eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
297 دنبال‌کننده
560 عکس
195 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: در قرآن 🍁 امّا تغيير نظام دنيا در نفخ اوّل و ايجاد نظامي جديد در نفخ دوم، در خواهد بود: ( نطوي السماء كطيّ السجلّ للكتب...روزي فرا مي‏ رسد كه آسمان را درهم مي ‏پيچيم، همان گونه كه طومار، نوشته‏ هاي فراوانِ درون خود را درهم مي‏ پيچد.) 📌در جاي ديگر نيز مي‏ فرمايد: (والأرض جميعاً قبضته يوم القيامة والسماوات مطويّات بيمينه)؛و در جاي ديگر: (يوم تبدل الأرض الأرض والسماوات)؛ روزي كه آسمان و زمين اين دنيا به آسمان و زمين تبديل مي ‏شود. اين صحنه‏ ها در روز خواهد بود و مراد از روز همان است. 🌍پس روز در مقابل شب، شبانه‏ روز و سال و ماه ؛ زيرا وقتي آسمان ها و زمين طومار گونه برچيده شد، ديگر وضعي و انتقاليِ زمين يا كره ديگر مطرح نيست تا از آن شب و روز و سال و ماه پديد آيد، بلكه متحرّك و حركت برچيده مي ‏شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: در قرآن 🔺بنا بر اين كه روز در «يوم الدين» و آيات مربوط به قيامت به معناي «ظهور» باشد، بايد بيان شود كه ظهور مراد است؟ 🟣از آيات فراواني كه قيامت را (يوم الدين) معرّفي مي ‏كند، بر مي ‏آيد كه قيامت، روز ظهور است؛ مانند: (وإن الفجّار لَفِي جحيم*يصلونها يومَ الدين*وما هم عنها بغائبين...قطعا گنه کاران در جهنم اند*که روز پاداش وارد آن می شوند*و هرگز از آن غایب نمی شوند). 💠 [پاورقی:در قرآن كريم فاجران در آتش دوزخ، گاهي با تعبير (يَصْلَوْنَ) بيان شده است و گاهي با تعبير (تَصْلِيَة) و ميان اين دو تعبير است؛ اولي به معناي و برون سوزي است و دومي به معناي و درون‏سوزي است]. 🎗️ از آن جا كه معاني و مصاديق فراوان و گوناگوني از جمله «جزا» دارد، به قيامت روز نيز گفته مي ‏شود، ولي جزا، تنها بخشي از دين است كه در آيه (إنّ الدين عند الله الإسلام...قطعا دین نزد خدا اسلام است) و مانند آن استعمال شده است. در قيامت با ظهور مي‏ كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:لطايف و اشارات ♦️1 ـ ياد معاد در هدايت و تربيت 🔮 كتاب هدايت و انسان است: (ذلك الكتاب لاريب فيه، هديً للمتقين...در حقانیت این کتاب هیچ شکی نیست،هدایت است برای پرهیزکاران) و چون مهم ترين عامل در هدايت انسان، اعتقاد به و ياد معاد است و روز حساب اساسي‏ترين عامل و مبتلا شدن به عذاب است: (لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب...برای آن ها عذاب شدیدی است بخاطر اینکه روز حساب را فراموش کردند)، در بسياري از آيات قرآن كريم، سخن از معاد و قيامت به ميان آمده است. 🔍با روز حساب، حتّي اعتقاد به مطلق خداي سبحان و اين كه او سراسر عالم را ‏پروراند نيز در تهذيب روح مؤثّر ؛ اما اگر انسان خود را در برابر ربّ العالمين مسئول دانست و معتقد بود كه روزي بايد پاسخ‏گوي همه كارهايش باشد، اين اعتقاد، در و جان او مؤثّر است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجودِموعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓بحث:« من مات و لم يعرف إمام زمانه مات ميتة جاهلية» 📢انسان عازم است و تحول و دگرگوني را مي‏چشد و هضم مي‏كند و پس از مرگ به جهان ابديت و ثبات بار خواهد يافت. 🔘انسان بعد از مرگ از هر تحول اختياري، نقل و انتقال عملي و شدني [از قوه به فعل آمدني] منزّه است. قبل از چشيدن شراب مرگ، راه براي تغيير و ‏ها باز است؛ امّا پس از مرگ نه مجالي براي توبه و تجديد نظر مي ‏ماند و نه امكاني براي مهلت خواستن و تحصيل عمل صالح. 🎯ديگر آنكه مرگ را مي‏چشيم نه مرگ ما را. ما مرگ را مي‏ميرانيم نه او ما را، زيرا خداي سبحان نفرمود كه مرگ چشنده انسان است، بلكه فرمود: انسان چشنده مرگ است. 💬حقيقت آن است كه مرگ انسان را از بين نمي‏برد بلكه اين است كه مرگ را يك بار و براي هميشه از بين مي‏برد. همان‏گونه كه چشنده آب، آن را هضم مي‏كند؛ نه آب چشنده را. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: لطایف و اشارات 🔔در سوره مباركه حمد، در كنار رحمت الهي سخن از مالكيت «يوم الدّين» است تا انسانها را بين و بپروراند. اگر خداي سبحان تنها به عنوان رحمان و رحيم معرفي شود و همواره سخن از حق باشد، زمينه (جرأت) و غرور انسان فراهم مي‏ شود، اما اگر خداي رحمان و رحيم با صفت (مالك يوم الدين) نيز شناخته شود، انسان در بيم و اميد حركت مي ‏كند؛ زيرا مي‏ داند روز پاداش، هم سراسر رحمت دارد و هم سوزان كه هيچ رحمتي در آن نيست: «دار ليس فيها رحمةً». 🔺خداي سبحان انسان ها را بين خوف و رجا مي ‏پروراند. از اين رو در مقام تشويق به فراگيري نيز ابتدا از مدح علم و نابرابري عالمان و جهال سخن نمي‏ گويد، بلكه از قُنوت، نيايش، ابتهال و ناله در و سجود و قيام در آن سخن مي‏ گويد و از ترس و دل بستن به پروردگار ياد مي‏ كند و آنگاه مي ‏فرمايد: «آيا عالمان با جاهلان برابرند؟»: (أمّن هو قانت آناء الّيل ساجداً وقائماً يحذر الآخرة ويرجوا رحمة ربّه قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لايعلمون). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ادامه لطایف و اشارات 🍁علم كار است، نه و ارزش و حرمت آن بعد از تهذيب و وارستگي است و وارستگي نيز با بين خوف و رجا حاصل مي‏ شود. 🔖انسان هرگز نمي ‏تواند به كار خود اميدوار بوده، بر اين اميد كند؛ زيرا اگر كسي مراقب خويش نبود و خود را به خدا نسپرد، ممكن است در ‏اي[پاورقی:از اين زمان كوتاه در روايات به «فَواق ناقه»، يعني فاصله كوتاهِ بين باز و بسته كردن دست، در هنگام شير شتر، تعبير شده است.] ايمانش برباد رود و كافر گردد؛ چنان كه ممكن است بر اثر بيداري، در واپسين لحظه‏ ها، دلي متوجه حق، و به خدا مؤمن گردد. پس بايد از كار خويش ترسيد و به رحمت خداوند نيز اميد داشت. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:ادامه لطایف و اشارات ☀️آيه ديگري كه الهي انسان بر اثر حركت بين خوف و رجا را بازگو مي‏ كند اين است: (قل أغير الله اَتّخذ فاطر السماوات والأرض وهو يُطعِم ولا يُطْعَم قل إنّي أمرت أن أكون أوّل من أسلم ولا تكوننّ من المشركين قل إنّي أخاف إن عصيت ربّي عذاب يومٍ عظيم...) . 🥀بگو:آیا غیر خدا را و سرپرست خود می گیرید در حالی که او بوجود آوردنده آسمان ها و زمین است در حالی او شما را روزی می دهد بی آنکه خود نیازی به روزی داشته باشد، بگو من مامورم نخستین کسی باشم که فرمان خدا را گردن نهد و از مشرکین نباشم، بگو من می ترسم از عذاب روز عظیم که او را عصیان کنم . 🦋اين دو آيه كريمه بيانگر همان (3دسته) است كه درباره عابدان، در روايات مطرح شده است: گروهي از عابدان، خدا را از خوف عبادت مي‏ كنند و دست ه‏اي به شوق و گروه سوم كه آزادگانند از روي . ☘️در اين دو آيه ابتدا سخن از ، يعني احرار است كه خدا را چون (فاطر السماوات والأرض...بوجود آورنده آسمان ها و زمین) است به عنوان بر مي ‏گزينند، نه چون به آنان نعمتي داده يا در صورت مخالفت و عصيان، كيفرشان مي ‏كند. اين عبادت آزادگاني است كه تحت ولايت الله به سر مي ‏برند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: نقش یاد معاد در هدایت و تربیت ♦️ خدا را با تعبير (وهو يُطعم ولا يُطعَم...و او روزی دهنده است و نیازی به روزی ندارد) ياد مي‏ كنند و او را از آن روي كه مربوب خود را چه در دنيا و چه در بهشت، با اِطعام و اِنعام مي ‏پروراند، عبادت مي‏ كنند و اين عبادت بر اثر و علاقه به بهشت است. 🎗️ كه عبادتي و دارند مي‏ گويند: (إنّي أخاف إن عصيت ربّي عذاب يومٍ عظيم...)اگر اهل معصيت باشيم از عذاب روز بزرگِ قيامت مي‏ هراسيم. 🔔بنابراين، در تعليم دينيْ و در كنار هم ذكر مي‏ شود. ديگر اسماي حسناي خدا مانند (ربّ العالمين)، (الرّحمن) و (الرّحيم) براي انسان است، ولي (مالك يوم الدين) . 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث: نقش یاد معاد در هدایت و تربیت ✏️این (مالک یوم الدین) نشانه آن است كه اگر كسي راه عصيان پيش گرفت و تن به آلودگي داد گرفتار كيفري است كه در قيامت ظهور مي ‏كند و كيفر او به دست خدايي است كه خود را جهت تهديد و تخويف، به قائلان اُلُوهيّت(پرستیدنی) عيسي (عليه ‏السلام) اين گونه معرّفي مي ‏كند: (لقد كفر الّذين قالوا إنّ الله هو المسيح ابن مريم قل فمن يملك من الله شيئاً إن أراد أن يهلك المسيح ابن مريم وأمّه ومَن في الأرض جميعاً)؛ آنان كه مسيح پسر مريم را خدا پنداشتند كافر شدند. بگو اگر خداوند بخواهد عيسي و مادرش و همه اهل زمين را يك جا از بين ببرد چه كسي را ياراي ايستادگي در برابر اوست؟ 🍄غرض آن كه، از خدايي كه مالكيت ، در قيامت اين گونه ظهور مي‏ كند و سراسر نظام كيهاني را برق‏ آسا دگرگون مي‏ كند بايد . 📌حاصل اين كه، اسم مبارك (مالك يوم الدين) افزون بر اين كه حد وسط برهان براي اثبات براي خداي سبحان و نيز رابطي براي آيات قبلي با بعدي است، در كنار (الرّحمن الرّحيم) ذكر شد، تا عبادت ها و گرايش هاي انسان يك جانبه ، بلكه همواره خوف و رجا حركت كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:لطایف و اشارات مورد دوم ☘️۲ـ حقيقي و اعتباري 🍂 كه مبدأ اشتياق مالك است، اقسامي دارد؛ در نتيجه مالكيت هم اَنحاي متعدد دارد: 1️⃣ است؛ مانند مالكيّت انسان نسبت به لباس و خودش. اين مالكيّت در حوزه امور اعتباري و در حيطه قراردادهاي عقلايي است و با خريد و فروش و ساير معاملات، قابل تغيير است؛ چنان كه مالك خانه، پس از فروش، تنها مالك عوض آن است و ديگر مالك خانه نيست. 2️⃣ این قسمت برتر از قسم نخست است است؛ مانند مالكيت انسان نسبت به اندام و خويش. انسانْ با اراده مي‏ تواند در جوارح خود، مانند چشم و گوش، تصرف كند. اين مالكيت حقيقي است. اما چون خودِ انسان موجودِ محدودي است، مالكيّت وي نيز محدود خواهد بود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه 🌳در فرهنگ قرآن مرگ، بسان است در قدحي كه انسان آن را مي‏چشد و در خويشتن فرو مي‏برد و هضم مي‏كند و هر كه در اين جهان زندگي مي‏كند، چون نهال باروري است كه بعد از بالندگي به ثمر مي‏ نشيند؛ آن‏گاه ميوه ‏هاي اين درخت بالنده را مي‏ چينند و عصاره‏اش را در جامي مي‏ريزند و هنگام مرگ به انسان مي ‏خورانند. 🔍آن‏كه در دوران زندگي براي جامعه خويش درختي با ميوه‏ هايي گواراست، عصاره ‏اش شهد و شيرين است و مرگ براي چنين كسي گواراست؛ ولي كسي كه نهال حنظل هندوانه ابوجهل است و حاصلي جز تلخي و ايذاء و ظلم به ديگران و بد رفتاري با خود، خانواده، محيط زيست، دولت اسلامي و... ندارد، محصولش تنها تلخي است و چنين عصاره‏ اي گوارا نيست و مرگ براي چنين كساني سخت و تلخ است. 🦋هر كه خوب زندگي كند، نيك مي‏ ميرد و آن كه با تلخي به سر برد، تلخكام. اگر بار خار است خود كشته ‏اي وگر پرنيان است خود رشته‏ اي 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:لطایف و اشارات قسمت سوم ☀️قسم سوم كه برتر از دو قسم گذشته است، است و آن مالكيتِ نامحدودِ سبحان نسبت به عالم است. همان گونه كه علت تامّه، مالك همه شئون هستي معلولِ خويش است، خداي سبحان نيز سراسر نظام هستي و مالك همه شئون آن است و همه موجودات، مِلك و معلول و متقوّم به او هستند. 🥀مالكيّتي كه در روابط اجتماعي انسان ها مطرح است و به انسان ها اسناد داده مي‏ شود، مانند: (لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل...اموال بین خودتان را به باطل‌ نخورید)، همان مالكيت اعتباري است و اعتبار آن براي نظم امور اجتماعي است؛ اما وقتي سخن از رابطه انسان با خداست، مالكيت حقيقي نامحدود مطرح است. 🎙 از اين رو قرآن كريم مي‏ فرمايد: از اموالي كه خداي سبحان شما را در آن (جانشین) خود ساخت انفاق كنيد: (وأنفقوا مما جعلكم مستخلفين فيه)، (واتوهم من مال الله الذي آتاكم...از مال خدا که به شما داده شده بدهید). پس مال از آنِ خداست كه آن را در اختيار انسان گذاشته است و انسان در مورد اموال، خليفه خداست. استفاده اين مطلب از آيه اول اگر دشوار باشد، از آيه دوم آسان است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۴: (مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ) ⛓بحث:مالکیت حقیقی مطلق 🌻بنابراين، در كه بر پايه روابط اجتماعي تنظيم مي‏شود، هركس از راه مشروع مالي كسب كند، مالك آن است و ديگران بدون اذن او نمي ‏توانند در آن تصرف كنند؛ اما در رابطه انسانها با خداي سبحان، مِلْك و مالك، همه هستند. 🌳اميرالمؤمنين (عليه‏ السلام) در تفسير «لا حول ولا قوة إلاّ بالله» مي ‏فرمايد: خداوند مالك است و ما را مالك كرده است. پس مادامي كه مال او در اختيار تكليفي داريم و با بقاي آن تمليك، اين تكليف باقي است: «إِنا لا نملك مع الله شيئاً ولا نملك إلاّ ما مَلَّكَنا فمتي ملّكنا ما هو أملك به منّا كلّفنا ومتي أخذه منّا وضع تكليفه عنّا» 🍄ما با وجود خدا، مالك چيزى نيستيم. و مالك نمى شويم، مگر آنچه او ما را مالك آن گردانيده است. پس هرگاه به ما چيزى عطا كند كه او از ما سزاوارتر به آن باشد ما را بر عهده گذاشته است و هرگاه آن را از ما گرفت، خود را از ما برداشت. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i