بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۳: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🚨 فرق حمد و مدح:
🌈 مشهور اين است كه حمد و مدح #همتا_و_همانند است، همان گونه كه دو واژه مقابل اينها، #قدح_و_هجو(سرزنش) نيز همتا و همانند است، ولي اين دو واژه كه #دو_ريشه متفاوت دارد، داراي #دو_معناي_مختلف است و از اين رو از نظر كاربرد و مورد استعمال نيز يكسان نيست؛ #حمد تنها در برابر صاحب كمالي است كه داراي #عقل_و_انديشه باشد، ولي #مدح كه در مقابل ذمّ است، درباره #غير_عاقل نيز به كار مي رود؛ مثلاً، درباره #گوهري-زيبا و #ارزشمند مي توان گفت ممدوح است، ولي نمي توان گفت #محمود(ستایش شده) است: «يُقال مدحت اللؤلؤ علي صفائه ولا يقال حمدته علي صفائه... مروارید را برای صفاتش تحسین می کنند ولی حمد و سپاسش را نه».
🍥 #تفاوت ديگر حمد و مدح آن است كه حمد تنها در برابر كارهاي #اختياري است، اما مدح درباره امور #خارج_از_اختيار نيز به كار مي رود؛ مثلا ً #بلندي_قامت و #زيبايي_چهره در انسان با اين كه اختياري نيست قابل #مدح است، ولي قابل #حمد_نيست، برخلاف #انفاق و #علم_آموزي او كه #هم ممدوح است و هم محمود. #پس هر حمدي مدح است، اما چنين نيست كه هر مدحي حمد باشد.
🗯برخي گفته اند: در #مفهوم_حمد، «وصولِ اثرِ كمال محمود به #غير» نهفته است و به اصطلاح حمد آن است كه نه تنها از فضايل، بلكه از #فواضل(بخشش های بزرگ) نيز باشد، برخلاف مدح كه از اين جهت نيز #اعمّ است. اين سخن تام نيست؛ زيرا در قرآن كريم و برخي ادعيه، خداي سبحان بر كمالاتي كه اثر آن به #غير_نمي رسد نيز حمد شده است؛ مانند: اوّليت، آخريّت، تجرّد و...: (الحمد لله الذي لم يتّخذ ولداً ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له وليّ من الذُلّ...سپاس خدای راست که نه فرزندی دارد و نه در فرمانرواییش شریکی و نه به هنگام در ماندگی یار و یاوری).
🖌«الحمد لله الأوّل بلا أوّل كان قبله والآخر بلا آخر يكون بعده، الذى قصرت عن رؤيته أبصار الناظرين وعجزت عن نعته أوهام الواصفين.... #سپاس خدایی را که اول است بدون اینکه قبلش اولی باشد و آخر است بدون اینکه آخری بعد از او باشد، او کسی است که چشم نظارت کننده ها از رویتش بی نصیب و عاجزند بر ستایشش خیال های توصیف کنندگان» و #معلوم است كه بي آغاز بودن در اوّليت و بي انجام بودن در آخريّت، تجرّد، نداشتن فرزند و وليّ و شريك و مانند آن از #كمالاتي #نيست كه #اثر آن به #ديگري برسد.
🌻برخي نيز گفته اند: #حمد تنها در #ستايش _به_حق به كار مي رود، اما مدح در ستايش هاي #باطل نيز به كار مي رود؛ مانند: «أُحثُوا فى وجوه المدّاحين التراب...در روی #ستایش_گران، خاک بریزید». اين فرق نيز تامّ نيست؛ زيرا حمد در مورد ستايش #باطل نيز به كار رفته است؛ مانند: (ويحبّون أن #يُحمدوا بما لم يفعلوا...بعضی دوست دارند بخاطر کاری که انجام نداده اند #ستایش شوند) ، «واُبتلي بحمد من أعطانى...و مُبتلا گردم به #ستایش کسی که به من عطایی کند».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🔍فرق حمد و شكر:
🎲 #شكر كه در مقابل كفران است به معناي #سپاس در برابر كاري است كه اثر آن به #غير برسد و دريافت كننده اثر نيز همان شخص #شاكر(موجودات) باشد و به عبارتي ديگر: شكر، سپاس بر #نعمتي است كه از منعم به شاكر مي رسد، نه بر كمالاتي كه اثرش به ديگران نمي رسد يا به غير شاكر مي رسد.
🔔 بنابراين در #شكر، هم وصول اثر به #غير نقش دارد و هم #اتحاد_متنعّم و #شاكر؛ در صورتي كه هيچ يك از اين #دو_قيد در #حمد مطرح نيست و از اين رو شكر از دو جهت اخصّ از حمد است و هر شكري حمد است، ولي چنين نيست كه هر حمدي شكر باشد.
🔆آنچه در #فرق ميان حمد و شكر گفته شد، ويژگي هايي است كه اهل لغت براي فرق گذاري ميان اين دو واژه گفته اند؛ اما با عنايت به #كاربُردهاي_قرآني واژه #شكر بايد گفت: وصول اثر نعمت و كمال به #غير، #مُقوّم شكر نيست وگرنه اطلاق شاكر بر خداي سبحان #مَجاز خواهد بود.
🌙توضيح اين كه، #شاكر_بودن گاهي به برخي از اسماي حق اسناد داده مي شود و مراد از آن #تأثير اسماي الهي در يكديگر است. در اين صورت قيد «وصول اثر به غير» مي تواند در #قوام شكر #نقش داشته باشد؛ اما اگر شاكر بودن به «ذات» #اقدس_خداوند كه كامل محض و غني صرف است اسناد داده شد، وصول اثر نقشي در #گوهر_شكر ندارد؛ زيرا ذات خداي سبحان نه تنها به #غير خود نيازمند و از او متأثر نيست، كه به #خود نيز نيازمند نيست و از خود نيز اثر نمي پذيرد.
🕯 او #غني_محض است، نه مستغني(طلب کننده بی نیازی) و خودكفا، تا با فيض خود نياز خويش را تأمين كند: «الهى تقدّس رضاك أن تكون له علة منك فكيف تكون له علة منّى...خدایا! رضای تو بالاتر از آناست که #خودت #علتی برای آن ایجاد کنی با این وجود ، چگونه ممکن است #کار_من علت رضای تو باشد.
⭐️ الهى أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى...الهی تو بی نیاز تر از آن هستی که سودی از خود تو به تو برسد، چه برسد که سودی از من به تو برسد »[دعاي عرفه].
📣بنابراين، «وصول اثر به غير» ويژگي #برخي از مصاديق شكر است و نه #مقوّم گوهر شكر و اگر در تعريف شكر مطرح مي شود از باب «زيادت حدّ برمحدود» است.
🔊حاصل اين كه، براساس اين تحليل در #فرق حمد و شكر بايد گفت: اگر مقصود امتياز حمد از شكر در مورد موجودهاي امكاني باشد، فرق آن است كه در حمد، #وصول اثر كمال محمود به حامد #شرط_نيست، ولي در #شكرْ وصول اثر مشكور به شاكر #معتبر_است و اگر مقصود اعم از موارد وجوب و امكان باشد به طوري كه شاكر بودن #خداوند هم منظور باشد، شايد از اين جهت، شكر به لحاظ #مصداق #همان حمد باشد، #بدون_تفاوت.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🦋عالمين: اين كلمه جمع «عالَم» است و غالباً الفاظي كه بر وزن «فاعَل» است، بر #ابزار_و_آلت دلالت مي كند؛ مانند: خاتَم، طابَع و قالَب كه به معناي «ما يُخْتَمُ به»، «ما يُطْبَعُ به» و «ما يُقْلَبُ به» است. عالَم نيز به معناي «مايُعْلَم به» است.
🔔 يعني #آنچه به وسيله آن #علم حاصل مي شود و سرّ تسميه عالَم بدين نام آن است كه هر «عالَمي» #آيت_و_نشانه خداي سبحان است و به #وسيله آن علم به خداوند حاصل مي شود و چون در نظام هستي هر موجودي از موجوداتْ آيت و نشانه خداوند است و هر #ذرّه اي از ذرات هستي علامتِ آن ذات اقدس است، #هر_موجودي #يك_عالَم است.
🏵 و بر اين اساس درباره اطلاق عالَم بر #مجموع_موجودات يا بر مجموع هاي خاص از موجودات بايد گفت: اگر «مجموع» (افزون بر جميع واحدهاي آن)، وجود #مستقلي_داشته باشد، اطلاق عالم بر آن #حقيقي است و آن نيز مانند هر يك از واحدهايش يك عالَم است و تحت تدبير «ربّ العالمين» خواهد بود و امّا اگر وجود #مستقلي_نداشته باشد، اطلاق عالَم بر مجموع اشيا يا مجموع هاي خاص از اشيا، #مَجاز است و تنها اطلاق عالم بر هر يك از #واحدها حقيقت خواهد بود.
🐚عالَم و عَلامت همان كلمه #عَلَم (اسم خاص) است كه در كلمه اوّل بعد از حرف «عين» الفي به آن افزوده شده و در واژه دوم الفي بعد از حرف لام آمده و به تاء مختوم شده است.
☄ #عالَم هم بر #تمامي موجودات اطلاق مي شود، مانند: «عالَم وجود» و هم بر ماسوي الله؛ مانند: «حدوث عالَم» و «فناي عالَم» و هم بر هر #نوعي از انواع موجودات؛ مانند: «عالَم جماد» و «عالَم انسان» و هم بر هر #صنفي از اصناف؛ مانند: «عالَم عرب» و «عالَم غير عرب».
🌴كلمه «العالمين» شامل #همه_عوالم پيش از دنيا، عالم دنيا و عوالم پس از دنيا (برزخ و قيامت) و #همچنين عالم انسان، عالم فرشتگان و ساير عوالم هستي خواهد شد.
🍥كلمه «عالمين» در قرآن كريم گاهي به معناي همه #جوامع_انساني است؛ مانند: (إن أوّل بيتٍ وضع للناس للذي ببكة مباركاً وهديً #للعالمین...نخستین خانه ای که برای(عبادت)مردم نهاده شد،همان است که در مکه است و سبب هدایت است برای #جهانیان)، (ليكون #للعالمين نذيراً... تا برای #جهانیان بیم دهنده باشد )، (ما سبقكم بها من أحدٍ من #العالمين...که پیش از شما هیچ یک از #جهانیان آن را انجام نداده اند).
🗯وگاهي به معناي همه #عوالم_امكاني است؛ مانند: (قال فرعون وماربّ العالمين قال ربّ السماوات والأرض ومابينهما...فرعون:پروردگار جهانیان کیست؟موسی:همان #خدای آسمان ها و زمین و آنچه در آن دو است.... ربّكم وربّ آباءكم الأوّلين ...پروردگار #شما_و_اولین پدران شما... ربّ المشرق والمغرب وما بينهما إن كنتم تعقلون...پروردگار #مشرق_و_مغرب و آنچه بین آن دوست اگر اندیشه می کنید).
🔮مراد از كلمه «عالَمين» در آيه حمد #همه_نظام_هستيِ_امكاني است، نه خصوص جوامع انساني كه با قرينه هدايت يا انذار در آيه ( إن أوّل بيتٍ وضع للناس للذي ببكة مباركاً وهديً للعالمين)، (ليكون للعالمين نذيراً) اراده شده است؛ از اين رو معادل فارسي «عالمين»، #جهان_ها است، نه «جهانيان».
🖌تذكّر: كلمه «جهان ها» نيز معادل مناسبي براي واژه عالمين نيست؛ زيرا واژه عالَم، چنانكه گذشت، به معناي #نشانه_و_علامت است؛ در حالي كه واژه جهان به معناي «جهنده» است و اطلاق آن بر عالم، بر اثر اشتمال عالَم بر #حركت_و_جهش است و از اين رو بايد گفت اطلاق واژه «جهان» بر عوالمي كه در آن نشاني از حركت و جهش نيست، نادرست است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌹«لام» در «الحمد»:
🥀براي #استغراق(همه حمدها) يا #جنس است و مفادش آن است كه #هر_حمدي از #هر_حامدي و براي #هر_محمودي واقع شود، در واقع #حمد_خداي_سبحان است و جز او هيچ كس مالك حمد نيست.
🔊 بنابراين، او #حميد_محض و محمود صرف است.
⚡️احتمال ديگر در #الف_و_لام آن است كه براي #عهد باشد و مراد از حمدِ معهود، #حمد_كاملي است كه خداي سبحان از #خود دارد.
