eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
320 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
تصویر دختر جوانی که پس از بمباران خانه‌اش توسط هواپیماهای اسرائیل، زیر آوار گرفتار شده. اسرائیل https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: منافقان 🔍 از این رو معنای دعای پربرکت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: «الّلهم ولا تکلنی إلی نفسی طرفة عین أبداً» و یا دعای «ولا تکلنا إلی غیرک ولا تمنعنا من خیرک» نیز این نیست که در جهان هستی تکیه گاه دیگری جز خدا وجود دارد، بلکه بدین معناست که خدایا و خود را از ما دریغ مکن. 🔎 زیرا اگر ما را با غرایزمان رها کنی و عقل و فطرتمان را با وحی شکوفا نکنی می کنیم. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: منافقان ⭕️ بنابراین، معنای منافقان در تیرگیها « ترکهم فی... » آن است که منافقان از الهی محروم می شوند، همان گونه که آیه شریفه « نسوا الله فنساهم إنّ المنافقین هم الفاسقون » نیز بدین معناست که خداوند چنان منافقان را از لطف خاص خود محروم می کند که گویا به دست فراموشی سپرده شده اند، نه این که خدای سبحان فراموش کار است؛ زیرا او علم محض است و نسیان را به حریم پاک او راهی نیست: « وما کان ربّک نسیّاً ». 🔘البته مطلق خدا در این گونه از مواردِ ترک و رها ساختن نیز همچنان محفوظ است. 🔷جلمه « وترکهم فی ظلمات لایبصرون » هماهنگ و مؤید جمله « ویمدّهم فی طغیانهم یعمهون » در آیات قبل است و نشان می دهد که نسیان الهی به معنای رهاکردن عمدی و ترک است، نه سهو قهری. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: جریانی به جریان دیگر در قرآن 🎥 در مَثَلهایی که قرآن کریم برای تبیین کارهای منافقان و کافران می آورد، گاهی تشبیه می شود؛ مانند تشبیه ریاکار، به سنگ صافی که خاکی بر روی آن باشد و بارانی درشت قطره آن را در لحظه ای بشوید: « یا أیها الذین آمنوا لاتبطلوا صدقاتکم بالمنّ والأذی کالذی ینفق ماله رئاء الناس... فمثله کمثل صفوان علیه تراب... ». 📽 گاهی نیز تشبیه می شود؛ مانند تشبیه کسانی که از تذکره قرآنی می رمند، به حمارهایی که از شیر می رمند: « فما لهم عن التذکرةمُعْرضین٭ کأنهم حُمُرٌ مستنفرة٭ فرّت من قسورة ». 📹و گاهی نیز تشبیه می شود؛ مانند تشبیه تبهکاران از اهل کتاب، به حماری که بار کتاب بر پشت دارد و از آن بهره ای نمی برد: « مثل الذین حُمّلواالتوراة ثم لم یحملوها کمثل الحمار یحمل أسفاراً » و یا تشبیه نگاههای بیماردلانِ گریزان از جبهه دفاع از حق و دفع باطل، به نگاه شخص محتضر: « رأیت الذین فی قلوبهم مرض ینظرون إلیک نظر المغشی علیه من الموت »و همچنین آیه محل بحث: « مثلهم کمثل الذی... » . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🔸یچیزی بگم دلتون ؟؟ 🔸بگم تا صبح کنید؟؟ 🔸بچه دارا میفهمن چی میخوام بگم. 🔸میدونن دل بچه چقدر نازکه. 🔹‏در بدن بعضی از کودکان شهید غزه، اثر زخم یا جراحت وجود ندارد، بلکه آنها در اثر از صدای بمب جان می‌دهند و شهید می‌شوند. 😔 اسرائیل https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: جریانی به جریان دیگر در قرآن 📌مراد در همه این اقسام، تمثیل اوصاف کافران و منافقان به اوصافی است که در مذکور آمده است؛ یعنی، جریانی به جریان دیگر تشبیه می شود و سخن از فرد یا جمع در میان نیست تا نیاز به تکلّف ادبی باشد و مثلاً گفته شود: در این گونه موارد که جمع به مفرد تشبیه شده، «الذی» به معنای «الذین» است، نظیر « وخُضْتُم کالّذی خاضوا »، یا آن که کلمه «الحمار» جنس است، نه مفرد. 📍 از این جهت، ضمیرهایی که به مرجع برمی گردد گاهی مفرد است؛ مانند ضمیر «هو» در «استوقد» که فاعل فعل مفرد است و گاهی جمع است؛ مانند «بنورهم» و «ترکهم» و «لا یبصرون» که به لحاظ معنا ضمایر و افعال جمع آورده شد. بر این اساس، یعنی تمثیل در قرآن کریم، هماهنگی مَثَل و مُمَثّل از نظر اِفراد و جمع رعایت نشده و به جای آن، تفنّن درتمثیل رعایت شده است. 🧮حاصل این که، در این موارد تشبیه قصه و جریانی قصه و جریان دیگر است و سخن از شخص یا اشخاص معیّن نیست، تا تطابق مُشَبّه و مُشبَّه به یا مَثَل و ممثّل از لحاظ مفرد و جمع در آن معتبر باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🔹لحظه به لحظه از صحنه های غزه، درسی هست که میتونه نسل های بعد رو هم ببار بیاره. .. رزمندگانی که در غزه، جلوی ارتش صهیونیست تا آخرین نفس و آخرین قطره خون ایستادگی می‌کنند، در بالاترین درجه از ، شرف و غیرت از این دنیا گذر میکنند با امکانات، بدون هیچ تجهیزات انفرادی پیشرفته و مدرن، بدون هیچ پشتیبانی غریبانه به خاک می افتند... چه خاکی مقدس از تر خاک وطن برای افتادن... رزمنده معروف با هم آسمانی شد https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: جریانی به جریان دیگر در قرآن 🟡 خدای سبحان که آسمانها و زمین است هر موجودی را از نور هستی، که نور همگانی است، بهره مند ساخت: « الله نور السماوات والارض... یوقد من شجرة مبارَکةٍ زَیْتونةٍ لا شرْقیّةٍ ولا غرْبیّة » . 🟢 و همه سرمایه های وجودی هر موجود پرتوی از این نور تکوینی است و منافقان نیز از نور هستی بهره ای دارند، ولی در پایان همین آیه سخن از نوری است که بهره همگان نیست: « یهدی الله لنوره من یشاء ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: جریانی به جریان دیگر در قرآن 🔆 این نور، غیر از نور اصل هستی است که همگان را روشن کرده، بلکه نور و است که ویژه برخی انسانهاست. البته نور همگانی الهی بر سراسر جهان هستی پرتو افکنده است: « فأینما تولّوا فثم وجه الله »، امّا تابشگاه نور خاص الهی مراکز عبادت و خانه های (علیهم السلام) است که خدای سبحان اذن تکوینی و تشریعی داده تا آن مراکز و معابد و این خانه ها رفیع و بلندپایه گردد: « فی بیوتٍ أذن الله أن تُرْفع ویذْکر فیها اسْمه » و هر کس به آن معابد یا این خانه ها قدم بگذارد در معرض تابش این نور خاص تکوینی قرار می گیرد. ⭕️ ولی که با مراکز عبادت و نیز با خانه های اهل بیت(علیهم السلام) شده، از این نور که فیض خاص خداوند است محروم است و بر اثر حرمان از آن در تیرگی مخصوص به سر می برد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan