eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
296 دنبال‌کننده
560 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐💐💐💐💐💐💐 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 💢برابر این آیات،مردمی که به حسب ظاهر، برای اعمال حج به مکه رفته و پس از اعمال عرفات و مشعر، در منی گرد آمده اند، دو دسته اند: ۱.دنیاطلبان که منطق آنها این است: خدایا به ما دنیا بده؛خواه حلال خواه. اینان به یاد خدا نیستند و "لبیک" آنان نیز اگر چه به حمل اوّلی ذکر است، ولی به حمل شایع، غفلت از حق تعالی است؛ مانند نیت بسیاری از افراد برای نماز که به حمل اوّلی، نیت است و به حمل شایع غفلت از خدا. 💫💫💫💫💫💫💫💫💫 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🎀۲. ذاکران حق که منطق آنان این است: خدایا حسنات دنیا و آخرت، و از این دو را به ما عطا کن:"فاذا قضیتم مناسککم فاذکروا الله کذکرکم اباءکم او اشدّ ذکراً فمن الناس من یقول ربنا اتنا فی الدنیا و ما له فی الاخره من خلاق و منهم من یقول ربّنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار". 🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄🎄 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
💢💢💢💢💢💢💢💢💢 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🌻 ۷.محرومیت از معرفت حقیقی: خدای سبحان، دنیاطلبان را نابالغ دانسته است و به رسولش دستور می دهد که از آنها اعراض کن:"فاعرض عن من تولی عن ذکرنا و لم یرد الا الحیوه الدنیا ذلک مبلغهم من العلم...". این گروه،با این مبلغ اندک از علم،هرگز نمی توانند به معرفت نفس،معرفت عقل و بالاخره معرفت آن سوی عالم طبیعت،راه پیدا کنند و از آن بهره مند شوند. کسی می تواند از معارف الهی بهره مند گردد که از حداقل نصاب عقل برخوردار باشد. کسی که با خود،فقط محدوده دنیا و تنگنای طبیعت را می نگرد،نمی تواند از روزنه طبیعت به ماورای طبیعت پرواز کند. 🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺🏺 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🎀از این رو، خداوند به کسانی که از حقیقت روح می پرسند می فرماید:"...و ما اوتیتم من العلم قلیلا". این خطاب،ظاهرا متوجه همان کسانی است که درباره آنها فرمود:" ذلک مبلغهم من العلم...". کسانی که در حد حس یا خیال می اندیشند،مبلغ علمشان اندک است و جز چیزی را نمی نگرند، اما آنها که در حد عقل می اندیشند، هدفشان هم حتما است و هدف معقول، در تنگنای طبیعت ظهور نمی کند. پس،هدف انسان عاقل،آن سوی نشاه طبیعت است؛ ولی انسان کوته بین،نهایت هدفش دنیای فانی است. 💮💮💮💮💮💮💮💮💮 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 💫حضرت علی(ع) می فرماید:" دنیا منتهای دید کوردلان است که در ماورای آن چیزی نمی بینند؛ اما شخص بصیر،دیدش در آن نفوذ می کند و از آن می گذرد و می داند که سرای جاویدان در ورای آن است. 🎄بنابراین،شخص بصیر در دنیا آماده است و کوردل، چشمش را به آن دوخته است و بینایان از آن زاد و توشه بر می گیرند و نابینایان برای آن زاد و توشه بر می اندوزند. ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🔱آن حضرت در بیان دیگری می فرماید:" من ابصر بها بصرته و من ابصر الیها اعمته"؛هر کس با چشم و عبرت به دنیا بنگرد،به او بصیرت و بینایی بخشد و آن کس که چشمش به دنیا،و هدفش رسیدن به آن باشد و به آن فریفته گردد،از دیدن حقایق نابینایش می کند. 