eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
297 دنبال‌کننده
559 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴وقتی از هوش مصنوعی میخوای بی غیرتی سران عرب رو به تصویر بکشه! ⏪در غزه کودکان عرب سلاخی میشوند و در عربستان فستیوال لهو و لعب برپاست https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: و 4⃣کیفر سنگین ☑️ در پاداش حسنه، مقدارِ پاداش با عمل ، بلکه گاهی بیشتر است: « منْ جاء بالحسنة فله خیْر منها » و گاهی از آن نیز افزونتر است: « من جاء بالحسنة فله عشر أمثالها » و گاهی سخن از «بیشتر» و «ده چندان» نیست، بلکه پاداش خداوندِ واسع و علیم(نسبت به برخی) به حساب در نمی آید: « مَثَل الذین ینفقون أموالهم فی سبیل الله کمَثَل حبّة أنبتت سبع سنابل فی کل سنبلة مائة حبة والله یضاعف لمن یشاء والله واسع علیم ». 🚫 اما کیفر سیئات بیش از سیئه نیست و چون منافقان بدترین جنبندگانند، پس عذابی بدتر و سخت تر از عذاب آنان نیست و از این رو در پایین ترین درکات جهنّم جای دارند: « إن المنافقین فی الدرک الأسفل من النار ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مگه میشه لبای لرزان این بچه که دنبال مادرش میگرده رو دید و واکنش نشون نداد؟ 😔 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: و 5⃣ کافران و منافقان در آتش 📚 مجرّد و منزّه از مکان، زمان و تاریخ است. نیز ملکه ای است نفسانی و مجرّد از زمان و مکان. 📕پس روحی که به کفر و نفاق آلوده شد، گرفتار خطری ابدی شده است و چون کیفر اخروی همان عقاید نادرست و اعمال تبهکارانه انسان تبهکار است که در قیامت می کند، آنان با کیفری ابدی دست به گریبانند و آنچه امام صادق(علیه السلام) به عنوان سرّ خلود در جهنّم فرمود که اگر کافر برای همیشه در دنیا می ماند می خواست تا ابد مرتکب معصیت می شود: «انما خُلّد أهل النار فی النار لأن نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو خُلّدوا فیها أن یعصوا الله أبداً» نیز به همین تعلیل باز می گردد. 📖 تفصیل بحث خلود، در آیات مناسب آن مطرح می شود و احتمال این که خلود به معنای باشد نه «لَبثِ ابدی» طرح و طرد خواهد شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
± نجات‌دو کودک‌از زیر آوار خرابی‌های غزه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌…💔_ https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: و 6⃣ دستها و چشمها 🔴 خدای سبحان اندامهای ادراکی، مانند چشم و گوش را به آدمی بخشیده تا برای درک صحیح حقایق از آن مدد بگیرد و اندامهای تحریکی، مانند دست و پا را به انسان داده تا برای کار درست به خدمت انسان درآید. حال اگر از چشم و گوش و زبان آدمی جز تباهی برنخیزد در حقیقت او این اندامهاست و به همین جهت، در قیامتْ نابینا، ناشنوا و ناگویا محشور می شود. 🟢 و اگر انسان از این اندامهای ادراکی به خوبی بهره جست او به حق بینا، شنوا و گویاست. ازاین رو قرآن کریم برخی از پیامبران الهی را با وصفِ دستها و چشمها» می ستاید: « واذکر عبادنا إبراهیم وإسحاق ویعقوب أولی الأیدی والأبصار ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاوی تصاویر دلخراش؛ کودکانی که قربانی جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها به جبالیا شدند https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: و 6⃣ دستها و چشمها 🤲 گرچه همه انسانها دارند، اما دست بت سازان و بت فروشان در حقیقت دست نیست و دست رادمردان بت شکنی مانند ابراهیم(علیه السلام) به حقیقت دست است. همه انسانها نیز از چشم بهره ای دارند. 👁 امّا که با نگاه تکریم آمیز به بت بنگرد و یا به خیانت گشوده شود، که از آن به «خائنة الأعین» یاد می شود: « یعلم خائنة الأعین وما تخفی الصدور » نابیناست و چشم حقیقی آن است که مانند چشم ابراهیم(علیه السلام) توان مشاهده ملکوت آسمانها و زمین را داشته باشد: « وکذلک نُری إبراهیم ملکوت السماوات والأرض ولیکون من الموقنین » 🧠و این که خدای سبحان می فرماید: «به اینان باش که صاحبان دستها و چشمها بودند» از باب تعلیق حکم بر وصف، بدین معناست که چون دارای این اوصاف بودند، به یادشان باش. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بالا: چیزی که واقعا باید باشه پایین: چیزی که واقعا هست https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 1⃣ (بی بهره) منافقان از نور رسالت و امامت 💠 ـعن الباقر(علیه السلام) فی قوله تعالی: « ذهب الله بنورهم وترکهم فی ظلمات لایبصرون » : «یعنی قُبض محمّدٌصلی الله علیه و آله و سلم فظهرت الظلمة فلم یبصروا فضْل أهل بیته». 🔘اشاره: تطبیق مزبور، بیان آیه است، نه تفسیر مفهومی آن. ☑️ رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مصداق بارز آیه « وجعلْنا له نوراً یمشی به فی الناس » است و با ارتحال آن حضرت، نور ویژه وی شد؛ لیکن منافق نه در زمان حیات آن حضرت بهره مند بود و نه بعد از ارتحال وی از قرآن و عترت که یادگار آن حضرت صلی الله علیه و آله و سلم است بهره می گیرد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدنش می لرزه و ترس داره ولی بازم مراقب برادرشه این صحنه ها دلها رو آتیش میزنه https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 2⃣ خداوند 📢 ـعن الرضا(علیه السلام):«إن الله لا یوصف بالترک کما یُوصَف خلقُه ولکنه متی عَلِم أنهم لا یرجعون عن الکفر والضلال مَنعَهم المعاونة واللطف وخلّی بینهم وبین اختیارهم». 📣[ترجمه]از امام علي بن موسي الرضا عليه‏السلام، از معني آيه‏ي کريمه‏ي «و ترکهم في ظلمات لا يبصرون» (ايشان را در تاريکيهايي گذاشت که نمي‏بينند) سؤال کردم، فرمود: خداوند را مانند خلقش به ترک فعل توصيف نبايد کرد، ولي آن گاه که دانست آنان از کفر و گمراهي بر نخواهند گشت، خداوند و خود را از آنان ‏گيرد و آنها را به انتخاب خودشان وامي‏گذارد. 🔈 اشاره: این روایت ناظر به همان معنایی است که در خلال تفسیر « تَرَکَهُمْ » و نیز در تشریح لطایف و اشارات بازگو شد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
🔴 تنوره‌ی دیو 📷 تصاویر هولناک از توسل ارتش صهیونیستی به تسلیحات نامتعارف کشتارجمعی برای نسل‌کشی در غزه https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 3⃣ آثار گناه ◀️ ـعن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «یابن مسعود! احذر سُکر الخطیئة فإن للخطیئة سکراً کسُکر الشراب بل هی أشدّ سکراً منه، یقول الله تعالی: « صمّ بکم عمی فهم لا یرجعون ». ⏸[]پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ به عبد اللّه بن مسعود ـ فرمود: اى پسر مسعود! از حذر كن ؛ زيرا گناه نيز همچون شراب ، مستى مى آورد و بلكه مستى آن شديدتر است . خداوند متعال مى فرمايد : «كرانند ، گنگانند، كورانند، پس آنان باز نمى گردند» . ⏯ اشاره: همان گونه که شرب خمر عامل مستی، زوال عقل و تعطیل نیروهای ادراکی آدمی است، گناه نیز باعث مستی شدیدتری است که را معزول و انسان را از ادراک سالم محروم می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هیچ واژه ای قادر نیست حس و حال این مادری که نوزادش را در غزه از دست داده بیان کند 😭 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 4⃣ و باطن کافران در قیامت 🟠 ـعن الصادق(علیه السلام):«فإن زلق اللسان فیما یکره الله وینهی عنه مَرْداة للعبد عندالله ومقْت من الله وصمّ وعمی وبکْم یورثه الله إیّاه یوم القیامة فیصیروا کما قال الله: « صم بکم عمی فهم لا یرجعون » ، یعنی لاینطقون ولا یؤذن لهم فیعتذرون». 🔴 اشاره: این روایت ناظر به تمثّل و ظهور باطن کافران در قیامت است؛ یعنی، آنان فاقد اندامهای ادراکی هستند و تمثیل مزبور از سنخ تشبیه نیست. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
