بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم (ویژگی مفسران)
🦋استاد #علامه_طباطبايي(قدس سره) در پاسخ به اين احتمال مي گويد:
☑️استفاده از #رمز در جايي است كه گوينده نمي خواهد جز مخاطب، كسي به مراد او پي ببرد؛ در صورتي كه اسماي حسناي الهي كه صاحبان اين رأي، حروف مقطعه را نشانه آن مي دانند در موارد فراواني از سوره هاي قرآن به تصريح يا تلويح ذكر شده است و با اين وجود، #فايده اي در اشاره به آن اسماء به وسيله حروف رمزي باقي نمي ماند.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران)
🔖رأي پنجم
💠حروف مقطعه #اجزاي_اسم_اعظم الهي است و اگر به درستي و از روي بصيرت تركيب شود، اسم اعظم ظهور مي كند و اسم اعظم نامي است كه با آن مي توان در جهانِ هستي، تصرف كرد و انسانهاي عادي به معرفت آن دسترسي ندارند.
🚨تفاوت اين رأي با رأي چهارم آن است كه در آن قول، #هر_يك از حروف مقطعه علامت اختصاري و رمز يكي از اسماي الهي معرفي شد، ليكن در اين قول مدّعا اين است كه از #تركيب اين حروف اسم اعظم پديد مي آيد؛ مانند اين كه از تلفيق حروف مقطّعه «الر» و «حم» و «ن» 《 #الرحمن》 كه اسم اعظمِ لفظي است، پديد مي آيد؛ چنانكه براي اشاره به نام مبارك حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) از حروف مقطعه م ح م د استفاده مي شود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معرفت_ثمربخش و #شناخت_بي_ثمر
💬 نمونه بارز اين محبت، علاقه به وجود مبارك حضرت امير مؤمنان علي(عليهالسلام) يا سالار شهيدان و سرور آزادگان حضرت حسين بن علي(عليهالسلام) در #افراد_مختلف و فراوان است. حادثه كربلاي حسيني را همه كساني كه دستي در انديشه، عُلقه اي به فضائل اخلاقي و مطالعه اي در تاريخ دارند به رسميت مي شناسند و از همين رهگذر، هر كس آن امام بزرگوار را به عنواني دوست ميدارد.
📢 #روح_عطشناك انسان هنگامي كه فراروي شخصيتي تابناك همچون حسين بن علي(عليهماالسلام) قرار ميگيرد و انوار فضائل انساني او را درمي يابد، در خود حالتي از #خضوع و فروتني نسبت به آن حضرت حس ميكند؛ خواه مسلمان باشد يا كافر؛ شيعه باشد يا غير شيعه.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران)
🔻صاحبان اين رأي( #اجزای_اسم_اعظم ) به برخي روايات استناد كرده اند كه در بحث روايي به آن اشاره خواهد شد.
🔊پاسخ: «اسم اعظم» گاهي بر اسماي #لفظي خدا اطلاق مي شود و گاهي بر اسم هاي #تكويني او.
💬نام هاي لفظي كلماتي است كه بر #ذات و #صفات الهي دلالت دارد و برخي #عظيم است، مانند قدير، عليم، حكيم، حي و رزاق و برخي #اعظم است، مانند الله و الرحمن.
📢 #سرّ_اعظم بودن اين دو نام آن است كه ساير نام هاي خداي سبحان را زير پوشش دارد؛ چنانكه اسم «شافي» زير پوشش اسم «رازق» است و اسم رازق زير پوشش اسم «خالق» و آن زير پوشش اسم «قادر» و آن زير پوشش اسم جامع و اعظم «الله» كه بر ذات جامع همه كمالات دلالت دارد و همچنين زير پوشش نام اعظم «الرحمن» كه بر #همه_رحمتهاي_الهي دلالت دارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(ویژگی مفسران)
🗯️۱ ـ قرآن كريم درباره نام هاي
« #الله » و « #الرحمن » مي فرمايد: (قل ادعوا الله أو ادعوا الرحمن أيّاً ما تدعوا فله الأسماء الحسني)؛ «الله» را بخوانيد يا «الرحمن»، هر يك از اين دو نام خداوند، خود داراي نام هاي نيكوتر است.