🎀مرحوم سید رضی می گوید:"اگر کسی در جمله"و من ابصر بها بصرته" تامل کند،در آن معنای شگفت آور و مقصود ژرفی خواهد یافت که به پایانش نمی توان رسید؛به ویژه اگر جمله"من ابصر الیها اعمته"کنار آن گذارده شود که در این صورت،به خوبی فرق روشنی بین آن دو جمله می یابد؛فرقی روشن، شگفت انگیز و آشکار." 🌐⚘🌐⚘🌐⚘🌐⚘🌐 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ⭕دنیاگرایی به معنای جامع: گرچه قرآن کریم مردم را به دو گروه دنیاطلب و آخرت طلب تقسیم می کند:"...منکم من یرید الدنیا و منکم من یریدالآخره..." ونیز می فرماید:برخی حرث و کشت دنیا،و عده ای کشت آخرت طلب می کنند:" من کان یرید حرث الآخره نزد له فی حرثه و من کان یرید حرث الدنیا نوته منها..."؛ ولی در حدیث معروف تثلیث،امیرالمومنین(ع) آخرت طلبان را به سه دسته تقسیم کرده اند: ۱.دسته ای که هدف آنان پرهیز از آتش است ۲.عده ای که شوق بهشت دارند ۳.گروهی که خدا مقصود و مطلوب آنهاست. 🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳🏳 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
☉🌙☉🌙☉🌙☉🌙☉ 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 ⭐گروه اول و دوم که از خدا را می خواهند، نسبت به گروه سوم،دنیا طلبند،گرچه مردان با ایمان و اهل نماز و روزه اند؛ زیرا هرچه غیر خداست،دنیاست(به معنای جامع و عام آن)، گرچه وصول به بهشت یا نجات از دوزخ باشد. 🌚 این معنای لطیف را از این آیه نیز می توان دریافت:" و اصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغدوه و العشی یریدون وجهه و لا تعد عیناک عنهم ترید زینه الحیاه الدنیا...". در این آیه به رسول اکرم(ص) دستور داده شد که با کسانی که اهل سیر و سلوک اند و در هر بامداد و شامگاه به یاد خدا،صابرانه به سر ببرد، و انها را رها نکند و با دیگران که دنیاطلبند نباشد. ☄🌟☄🌟☄🌟☄🌟☄ 📚دنیا شناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
⚘🌷⚘🌷⚘🌷⚘🌷⚘ 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 💢همچنین در این آیه،دنیا طلبی در مقابل اراده"وجه خدا" قرار گرفته است؛یعنی اینها اهل اراده اند و وجه خدا را اراده می کنند؛ آنان از این تذکر صبح و شام، فرار از دوزخ یا قرار در بهشت را طلب نمی کنند؛ بلکه "" را طلب می کنند. ⭕همانطور که امیرالمومنین و سایر اهل بیت می فرمایند:" انمّا نطمعکم لوجه الله..."،اراده این گونه از سالکان کوی حق نیز متوجه وجه الله است؛ نه پرهیز از دوزخ یا وصول به بهشت. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌺🌻🌼🌺🌻🌼🌺🌻🌼 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🚩پس، اگر به وجه الله تعلق گیرد، سالک موفق به وصول است و این مرتبه اراده است؛اما اگر فقط به پرهیز از دوزخ یا وصول به بهشت تعلق گیرد،او در بین راه می ماند؛زیرا در این آیه یاد شده،بین دو گروه، تقابل واقع شده است. ↩و به رسول اکرم(ص) خطاب شده است: تو با کسانی باش که وجه الله را اراده می کنند و از آنان فاصله مگیر و به دیگران که دنیاطلبند،توجه مکن. ✔✅✔✅✔✅✔✅✔ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🍁⚘🍁⚘🍁⚘🍁⚘🍁 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🌟از این تقابل،معلوم می شود که عده ای اهل دنیا و گروهی مرید خدایند ولی دسته ای نیز برای پرهیز از دوزخ و وصول به بهشت کوشش می کنند. 