🍁«لام» در «لله»:
🍂يا براي #مالكيّت است و يا #اختصاص. خداوند #مالك هر حمدي است، يا هر حمدي #ويژه اوست.
🌳«ربّ»:
🌾ربوبيّت، #سوق_دادن شيء به سمت #كمال آن است و ربّ كسي است كه شأن او سوق دادن اشيا به سوي كمال و #تربيت آن ها باشد و اين صفت به صورتي #ثابت در او باشد.
🕊مفاهيمي همچون: مالكيّت، مصاحبت، سيادت، قيمومت، ملازمت، تداوم بخشيدن، برآوردن حاجت، تعليم يا تغذيه، همه از لوازم و آثار #ربوبيّت و هر يك در موردي و به اقتضاي موارد #گوناگون است و هر يك مصداقي از مصاديق متفاوت #تربيب است، نه معناي آن و اخذ هر كدام از آن ها در معناي ربّ از باب زيادت، حدّ (به معناي عام) بر محدود، و نشانه اين زيادت آن است كه در سوره «ناس» كلمه «مَلِك» وكلمه «إله» هر دو بعد از كلمه #ربّ ذكر شده است.
🎄 و اگر تعبير #ربّ_الناس مفهوم #مَلِك_و_إله را به همراه داشت، لازم نبود كه (مَلِك الناس إله النّاس) جداگانه ذكر شود، و چون معناي #مَلِك با معناي #مالك در عين #تفاوت، #مباين نيست، از اين رو نكته مزبور به عنوان شاهد ياد شد.
⛳️كلمه «ربّ» بدون #قيد و به طور #مطلق، جز بر ذات مقدس خداوند اطلاق #نمي شود، ولي به صورت مضاف و مقيّد بر غير خداوند نيز اطلاق مي شود؛ مانند: «ربّ الدار» و «ربّ الإبل» و اگر كلمه «ارباب» به طور جمع استعمال شده است، مانند: (أَأَربابٌ متفرّقون خیرٌ...آیا معبودان متعدد بهتر است!) به لحاظ باورهاي #باطلِ_وثنيّين(بُت های واسطه) است وگرنه در جهان هستي #بيش از يك ربّ نيست.
🖌تذكّر: در #مصدر_باب_تفعيل از «ربّ» نبايد به جاي «تربيب»، «تربيت» به كار برد؛ زيرا «ربّ» از نظر صرفي مضاعف و مربّي ناقص واوي است و مربّي از ريشه «ربو» به معناي #رشد_و_زيادت است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
💢اختصاص حمد به خداي سبحان
⛳️قرآن كريم #سراسر عوالم هستي امكاني را مخلوق خداوند سبحان مي داند و همه را نيكو و زيبا مي شمارد: (قل الله خالق كلّ شيء...بگو خداوند خالق همه چیز است)، (الّذي أحسن كلّ شيء خلقه...همان کسی که به بهترین نحو همه چیز را خلق کرد).
🍥 بنابراين، هر چه مصداق «شيء» است، يعني سراسر عوالم وجود امكاني، نيكو و زيباست و چون حمد در برابر كمال، جمال و نعمت بخشي است، پس حمد #مطلق_ازلي_و_ابدي[و له الحمد فی الاولی و الآخره... در دنیا و آخرت ستایش برای اوست] از آنِ خداست: (الحمد لله) و هيچ كس #مالك حمد نيست.
☂ #علل_وسطيّه(اسباب) نيز #مجاري فيض الهي است ولی #سرآغاز سلسله فيض، تنها ذات اقدس الهي است.
☀️آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين) مشتمل بر #دو_برهان بر اثبات و اختصاص حمد براي خداي سبحان است:
❄️برهان اول كه از نام مقدّس «الله» استفاده مي شود اين است كه: #الله جامع همه كمالات وجودي است (ذات مستجمع جميع كمالات) و چون #حمد در برابر #كمال بوده و هر كاملي #محمود است، پس #خداي سبحان #محمود است. آيه كريمه (الحمدلله...) با تعليق حكم بر وصف كه مشعر به عليّت است مفيد چنين برهاني است.
✨توضيح اين كه، اگر گفته مي شد: «الحمد له» (حمد براي اوست) مدعايي بود كه #برهاني به همراه #نداشت و برهان مي طلبيد و برهانش نيز اين بود كه خداوند سبحان بر اثر #جامعيت كمالاتش شايسته حمد است.
🌾 اما در «الحمد لله» حكم (ثبوت حمد) بر وصف (الله) #تعليق شده كه #موضوع، خودْ #دليل را به همراه دارد و در مواردي كه متعَلّق حكم، خودْ دربردارنده سبب و علت ثبوت محمول براي موضوع باشد، نياز به #استدلال_نيست؛ همان طور كه در جمله «الجنّة للمطيعين...بهشت فقط برای اطاعت کنندگان است» و «النّار للملحدين...آتش برای بی دینان» #وصفِ_خود_محمول (اطاعت و اِلحاد) بيانگر #علت ثبوت بهشت براي اهل طاعت و آتش براي ملحدان است.
🌺در «الحمد لله» نيز #جامعيّت كمال كه سبب ثبوت و اختصاص حمد است در موضوع (الله) قرار دارد.
🍂برهان دوم: كه #حدّ_وسط آن #ربوبيّت خداي سبحان است و از تعبير (ربّ العالمين) استفاده مي شود، بدين تقرير است: #خداوند_ربّ سراسر عوالم هستي امكاني است و هيچ #شريكي در ربوبيّت ندارد (واز اين رو كلمه «عالمين» به صورت جمع آمده است) و چون حمد در برابر نعمتِ #ربوبيّت (سوق دادن هر موجود به كمال لايق آن) است، #پس_حمد_مخصوص ذات اقدس اوست و هيچ شريكي در حمد ندارد.
🍀از اين رو در بحث ادبي گذشت كه «الف و لام» در كلمه «الحمد» براي #استغراق و يا #جنس است ومفادش اين است كه هر حمدي از هر حامدي براي هر محمودي در واقع حمد خداست.
🐝براهيني چند بر #انحصار و #اختصاص حمد به خداي سبحان اقامه شده است كه برخي از آن ها در بخش «لطايف و اشارات» اين آيه بيان مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝پيشگفتار
🌹 #نقش_عقل_و_نقل در اثبات مهدويت شخصي
🌿 #اثبات مهدويت شخصي با #عقل_صرف (تنها) ميسور نيست، زيرا #حكمت_و_كلام، #خطوط كلي رهبري، اوصاف، شرايط و برنامه هاي آن را تبيين مي نمايند و عهده دار اثبات سِمَت خاص براي شخص مخصوص #نيستند چنانچه فقه نيز راجع به تعيين مرجع تقليد چنين است كه ضرورت اصل مرجع از يك سو و شرايط و اوصاف و ويژگي او از سوي ديگر كاملاً در فقه ارائه مي شود.
🎋اما مرجعيت فلان شخص معيّن را #پژوهشگريِ_خبرگان اولاً و #مراجعه توده مردم به آنان ثانياً تعيين مي كند.
🔔 #کتاب_حاضر با #استعانت(کمک) از عقل و استمداد از نقل جريان #مهدويت_شخصي حضرت حجة بن الحسن مهدي موجود موعود را ارائه مي نمايد به اميد صواب در علم و ثواب در عمل و توسل به اَمَل مشتاقان: بمحبتك يا اَمَل المشتاقين.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌈لطايف و اشارات
🍁1 ـ #جامعترين تعبير از حمد
*حمد خداي سبحان در آغاز پنج سوره قرآن آمده است:
☄الف: سوره حمد: (الحمد لله ربّ العالمين).
🌹ب:سوره انعام: (الحمد لله الذي خلق السماوات والأرض وجعل الظلمات والنور..ستایش مخصوص خدایی است که آسمان و زمین را خلق کرد و قرار داد تاریکی ها و نور را ).
🌳ج: سوره كهف: (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب...ستایش مخصوص خدایی است که قرآن را بر بنده اش نازل کرد ).
〽️د: سوره سباي: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض...ستایش مخصوص خدایی است که برای اوست آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است).
🌴ه: سوره فاطر: (الحمد لله فاطر السماوات والأرض..ستایش مخصوص خدایی استکه آسمان ها و زمین را بوجود آورد).