💬 مرجع ضمير در «فله»، « #أيّاً » است، نه الله و معناي آيه اين نيست كه خداوند اسماي حسنايي دارد، بلكه بدين معناست كه هر يك از الله و الرحمن اسم هاي حسنايي دارد. تناسبي ندارد كه ضمير در «فله» به الله برگردد.
☑️از اين رو مرحوم فاضل هندي مي گويد: «محققان برآنند كه الرحمن نيز همانند الله #اسم_ذات است و در آيه بسم الله... بدل از الله است و از اين رو بر الرحيم كه صفت است مقدم شده است».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(ویژگی مفسران)
🔬شايان ذكر است كه، غير از «الله» و «الرحمن» #هر_نامي كه بر نام ديگر احاطه دارد، نسبت به نام زير پوشش خود اسم اعظمِ نسبي است، اما 《الله》 و 《الرحمن》 #اسم_اعظم_مطلق است.
💭گاهي نيز مراد از اسم اعظم، #اسم_اعظم_تكويني است، نه لفظي و مفهومي و اين مصطلح اهل معرفت است كه از ادعيه و روايات اهلبيت(عليهم السلام) اتخاذ شده است.
🔳در اصطلاح اهل معرفت، #اسم عبارت است از «ذات حق با تعيّن خاص»؛ يعني، ذاتي كه صفتي از صفات وي مورد نظر ما باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(ویژگی مفسران)
🎯درباره #تركيب_حروف_مقطعه براي دستيابي به اسم اعظم الهي، به چند نكته بايد توجّه داشت:
🎗️1 ـ اين وجه را به عنوان تفسير حروف مقطعه نمي توان پذيرفت؛ زيرا فاقد هر گونه #دليل معتبر است.
🎲2 ـ نام هاي «الله» و «الرحمن» كه از اسماي اعظم لفظي خداوند سبحان است، به #صراحت در قرآن كريم آمده است و #نيازي نيست تا از تلفيق و تركيب حروف مقطعه به آنها دست بيابيم.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معرفت_ثمربخش و #شناخت_بي_ثمر
💭حال، آيا آن همه #آثار_مباركي كه از شناخت حضرت حسين بن علي(عليهماالسلام) يا ساير امامان، به عنوان امام معصوم پديد ميآيد و موجب #زنده شدن انسان به #حيات_معقول و رهايي از دغدغه مرگ جاهلانه ميگردد، بر اين سنخ از محبت و معرفت نيز مترتب ميشود يا خير؟
🔳بر اساس رواياتي نظير《من مات و لم يعرف امام زمانه مات ميتة جاهلية》و 《اعرفوا الله بالله و الرسول بالرسالة و أولي الأمر بالمعروف و العدل و الإحسان》
☑️حيات عاقلانه و دور شدن از مرگ جاهلي در گرو شناخت امامي است كه ويژگيهاي او #عمل به معروف و بر پا ساختن #عدل و احسان است و به سخن ديگر، شناخت #حقيقت امامت امام معصوم؛ نه تنها آشنايي و مجذوب شدن به فضيلتهاي انساني او.
💬آن كس كه امام را به #ولي_الله، خليفة الله، انسان كامل معصوم و آن كه اطاعتش از سوي خداوند واجب شمرده شده است، بشناسد و بداند كه امام، زنده و حاضر است و اعمال ما را ميبيند و در قيامت صاحب مقام شفاعت است، از بركات و آثار بي نظير معرفت امام بهره مند ميشود و به كمال زندگي معقول بار يافته و از نقصان مرگ جاهلي مي رهد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(ویژگی مفسران)
⛱️ ۳ـ درباره اسم اعظم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت، بايد گفت: اسم اعظمي كه آثار تكويني همانند احياي مردگان و يا طي الارض دارد از سنخ لفظ نيست و توقع چنان آثاري از لفظ بر پايه پنداري نادرست درباره اسم اعظم است. همچنين اسم اعظم، مفهومي حصولي نيست تا با فراگيري آن بتوان مردگان را زنده كرد يا طي الارض داشت، بلكه اسم اعظم مقامي است كه باريافتگان به آن، گرچه لفظي هم نگويند با #صِرف_اراده بر چنين كارهايي قادرند.
