بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
💫برهان دوم: همانگونه كه در بحث تفسيري گذشت، از ديدگاه قرآن كريم، سراسر عوالم هستي امكاني از آن جهت كه آفريده خداست، #زيبا و #نيكوست؛ پس همه جمال ها از آنِ خداي سبحان است و چون حمد، همان ثنا و ستايش در برابر كار زيباست، از اين رو #همه حمدها از آنِ خداوند #جميلِ جمال آفرين است.
🌟لازم است به اين نكته نيز توجه شود كه #زيبايي كارهاي خدا، #مطلق است، نه نسبي تا تنها نسبت به خود آن ذات اقدس يا برخي اشيا خوب و زيبا باشد.
🌼فعل خدا سراسر جمال، و جمال او جميلِ مطلق و كمال او كاملِ صرف است: «وكلّ جمالك جميل...همه صفات جمالیه تو (علم و قدرت و حیات و...)زیباست»، «وكل كمالك كامل...تمام کمالهای تو کامل است»؛ بر خلاف كارهاي نيك #ديگران كه نسبت به خود #آنان خوب است، گرچه ممكن است برخي از آن ها براي ديگران خوب نباشد.
🦋برهان سوم: كه حدّ وسط آن « #ربوبيّت مطلقه خداوند بر سراسر عوالم هستي» است و در بحث تفسيري به اجمال گذشت، اين است كه براساس تحليلي دقيق، برپايه #ربوبيّت مطلقه خداي سبحان و #توحيد_افعالي، در اِسناد فعل به فاعل، سهمي براي غير خدا نمي ماند؛ زيرا تنها فيض الهي است كه همه عوالم هستي را اداره مي كند و كارهايي كه به ديگران اسناد داده مي شود، #جز ظهور و تجلّي فيض و فعل خدا نيست.
☄ از اين رو قرآن كريم، #پيروزي رزمندگان در ميدان هاي نبرد حق در برابر باطل را از آنان نفي و به خداي سبحان اسناد مي دهد؛ چه رزمندگان بَشَري: (فلم تقتلوهم ولكنّ الله قتلهم...شما آن ها را نکشتید بلکه خدا آنها را کشت)و چه #جنود نامرئي آسماني كه قرآن كريم با تعبير لطيف (وأنزل #جنوداً لم تروها) [3] از آنان ياد مي كند.
🔆 درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ ولكنّ الله رمي... و تو ای پیامبر تیر نینداختی بلکه خدا تیر انداخت)[پاورقی:تعبير اين آيه كريمه درباره پيامبر خدا و نيروهاي رزمنده يكسان نيست؛ درباره رزمندگان تنها #نفي مطرح است: (فلم تقتلوهم)، اما درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) #نفي_و_اثبات را به هم آميخته، مي فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ) و اين بيانگر نوعي #عظمت و شخصيّت #انحصاري براي پيامبر بزرگوار اسلام است]؛ زيرا تنها #فيض خداست كه همه هستي و از جمله ميدان هاي نبرد حق با باطل را اداره مي كند.
⏳[پاورقی:بر اساس همين #ديد_توحيدي و عارفانه است كه حضرت #امام_خميني (قدّس سرّه الشريف) به مناسبت آزاد سازي #خرمشهر فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد كرد» و درباره رزمندگان حماسه آفرين فتح المبين نيز فرمود: «از دور دست و بازوي قدرتمند شما را كه دست خدا بالاي آن است #می_بوسم». وصف «دست خدا بالاي آن است»، مشعر به اين است كه چون #قدرت_خدا به دست رزمندگان ظهور و تجلي كرده است، عارفي همچون امام خميني آن دست ها را مي بوسد وگرنه #عارف، دستِ غير خدا را نمي بوسد].
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📝بخش اول : امام شناسی
✨بخش يكم: #امام_شناسي
🌴فصل يكم: #امامت_عام
🌺 مسأله #امامت در مكتب شيعه #كلامي است نه #فقهي زيرا مسأله اي كه موضوع آن #صفت يا #فعل_خداست كلامي است و مسأله اي كه موضوع آن #فعل_مكلف است فقهي.
🌾 در مذهب شيعه #نصب_امام و تعيين آن #فعل_خداوند است. لذا كلامي و از #اصول در مقابل #فروع به شمار مي رود.
🌼هرچند #پذيرش آن بر #مردم_واجب است و از اين منظر فقهي است چنان چه خواهد آمد.
🍁غرض آنكه:
🌱1. آنچه به #ذات_اقدس_الهي، صفات و افعال او مربوط مي شود (اصول دين يا مذهب).
🌿2. اموري كه به اعمال و تكاليف #انسان باز مي گردد (فروع دين).
🌳تعيين #حدود و ثغور #افعال_الهي در قلمرو #علم_كلام و بحث از #حدود، شرايط، كيفيات، موانع، مقارنات و سائر مسائل #افعال_انسان در حوزه #علوم_فقه، اخلاق و حقوق است.
🏵 #امامت از مسائل #كلامي و #اصول_دين به شمار مي آيد؛ امّا #ديگران آن را از مسائل #فقهي و جزو #فروع مي شمارند.
🔮آنان لزوم عصمت امام را #باور نداشته و او راچونان #رهبران_عادي مي دانند كه منصب خويش را از #انتخاب_مردم به دست مي آورد نه از #نصب_الهي، از اين رو آن را از اصول ندانسته و در #فقه از امامت گفت وگو مي كنند و اگر در علم كلام از امامت سخن مي گويند، براي نفي كلامي بودن آن است.
