eitaa logo
نکات ناب آیت الله جوادی آملی
321 دنبال‌کننده
587 عکس
255 ویدیو
2 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 💫برهان دوم: همانگونه كه در بحث تفسيري گذشت، از ديدگاه قرآن كريم، سراسر عوالم هستي امكاني از آن جهت كه آفريده خداست، و ؛ پس همه جمال ها از آنِ خداي سبحان است و چون حمد، همان ثنا و ستايش در برابر كار زيباست، از اين رو حمدها از آنِ خداوند جمال آفرين است. 🌟لازم است به اين نكته نيز توجه شود كه كارهاي خدا، است، نه نسبي تا تنها نسبت به خود آن ذات اقدس يا برخي اشيا خوب و زيبا باشد. 🌼فعل خدا سراسر جمال، و جمال او جميلِ مطلق و كمال او كاملِ صرف است: «وكلّ جمالك جميل...همه صفات جمالیه تو (علم و قدرت و حیات و...)زیباست»، «وكل كمالك كامل...تمام کمالهای تو کامل است»؛ بر خلاف كارهاي نيك كه نسبت به خود خوب است، گرچه ممكن است برخي از آن ها براي ديگران خوب نباشد. 🦋برهان سوم: كه حدّ وسط آن « مطلقه خداوند بر سراسر عوالم هستي» است و در بحث تفسيري به اجمال گذشت، اين است كه براساس تحليلي دقيق، برپايه مطلقه خداي سبحان و ، در اِسناد فعل به فاعل، سهمي براي غير خدا نمي ‏ماند؛ زيرا تنها فيض الهي است كه همه عوالم هستي را اداره مي‏ كند و كارهايي كه به ديگران اسناد داده مي‏ شود، ظهور و تجلّي فيض و فعل خدا نيست. ☄ از اين رو قرآن كريم، رزمندگان در ميدان هاي نبرد حق در برابر باطل را از آنان نفي و به خداي سبحان اسناد مي ‏دهد؛ چه رزمندگان بَشَري: (فلم تقتلوهم ولكنّ الله قتلهم...شما آن ها را نکشتید بلکه خدا آنها را کشت)و چه نامرئي آسماني كه قرآن كريم با تعبير لطيف (وأنزل لم تروها) [3] از آنان ياد مي ‏كند. 🔆 درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي‏ فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ ولكنّ الله رمي... و تو ای پیامبر تیر نینداختی بلکه خدا تیر انداخت)[پاورقی:تعبير اين آيه كريمه درباره پيامبر خدا و نيروهاي رزمنده يكسان نيست؛ درباره رزمندگان تنها مطرح است: (فلم تقتلوهم)، اما درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را به هم آميخته، مي‏ فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ) و اين بيانگر نوعي و شخصيّت براي پيامبر بزرگوار اسلام است]؛ زيرا تنها خداست كه همه هستي و از جمله ميدان هاي نبرد حق با باطل را اداره مي ‏كند. ⏳[پاورقی:بر اساس همين و عارفانه است كه حضرت (قدّس سرّه الشريف) به مناسبت آزاد سازي فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد كرد» و درباره رزمندگان حماسه آفرين فتح ‏المبين نيز فرمود: «از دور دست و بازوي قدرتمند شما را كه دست خدا بالاي آن است ‏_بوسم». وصف «دست خدا بالاي آن است»، مشعر به اين است كه چون به دست رزمندگان ظهور و تجلي كرده است، عارفي همچون امام خميني آن دست ها را مي‏ بوسد وگرنه ، دستِ غير خدا را نمي‏ بوسد]. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝بخش اول : امام شناسی ✨بخش يكم: 🌴فصل يكم: 🌺 مسأله در مكتب شيعه است نه زيرا مسأله‏ اي كه موضوع آن يا كلامي است و مسأله ‏اي كه موضوع آن است فقهي. 🌾 در مذهب شيعه و تعيين آن است. لذا كلامي و از در مقابل به شمار مي‏ رود. 🌼هرچند آن بر است و از اين منظر فقهي است چنان چه خواهد آمد. 🍁غرض آنكه: 🌱1. آنچه به ، صفات و افعال او مربوط مي‏ شود (اصول دين يا مذهب). 🌿2. اموري كه به اعمال و تكاليف باز مي ‏گردد (فروع دين). 🌳تعيين و ثغور در قلمرو و بحث از ، شرايط، كيفيات، موانع، مقارنات و سائر مسائل در حوزه ، اخلاق و حقوق است. 🏵 از مسائل و به شمار مي‏ آيد؛ امّا آن را از مسائل و جزو مي‏ شمارند. 🔮آنان لزوم عصمت امام را نداشته و او راچونان مي‏ دانند كه منصب خويش را از به دست مي ‏آورد نه از ، از اين‏ رو آن را از اصول ندانسته و در از امامت گفت ‏وگو مي ‏كنند و اگر در علم كلام از امامت سخن مي‏ گويند، براي نفي كلامي بودن آن است. 🕯در اعتقاد ، اداره امور جامعه از وظايف نازل و (پایین) امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي مي‏ كنند. 💥 امام ارزشمند است كه وجود ‏ اش (عالَم طبیعت) نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين مي ‏كند و وجود ‏اش ، عالم مثال و ملكوت را راه مي ‏نمايد و وجود ‏اش ، و سكان ملأ اعلا را به كمال دعوت مي‏كند و كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ⛳️ از اين رو پس از شكست كافران، رزمندگان را ستايش ‏ كند، بلكه قطع ريشه ستم كاران و مترفان را ذكر و از ذات مقدس ستايش مي ‏كند: (فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله العالمين). 🐚نكته: بر اين اساس، قرآن كريم كه بهشت را و جزاي مي‏ داند: (ونودوا أن تلكم الجنّة أورثتموها بما كنتم تعملون...و ندایشان می دهند به پاداش شایسته ای که همواره انجام می داید، این را به ارث برید)و يا سخن از و مؤمنان در برابر بهشت دارد: (إن الله من المؤمنين وأموالهم بأنّ لهم الجنّة)و يا از ‏_الحسنه بندگان به خداي غني سخني دارد: (من ذاالذي يقرض الله قرضاً حسناً). 🔔همه اين ها براي است، نه بيانگر ؛ زيرا مِلك(مالک) و مُلك(پادشاهی) آسمان ها و زمين از آن اوست: (ولله مُلك السماوات والأرض)، (له ما في السماوات والأرض)، (أمّن يملك السمع والأبصار...چه کسی مالک گوش و چشم های شماست؟) وسراسر عالم هستي اوست: (للّه جنود السماوات والأرض). 🍁نه خدا مالك چيزي است تا آن را به خدا بفروشد و نه خداي غني فاقد چيزي است تا آن را در داد و ستد يا استقراض(طلب قرض) از بنده خود دريافت كند: «فَلَمْ من ذُلٍّ ولم من قُلّ، استنصركم وله جنود السماوات والأرض وهو العزيز الحكيم واستقرضكم وله خزائن السماوات والأرض وهوالغنىّ الحميد وإنما أراد أن أيّكم أحسن عملاً...بلکه اراده کرده که شما را بیازماید که یک عمل می کنید». 🔊بنابراين، تعبيراتي مانند اجر، بيع، شراء، ياري كردن خدا و پرداخت قرض ‏الحسنه به او، همه براي مؤمنان به عمل صالح است؛ همانند وعده ‏اي كه پدر مهربان در مقابل تحصيل علم به فرزند خويش مي ‏دهد؛ با اين كه پدر به تحصيل او نيازي . 🗯پس و مالك حقيقي خداوند سبحان است؛ اما كار او به دست محقق مي ‏شود: (قاتلوهم يعذّبهم الله بأيديكم...با آن ها بجنگید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند). بنابراين، كسي كه حفظ و ياري دين خدا را مي ‏يابد، بايد بيش از ديگران خدا باشد؛ زيرا او مظهر فيض خداي فياض شده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🗼ب: حامديّت 📎اختصاص به خدا با اثبات مي‏ شود: 🌹برهان يكم: متوقف بر و نيز اكتناه(به کُنه و اصل چیزی رسیدن) حقيقي همه نعمت هاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة...خداوند بر جماعتی از این امت منتی گذاشته...همراه با نعمتی که احدی از مخلوقین بهای آن را ندانند(خطبه192نهج البلاغه)؛ پس او تنها حامد حقيقي همه نعمت هاست. ⏳برهان دوم: بر اساس هر كس خدا را حمد مي ‏كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي‏ رود. از اين رو حمد حامدان مظهر ؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند است و ثانياً وبالعرض مظاهر او. ❄️ از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را كرده است و تعبيرهای قرآني، گذشته از جنبه تعليم حمد به انسان ها، حمد خداوند نسبت به را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي ...من راتوانایی مدح وثنای تو نیست ، تو باید ثناگوی ذات اقدس خویش باشی»ناظر به همين مطلب است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ⛱برهان چهارم: كه وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد. 🏵برهان ديگري نيز از آيات اوليه سوره مباركه حمد استفاده مي‏ شود كه حد وسط آن ها ، و خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد. 🔔نكته: براهين حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي ‏شود كه برخي از اين براهين زير برخي ديگر است و در جمع‏ بندي نهايي مي ‏توان براهين متعدد را به تقرير زير در خلاصه كرد: 🎗 كمال ها، جمال ها و نعمت ها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در كمال، جمال و نعمت بخشي است، از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست. 🍥تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي‏ شود و گاهي بر اساس رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و... . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i