بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:
#لطايف_و_اشارات
📍1 ـ #غيب مطلق و نسبي
غيب بر دو قسم است: مطلق و نسبي
🍀#غيب_مطلق آن است كه در همه مقاطع وجودي وبراي همگان پوشيده و مستور است؛ مانند #ذات_خداوند كه معرفت كنه ذات او براي احدي مقدور نيست و نسبت به همگان غيب است، گرچه براي خودش مشهود است.
❄️از اين جهت، غيب مطلق، كه حتّي براي خودِ همان شيء نيز غيب باشد، هرگز وجود ندارد، بلكه #معدوم_محض است كه حتّي براي خود نيز معدوم است؛ چون خودش عين عدم است؛ يعني، خودي ندارد تا چيزي براي او معلوم باشد، خواه خود و خواه غير خود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
☑️ #غيب_نسبي آن است كه در برخي #مقاطع وجودي و يا براي برخي #افراد غيب است؛ مانند اخبار گذشتگان: (ذلك من أنباء الغيب نوحيه إليك...آن از اخبار غیب است که به تو وحی می کنیم) و يا قيامت و فرشتگان؛ زيرا قيامتْ مشهود برخي انسانهاست.
⛱️ #فرشته نيز تمثّلش براي برخي انسانها ممكن است: (فتمثل لها بشراً سويّاً) و مشاهده اش ميسور انبيا و اولياي الهي است. البته همگان، حتّي كافران در حال احتضار و در برزخ و قيامت، بعضي از فرشتگان را مشاهده مي كنند: (يوم يرون الملائكة لا بشري يومئذٍ للمجرمين...روزی که ملائکه را می بینید که بشارتی برای مجرمان نیست).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
🌀در برابر غيب مطلق و نِسبي، #شهادت(گواه) مطلق و نِسْبي است، كه اصل وجود آنها مانند معناي آنها در اثناي مطلب فوق روشن شد. شهادت مطلق، نظير #اصل_واقعيّت است كه نسبت به هيچ موجودي غايب و محجوب نيست.
📣امّا #موجودهاي-مادّي محسوس، گرچه وجود آنها در نشئه شهادت قرار دارد، ليكن چون برخي از موجودهاي نشئه مزبور از برخي ديگر غايب است همه شهادت هاي عالم حسّ از يك غيبِ نسبي برخوردار است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
🔅 #معيار_شناخت غيب و شهادت
🎯موجودات جهان هستي دو قسم است: #محسوس و #نامحسوس.
📍 معيار شناخت موجود محسوس، #احساس_و_تجربه است. تجربه گرچه در حوزه خاصّ خود معتبر و ارزشمند است، ولي اعتبار آن در طول اعتبار عقل است، نه در عرض آن؛ زيرا مراد از تجربه، استقراء و حسّ مكرّر نيست، بلكه تجربه حسّ مكرّري است كه در پناه يك قياس خفي، مفيد يقين باشد و هر قياسي همواره كبرايي كلّي دارد كه با حسّ(عادي يا مسلح)قابل ادراك نيست و جز با انديشه عقلاني فهميده نمي شود.
📌درباره شناخت #عالم_غيب نيز بايد گفت غيب مطلق، يعني كنه ذات خداوند سبحان كه حقيقت نامتناهي است، نه با علم حصولي و مفهومي قابل شناخت است و نه با علم حضوري و شهود قلبي.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
📍پس معرفت اكتناهي(کنه ذات خدا) او ميسور احدي جز خود #او نيست، بلكه تنها علم اجمالي به آن و همچنين ايمان به آن في الجمله، نه بالجمله، ممكن است.
📌امّا #غيب_نسبي، معيار شناخت آن براهين عقلي و نيز مشاهدات قلبي است و اصرار قرآن كريم بر تفكّر و تعقّل براي آن است كه #عقل، اوّلين معيار شناخت تلقّي گردد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایفو اشارات
📌 اگر #عقل حاكم شود، هم معيار شناخت برتر، يعني #وحي را مي پذيرد: (كذلك نفصّل الآيات لقوم يعقلون...این چنین آیاتمان را برای قومی که می اندیشند بیان می کنیم)، (وليتذكّر أُولوا الألباب...تا صاحبان عقل متذکر شوند) و هم #شهود_قلبي را تأييد مي كند و هم #ادراك_حسّي را هدايت مي كند.
📍 و در اين زمينه، #شيوه هدايت قرآن كريم اين است كه #دست انسانها را گرفته، آنان را قدم به قدم از حس به سوي عقل و از عقل به كشف و شهود صحيحِ منطبق بر وحي مي رساند، به طوري كه انسان متفكّر، گذشته از ادراكِ امكان شهود قلبي، توان مشاهده حقايق را پيدا مي كند و به اصل وحي انبيا و اولياي الهي(عليهم السلام) از نزديك آشنا مي گردد و بدون آنكه خود به آن دست يافته باشد، به آن #ايمان مي آورد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
📌۳ ـ اختلاف منكران غيب
📍منكران غيب مختلفند: عدّه اي از آنان توجيه گران #مكاتب_اِلحادي(منکران خدا) هستند؛ مانند مادّي گرايان كنوني كه همانند قوم بني اسرائيل مي گويند: چون خدا را با حواس نمي توان ادراك كرد، پس وجود ندارد و يا قابل ستايش نيست: (لن نؤمن لك حتّي نري الله جهرةً...به تو ایمان نمی آوریم تا اینکه خدا را آشکارا ببینیم).
🎯 و قرآن كريم در پاسخ آنان رهنمود مي دهد كه معيار شناخت #عقل است، نه صرف احساس و تجربه؛ زيرا در عالم شهادت(دیدنی) نيز #كه شناخت تجربي ارزشمند است، پشتوانه آن عقل است و سرّ اِنكار ملحدان نسبت به الهيّات و معارف غيبي اين است كه معيار شناخت را تنها تجربه مي دانند و معارف ماوراي طبيعتِ محسوس را مهمل مي پندارند، از اين رو مي گويند: (أرِنَا اللهَ جهرةً).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
☑️گروهي ديگر از منكران غيب #توده_مردمي هستند كه بر اساس عادات و رسوم سنّتي و تقليد از نياكان خود، غيب را انكار مي كنند: (إنّا وجدنا اباءنا علي أمة وإنّا علي آثارهم مقتدون...ما پدرانمان را بر آیینی یافتیم و حتما به آثارشان اقتدا می کنیم).
📖 و خداي سبحان آنان را ارشاد ميكند كه مقلّد نيز بايد در تقليد خود #محقّق باشد و بداند از چه كسي و با چه شرايطي تقليد كند: (أو لو كان اباؤهم لا يعقلون شيئاً ولا يهتدون...آیا اگر پدرانتان درباره چیزی نمی فهمیدند و راه نمی یافتند؟[از آنها پیروی می کردید؟]).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:لطایف و اشارات
⭐گروه سوم #مستكبراني هستند كه با وجود يقين به حقانيّت وحي و رسالت، غيب را انكار مي كنند: (فلمّا جاءتهم آياتنا مبصرة قالوا هذا سحر مبين...پس زمانی که آیات بینایی بخش می آمد می گفتند این سحری است آشکار).
🔘 (وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم...و آنها را در حالی که #باطنشان به الهی بودن آن معجزات یقین داشت، ستم کارانه و برتری جویانه انکار کردند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #لطایف_و_اشارات
۴. رابطه عقيده، اخلاق و عمل
💬از سياق آيه مورد بحث كه پس از ايمان به غيب، بر پا داشتن نماز و انفاق را از صفات پرهيزكاران ذكر كرده، بر مي آيد كه در كمال هدايت و تقوا، افزون بر اعتقاد، #عمل_به_احكام نيز لازم است.
📢 و چون اخلاق و اوصاف نفساني واسطه ميان اعتقاد و عمل است(وگرنه ارتباط عقيده و عمل گسيخته ميشود)، براي تحقّق تقوا كه ملكهاي نفساني و متعلّق هدايت است، افزون بر اعتقاد قلبي و عمل جوارحي، #اوصاف_نفساني(اخلاق) نيز لازم است و اين سه ركن در طول يكديگر است، نه در عرض هم.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #رابطه_عقیده، #اخلاق و #عمل
✏️گرچه اعتقاد با اخلاق و عمل تأثير متقابل دارد و به ميزاني كه #معرفت_و_اعتقاد قويتر و عميقتر باشد، عمل خالصتر ميشود، چنانكه عكس آن نيزصادق است، ولي از آنجا كه #معرفت، وصف جان انسان است و جان، اصل و حقيقت انسان بوده و بر اثر تجرّد، موجودي ابدي است.
🔍 از سوي ديگر عمل، وصف اعضا و جوارح بدن، و بقاي آن نيز محدود است، معلوم ميگردد كه در داوري و ارزيابي بين معرفت و خُلق و عمل، اصالت از آنِ #معرفت است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #رابطه_عقیده، #اخلاق و #عمل
⏳انسان تنها در دنيا مكلّف به عمل است و عالم برزخ و قيامت ظرف حساب است، نه ظرف عمل و در آن عوالم جان آدمي ثمره عمل خود را مشاهده ميكند و #عاليترين_لذّت را ميبرد.
🎙️و بدن در همه اين مراحل تابع و مرتبه نازل جان است و در آخرت نيز به سهم خود از بهشت بهره ميبرد؛ گرچه #ادراك در همه مراحل از آنِ روح است و بدن ابزار آن محسوب ميشود.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #رابطه_عقیده، #اخلاق و #عمل
🎙️بنابراين، هر خُلق و خويي كه تخلّق انسان بدان توصيه شده و هر عملي كه بر انسان واجب يا مستحب شده، براي #شكوفا_شدن_معرفت آدمي است:(واعبد ربّك حتّي يأتيك اليقين...بندگی کن تا به یقینت برساند).
⏳تا جان او بالا رود و به #ملاقات خداي سبحان نايل گردد: (إليه يصعد الكلم الطيّب والعمل الصالح يرفعه...حقایق پاک به سوی او بالا می رود و عمل شایسته او را بالا می برد)
☑️و نور خدايي كه نور آسمانها و زمين است: (الله نور السّماوات والأرض)[3] در آيينه #جان_شفاف او بتابد.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #رابطه_عقیده، #اخلاق و #عمل
🗝️پس، #شهود_معرفتي_انسان، اصيل است و تداوم آن نامحدود.
از اين رو نه تنها #اعمال_بدني او براي شكوفايي شهود اوست، بلكه #اعمال_قلبي و #اخلاقي او نيز براي همان شهود است، گرچه گرايشهاي اخلاقي او نيز از اصالت نِسبي برخوردار است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #انفاق عامل #پيوند عبد با خدا
🗝️برخي پنداشته اند جمله (يقيمون الصّلاة) در آيه مورد بحث بيانگر رابطه انسان با #خداست و جمله (وممّا رزقناهم ينفقون) تنها مبيّن پيوند انسان با #مردم است.
🔩اين سخن ناتمام است؛ زيرا در قرآن كريم به دادن مال و جان در #راه_خدا و براي #اِحياي كلمه الهي، انفاق گفته شده و در چنين موردي، سخن از رابطه انسانها با يكديگر #نيست: (ومثل الّذين ينفقون أموالهم ابتغاء مرضات الله...و مثل آنهایی که اموالشان را برای خشنودی خداوند انفاق می کنند)، (وأنفقوا في سبيل الله ولا تلقوا بأيديكم إلي التهلكة....در راه خدا انفاق کنید و با دست خودتان، خود را به هلاکت نرسانید).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #انفاق عامل #پيوند عبد با خدا
🔮در بحث تفسيري نيز گذشت كه انفاق در مرحله اوّل مايه #تحكيم ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجّه به خدا، در تحكيم پيوند بندگان با يكديگر مؤثّر است.
🕯️غرض آنكه، گاهي انفاق مالي مانند تأسيس و تعمير مسجد كمك مصطلح مردمي نيست و گاهي براي رفع نيازهاي فردي يا اجتماعي صورت ميپذيرد، و چنين انفاق مالي در صورتي در تحكيم پيوند مردمي اوّلاً و ايجاد تقرّب الهي ثانياً، سودمند است كه تنها براي #ابتغاء_وجه_الله باشد؛ يعني، سهم حقيقي در انفاق مالي براي پيوند با خداست؛ گرچه در برخي موارد، انتفاع جامعه نيز مطرح است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #مدار بهره مندي از هدايت برينِ قرآن
🎙️در اين آيه كريمه كه سخن از #بهره_وري تقوا پيشگان از هدايت قرآن است، اوصاف خاصّي براي آنان ذكر شده است كه هر يك از اين اوصاف بيانگر شاخه و شعبهاي از تقواي الهي است.
🔍جمله (يؤمنون بالغيب) بيانگر #تقواي_اعتقادي است، گرچه خود، پشتوانه تقواهاي ديگر است و جمله (يقيمون الصّلاة) نشانه #تقواي_عبادي و جمله (ممّا رزقناهم ينفقون) مبيّن #تقواي_مالي و غير مالي است(بنابر تعميم انفاق).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: #مدار بهره مندی از هدایت برین قرآن
💬ذكر اين اوصاف خاصّ بدين معناست كه چون هدايت قرآن #درجات_گوناگوني دارد، تنها كساني كه #جامع همه درجات تقوا باشند از همه #مراتب هدايت قرآن بهره ميبرند.
📢 و چون متعلَّق(تعلق.مکان) تقوا در آيه محل بحث، محذوف است و حذف متعلّق نيز نشانه #عموم است، ميتوان عنوان «متقين» را ناظر به تقواي از همه #قبايح و #سيّئات دانست.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: ۷ ـ #پنداري_نادرست در معناي انفاق
💬برخي مفسّران گفته اند: چون مادّه اصلي انفاق «نفق» است و هر كلمه اي كه باحرف «ن» آغاز شود و دومين حرف آن نيز «ف» باشد، معناي #زوال_و_نابودي دارد(مانند نفر، نفد، نفي و...)[پس] ، در انفاق نيز معناي زوال و انعدام نهفته است و در نتيجه مراد از انفاق در جمله (ممّا رزقناهم ينفقون)انفاق مالي است كه مايه سلب و زوال مالكيّت مالك پيشين ميگردد.
📚و شمول آن نسبت به #علم كه بر اثر نشر و تعليم به ديگران نه تنها از آن كاسته نميشود، بلكه بر آن #افزوده ميشود «محتمل» است(، نه حتمي).
🔑 #پاسخ: .....
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: ۷ ـ #پنداري_نادرست در معناي انفاق
🔘#پاسخ اين است كه اوّلاً، واژه انفاق در قرآن كريم درباره #اعطاي_الهي نيز به كار رفته است: (ينفق كيف يشاء...میبخشد هر گونه که بخواهد)و معلوم است كه انفاق الهي مايه كاهش مِلك و مُلك او نيست، بلكه انفاق او زمينه افزوني نعمتْ #وَجُود_و_كَرَم بيشتر او ميگردد.
🔘 (لئن شكرتم لأزيدنّكم...اگر شکرگزاری کنید نعمت خود را بر شما می افزایم)، «ولا تزيده كثرة العطاء إلاّ جوداً وكرماً...و بخشش بسیارش جز #جود و #کرم او نیست».
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: ۷ ـ #پنداري_نادرست در معناي انفاق
🔹پس، در اين گونه موارد سخن از #زوال و #نابودي متاع مورد انفاق نيست و در نتيجه بايد گفت: در كاربرد قرآني انفاق، چنين معنايي لحاظ نشده است، بلكه هم در موارد زوال و هم در موارد افزوني و هم در موارد يكسان بودن به كار رفته است.
🔸ثانياً، انفاق مال نيز اگر با #حُسن فعلي و فاعلي همراه باشد، يعني هم مال حلال باشد و هم اعطاي آن از سر #اخلاص و بر پايه احترام و #تكريم انجام گيرد، نه ترحّم و تحقير، با زوال و نابودي همراه نيست و نه تنها خداوند از فضل خود چيزي را جايگزين آن ميكند: (وما أنفقتم من شيء فهو يُخْلفه...و هرچه را انفاق می کنید خدا عوضی را جایگزین آن می کند).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث: ۷ ـ #پنداري_نادرست در معناي انفاق
📩بلكه خداوند انفاق را #مضاعف ميكند: (مثل الّذين ينفقون أموالهم في سبيل الله كمثل حبة أنبتت سبع سنابل في كل سنبلة مائة حبّة والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم)
🎚️مَثَل کسانی که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند مانند #دانه ای است که #هفت خوشه برویاند،در هر خوشه #صد دانه باشد؛ و خدا برای هر که بخواهد #چند برابر می کند و خدا #بسیار عطاکنند و داناست) .
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:9 ـ #كراهت منافقان از نماز و انفاق
📢#انفاق و #نماز كه از اركان تحقّق تقوا و از اوصاف پرهيزكاران و شرط باريافتن به پايگاه رفيع #ولايت است: (إنّما وليكم الله ورسوله والّذين آمنوا الّذين يقيمون الصّلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون...قطعا ولیّ و سرپرست شما خدا و رسول او و کسانی که ایمان آوردند هستند همان ها که نماز را اقامه و زکات را در حال رکوع ادا کردند).
🎙️[در حالی که، انفاق] مورد #كراهت منافقان است: (ولا يأتون الصّلاة إلّا و هُم كسالي ولا ينفقون إلّا وهم كارهون...نماز را انجام نمی دهند مگر با کسالت و انفاق نمی کنند مگر با کراهت) و در قيامت براي اهل جهنّم معلوم ميشود كه پشت پا زدن اينان به آن دو، عامل سقوط آنان در آتش شده است.
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:9 ـ #كراهت منافقان از نماز و انفاق
🎙️(يتسائلون عن المجرمين ما سلككم في سقر قالوا لم نك من المصلّين ولم نك نطعم المسكين...از مجرمین سئوال می کنند، چه چیز شمارا به دوزخ وارد کرد؟می گویند: ما از #نمازگزاران نبودیم و به #تهیدستان طعام نمی دادیم )
📢و چون ارادت الهي پايه تقرّب است و كراهت، مايه تبعّد، از اين جهت انفاق مؤمنانِ با اراده، #مقبول خداوند و انفاق منافقان با كراهت، #مردود الهي است: (وما مَنَعَهم أن تقبل منهم نفقاتهم إلّا أنّهم كفروا بالله وبرسوله...و چیزی مانع قبول شدن انفاقهای آنها نشد مگر کفر به خدا و رسولش ).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: بقره
📜آیه: الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ
َ⛓️بحث:9 ـ #كراهت منافقان از نماز و انفاق
📢اگر در موردي انفاق آنها با طوع و رغبت باشد، باز مردود خداست؛ زيرا معيار در قبولي عمل، #اطاعت_از_خداست، نه صرف طوع و ميل نفساني.
🎙️ از اين رو فرمود: (قل أنفقوا طوعاً او كرهاً لن يتقبّل منكم إنّكم كنتم قوماً فاسقين...بگو چه از روی #رغبت و چه از روی اجبار و #کراهت انفاق کنید هیچگاه از شما پذیرفته #نمیشود چرا که شما قومی #فاسق هستید).
بســـوے ظــــــــهور💫✨
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــ
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i