز مترتب مي‏شود يا خير؟ 🔳بر اساس رواياتي نظير《من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية》و 《اعرفوا الله بالله و الرسول بالرسالة و أولي الأمر بالمعروف و العدل و الإحسان》 ☑️حيات عاقلانه و دور شدن از مرگ جاهلي در گرو شناخت امامي است كه ويژگي‏هاي او به معروف و بر پا ساختن و احسان است و به سخن ديگر، شناخت امامت امام معصوم؛ نه تنها آشنايي و مجذوب شدن به فضيلت‏هاي انساني او. 💬آن كس كه امام را به ، خليفة الله، انسان كامل معصوم و آن كه اطاعتش از سوي خداوند واجب شمرده شده است، بشناسد و بداند كه امام، زنده و حاضر است و اعمال ما را مي‏بيند و در قيامت صاحب مقام شفاعت است، از بركات و آثار بي‏ نظير معرفت امام بهره ‏مند مي‏شود و به كمال زندگي معقول بار يافته و از نقصان مرگ جاهلي مي ‏رهد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) ⛱️ ۳ـ درباره اسم اعظم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت، بايد گفت: اسم اعظمي كه آثار تكويني همانند احياي مردگان و يا طي الارض دارد از سنخ لفظ نيست و توقع چنان آثاري از لفظ بر پايه پنداري نادرست درباره اسم اعظم است. همچنين اسم اعظم، مفهومي حصولي نيست تا با فراگيري آن بتوان مردگان را زنده كرد يا طي الارض داشت، بلكه اسم اعظم مقامي است كه باريافتگان به آن، گرچه لفظي هم نگويند با بر چنين كارهايي قادرند. ✔️در نظام هستي كه بر اساس حق عيني و در مدار عليّت و معلوليت اداره مي ‏شود نمي‏توان با امور اعتباري مانند لفظ و مفهوم(رابطه لفظ و مفهوم) بر امور تكويني اثر گذاشت؛ در چنين نظامي هر علّتِ مؤثري بايد بر معلول خود فائق و از آن قوي تر باشد. البته مي‏ توان با نيايش هاي ويژه در قرائت يا استعداد مناسب قابلي را فراهم كرد تا مبادي فائقه كه به اذن خداوند سبب فاعلي هستند، علت پيدايش اثر تكويني شوند، ليكن در اين حال، تأثير از آنِ مبدأ ملكوتي است، نه لفظ يا مفهوم ذهني شخص نيايشگر. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🌙انسانهاي ملكوتي و فرشته‏ منشي كه به مقام اسم اعظم بار يافته‏ اند بر امور مُلكي فائقند و در نظام تكويني هستي تصرف مي‏ كنند، همانند آصف بن برخيا كه با بهره‏ گيري از علومي (عليه‏ السلام) به وي آموخته بود، در زماني كوتاه تر از برهم خوردن پلك چشم، تخت ملكه سبأ را از منطقه ‏اي دور، يعني از يمن به فلسطين آورد: (قال الذي عنده علم من الكتاب أنا اتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك). انساني كه به آن مقام بار نيابد از يا مفاهيم ذهني او كاري ساخته نيست: گر نباشد چه خاصيّت دهد نقش نگيني 🎋عمرو بن معدي كرب كه از سلحشوران نام دار عرب بود موسوم به «صَمْصامه» داشت كه در بُرندگي زبانزد بود. خليفه دوم آن را خواست و چون كارآيي مطلوب را در آن شمشير نيافت به عَمْرو نوشت: صمصامه تو، بر خلاف شهرتي كه دارد، بُرندگي لازم را . عَمْرو نيز در پاسخ خليفه نوشت: من شمشير برايت فرستادم، نه ساعد، و شهرتي كه صمصامه در بُرندگي دارد مرهون بازوي توانمند من است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر ☘️الفاظ همچون صمصامه ‏اي(شمشیر) است كه تا در دست قرار نگيرد مؤثر نيست و مقام خاص اسمِ اعظمِ تكويني ساعدي است كه گاهي با صمصامه الفاظِ ويژه، در هستي تصرف مي‏ كند. ✨آثار تكويني كه درباره آمده نيز، از همين قبيل است؛ امام صادق(سلام ‏الله ‏عليه) مي‏ فرمايد: اگر قرائت سوره حمد را كند شگفت‏ آور نيست: «لو قرأت الحمد علي ميّت سبعين مرة ثمّ ردّت فيه الروح ما كان ذلك عجباً》. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🍃حاصل اين كه، اسم اعظم مقام است و دارد و باريافتگان به آن مقام گاهي با و گاهي در جهان تكويني اثر مي‏ گذارند و مستجاب الدعوه ‏اند. سوره حمد نيز اگر بر زبان آنان جاري شود عامل احياي مردگان است. با اسم اعظم تكويني كه مقام ملكوتي است مي‏ توان در نظام هستي تصرف كرد، نه با لفظ و مفهوم اعتباري. ❄️پس، گرچه از تركيب برخي حروف مقطعه قرآني اسم هاي اعظم مانند الله و الرحمن ساخته مي ‏شود، ليكن اينها اسم اعظم است، نه تكويني تا آثار تكويني داشته باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث: و ‏_ثمر 📢از آنجا كه هر موجودي بر اساس ‏اش شناخته مي‏شود همان‏گونه كه رشد كردن و توليد مثل از آثار زندگي نباتي است و موجودي كه اين آثار از او به ظهور مي‏رسد تحت عنوان نبات و گياه مندرج است انسان زماني به بار مي ‏يابد كه آثار حيات انساني از او بروز كند و بر اساس آيه (لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ...ﺗﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ). 💬 قبلاً بيان شد كافر از حيات بهره ‏مند نيست و از آنجا كه كفر در برابر ايمان است، ظهور نور ايمان در ظاهر و باطن انسان از آثار حيات انساني است، پس ‏اي كه از نور ايمان بهره‏ اي ندارد نه به حيات حقيقي انساني بار يافته و نه جامعه‏ اي انساني به شمار مي‏رود، هرچند بهره ‏اي از گرايش به وجوه برجسته اخلاقي امام داشته باشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر 🎲 كه نصيب اوحدي از عالمان رباني مانند سيّد بن طاوس، ابن فهد حلي و سيّد بحرالعلوم شده، كارساز است، نه و مفاهيمي كه عمر انسان هاي عادي با آنها مي ‏گذرد و از آن طرفي نمي ‏بندند. 📢امام مجتبي(عليه ‏السلام) فرمودند: كسي كه در قلبش جز خطور نكرد، مستجاب الدعوة است و من ضامن آن هستم: «وأنا الضامن لمن لم يهجس في قلبه إلّا الرضا أن يدعو الله فيستجاب له». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران ) 🔅رأي ششم ✔️حروف مقطعه هايي است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سرّ سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراي شرافت و حرمت است؛ زيرا كتب آسماني و اسماي الهي از همين حروف تشكيل شده است. 📢پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلي ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه آن را تأييد نمي‏ كند و از سوي ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف مقطعه محسوب نمي ‏شود. اگر بپذيريم كه «يس» به معناي «سوگند به يس» است همچنان اين پرسش باقي است كه مراد از اين مُقْسَمٌ‏بِه چيست؟ و آنچه به عنوان سرّ، ياد شد، اختصاصي به حروف چهارده ‏گانه . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران ) ✨رأي هفتم اين حروف بر اساس حساب ابجد اشاراتي است به مدت و امتها و در حساب «ابجد» حروف الفباي عربي بر اساس ترتيب خاصي است كه در كلمات زير تنظيم شده است: اَبْجَدْ، هَوَّزْ، حُطّي، كَلِمَنْ سَعْفَصْ، قَرَشَتْ، ثَخِذْ، ضَظِغْ و هر يك از اين حروف داراي ارزش عددي و رياضي خاصي بدين ترتيب است: أ = 1، ب = 2، ج = 3، د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح =8، ط = 9، ي=10، ك=20، ل=30، م=40، ن=50، س=60، ع=70، ف=80، ص=90،اجل آنها و و ؛ چنانكه در روايات آمده است كه «المص» ناظر به انقراض دولت اموي است. اين رأي از برخي روايات گرفته شده است. ✔️پاسخ: رواياتي كه مؤيد اين قول است، اعتبارش معلوم . گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلي بر بطلان آنها نيست. آنچه در اين‏جا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخي اقوام وتهديد به زوال و انقراض بعضي امّت‏ هاست؟ كه ظاهراً مدعايي _دليل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:تفسیر (ویژگی مفسران) اين حروف بر اساس حساب جُمل كه نوعي محاسبه است، اشاراتي به مدّت است. 📢پاسخ: اين وجه نيز احتمالي صرف است و نه تنها دليل معتبري بر آن نيست، بلكه با قرآن كريم نيز است؛ زيرا قرآن كريم به صراحت اعلام مي‏ كند: هيچ فرد يا امّتي اجل مقدّر خود را ‏داند: (وما تدري نفسٌ ماذا تكسب غداً وما تدري نفس بأي أرض تموت). ☘️معصومين(عليهم ‏السلام) نيز به تعليم الهي از زمان ارتحال خود باخبرند، ولي ديگران چنين علمي ندارند. بنابراين، نمي ‏توان پذيرفت كه از يك سو خداي سبحان بگويد هيچ كس زمان مرگ خود را نمي‏ داند و از سوي ديگر نازل كند كه با جمع ‏بندي آنها زمان انقراض امّت اسلامي معلوم شود. برخي مفسران اين رأي‏ را ‏_ترين رأي درباره حروف مقطعه دانسته ‏اند. گرچه حساب جَمَل نزد مدّعيانش مقبول است، ليكن اشاره بودن مدلول جملي حروف مقطعه به آجال اُمَم نيازمند به دليل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث: {ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 📌: ذلك به دور است و مشار اليه آن يا از امور محسوس است كه در «مكان دور» يا «زمان دير» قرار دارد و يا از امور نامحسوس و مجرّد كه در تحقّق دارد. 💎 نه تنها به لحاظ اشتمال آن بر علوم غيبي و معارف ملكوتي و مانند آن منيع است، بلكه از لحاظ ، چنان رفيع است كه هيچ كس حتّي خود رسول اكرم‏ صلي الله عليه و آله و سلم همتاي قرآن سخن نگفته است؛ نه پيش از بعثت و نه پس از آن. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 🎲 : واژه «كتاب» گرچه بر مطلق مكتوب اطلاق مي‏ شود، ولي در قرآن كريم گاهي به معناي كتاب و گاهي به معناي كتاب به كار رفته است و اختلاف مكتوب هاي آن، اعمّ از تكوين و تدوين، مايه اختلاف مصداق(نه مفهوم) آن شده است؛ چنانكه در سخنان بزرگان اهل معرفت، گاهي واژه كتاب بر انسان كامل اطلاق مي‏ شود، همان‏طور كه واژه«كلمه» بر انسان اطلاق مي‏ شود. ❄️فيض كاشاني(رحمه ‏الله)، شعر معروف بين اهل معرفت (وأنت الكتاب المبين الذي/ بأحرفه يظهر المضمر....و تو آن کتاب آشکاری که بوسیله حروف هایش، پوشیده هایش آشکار می شود) را از اميرالمؤمنين(عليه ‏السلام) دانسته. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: بقره ⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ} 🚨 عنوان در قرآن كريم براي چند مصداق به كار رفته است: 💬1 ـ عقايد و اخلاق و اعمال انسانها: (وكلّ إنسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة ...و عمل هر انسانی را برای همیشه ملازم او نمودیم،و روز قیامت کتاب اعمالش را بیرون می آوریم....)، (فأمّا من أُوتي بيمينه...پس کسی که نامه اعمالش را به دست راستش دهند...). بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i