🌙اینها گرچه نسبت به اهل دنیا آخرت طلبند، ولی نسبت به مریدان وجه الله،اهل دنیا(به معنای جامع و عام آن) به شمار می روند؛ چون اینها که در وسط راهند،گر چه نسبت به پایین تر از خود اهل نجاتند، ولی نسبت به بالا تر از خودشان هنوز به مقصد نرسیده اند. ☄☄☄☄☄☄☄☄☄ 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/borhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔼🔽🔼🔽🔼🔽🔼🔽🔼 🔶بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 ↙بنابراین،پیامبر اکرم(ص)،برابر این آیه؛دو ماموریت پیدا کرده است: ۱.از دنیاطلبان کند و با آنها نباشد. ۲.با طالبان و سالکان مرید "وجه الله" به . ☜البته زندگی با دنیاطلبان آسان است؛چون با لذت های نفس همراه است. آنان مسرف،ثروتمند و مرفه اند و اگر انسان با آنها زندگی کند از نعمت های آنان برخوردار می شود و رنجی نمی برد؛ ولی همسفر شدن با محرومان و سالکان کوی وجه الله دشوار است. ✴خداوند به پیامبر دستور صبر می دهد:" و اصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغدوه والعشی یریدون وجهه...". 🕃🕄🕃🕄🕃🕄🕃🕄 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
☄☄☄☄☄☄☄☄☄ 🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶 🌣گفتنی است: فاصله گرفتن ازدنیاطلبان باید با "هجر جمیل" همراه باشد؛زیرا ذات اقدس خداوند،گرچه به رسول اکرم فرمود: با آنها مباش، لیکن آن حضرت آنان را رها کند؛ چون پیامبر آنها نیز هست. 🌷 بنابراین باید آنان را نیز تربیت و هدایت کند. از این رو، در آیه دیگر می خوانیم:" ..واهجر هم هجراً جمیلا". اگر راهنمای مردم از آنان رها و منزوی شود، چنین هجری، هجر جمیل نیست؛ زیرا آنان را بی سرپرست رها کرده است، در حالی که باید پیام خدا را به آنان برساند؛ ولی اگر در عین این که به مقدار لزوم، هدایت آنان را بر عهده دارد، با آنان با صفا و صمیمیت به سر نبرد و در حلقه آنها شرکت نکند، ایشان را به جمع خاص خود راه ندهد، چنین رفتاری هجر جمیل است. 🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲 📚دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه📚 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮🔮 (قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران)‼ آیا غیر خدا را میخوانید در حالی که سود و ضرری بحال شما ندارد و به عقب برگشتتان میدهند و مانند شیاطین در زمین حیران و گیج سردرگم می شوید...
.🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 باسلام خدمت تمامی اعضاء (و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) ای: 📌برای _پاکی بیشتر روحمون.... 🔊ان شاالله از اوایل هفته جاری تفسیر تسنیم علامه رو بارگذاری میکنیم... 🎯التماس دعا... ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
.📚امام مهدی (عج)موجود موعود
