eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
297 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث:  1⃣هماهنگی معجزه با 🟡  ـقال ابن السکّیت لأبی الحسن الرضا(علیه السلام):«لماذا بعث الله تعالی بن عمران بیده البیضاء والعصاء وآلة السحر وبعث بالطبّ وبعث الله علیه و آله و سلم بالکلام والخطب؟ فقال له أبو الحسن(علیه السلام):«إنّ الله تعالی لمّا بعث موسی(علیه السلام) کان الأغلب علی أهل عصره فأتاهم من عندالله تعالی بما لم یکن عند القوم وفی وسعهم مثله وبما أبطل به سحرهم وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تعالی بعث عیسی(علیه السلام) فی وقت ظهرت فیه الزمانات واحتاج النّاس فأتاهم من عند الله بما لم یکن عندهم مثله وبما أحیی لهم الموتی وأبرءَ الأکمه والأبرص بإذن الله وأثبت به الحجة علیهم وانّ الله تبارک وتعالی بعث محمداًصلی الله علیه و آله و سلم فی وقت کان الأغلب علی أهل عصره وأظنّه قال: والشعر فأتاهم من کتاب الله عزّوجلّ ومواعظه وأحکامه ما أبطل به قولهم وأثبت به الحجة علیهم.  🟢فقال ابن السکّیت: تا لله ما رأیت مثلک الیوم قطّ، فما الحجة علی الخلق ؟ فقال(علیه السلام): ، تعرف به الصادق علی الله فتصدقه والکاذب علی الله فتکذبه؛ فقال له ابن السکّیت، هذا والله الجواب». 🟣 اشاره: عنوان اعجاز در آیات فراوان از بشر سلب شده؛ یعنی، هیچ کس نمی تواند خداوند را عاجز کند: « واعلموا أنّکم غیر معجزی الله »، لیکن در هیچ آیه ای به خداوند اسناد داده نشده؛ یعنی، در قرآن اصطلاح معجزه به معنای معهود کلامی آن به کار نرفته و فقط از آن به عنوان آیه، یعنی یاد شده است. ⚪️ آیه به اصطلاح قرآن و معجزه به اصطلاح کلام چند قسم است: الف:اقتراحی که طبق پیشنهاد امت پیامبر پدید می آید؛ نظیر ناقه صالح. ب:بر اثر مهر یا قهر مقطعی خداوند ظهور می کند. ج:برهان و حجّت نبوت که همراه با اعزام پیامبر به او داده می شود. آنچه در این حدیث آمده ناظر به معجزه است و دلیل آن سهولت تشخیص اعجاز از رشته های علمی قریب یا غریب است؛ زیرا اگر معجزه هماهنگ با پیشرفته ترین رشته علمی قریب، مانند پزشکی یا غریب، مانند سحر نباشد تشخیص آن دشوار خواهد بود، ولی اگر کارشناسان ماهری در رشته ویژه وجود داشته باشند توان امتیاز آن از دانشهای عادی دشوار نیست.   بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 📜آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 2⃣اشارات در واژه «عبد» ◀️ ـعن الصادق(علیه السلام):«حروف العبد ثلاثة: العین والباء والدال؛ فالعین تعالی والباء عمّا سواه والدال من الله بلا کیف وحجاب». ⏸ اشاره: گرچه رابطه رمزی حروف اثباتاً یا نفیاً آسان ، لیکن بهره برداری دستوری نه وصفی از این حدیث (با صرف نظر از سند) ممکن است و آن این که انسان سالک صالح باید بهترین سِمَت خود را بندگی خدا بداند و معنای عبودیت کامل این است که عبدْ خود را در خدا بداند: « ألم یعلم بأنّ الله یری » و نیز به و افعال و آثار او آگاه گردد و از او جدا شده، به او نزدیک گردد. اگر عنوان عَبْد در لغت دیگر با واژه مناسب آن زبان ادا شد که فاقد حروف سه گانه مزبور بود باز همین معارف معهود درباره آن قابل طرح است. ⏺ غرض آن که، جنبه «تزکیه دستوری» حدیث بیش از چهره «تعلیم وصفی» آن است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن زیارت اربعین.pdf
468.1K
📖 متن زیارت اربعین التماس دعا 🙏🏻🌹
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۳:"وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ⛓بحث: 3⃣مرجع ضمیر در «مثله» 🟧 ـعن العسکری(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله »  من مثل محمّدصلی الله علیه و آله و سلم، من مثل رجل منکم لا یقرء ولا یکتب ولم یدرس کتاباً ولا اختلف إلی عالم ولا تَعَلَّم من أحد، وأنتم تعرفونه فی أسفاره وفی حضره، بقی کذلک أربعین سنة ثمّ أوتی جوامع العلم حتی علم علم الأوّلین والاخرین. فإن کنتم فی ریب من هذه الایات « فأتوا »  من مثل بمثل لیبیّن أنّه کاذب لأنّ کل ما کان من عند غیر الله فسیوجد له نظیر فی سائر خلق الله... « فأتوا بسورة من مثله »  یعنی مثل القرآن من التوراة والإنجیل و... فإنّکم لا تجدون فی سائر کتب الله سورة کسورة من هذا القرآن. 🟨 ـعن علی بن الحسین(علیه السلام): « فأتوا بسورة من مثله »  امّی لم یختلف قطّ إلی أصحاب کتب وعلم ولا تتلمذ لأحد ولا تعلّم منه... فإن کان کاذباً فاللغة لغتکم وجنسه جنسکم وطبعه طبعکم». 🟩 اشاره: مجلسی(رحمه الله) در ذیل حدیث امام سجاد(علیه السلام) می گوید: «اعلم أنّ هذا الخبر یدلّ علی أنّ إرجاع الضمیر فی مثله إلی النّبی وإلی القرآن مراد الله بحسب بطون الایة الکریمة». همان طور که قبلاً بیان شد، رجوع ضمیر در « مثله »  به « عبد »  و به « ما نزلنا » ، ممکن است؛ گرچه رجوع آن به قرآن سزاوارتر است. آنچه از حدیث مأثور از امام عسکری(علیه السلام) برمی آید این است که اگر ضمیر به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برگردد، مضمون آیه بیان است و اگر به قرآن برگردد مضمون آن اثبات اصل اعجاز و وحی و کلام خداوند بودن نیست، بلکه پیام آن بودن قرآن نسبت به کتابهای آسمانی دیگر است؛ یعنی، قرآن کریم نه تنها نسبت به کتابهای عادی بی نظیر است، بلکه نسبت به کتابهای الهی دیگر نیز بی مثیل است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 📌 چون قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت انسانِ عالِم، عاقل و دیندار است، بر خلاف کتب علمی و عقلی بشری، سرشار از انذار و هشدار است و در این کریمه نیز معاندان را از عذابی بر حذر می دارد که مواد سوختی، آتش گیره و آتش زنه آن انسانها و سنگهای مورد پرستش آنهاست و برای کافران، منافقان و فاسقان آماده شده است؛ آتشی که از انسان بر می خیزد و از این رو هیچ راه گریزی از آن نیست، بلکه جسم و جان انسان تبهکار را می سوزاند. 📍 از تعبیر « أعدّت » برمی آید که جهنم، همانند بهشت، موجود است و کافران که ماده سوختنی و آتش زنه و آتش گیره دوزخند، هم اکنون سراپا مشتعلند، گرچه خود نمی دانند. اثبات عذاب برای کافران، در این کریمه منافاتی با اثبات آن برای منافقان و ندارد. عذاب دردناک دوزخ افزون بر کافران، دامن منافقان و مؤمنان عاصی را نیز می گیرد؛ گرچه درکات و همچنین کوتاهی یا درازی مدّت عذاب متفاوت است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لحظه بمباران وحشتناک خانه‌ای در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه توسط اشغالگران اسرائیلی https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 🌏 : تعبیر به «إنْ» که است به جای «إذا» که حرف شرط مقطوع است با این که شرط در محل بحث به دلیل « ولن تفعلوا »  مقطوع العدم است، از این روست که اولاً طبق گمان معاندان سخن گفته شود، و ثانیاً جنبه تهکّم داشته باشد. 🌔 : حرف «لَن» برای است، نه برای تأبیدِ آن؛ زیرا چیزی که مُغَیّاست و دارای حدّ و غایت است ابدی نخواهد بود و حرف «لن»در « فلن أبرح الأرض حتی یأذن لی أبی » و « لن نؤمن لک حتی نری الله جهرةً » در مورد چیزی به کار رفته که برای آن یاد شده است. 🔥 : غالب مفسّران گفته اند: چون در سوره تحریم که پیش از سوره بقره نازل شده، کلمه « نار »  آمده است: « یا أیّها الّذین آمنوا قوا أنفسکم وأهلیکم ناراً وقودها النّاس والحجارة » و مسلمانان نسبت به چنین آتشی آگاهی داشتند، در آیه محل بحث کلمه نار با الف و لام ذکر شده است؛ چنانکه حضرت ابراهیم(علیه السلام) هنگامی که همسر و فرزندش رابه سرزمین غیرقابل کِشت حجاز آورد به خدای سبحان عرض کرد: « ربّ اجعل هذا بلداً آمناً » و کلمه بلد را نکره آورد، ولی پس از آن که آن جاآباد و محل سکونت شد، به خداوند عرض کرد: « ربّ اجعل هذا البلد آمناً »که آیه دوم بعد از آیه اوّل نازل شده و از این رو کلمه بلد در آن با الف و لام آمده است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 زیرپیراهن خونیش که دم دست ترین چیزیه که داره رو در میاره تا صورت خیس پسر رو خشک کنه 😭😭😭😭😭 