واشنگتن‌پست: وسعت ویرانی غزه نمونۀ مشابهی در قرن جاری ندارد 🔹واشنگتن‌پست نوشت که براساس تصاویر ماهواره‌ای و گزارش‌های بین‌المللی، حجم ویرانی‌ای که اسرائیل در غزه ایجاد کرده هیچ‌گونه مشابهی در قرن جاری نداشته است. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 5⃣ در سخنان امام علی(علیه السلام) 📬 ـعن أمیرالمؤمنین(علیه السلام): ☝️ : «ما أصف من دار أولها عناء وآخرها فناء...چگونه وصف كنم سرائى را كه اوّل آن رنج و آخر آن نيستى است، در....ومن أبصر بها بصّرته ومن أبصر إلیها أعمته... كسي كه به عبرت بدنيا نگريست دنيا او را بينا و آگاه نمودو كسيكه به زينت و آرايش دنيا نگاه كرد، دنيا او را نابينا گردانيد». 👌 اشاره: سیّد رضی(رحمه الله) درباره جمله «ومن أبصر» می گوید: «انسان متأمل در این جمله، معنایی شگفت آور و مقصودی ژرف خواهد یافت که به پایانش نمی توان رسید».امیر مؤمنان(علیه السلام) در این جمله کوتاه منشأ بینایی و کوری دل را بیان می کند و آن این است که نگاه به دنیا به عنوان ، انسان را نابینا می کند ولی نگاه به آن به عنوان ، انسان را بینا می کند و این همان تفاوتی است که بین دو لحاظِ «فیه یُنْظَر » و «به یُنْظَر» مطرح است؛ دنیا ابزار است نه هدف، پس هر که آن را ابزار دانست و از آن استفاده ابزاری کرد دنیا او را بصیر می کند، ولی اگر کسی آن را هدف انگاشت دنیا او را کور می کند. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 5⃣ در سخنان امام علی(علیه السلام) 💠«وإنّما الدنیا منتهی بصر الأعمی لایُبصر ممّا وراءها شیئاً والبصیر ینفذها بَصَره ویعلم أن الدار وراءها فالبصیر منها شاخص، والأعمی إلیها شاخص والبصیر منها متزوّد والأعمی لها متزوِّد». اشاره: اَعمی در این حدیث شریف به معنای «اَکْمَه»، یعنی نزدیک بین و ظاهربین است و ظاهر بینْ کوردل است؛ زیرا او دنیا را می بیند ولی آخرت را نمی بیند. کسی است که نگاهش از مرز دنیا گذشته، به آخرت که درون و باطن همین دنیاست نفوذ کند و اعمی کسی است که نگاهش به دنیا دوخته شده، از آن نمی گذرد و قرآن کریم فرمانِ روی گردانی از آنان را می دهد: « فأعرض عن من تولی عن ذِکرنا ولم یُرد إلا الحیاة الدنیا٭ ذلک مبلغهم من العلم »، « یعلمون ظاهراً من الحیاة الدنیا وهم عن الآخرة هم غافلون ». بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
حماس: مردم غزه راهی به‌جز ماندن در سرزمین خود را انتخاب نمی‌کنند. https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۱۸و۱۷: "مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ(۱۷) صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ(١٨) ⛓بحث: 5⃣ در سخنان امام علی(علیه السلام): 🔍« ، منیت منکم بثلاث واثنتین: صُمّ ذوو أسماع وبُکم ذوو کلام وعُمی ذوو أبصار، لا أحرار صدق عند اللقاء، ولا إخوان ثقة عند البلاء». ☑️ اشاره: اهل کوفه از یاری امیر مؤمنان(علیه السلام) این بود که آنان گرچه گوش و چشم و زبان ظاهری داشتند، ولی چشم و گوش آنان کور و کر بود و درونشان ناگویا. آنان نه در برخورد و رویارویی رادمرد و آزادمنش بودند و نه هنگام امتحان، برادرانی مورد اعتماد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan