eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
297 دنبال‌کننده
559 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🔷۳ ـ و وحدت حمد و تسبيح 🔴در مباحث گذشته اشاره شد كه حمد در برابر بودن خدا نيست، بلكه اسماء و صفات و كلمات تكويني و تدويني او را نيز شامل مي ‏شود؛ خواه اثر و مقتضاي آن اوصاف به غير برسد يا نرسد و بازگشت اين مطلب به آن است كه حمد تنها در برابر (صفات ثبوتیه مثل:علم و قدرت و حیات و...) خدا نيست، بلكه شامل (صفات سلبیه مثل:جسمت،ظلم و رنج و...) او نيز مي ‏شود. 🔶 از اين رو در قرآن كريم مي‏ فرمايد: ستايش از آنِ خدايي است كه از فرزند، شريك و مددكار منزّه و مبرّاست: (وقل الحمد لله الذي لم يتّخذ ولداً ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له وليٌّ من الذلّ وكبّره تكبيراً...و بگو ستایش مخصوص خدایی است که نه فرزندی و نه شریکی و نه کمک کننده ای دارد و او را بسیار بزرگ شمار ). ♦️به بيان ديگر، افزون بر آن كه خداي سبحان قابل ستايش است، بودن او نيز جاي حمد دارد. 💎 نه تنها از چنين گستره‏اي برخوردار است، بلكه مصاديق تسبيح، تهليل(لا اله الا الله گفتن) و تكبير(الله اکبر گفتن) را نيز شامل مي‏ شود. پس تسبيح، تهليل و تكبير خداي سبحان، همه از مصاديق اوست؛ چنان كه در مقابلْ تحميد، تهليل و تكبير، همه از مصاديق تسبيح ذات اقدس خداوند است. 🔷توضيح اين كه، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير گرچه با هم «اختلاف مفهومي» دارد، ولي از «وحدت مصداقي» برخوردار است. يكي از شواهد اين وحدت مصداقي آن است كه به مجموع اين ها در اذكار نماز به «تسبيحات أربعه...سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر » موسوم است. 💬شاهد ديگر، حمد و تسبيح در قرآن كريم است: (وإن من شي‏ء إلا يسبّح بحمده...و هیچ چیز نیست مگر اینکه با تسبیح او ستایش او را هم می کنند). 🔊نكته ديگر اين كه، چون هم و فيض است و هم و عيب، پس اگر در موردي عنوان محمود به طور ذكر شد و قيد خاصي نداشت، مي ‏توان آن را بر معناي حمل كرد. از اين رو ممكن است از آيه (ومن الّيل فتهجّد به نافلة لك عسي أن يبعثك ربّك مقاماً ...و بخشی از شب را برای خواندن نافله بیدار باش امید است پروردگارت تو را به جایگاهی ستوده برانگیزد) استفاده شود كه انسانْ با تهجّد و نه تنها بالعرض ، مي‏ شود و خير او به ديگران مي‏ رسد، بلكه بالعرض از نيز مي ‏رهد و در نزاهت از عيب نيز مظهر «هو الحميد» مي ‏شود. 🗼 البته انسان به كمال و رهايي او از نقص و عيب، است، نه بالذات و محدود است، نه مطلق و به عنوان و نزاهت الهي است، نه جز آن. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🌺بر همين اساس در قرآن كريم هر جا سخن از (الحمد لله) مطرح است از نعم الهي و فيضي از فيوضات او به عنوان و برهان بيان مي‏ شود؛ مانند اين كه در سوره مباركه حمد بعد از حمد، ربوبيّت مطلقه: (ربّ العالمين)، رحمت مطلقه: (الرّحمن)، رحمت خاصّه: (الرّحيم) و مالكيّت مطلقه خدا: (مالك يوم الدين) مطرح شده و هر يك برهاني براي اختصاص حمد براي خدا قرار گرفته است كه هم ناظر به است و هم . 🌿چنانكه در سوره مباركه فاطر نيز كردن آسمان ها و زمين ( السماوات والأرض) و در سوره أنعام، آسمان ها و زمين و پديد آوردن نور و ظلمت و در سوره سباي آنچه در آسمان ها و زمين است، برهان واقع شده است، كه ناظر به است و در سوره مباركه كهف، فرو فرستادن بر پيامبر برهان قرار گرفته است كه ناظر به و كلمات تدويني خداوند است. 🌼از ملاحظه موارد حمد در قرآن كريم بر مي ‏آيد كه افزون بر آن كه مجموعه آيات تكويني يا تدويني خداوند يك جا حدّ وسط برهانِ اختصاص حمد براي خداوند واقع مي ‏شود، نظير: (الحمد لله ربّ العالمين) و (الحمد لله الذي أنزل علي عبده الكتاب)، هر يك از آيات تكويني و تدويني نيز[پاورقی:همان‏گونه كه در زيارت «آل يس» ، با اين كه به صورت جامع گفته مي ‏شود: «السلام عليك فى‏آناء ليلك وأطراف نهارك»، در عين حال هر يك از حالات، آیات و شئون حضرت حجّت(عجّل الله تعالي فرجه الشّريف) نيز مطرح شده است: «السلام عليك حين ، السلام‏عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ، السلام عليك حين ... » . 🌷معلوم مي ‏شود هر يك از اين ، است. 🌾اين در عرصه روايات ما فراوان است و از روايات كتاب «معانى الأخبار» برمي‏ آيد كه ائمه (عليهم السلام) چگونه به ما نشان داده ‏اند و را به و را به تقسيم كرده، را قرار مي‏ دهند.]به طور حدّ وسط برهان قرار مي‏ گيرد؛ مانند: (الحمد لله الذي له ما في السماوات وما في الأرض...ستایش برای خدای است که برای اوست آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است) نسبت به و (الحمد لله الذي هدانا لهذا وما كنّا لنهتدي لولا أن هدانا الله....ستایش مخصوص خدایی است اگر خدا ما را هدایت نمی کرد هدایت نمی شدیم ) نسبت به و ؛ تا ثابت شود كه هر يك از اين موجودات و ممكن و نيازمند فاعل و خالق هستند و تنها ذات اقدس الهي است كه است. 🔊پس همه حمدها از آنِ اوست و محمود حقيقي تنها اوست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🍁4 ـ اختصاص حمد به خدا ☘خداي سبحان در آياتي چند از قرآن كريم، را به عنوان «حميد،ستوده» مي‏ ستايد. حميد هم به معناي به كار مي‏ رود و هم به معناي . 🕊چ بر اين اساس هم تمامي حمد و ستايش هاي از آن اوست و هم فقط اوست و تنها اوست كه مي ‏تواند حق ستايش را ادا كند و در «الحمد لله» احتمال هر دو معنا (انحصار محموديت و انحصار حامديت در خدا) هست و در دو بخش بايد بيان شود: 🔔الف: انحصار محموديّت 🌴اختصاص به خداي سبحان با براهيني چند قابل اثبات است؛ مانند: 🖋برهان يكم: در برابر است و چون منعم حقيقي و بالذات، الهي است و همه نعمت ها (با واسطه يا بي ‏واسطه) از آنِ اوست: (وما بكم من نعمة فمن الله...هر آنچه از نعمت به شما داده شده از جانب خداست). 🌹 پس تنها اوست[پاورقی:سپاس و تشكر از نيز در حقيقت از آن سبحان است و معناي احاديثي مانند: «من لم يشكر لم يشكر الله عزّ وجلّ» ، يا «أشْكَرُكُمْ أشْكَرُكُمْ » ، اين نيست كه اگر كسي از حق ‏شناسي نكرد، از حق ‏شناسي نكرده است؛ زيرا در اين صورت بين‏ مقدم (من لم يشكر المنعم...) و تالي (لم يشكر الله) وجود و تلازم در صورتي محفوظ است كه بگوييم از آن جهت كه مخلوق خداست، پيام خالق را دارد. 🏵 نظير آنچه امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي‏ فرمايد: «إنّ المسكين رسول الله...هر مسکینی فرستاده خداست» . در جايي كه شخص، ديگري را اطعام مي ‏كند نيز بايد گفت: «المطعم رسول الله...غذا دهنده فرستاده خداست»، چه آن مطعم خود بداند رسول الهي است يا نداند، مسلمان باشد يا كافر و شكي نيست كه مراد از رسالت در اين‏جا است، نه تشريعي و در رسالت تكويني هيچ موجودي و اين كه پيك خدا باشد كاري نمي ‏كند. 🌻 از اين رو خداوند را رسالت خود مي ‏داند: (وأرسلنا ) و آسمان را در ، رسول خود معرفي مي‏ كند: (يُرسل السماءَ عليكم ). 🐚 بر اين اساس، را نيز رسول خود شمرده، مي ‏فرمايد: (ألم تَرَ أنّا أرسلنا ...آیا ندیدی که ما را فرستادیم ) و بالاخره در نظام تكوين هر ‏ اي كه از نقطه ‏اي رهسپار نقطه ديگر مي‏ شود خداست، چه موافق نظام تشريع باشد يا نباشد. 〽️ به بيان ديگر، ايمان، كفر، اطاعت، عصيان و پاداش و كيفر، تنها در نظام تشريع مطرح است وگرنه در نظام تكويني راه ندارد. 🔆 اين نكته را نيز بايد افزود كه همان گونه كه پيك حق است و خداوند براي آزمودن متنعم، نيازمندي را به سوي او مي ‏فرستد، نيز رسول خداست؛ زيرا خداوند او را و به رفع نياز محروم وادار كرده است. 💥 با اين بيان، كسي كه نعمتي را از مخلوق خدا دريافت مي‏ كند بايد بداند كه آن ، خداست و بايد از او به عنوان اين كه «مخلوق» و «رسول» الهي است، كند، نه از آن جهت كه شخص ِمعيني است. 🔊 در نتيجه معناي حديث اين است: «من لم يشكر المخلوق بما أنه مخلوق، لم يشكر الخالق»؛ كسي كه از با اين نگاه كه مخلوق و منعم بالعَرَض است، نه بالذات تشكر نكند، در واقع از تشكر نكرده است؛ زيرا تشكر از مخلوق در واقع تشكر از خالق است. 🦋حاصل آن كه، روايت مزبور نه تنها منافاتي با همه حمدها به خداي سبحان ندارد، بلكه آن است و از طرف ديگر در تلازم مزبور مي‏ توان احتمال داد كه اگر كسي از مخلوق، كه اِنعام او محسوس است، شكرگزاري نكرد، معلوم مي شود ، در برابر اِحسان در او نيست؛ مگر آن كه جزو اوحدي از انسان ها باشد كه همه نعمت ها را از خداوند بداند و غير او را اصلاً نبيند، كه در اين حال از بحث خارج خواهد بود.] 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 💫برهان دوم: همانگونه كه در بحث تفسيري گذشت، از ديدگاه قرآن كريم، سراسر عوالم هستي امكاني از آن جهت كه آفريده خداست، و ؛ پس همه جمال ها از آنِ خداي سبحان است و چون حمد، همان ثنا و ستايش در برابر كار زيباست، از اين رو حمدها از آنِ خداوند جمال آفرين است. 🌟لازم است به اين نكته نيز توجه شود كه كارهاي خدا، است، نه نسبي تا تنها نسبت به خود آن ذات اقدس يا برخي اشيا خوب و زيبا باشد. 🌼فعل خدا سراسر جمال، و جمال او جميلِ مطلق و كمال او كاملِ صرف است: «وكلّ جمالك جميل...همه صفات جمالیه تو (علم و قدرت و حیات و...)زیباست»، «وكل كمالك كامل...تمام کمالهای تو کامل است»؛ بر خلاف كارهاي نيك كه نسبت به خود خوب است، گرچه ممكن است برخي از آن ها براي ديگران خوب نباشد. 🦋برهان سوم: كه حدّ وسط آن « مطلقه خداوند بر سراسر عوالم هستي» است و در بحث تفسيري به اجمال گذشت، اين است كه براساس تحليلي دقيق، برپايه مطلقه خداي سبحان و ، در اِسناد فعل به فاعل، سهمي براي غير خدا نمي ‏ماند؛ زيرا تنها فيض الهي است كه همه عوالم هستي را اداره مي‏ كند و كارهايي كه به ديگران اسناد داده مي‏ شود، ظهور و تجلّي فيض و فعل خدا نيست. ☄ از اين رو قرآن كريم، رزمندگان در ميدان هاي نبرد حق در برابر باطل را از آنان نفي و به خداي سبحان اسناد مي ‏دهد؛ چه رزمندگان بَشَري: (فلم تقتلوهم ولكنّ الله قتلهم...شما آن ها را نکشتید بلکه خدا آنها را کشت)و چه نامرئي آسماني كه قرآن كريم با تعبير لطيف (وأنزل لم تروها) [3] از آنان ياد مي ‏كند. 🔆 درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي‏ فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ ولكنّ الله رمي... و تو ای پیامبر تیر نینداختی بلکه خدا تیر انداخت)[پاورقی:تعبير اين آيه كريمه درباره پيامبر خدا و نيروهاي رزمنده يكسان نيست؛ درباره رزمندگان تنها مطرح است: (فلم تقتلوهم)، اما درباره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را به هم آميخته، مي‏ فرمايد: (وما رميتَ إذ رميتَ) و اين بيانگر نوعي و شخصيّت براي پيامبر بزرگوار اسلام است]؛ زيرا تنها خداست كه همه هستي و از جمله ميدان هاي نبرد حق با باطل را اداره مي ‏كند. ⏳[پاورقی:بر اساس همين و عارفانه است كه حضرت (قدّس سرّه الشريف) به مناسبت آزاد سازي فرمود: «خرمشهر را خدا آزاد كرد» و درباره رزمندگان حماسه آفرين فتح ‏المبين نيز فرمود: «از دور دست و بازوي قدرتمند شما را كه دست خدا بالاي آن است ‏_بوسم». وصف «دست خدا بالاي آن است»، مشعر به اين است كه چون به دست رزمندگان ظهور و تجلي كرده است، عارفي همچون امام خميني آن دست ها را مي‏ بوسد وگرنه ، دستِ غير خدا را نمي‏ بوسد]. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📝بخش اول : امام شناسی ✨بخش يكم: 🌴فصل يكم: 🌺 مسأله در مكتب شيعه است نه زيرا مسأله‏ اي كه موضوع آن يا كلامي است و مسأله ‏اي كه موضوع آن است فقهي. 🌾 در مذهب شيعه و تعيين آن است. لذا كلامي و از در مقابل به شمار مي‏ رود. 🌼هرچند آن بر است و از اين منظر فقهي است چنان چه خواهد آمد. 🍁غرض آنكه: 🌱1. آنچه به ، صفات و افعال او مربوط مي‏ شود (اصول دين يا مذهب). 🌿2. اموري كه به اعمال و تكاليف باز مي ‏گردد (فروع دين). 🌳تعيين و ثغور در قلمرو و بحث از ، شرايط، كيفيات، موانع، مقارنات و سائر مسائل در حوزه ، اخلاق و حقوق است. 🏵 از مسائل و به شمار مي‏ آيد؛ امّا آن را از مسائل و جزو مي‏ شمارند. 🔮آنان لزوم عصمت امام را نداشته و او راچونان مي‏ دانند كه منصب خويش را از به دست مي ‏آورد نه از ، از اين‏ رو آن را از اصول ندانسته و در از امامت گفت ‏وگو مي ‏كنند و اگر در علم كلام از امامت سخن مي‏ گويند، براي نفي كلامي بودن آن است. 🕯در اعتقاد ، اداره امور جامعه از وظايف نازل و (پایین) امام است و برخلاف پندار باطل آناني كه امامت را رياست، مديريت و تدبير جامعه معرفي مي‏ كنند. 💥 امام ارزشمند است كه وجود ‏ اش (عالَم طبیعت) نيازهاي والاي جامعه بشر را تأمين مي ‏كند و وجود ‏اش ، عالم مثال و ملكوت را راه مي ‏نمايد و وجود ‏اش ، و سكان ملأ اعلا را به كمال دعوت مي‏كند و كارهاي برتر و والاتري را بر عهده دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ⛳️ از اين رو پس از شكست كافران، رزمندگان را ستايش ‏ كند، بلكه قطع ريشه ستم كاران و مترفان را ذكر و از ذات مقدس ستايش مي ‏كند: (فقطع دابر القوم الذين ظلموا والحمد لله العالمين). 🐚نكته: بر اين اساس، قرآن كريم كه بهشت را و جزاي مي‏ داند: (ونودوا أن تلكم الجنّة أورثتموها بما كنتم تعملون...و ندایشان می دهند به پاداش شایسته ای که همواره انجام می داید، این را به ارث برید)و يا سخن از و مؤمنان در برابر بهشت دارد: (إن الله من المؤمنين وأموالهم بأنّ لهم الجنّة)و يا از ‏_الحسنه بندگان به خداي غني سخني دارد: (من ذاالذي يقرض الله قرضاً حسناً). 🔔همه اين ها براي است، نه بيانگر ؛ زيرا مِلك(مالک) و مُلك(پادشاهی) آسمان ها و زمين از آن اوست: (ولله مُلك السماوات والأرض)، (له ما في السماوات والأرض)، (أمّن يملك السمع والأبصار...چه کسی مالک گوش و چشم های شماست؟) وسراسر عالم هستي اوست: (للّه جنود السماوات والأرض). 🍁نه خدا مالك چيزي است تا آن را به خدا بفروشد و نه خداي غني فاقد چيزي است تا آن را در داد و ستد يا استقراض(طلب قرض) از بنده خود دريافت كند: «فَلَمْ من ذُلٍّ ولم من قُلّ، استنصركم وله جنود السماوات والأرض وهو العزيز الحكيم واستقرضكم وله خزائن السماوات والأرض وهوالغنىّ الحميد وإنما أراد أن أيّكم أحسن عملاً...بلکه اراده کرده که شما را بیازماید که یک عمل می کنید». 🔊بنابراين، تعبيراتي مانند اجر، بيع، شراء، ياري كردن خدا و پرداخت قرض ‏الحسنه به او، همه براي مؤمنان به عمل صالح است؛ همانند وعده ‏اي كه پدر مهربان در مقابل تحصيل علم به فرزند خويش مي ‏دهد؛ با اين كه پدر به تحصيل او نيازي . 🗯پس و مالك حقيقي خداوند سبحان است؛ اما كار او به دست محقق مي ‏شود: (قاتلوهم يعذّبهم الله بأيديكم...با آن ها بجنگید تا خدا آنان را به دست شما عذاب کند). بنابراين، كسي كه حفظ و ياري دين خدا را مي ‏يابد، بايد بيش از ديگران خدا باشد؛ زيرا او مظهر فيض خداي فياض شده است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) 🗼ب: حامديّت 📎اختصاص به خدا با اثبات مي‏ شود: 🌹برهان يكم: متوقف بر و نيز اكتناه(به کُنه و اصل چیزی رسیدن) حقيقي همه نعمت هاست و هيچ يك از اين دو امر براي غير خداوند حاصل نيست: «فإن الله سبحانه قد امتنّ علي جماعة هذه الأمة... بنعمة لايعرف أحد من المخلوقين لها قيمة...خداوند بر جماعتی از این امت منتی گذاشته...همراه با نعمتی که احدی از مخلوقین بهای آن را ندانند(خطبه192نهج البلاغه)؛ پس او تنها حامد حقيقي همه نعمت هاست. ⏳برهان دوم: بر اساس هر كس خدا را حمد مي ‏كند، آيتي از آيات و مظهري از مظاهر او به شمار مي‏ رود. از اين رو حمد حامدان مظهر ؛ يعني اوّلاً وبالذات خداوند است و ثانياً وبالعرض مظاهر او. ❄️ از اين جهت خداوند در بسياري از آيات تدويني، خود را كرده است و تعبيرهای قرآني، گذشته از جنبه تعليم حمد به انسان ها، حمد خداوند نسبت به را نيز به همراه دارد و آنچه از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل شده كه: «لا أُحْصى ثناءً عليك أنت كما أثْنيت علي ...من راتوانایی مدح وثنای تو نیست ، تو باید ثناگوی ذات اقدس خویش باشی»ناظر به همين مطلب است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۲: (اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين) ⛱برهان چهارم: كه وسط آن «جامع كمالات بودن خدا» است در بحث تفسيري تقرير شد. 🏵برهان ديگري نيز از آيات اوليه سوره مباركه حمد استفاده مي‏ شود كه حد وسط آن ها ، و خداوند است و در تفسير آيات دوم و سوم همين سوره بيان خواهد شد. 🔔نكته: براهين حمد گرچه در نگاه اوّل متعدد و حدّ وسط هر برهان با براهين ديگر متفاوت است، اما با دقت معلوم مي ‏شود كه برخي از اين براهين زير برخي ديگر است و در جمع‏ بندي نهايي مي ‏توان براهين متعدد را به تقرير زير در خلاصه كرد: 🎗 كمال ها، جمال ها و نعمت ها اوّلاً و بالاصاله از آنِ خداي سبحان است و به ديگران ثانياً و بالعرض است و چون حمد در كمال، جمال و نعمت بخشي است، از آنِ خداي سبحان است و جز او كسي مالك حمد نيست. 🍥تفاوت اجمال و تفصيل يا متن و شرح در آيات قرآن كريم مشهود است؛ زيرا گاهي بر اساس اصل و انسجام و هماهنگي سراسر جهان امكان بر توحيد ربوبي استدلال مي‏ شود و گاهي بر اساس رويش گياهان، طلوع و افول ستارگان، پديد آمدن شب و روز و... . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i