🌙آنچه در طليعه سوره مباركه #حمد آمده #جامع ترين آن هاست؛ زيرا كلمه «العالمين» شامل عالم تكوين (اعمّ از آسمان ها و زمين و عالم مجردات و ماديات) و عالم تشريع و تدوين(آیین و دین) مي شود(البته در سوره جاثيه،گرچه در آغاز آن، سخن از حمد خدا نيست، ولي در آيه 36، حمد خدا با تعبيري #جامعتر_و_قويتر از سوره حمد آمده است: (فللّه الحمد ربّ السماوات وربّ الأرض ربّ العالمين...پس ستایش برای خدایی است که پرورش دهنده آسمان هاست و پرورش دهنده زمین است و پرورش دهنده جهان ها ).
✨ #سرّ_اقوا بودن تعبير در اين آيه كريمه نسبت به آيه شريفه (الحمد لله ربّ العالمين) دو چيز است: الف: تقديم «لله» بر «الحمد»: (فللّه الحمد) كه صريحاً بر #حصر دلالت دارد در حالي كه دلالت «الحمد لله» بر حصر (اختصاص حمد به خدا) #نيازمند تقريب خاصي است (كه در بحث تفسيري به آن اشاره شد).
⭐️ب: تكرار علت. توضيح اين كه، كلمه (ربّ العالمين) در ذيل دومين آيه از سوره حمد بيانگر #علّت اختصاص حمد به خداي سبحان است؛ همچنين (ربّ السماوات و ربّ الأرض ربّ العالمين) در آيه سوره جاثيه؛ با اين تفاوت كه در آيه سوره جاثيه #تعليل_ذيل_آيه_تكرار شده است؛ يك بار به صورت #مشروح (ربّ السماوات و ربّ الأرض) و بار ديگر به صورت #خلاصه (ربّ العالمين)؛ زيرا از اين كه (ربّ الأرض) با واو عطف شده و در عين حال واو عاطفه در «ربّ العالمين» تكرار نشده است، استفاده مي شود كه مراد از «سماوات و أرض» همان «عالمين»، يعني #مجموع ما سوي الله است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🌹2ـ #ناتواني متنعمان از اَداي حق شكر
🐚 #توفيق حمد و شكر ذات اقدس الهي از بزرگترين #نعمت هاي خداوندي و به بيان امام سجّاد (عليه السلام) «فوز و فلاح» است: «يا من ذِكره شرفٌ للذاكرين ويا من شُكره فوزٌ للشاكرين...ای آن که یادش،برای یاد کنندگان مجد وبزرگواری است و ای آن که سپاس گزاریَش، برای سپاس گزاران پیروزی و رستگاری است» و #متنعمانْ از شكر و سپاسِ اين فوز و نعمت #عاجزند؛ زيرا #هر حمدي حمد ديگر مي طلبد و #هر شكري لزوم شكر ديگر را در پي دارد: «... فكيف لى بتحصيل #الشكر و #شكرى إيّاك يفتقر إلي شكر فكلما قُلتُ لك #الحمد وجب علىّ لذلك أن أقول لك الحمد».
*بنابراين، #شكر_شاكر، خود #بهره مندي از نعمت است، نه #اداي_حقّ.
🏵از اين رو قرآن كريم در تبيين حكمت لقمان حكيم مي فرمايد: شكر خدا #نعمتي است كه نصيب شاكر مي شود؛ همان گونه كه زيان كفر كافران، #تنها دامن گير خود آنان است: (ولقد آتينا لقمان الحكمة أن اشكر لله ومن يشكر فإنّما يشكر لنفسه ومن كفر فإن الله غنيٌّ حميد...حقیقتا به لقمان حکمت دادیم که نسبت به پروردگار سپاس گزار و شاکر باش و هر کس شکر کند تنها به سود خود سپاس می گزارد و هر کس ناسپاسی کند خدا بی نیاز ستوده است).
❄️جمله (فإن الله غنيٌّ حميد) در ذيل آيه به منزله #تعليل براي هر دو مدعاست؛ نه شكر شاكران براي خدا #سودمند و نه كفر كافران براي او #زيان بار است؛ زيرا خدا از هر چيزي بي نياز و #محمود_بالذات است و محمود بالذات نه نيازمند شكر حامد است و نه كفر كافر به او آسيبي مي رساند.
