eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
320 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝پيشگفتار 🌹 در اثبات مهدويت شخصي 🌿 مهدويت شخصي با (تنها) ميسور نيست، زيرا ، كلي رهبري، اوصاف، شرايط و برنامه ‏هاي آن را تبيين مي‏ نمايند و عهده‏ دار اثبات سِمَت خاص براي شخص مخصوص چنانچه فقه نيز راجع به تعيين مرجع تقليد چنين است كه ضرورت اصل مرجع از يك سو و شرايط و اوصاف و ويژگي او از سوي ديگر كاملاً در فقه ارائه مي ‏شود. 🎋اما مرجعيت فلان شخص معيّن را اولاً و توده مردم به آنان ثانياً تعيين مي‏ كند. 🔔 با (کمک) از عقل و استمداد از نقل جريان حضرت حجة بن الحسن مهدي موجود موعود را ارائه مي‏ نمايد به اميد صواب در علم و ثواب در عمل و توسل به اَمَل مشتاقان: بمحبتك يا اَمَل المشتاقين. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌈لطايف و اشارات 🍁1 ـ تعبير از حمد *حمد خداي سبحان در آغاز پنج سوره قرآن آمده است: ☄الف: سوره حمد: (الحمد لله ربّ العالمين). 🌹ب:سوره انعام: (الحمد لله الذي خلق السماوات والأرض وجعل الظلمات والنور..ستایش مخصوص خدایی است که آسمان و زمین را خلق کرد و قرار داد تاریکی ها و نور را ). 🌳ج: سوره كهف: (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب...ستایش مخصوص خدایی است که قرآن را بر بنده اش نازل کرد ). 〽️د: سوره سباي: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض...ستایش مخصوص خدایی است که برای اوست آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است). 🌴ه: سوره فاطر: (الحمد لله فاطر السماوات والأرض..ستایش مخصوص خدایی استکه آسمان ها و زمین را بوجود آورد). 🌙آنچه در طليعه سوره مباركه آمده ترين آن هاست؛ زيرا كلمه «العالمين» شامل عالم تكوين (اعمّ از آسمان ها و زمين و عالم مجردات و ماديات) و عالم تشريع و تدوين(آیین و دین) مي ‏شود(البته در سوره جاثيه،گرچه در آغاز آن، سخن از حمد خدا نيست، ولي در آيه 36، حمد خدا با تعبيري از سوره حمد آمده است: (فللّه الحمد ربّ السماوات وربّ الأرض ربّ العالمين...پس ستایش برای خدایی است که پرورش دهنده آسمان هاست و پرورش دهنده زمین است و پرورش دهنده جهان ها ). ✨ بودن تعبير در اين آيه كريمه نسبت به آيه شريفه (الحمد لله ربّ العالمين) دو چيز است: الف: تقديم «لله» بر «الحمد»: (فللّه الحمد) كه صريحاً بر دلالت دارد در حالي كه دلالت «الحمد لله» بر حصر (اختصاص حمد به خدا) تقريب خاصي است (كه در بحث تفسيري به آن اشاره شد). ⭐️ب: تكرار علت. توضيح اين كه، كلمه (ربّ العالمين) در ذيل دومين آيه از سوره حمد بيانگر اختصاص حمد به خداي سبحان است؛ همچنين (ربّ السماوات و ربّ الأرض ربّ العالمين) در آيه سوره جاثيه؛ با اين تفاوت كه در آيه سوره جاثيه شده است؛ يك بار به صورت (ربّ السماوات و ربّ الأرض) و بار ديگر به صورت (ربّ العالمين)؛ زيرا از اين كه (ربّ الأرض) با واو عطف شده و در عين حال واو عاطفه در «ربّ العالمين» تكرار نشده است، استفاده مي ‏شود كه مراد از «سماوات و أرض» همان «عالمين»، يعني ما سوي الله است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (‌اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌹2ـ متنعمان از اَداي حق شكر 🐚 حمد و شكر ذات اقدس الهي از بزرگترين هاي خداوندي و به بيان امام سجّاد (عليه ‏السلام) «فوز و فلاح» است: «يا من ذِكره شرفٌ للذاكرين ويا من شُكره فوزٌ للشاكرين...ای آن که یادش،برای یاد کنندگان مجد وبزرگواری است و ای آن که سپاس گزاریَش، برای سپاس گزاران پیروزی و رستگاری است» و از شكر و سپاسِ اين فوز و نعمت ؛ زيرا حمدي حمد ديگر مي‏ طلبد و شكري لزوم شكر ديگر را در پي دارد: «... فكيف لى بتحصيل و إيّاك يفتقر إلي شكر فكلما قُلتُ لك وجب علىّ لذلك أن أقول لك الحمد». *بنابراين، ، خود ‏ مندي از نعمت است، نه . 🏵از اين رو قرآن كريم در تبيين حكمت لقمان حكيم مي‏ فرمايد: شكر خدا است كه نصيب شاكر مي‏ شود؛ همان گونه كه زيان كفر كافران، دامن گير خود آنان است: (ولقد آتينا لقمان الحكمة أن اشكر لله ومن يشكر فإنّما يشكر لنفسه ومن كفر فإن الله غنيٌّ حميد...حقیقتا به لقمان حکمت دادیم که نسبت به پروردگار سپاس گزار و شاکر باش و هر کس شکر کند تنها به سود خود سپاس می گزارد و هر کس ناسپاسی کند خدا بی نیاز ستوده است). ❄️جمله (فإن الله غنيٌّ حميد) در ذيل آيه به منزله براي هر دو مدعاست؛ نه شكر شاكران براي خدا و نه كفر كافران براي او بار است؛ زيرا خدا از هر چيزي بي‏ نياز و است و محمود بالذات نه نيازمند شكر حامد است و نه كفر كافر به او آسيبي مي ‏رساند. 🕯 و لازم است به اين نكته عنايت شود كه چون خداوند هستي محض و غني صرف است از هر چيزي، حتي از است؛ زيرا اگر محتاج به خود باشد و با كوشش خود، نياز خود را برطرف كند، غنيّ بالذات نخواهد بود. از اين رو حضرت سيّدالشهداء (عليه ‏السلام) در دعاي به خدا عرض مي ‏كند: «الهي... أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى...خدایا...تو بی نیاز بذات هستی که از جانب به تو نفعی برسد پس چگونه از بی نیاز نباشی ». 📣تذكّر: متنعم از اداي شكرِ نعمت با برهاني ديگر نيز قابل اثبات است كه در بحث به خداوند و بحث روايي خواهد آمد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🔷۳ ـ و وحدت حمد و تسبيح 🔴در مباحث گذشته اشاره شد كه حمد در برابر بودن خدا نيست، بلكه اسماء و صفات و كلمات تكويني و تدويني او را نيز شامل مي ‏شود؛ خواه اثر و مقتضاي آن اوصاف به غير برسد يا نرسد و بازگشت اين مطلب به آن است كه حمد تنها در برابر (صفات ثبوتیه مثل:علم و قدرت و حیات و...) خدا نيست، بلكه شامل (صفات سلبیه مثل:جسمت،ظلم و رنج و...) او نيز مي ‏شود. 🔶 از اين رو در قرآن كريم مي‏ فرمايد: ستايش از آنِ خدايي است كه از فرزند، شريك و مددكار منزّه و مبرّاست: (وقل الحمد لله الذي لم يتّخذ ولداً ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له وليٌّ من الذلّ وكبّره تكبيراً...و بگو ستایش مخصوص خدایی است که نه فرزندی و نه شریکی و نه کمک کننده ای دارد و او را بسیار بزرگ شمار ). ♦️به بيان ديگر، افزون بر آن كه خداي سبحان قابل ستايش است، بودن او نيز جاي حمد دارد. 💎 نه تنها از چنين گستره‏اي برخوردار است، بلكه مصاديق تسبيح، تهليل(لا اله الا الله گفتن) و تكبير(الله اکبر گفتن) را نيز شامل مي‏ شود. پس تسبيح، تهليل و تكبير خداي سبحان، همه از مصاديق اوست؛ چنان كه در مقابلْ تحميد، تهليل و تكبير، همه از مصاديق تسبيح ذات اقدس خداوند است. 🔷توضيح اين كه، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير گرچه با هم «اختلاف مفهومي» دارد، ولي از «وحدت مصداقي» برخوردار است. يكي از شواهد اين وحدت مصداقي آن است كه به مجموع اين ها در اذكار نماز به «تسبيحات أربعه...سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر » موسوم است. 💬شاهد ديگر، حمد و تسبيح در قرآن كريم است: (وإن من شي‏ء إلا يسبّح بحمده...و هیچ چیز نیست مگر اینکه با تسبیح او ستایش او را هم می کنند). 🔊نكته ديگر اين كه، چون هم و فيض است و هم و عيب، پس اگر در موردي عنوان محمود به طور ذكر شد و قيد خاصي نداشت، مي ‏توان آن را بر معناي حمل كرد. از اين رو ممكن است از آيه (ومن الّيل فتهجّد به نافلة لك عسي أن يبعثك ربّك مقاماً ...و بخشی از شب را برای خواندن نافله بیدار باش امید است پروردگارت تو را به جایگاهی ستوده برانگیزد) استفاده شود كه انسانْ با تهجّد و نه تنها بالعرض ، مي‏ شود و خير او به ديگران مي‏ رسد، بلكه بالعرض از نيز مي ‏رهد و در نزاهت از عيب نيز مظهر «هو الحميد» مي ‏شود. 🗼 البته انسان به كمال و رهايي او از نقص و عيب، است، نه بالذات و محدود است، نه مطلق و به عنوان و نزاهت الهي است، نه جز آن. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i