🕯در اعتقاد #راسخ_اماميه، اداره امور جامعه از وظايف نازل و #ضعيف (پایین) امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را #فقط رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي مي كنند.
💥 امام #شخصيتي ارزشمند است كه وجود #ناسوتي اش (عالَم طبیعت) نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين مي كند و وجود #ملكوتي اش ، #فرشتگان عالم مثال و ملكوت را راه مي نمايد و وجود #جبروتي_اش ، #حاملان_عرش و سكان ملأ اعلا را به كمال #لايقشان دعوت ميكند و #هم كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
⛳️ از اين رو پس از شكست كافران، رزمندگان را ستايش #نمي كند، بلكه قطع ريشه ستم كاران و مترفان را ذكر و از ذات مقدس #خود ستايش مي كند: (فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله #ربّ العالمين).
🐚نكته: بر اين اساس، قرآن كريم كه بهشت را #پاداش و جزاي #عمل_مؤمنان_صالح مي داند: (ونودوا أن تلكم الجنّة أورثتموها بما كنتم تعملون...و ندایشان می دهند به پاداش #اعمال شایسته ای که همواره انجام می داید، این #بهشت را به ارث برید)و يا سخن از #خريدن_جان و #مال مؤمنان در برابر بهشت دارد: (إن الله #اشتري من المؤمنين #أنفسهم وأموالهم بأنّ لهم الجنّة)و يا از #قرض_الحسنه بندگان به خداي غني سخني دارد: (من ذاالذي يقرض الله قرضاً حسناً).
🔔همه اين ها براي #تشويق است، نه بيانگر #استحقاق؛ زيرا مِلك(مالک) و مُلك(پادشاهی) آسمان ها و زمين از آن اوست: (ولله مُلك السماوات والأرض)، (له ما في السماوات والأرض)، (أمّن يملك السمع والأبصار...چه کسی مالک گوش و چشم های شماست؟) وسراسر عالم هستي #ستاد_و_سپاه اوست: (للّه جنود السماوات والأرض).
🍁نه #غير خدا مالك چيزي است تا آن را به خدا بفروشد و نه خداي غني فاقد چيزي است تا آن را در داد و ستد يا استقراض(طلب قرض) از بنده خود دريافت كند: «فَلَمْ #يَستنصركم من ذُلٍّ ولم #يستقرضكم من قُلّ، استنصركم وله جنود السماوات والأرض وهو العزيز الحكيم واستقرضكم وله خزائن السماوات والأرض وهوالغنىّ الحميد وإنما أراد أن #يبلوكم أيّكم أحسن عملاً...بلکه اراده کرده که شما را بیازماید که #کدام یک #بهتر عمل می کنید».
🔊بنابراين، تعبيراتي مانند اجر، بيع، شراء، ياري كردن خدا و پرداخت قرض الحسنه به او، همه براي #تشويق مؤمنان به عمل صالح است؛ همانند وعده اي كه پدر مهربان در مقابل تحصيل علم به فرزند خويش مي دهد؛ با اين كه پدر به تحصيل او نيازي #ندارد.
🗯پس #فاعلِ_كار و مالك حقيقي خداوند سبحان است؛ اما كار او به دست #رزمندگان محقق مي شود: (قاتلوهم يعذّبهم الله بأيديكم...با آن ها بجنگید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند). بنابراين، كسي كه #توفيق حفظ و ياري دين خدا را مي يابد، بايد بيش از ديگران #شاكر خدا باشد؛ زيرا #دست او مظهر فيض خداي فياض شده است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
🗼ب: #انحصار حامديّت
📎اختصاص #حامديت به خدا با #دو_برهان اثبات مي شود:
🌹برهان يكم: #حمد_حقيقي متوقف بر #معرفت_حقيقي_نعمت و نيز اكتناه(به کُنه و اصل چیزی رسیدن) حقيقي همه نعمت هاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة...خداوند بر جماعتی از این امت منتی گذاشته...همراه با نعمتی که احدی از مخلوقین بهای آن را ندانند(خطبه192نهج البلاغه)؛ پس او تنها حامد حقيقي همه نعمت هاست.
⏳برهان دوم: بر اساس #توحيد_افعالي هر كس خدا را حمد مي كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي رود. از اين رو حمد حامدان مظهر #حمد_خداست؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند #حامد است و ثانياً وبالعرض مظاهر او.
❄️ از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را #حمد كرده است و تعبيرهای قرآني، گذشته از جنبه تعليم حمد به انسان ها، حمد خداوند نسبت به #خود را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي #نفسك...من راتوانایی مدح وثنای تو نیست ، تو #خود باید ثناگوی ذات اقدس خویش باشی»ناظر به همين مطلب است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين)
⛱برهان چهارم: كه #حدّ وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد.
🏵برهان ديگري نيز از آيات اوليه سوره مباركه حمد استفاده مي شود كه حد وسط آن ها #رحمت_مطلقه، #رحمت_خاصه و #مالكيت_مطلقه خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد.
🔔نكته: براهين #حصر حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي شود كه برخي از اين براهين زير #پوشش برخي ديگر است و در جمع بندي نهايي مي توان براهين متعدد را به تقرير زير در #يك_برهان خلاصه كرد:
🎗#همه كمال ها، جمال ها و نعمت ها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و #اسنادش به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در #برابر كمال، جمال و نعمت بخشي است، #همه_حمد از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست.
🍥تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل #نظم_كلّي و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي شود و گاهي بر اساس #نظم_خاص رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و... .
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i