بسم الله الرحمن الرحيم 📘 کتاب: امام مهدی(عج) موجود موعود 🌻 علامه جوادی آملی 🍄 پيشگفتار 🔍 نقش پيوند گذشته و آينده در جهاني‏سازي 🌷 نسل بشر سلسله ناگسستني است كه از آغاز تا انجام پيوسته است. از گذشته و به آينده پايه بي‏ اعتمادي به زندگي كنوني است، زيرا موجودي كه از سرشت پيشين و سرنوشت پسين خويش بي ‏خبر است چگونه درباره خود مي‏ انديشد و با جزم علمي صاحب عزم عملي مي ‏شود و سعادت آينده خود را مي‏ فهمد و راه دستيابي آن را مي‏يابد و آن را مي‏ پيمايد. 🌿 گاهي ممكن است كسي گذشته را فراموش شده و تاريخ مصرف آن را تلقي كند و به بهانه آينده‏ نگري، بخش آغازين آفرينش خويش را بازخواني نكند. ليكن چنين نگرش ناصوابي به ثمر سودمند نمي‏رسد، زيرا خلقت انسان از هم اكنون شروع تا آينده نوپا و قابل ارزيابي باشد. 🍀 بلكه از حقيقت ‏داري آغاز كرد كه جريان صلح و جنگ دروني، قهر و مهر اخلاقي و آز و قناعت نفساني، ارادت و كراهت شخصي و سرانجام تولّي و تبرّي هر فردي با توجه به آن، شروع شكل مي‏گيرد. 🍁 چنان‏كه به آن مي‏رسد كه محصول تمام عقايد، اخلاق، اعمال فقهي و حقوقي وي در آن حوزه مي‏كند. 📒کتاب:امام مهدی(عج) موجود موعود 🔖علامه جوادی آملی 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🟢.باسلام خدمت تمامی اعضاء ان شالله قرار است تفسیر متقن و گرانقدر از این به بعد بارگزاری گردد. 🟡🟡🟡🟡
بسم الله الرحمن الرحیم 📚تفسیر کامل تسنیم 🎙علامه جوادی آملی 📖سوره: حمد 📝پيشگفتار سوره 🕯سوره حمد از ديدگاه قرآن و عترت(ع) ⏳سوره مباركه كه فاتحه كتاب و سرآغاز كلام خداي سبحان است، در مقال الهي به گونه اي تكريم ‏آميز، «قرآن عظيم» قرار گرفته است: (ولقد آتيناك سبعاً من المثاني والقرآن العظيم).[1] *و در اخبار نبوي (صلي الله عليه و آله و سلم) و سخنان عترت طاهرين (عليهم‏ السلام) نيز با چون: «جامعترين حكمت»، «گنج عرشي»، «شريفترين ذخيره در گنجينه‏ هاي عرش الهي»، «سوره شفابخش»، «نعمت بزرگ و سنگين» و «برترين سوره قرآن» از آن ياد شده است: «ليس شى‏ء من القرآن والكلام جمع فيه من جوامع الخير والحكمة، ما جمع في سورة الحمد»«إن فاتحة الكتاب أشرف ما فى كنوز العرش»،«فاتحة الكتاب شفاء من كل داء» «فأفرد الامتنان عَلَيّ بفاتحة الكتاب». 💡پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) هنگام اين سوره به جابربن عبدالله انصاري، آن را سوره كتاب خدا معرّفي كرد: «ألا أعلّمك أفضل سورة أنزلها الله فى كتابه؟» قال: فقال له جابر: بلي بأبى أنت و أمّى يا رسول الله عَلِّمنيها. فعلّمه الحمد، أمّ الكتاب. 💎چنانكه در حديثي ديگر اين برتري را نيز مشخص كرده، فرمود: «لو أنّ وضعت فى كفة الميزان ووضع في كفةٍ فاتحة الكتاب سبع مرّات». نيز آن حضرت سوره حمد را با سنجيده، فرمود: «والذى نفسى بيده ما أنزل الله فى التوراة ولا فى الإنجيل ولا فى الزبور ولا فى القرآن مثلها هى أمّ الكتاب». 🔬اين سوره كه با نام خداي رحمان و رحيم آغاز مي‏شود و با و برشماري صفات جمال و جلال خداي سبحان و حصر و در او تداوم مي ‏يابد و با از ساحت كبريايي‏ اش پايان مي‏ گيرد، با همه ايجاز و اختصاري كه دارد، مشتمل بر معارف گسترده قرآن كريم است؛ زيرا خطوط كلي و اصول سه ‏گانه معارف ديني، (مبدأشناسي، معادشناسي و رسالت‏ شناسي) است كه مايه هدايت سالكان به صلاح دنيا و آخرت است و سوره حمد با و روشنترين معاني، آن اصول سه ‏گانه را بيان كرده، راه به سوي پروردگارش را نشان مي‏دهد. 🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁 ایتا:https://eitaa.com/bourhan سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i