✔️در نظام هستي كه بر اساس حق عيني و در مدار عليّت و معلوليت #حقيقي اداره مي شود نميتوان با امور اعتباري مانند لفظ و مفهوم(رابطه لفظ و مفهوم) بر امور تكويني اثر گذاشت؛ در چنين نظامي هر علّتِ مؤثري بايد بر معلول خود فائق و از آن قوي تر باشد. البته مي توان با نيايش هاي ويژه در قرائت #آيات يا #ادعيه استعداد مناسب قابلي را فراهم كرد تا مبادي فائقه كه به اذن خداوند سبب فاعلي هستند، علت پيدايش اثر تكويني شوند، ليكن در اين حال، تأثير از آنِ مبدأ ملكوتي است، نه لفظ يا مفهوم ذهني شخص نيايشگر.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم
🌙انسانهاي ملكوتي و فرشته منشي كه به مقام اسم اعظم بار يافته اند بر امور مُلكي فائقند و در نظام تكويني هستي تصرف مي كنند، همانند آصف بن برخيا كه با بهره گيري از علومي #كه_حضرت_سليمان(عليه السلام) به وي آموخته بود، در زماني كوتاه تر از برهم خوردن پلك چشم، تخت ملكه سبأ را از منطقه اي دور، يعني از يمن به فلسطين آورد: (قال الذي عنده علم من الكتاب أنا اتيك به قبل أن يرتدّ إليك طرفك). انساني كه به آن مقام بار نيابد از #الفاظ يا مفاهيم ذهني او كاري ساخته نيست:
گر #انگشت_سليماني نباشد
چه خاصيّت دهد نقش نگيني
🎋عمرو بن معدي كرب كه از سلحشوران نام دار عرب بود #شمشيري موسوم به «صَمْصامه» داشت كه در بُرندگي زبانزد بود. خليفه دوم آن را خواست و چون كارآيي مطلوب را در آن شمشير نيافت به عَمْرو نوشت: صمصامه تو، بر خلاف شهرتي كه دارد، بُرندگي لازم را #ندارد. عَمْرو نيز در پاسخ خليفه نوشت: من شمشير برايت فرستادم، نه ساعد، و شهرتي كه صمصامه در بُرندگي دارد مرهون بازوي توانمند من است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم
☘️الفاظ همچون صمصامه اي(شمشیر) است كه تا در دست #انسان_سلحشوري قرار نگيرد مؤثر نيست و مقام خاص اسمِ اعظمِ تكويني ساعدي است كه گاهي با صمصامه الفاظِ ويژه، در هستي تصرف مي كند.
✨آثار تكويني كه درباره #سوره_حمد آمده نيز، از همين قبيل است؛ امام صادق(سلام الله عليه) مي فرمايد: اگر قرائت سوره حمد #مردگان را #زنده كند شگفت آور نيست: «لو قرأت الحمد علي ميّت سبعين مرة ثمّ ردّت فيه الروح ما كان ذلك عجباً》.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم
🍃حاصل اين كه، اسم اعظم مقام است و #درجاتي دارد و باريافتگان به آن مقام گاهي با #لفظ و گاهي #بي_لفظ در جهان تكويني اثر مي گذارند و مستجاب الدعوه اند. سوره حمد نيز اگر بر زبان آنان جاري شود عامل احياي مردگان است. با اسم اعظم تكويني كه مقام ملكوتي است مي توان در نظام هستي تصرف كرد، نه با لفظ و مفهوم اعتباري.
❄️پس، گرچه از تركيب برخي حروف مقطعه قرآني اسم هاي اعظم مانند الله و الرحمن ساخته مي شود، ليكن اينها اسم اعظم #لفظي است، نه تكويني تا آثار تكويني داشته باشد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث: #معرفت_ثمربخش و #شناخت_بي_ثمر
📢از آنجا كه هر موجودي بر اساس #آثار_وجودي اش شناخته ميشود همانگونه كه رشد كردن و توليد مثل از آثار زندگي نباتي است و موجودي كه اين آثار از او به ظهور ميرسد تحت عنوان نبات و گياه مندرج است انسان زماني به #حيات_انساني بار مي يابد كه آثار حيات انساني از او بروز كند و بر اساس آيه (لِّيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ...ﺗﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﻮﺩ).
💬 قبلاً بيان شد كافر از حيات بهره مند نيست و از آنجا كه كفر در برابر ايمان است، ظهور نور ايمان در ظاهر و باطن انسان از آثار حيات انساني است، پس #جامعه اي كه از نور ايمان بهره اي ندارد نه به حيات حقيقي انساني بار يافته و نه جامعه اي انساني به شمار ميرود، هرچند بهره اي از گرايش به وجوه برجسته اخلاقي امام داشته باشد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم
🎲 #مقامهاي_معنوي كه نصيب اوحدي از عالمان رباني مانند سيّد بن طاوس، ابن فهد حلي و سيّد بحرالعلوم شده، كارساز است، نه #الفاظ و مفاهيمي كه عمر انسان هاي عادي با آنها مي گذرد و از آن طرفي نمي بندند.
📢امام مجتبي(عليه السلام) فرمودند: كسي كه در قلبش جز #رضاي_حق خطور نكرد، مستجاب الدعوة است و من ضامن آن هستم: «وأنا الضامن لمن لم يهجس في قلبه إلّا الرضا أن يدعو الله فيستجاب له».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران )
🔅رأي ششم
✔️حروف مقطعه #سوگند هايي است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سرّ سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراي شرافت و حرمت است؛ زيرا كتب آسماني و اسماي الهي از همين حروف تشكيل شده است.
📢پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلي ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه #دليل_معتبري آن را تأييد نمي كند و از سوي ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف مقطعه محسوب نمي شود. اگر بپذيريم كه «يس» به معناي «سوگند به يس» است همچنان اين پرسش باقي است كه مراد از اين مُقْسَمٌبِه چيست؟ و آنچه به عنوان سرّ، ياد شد، اختصاصي به حروف چهارده گانه #ندارد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر الم(ویژگی مفسران )
✨رأي هفتم
اين حروف بر اساس حساب ابجد اشاراتي است به مدت #بقاي_اقوام و امتها و
در حساب «ابجد» حروف الفباي عربي بر اساس ترتيب خاصي است كه در كلمات زير تنظيم شده است: اَبْجَدْ، هَوَّزْ، حُطّي، كَلِمَنْ سَعْفَصْ، قَرَشَتْ، ثَخِذْ، ضَظِغْ و هر يك از اين حروف داراي ارزش عددي و رياضي خاصي بدين ترتيب است: أ = 1، ب = 2، ج = 3، د = 4، ه = 5، و = 6، ز = 7، ح =8، ط = 9، ي=10، ك=20، ل=30، م=40، ن=50، س=60، ع=70، ف=80، ص=90،اجل آنها و #نعمتها و #بلاها؛ چنانكه در روايات آمده است كه «المص» ناظر به انقراض دولت اموي است. اين رأي از برخي روايات گرفته شده است.
✔️پاسخ: رواياتي كه مؤيد اين قول است، اعتبارش معلوم #نيست. گرچه اعتبار علم حروف و خواص هر حرف مانند علم اعداد و آثار ويژه هر عدد، نزد مدعيانش پذيرفته است و دليلي بر بطلان آنها نيست. آنچه در اينجا مطرح است اين است كه آيا مدلول حروف مقطعه اشاره به تحديد برخي اقوام وتهديد به زوال و انقراض بعضي امّت هاست؟ كه ظاهراً مدعايي #بي _دليل است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:تفسیر #الم(ویژگی مفسران)
اين حروف بر اساس حساب جُمل كه نوعي محاسبه است، اشاراتي به مدّت #بقاي_امت_اسلامي است.
📢پاسخ: اين وجه نيز احتمالي صرف است و نه تنها دليل معتبري بر آن نيست، بلكه با قرآن كريم نيز #ناهماهنگ است؛ زيرا قرآن كريم به صراحت اعلام مي كند: هيچ فرد يا امّتي اجل مقدّر خود را #نميداند: (وما تدري نفسٌ ماذا تكسب غداً وما تدري نفس بأي أرض تموت).
☘️معصومين(عليهم السلام) نيز به تعليم الهي از زمان ارتحال خود باخبرند، ولي ديگران چنين علمي ندارند. بنابراين، نمي توان پذيرفت كه از يك سو خداي سبحان بگويد هيچ كس زمان مرگ خود را نمي داند و از سوي ديگر #حروفي نازل كند كه با جمع بندي آنها زمان انقراض امّت اسلامي معلوم شود. برخي مفسران اين رأي را #سخيف_ترين رأي درباره حروف مقطعه دانسته اند. گرچه حساب جَمَل نزد مدّعيانش مقبول است، ليكن اشاره بودن مدلول جملي حروف مقطعه به آجال اُمَم نيازمند به دليل است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث: {ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ}
📌#ذلك: ذلك #اسم_اشاره به دور است و مشار اليه آن يا از امور محسوس است كه در «مكان دور» يا «زمان دير» قرار دارد و يا از امور نامحسوس و مجرّد كه در #مكانت_والا تحقّق دارد.
💎#مقام_قرآن نه تنها به لحاظ اشتمال آن بر علوم غيبي و معارف ملكوتي و مانند آن منيع است، بلكه از لحاظ #فنون_متنوّع_ادبي، چنان رفيع است كه هيچ كس حتّي خود رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم همتاي قرآن سخن نگفته است؛ نه پيش از بعثت و نه پس از آن.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ}
🎲 #الكتاب: واژه «كتاب» گرچه بر مطلق مكتوب اطلاق مي شود، ولي در قرآن كريم گاهي به معناي كتاب #تكويني و گاهي به معناي كتاب #تدويني به كار رفته است و اختلاف مكتوب هاي آن، اعمّ از تكوين و تدوين، مايه اختلاف مصداق(نه مفهوم) آن شده است؛ چنانكه در سخنان بزرگان اهل معرفت، گاهي واژه كتاب بر انسان كامل اطلاق مي شود، همانطور كه واژه«كلمه» بر انسان اطلاق مي شود.
❄️فيض كاشاني(رحمه الله)، شعر معروف بين اهل معرفت (وأنت الكتاب المبين الذي/ بأحرفه يظهر المضمر....و تو آن کتاب آشکاری که بوسیله حروف هایش، پوشیده هایش آشکار می شود) را از اميرالمؤمنين(عليه السلام) دانسته.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث:{ذَلِكَ الْكِتَابُ لارَيْبَ فِيهِ هُدًي لِلْمُتَّقِينَ}
🚨 عنوان #كتاب در قرآن كريم براي چند مصداق به كار رفته است:
💬1 ـ #جايگاه_ثبت عقايد و اخلاق و اعمال انسانها: (وكلّ إنسان ألزمناه طائره في عنقه ونخرج له يوم القيامة #كتاباً...و عمل هر انسانی را برای همیشه ملازم او نمودیم،و روز قیامت کتاب اعمالش را بیرون می آوریم....)، (فأمّا من أُوتي #كتابه بيمينه...پس کسی که نامه اعمالش را به دست راستش دهند...).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
⛓بحث: #مصادیق_کتاب در قران
🎗️۲ـ #حقيقتي كه همه امور نظام هستي در آن ثبت شده است: (وما يعزب عن ربّك من مثقال ذرة في الأرض ولا في السماء ولا أصغر من ذلك ولا أكبر إلّا في كتاب مبين...در آسمان ها و زمین هم وزن ذره ای از او پوشیده نیست، و نه کوچکتر و نه بزرگتر از آن مگر اینکه در کتاب آشکار ثبت است).
🏵️3 ـ #مجموعه_قوانين و احكامي كه ره آورد رسالت پيامبران اولواالعزم است و از آن به شريعت تعبير مي شود: (فبعث الله النبيّين مبشّرين ومنذرين وأنزل معهم الكتاب بالحقّ...پس خداوند پیامبرانی را مژده دهنده وبیم دهنده برانگیخت و با آنان کتاب حقر را فرستاد).
💬اما مجموعه اي كه تنها مشتمل بر #توصيه_هاي اخلاق و پند و اندرز باشد «زبور» ناميده مي شود، نه كتاب؛ مانند آنچه به حضرت داود(عليه السلام) داده شد: (واتينا داود زبوراً).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i