🕯 و لازم است به اين نكته عنايت #كامل شود كه چون خداوند هستي محض و غني صرف است از هر چيزي، حتي از #خودش #بي_نياز است؛ زيرا اگر محتاج به خود باشد و با كوشش خود، نياز خود را برطرف كند، غنيّ بالذات نخواهد بود. از اين رو حضرت سيّدالشهداء (عليه السلام) در دعاي #عرفه به خدا عرض مي كند: «الهي... أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى...خدایا...تو بی نیاز بذات هستی که از جانب #من به تو نفعی برسد پس چگونه #تو از #من بی نیاز نباشی ».
📣تذكّر: #عجز متنعم از اداي شكرِ نعمت با برهاني ديگر نيز قابل اثبات است كه در بحث #اختصاص_حامديت به خداوند و بحث روايي خواهد آمد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🔷۳ ـ #تغاير و وحدت حمد و تسبيح
🔴در مباحث گذشته اشاره شد كه حمد #تنها در برابر #منعم بودن خدا نيست، بلكه #همه اسماء و صفات و كلمات تكويني و تدويني او را نيز شامل مي شود؛ خواه اثر و مقتضاي آن اوصاف به غير برسد يا نرسد و بازگشت اين مطلب به آن است كه حمد تنها در برابر #جمال(صفات ثبوتیه مثل:علم و قدرت و حیات و...) خدا نيست، بلكه شامل #جلال(صفات سلبیه مثل:جسمت،ظلم و رنج و...) او نيز مي شود.
🔶 از اين رو در قرآن كريم مي فرمايد: ستايش از آنِ خدايي است كه از فرزند، شريك و مددكار منزّه و مبرّاست: (وقل الحمد لله الذي لم يتّخذ ولداً ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له وليٌّ من الذلّ وكبّره تكبيراً...و بگو ستایش مخصوص خدایی است که نه فرزندی و نه شریکی و نه کمک کننده ای دارد و او را بسیار بزرگ شمار ).
♦️به بيان ديگر، افزون بر آن كه #كمال_و_جمال خداي سبحان قابل ستايش است، #مقدّس_و_منزّه بودن او نيز جاي حمد دارد.
💎 #تحميد نه تنها از چنين گسترهاي برخوردار است، بلكه #همه مصاديق تسبيح، تهليل(لا اله الا الله گفتن) و تكبير(الله اکبر گفتن) را نيز شامل مي شود. پس تسبيح، تهليل و تكبير خداي سبحان، همه از مصاديق #تحميد_و_ستايش اوست؛ چنان كه در مقابلْ تحميد، تهليل و تكبير، همه از مصاديق تسبيح ذات اقدس خداوند است.
🔷توضيح اين كه، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير گرچه با هم «اختلاف مفهومي» دارد، ولي از «وحدت مصداقي» برخوردار است. يكي از شواهد اين وحدت مصداقي آن است كه به مجموع اين ها در اذكار نماز به «تسبيحات أربعه...سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر » موسوم است.
💬شاهد ديگر، #اقتران حمد و تسبيح در قرآن كريم است: (وإن من شيء إلا يسبّح بحمده...و هیچ چیز نیست مگر اینکه #همراه با تسبیح او ستایش او را هم می کنند).
🔊نكته ديگر اين كه، چون #محمود_حقيقي هم #مبداي_كمال و فيض است و هم #منزّه_از_نقص و عيب، پس اگر در موردي عنوان محمود به طور #مطلق ذكر شد و قيد خاصي نداشت، مي توان آن را بر معناي #جامعي حمل كرد. از اين رو ممكن است از آيه (ومن الّيل فتهجّد به نافلة لك عسي أن يبعثك ربّك مقاماً #محموداً...و بخشی از شب را برای خواندن نافله بیدار باش امید است پروردگارت تو را به جایگاهی ستوده برانگیزد) استفاده شود كه انسانْ با تهجّد و #نماز_شب نه تنها بالعرض ، #مبدأ_فيض مي شود و خير او به ديگران مي رسد، بلكه بالعرض از #نقص نيز مي رهد و در نزاهت از عيب نيز مظهر «هو الحميد» مي شود.
🗼 البته #وصول انسان به كمال و رهايي او از نقص و عيب، #بالعرض است، نه بالذات و محدود است، نه مطلق و به عنوان #آيت_كمال و نزاهت الهي است، نه جز آن.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i