https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: 🔥 : وَقود به معنای «ما یُوقَد به النّار» یعنی چیزی است که آتش با آن می شود؛ مانند کبریت و چاشنی در مواد انفجاری که آتش زنه است و چیزهای دیگر را شعله ور می سازد، و نیز مانند هیزم، ذغال سنگ، نفت، گاز و هر چیز دیگری که ماده سوختنی باشد. وقود گاهی به معنای شعله آتش و زبانه آن است؛ نظیر آیه « النار ذات الوَقود » که تفسیر آن به آتش صاحب هیزم (کنایه از فراوانی مواد سوختنی آن) مناسب نیست؛ زیرا ظاهرِ «ذات وَقود» همان معنای «ذات لهب» است که در سوره مَسَد(آیه3) آمده است و تفصیل آن در تفسیر آیات بازگو می شود. ☄ ماده وُقُود و وَقُود اختصاصی به برافروختن «نار» ندارد، بلکه در «نور» نیز به کار می رود؛ یعنی، هم در مورد غضب و قهر و هم در مورد رحمت و مهر کاربرد دارد؛ مانند: « ...یُوقَد من شجرة مبارکة » . از این رو امیرالمؤمنین)علیه السلام) به فروزان نگه داشتن توحید و رسالت توصیه کرد و فرمود: «وصیتی لکم أن لاتشرکوا بالله شیئاً ومحمدصلی الله علیه و آله و سلم فلاتضیّعوا سنّته أقیموا هذین العمودین وأوقدوا هذین المصباحین»، و نیز درباره فروغ خاموش ناشدنی قرآن فرمود: «ثمّ أنزل علیه الکتاب نوراً لاتطفأ مصابیحه وسراجاً لایخبو توقدّه». 🌏 : مراد از «ناس» در جمله « وقودها الناس »  مقابل جن و شیطان نیست، بلکه « حجارة »  است. بنابراین، اطلاق آیات دیگر، مانند: « إنّکم وما تعبدون من دون الله حصب جهنّم »و « وامّا القاسطون فکانوا لجهنّم حطباً »، همچنان محفوظ است؛ زیرا خود ابلیس گذشته از آن که هیزم دوزخ است می تواند آتش گیره بلکه آتش زنه جهنم نیز باشد. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
❌ جوری خوابیدن انگار نه انکار که شهیدن...💔😭 شدت موج انفجار این بچه ها را از درون متلاشی کرده.... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: ⭕️ : با توجه به اختصاص نداشتن جهنّم به کافران، «لام» در « للکافرین »  به معنای است؛ یعنی، هر عملی با عامل خود ارتباط دارد؛ نظیر: « إن أحسنتم أحسنتم لأنفسکم وإن أسأتم فلها » و یا « إنّ جهنّم کانت مرصاداً٭ للطاغین مآباً ». ولی اگر «لام» به معنای سود و نفع باشد، نظیر آنچه در مورد اهل بهشت گفته می شود: « وبشّر الذین آمنوا وعملوا الصالحات أنّ لهم جنّات » در این صورت معنای دارد؛ زیرا جهنّم به سود کافران نیست. البته مرتبه ای از دوزخ مخصوص کافران است که در این حال، حرف «لام» می تواند برای اختصاص باشد. 🔘 خطاب این کریمه به کافران و بت پرستان حجاز است و از آن جا که مضمون آن گزارش غیبی است، خود نوعی است. بنابراین، قرآن کریم در این آیه اعجاز خود را با اعجاز دیگری تضمین کرده است. جمله « فإن لم تفعلوا » به منزله نتیجه قیاس و جواب شرطی است که در آغاز آیه قبل به صورت قیاسی استثنایی تنظیم گردید؛ امّا جمله « ولن تفعلوا »  گزارشی غیبی و خود معجزه دیگری است. بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
محل تولد: غزه سن: ۴سال علت مرگ: در اثر ترس از بمباران وسیعلم الذین ظلموا... https://eitaa.com/bourhan
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه آملی 📖تفسیر سوره: 💎آیه۲۴"فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَلَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ" ⛓بحث: و رسالت انذار 📢 قرآن کریم مانند کتابهای استدلالی و عقلی نیست تا تنها به نتیجه گیری از قیاس و برهان بسنده کند؛ چون زبان قرآن زبان علومی مانند حکمت و کلام، و هدف آن، تنها عالم شدن مخاطبان نیست بلکه، وحی و هدایت و نور و در پی تربیت انسان عالم عاقل و دیندار است؛ یعنی، تعلیم کتاب و حکمت با تزکیه نفوس همراه است. 📣 از این رو هشدار می دهد: اگر نتوانستید همانند قرآن را بیاورید، که هرگز نمی توانید، از آتشی که برای کافران آماده شده، . بســـوے ظــــــــهور💫✨ 🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا: https://eitaa.com/bourhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا