بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
✨براي #مصونيت از اين تهاجم همه جانبه، ابتدا بايد معبود را
1)تعيين كرد
2)و آنگاه از عبادت #سخن گفت تا شيطان براي انسان، معبود سازي نكند و اگر #قبل از تعيين معبود، از عبادت سخن بگوييم شيطان با اِلقاي خاطراتي براي ما معبودي #دروغين مي سازد.
🐚شيطان با #القائات خود براي كافران و بت پرستان #بت مي تراشد و براي مؤمنان، #نجات از آتش سوزان جهنّم و #دستيابي به نعيم بهشتي را #معبود قرار مي دهد.
🌺[پاورقی]عبادت براي رسيدن به بهشت يا رهيدن از دوزخ، گر چه از نظر #علم_فقه صحيح است، ولي مربوط به انساني است كه بر اثر #كم_همّتي، از خدا نجات از آتش يا ورود به بهشت را مي طلبد، نه لقاي او را.
🌻اگر #هدف_اصلي و معبود واقعي عابد، نجات از جهنّم يا ورود به بهشت بود و خدا را براي رسيدن به چنين معبودي «وسيله» قرار داد، نه هدف و مقصود بالذات، عبادتش باطل است و مقصود برخي كه عبادت براي رسيدن به بهشت يا دوري از جهنّم را باطل مي دانند، همين است؛ زيرا در اين صورت اگر دستيابي به بهشت بدون عبادت خدا ممكن بود، او را عبادت نمي كرد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🏮البته گرچه #معبود_بالذاتِ(اصلی) اكثر انسان ها خداوند است،و از اين رو عبادت آن ها درست است؛ اما نمي دانند كه از او جز #او_را خواستن، بي همّتي است: «... لانريد منك غيرك ولا نعبدكبالعوض والبدل كما يعبدك الجاهلون بك، المغيبون عنك...از تو غیر تو را اراده نمی کنیم و تو را بخاطر عوض و بدل عبادت نمی کنیم همانگونه که جاهلان به تو، تو را عبادت می کنند...»
💈د: عبادت #سه_ركن دارد: «معبود»، «عابد» و «عمل عبادي»، و ركن اصيل از اين اركان سه گانه «معبود» است.
💡عابد اگر، هم #خود را ديد و هم #عبادت و هم #معبود را، گرفتار «تثليث» است و از توحيد ناب كه مقام #فناي_محض است بهره اي نبرده.
💬و اگر #عبادت و #معبود را ديد و خود را نديد، گرفتار «ثنويّت» و دوگرايي است و به مرحله #فنا نايل #نيامده است و در هر صورت موحّد ناب و فاني نيست.
⏳ولي اگر خود و عبادت خود را نديد و تنها #معبود را مشاهده كرد، #فاني و #موحّد_ناب است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💥با تقديم «إيّاك» نمازگزار تنها #معبود را مي بيند و ديگر سخن از عابد و عبادت نيست؛ زيرا همه همت او متوجه #لقاي_معبود شده است و ديدن عابد و عبادت نيز تحت الشعاع مشاهده معبود است.
✨ه: هر #گفت و گويي سه ركن دارد: متكلّم، مخاطب و خطاب. از اين اركان سه گانه، #گاهي متكلم اصيل است و دو ركن ديگر فرعي و گاهي مخاطب اصل است و گاهي مانند خطاب هاي عادي بين دو انسانِ هم سطح، متكلم، خطاب و مخاطب همه در عرض هم و در يك سطحند.
☀️در خطاب هاي اعتباري براي رعايت ادب، ابتدا مخاطب را ذكر مي كنند.
💫اين كه ما در محاورات عرفي براي حفظ حرمت مخاطب ابتدا نام او را مي بريم، امري قراردادي و اعتباري است، ولي در خصوص خطاب به خداي سبحان، حرمت و اصالتِ مخاطب ريشه اي تكويني دارد و مخاطب اصل است و خطاب و متكلم فرع. اين خطاب اعتباري، محصول خطابي تكويني است كه در آن، متكلم اصل است و خطاب و مخاطب فرع.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
💬توضيح اين كه، در خطاب هاي اعتباري، اوّل متكلم است و سپس خطاب و در مرحله سوم، ديگري با خطابِ متكلم به عنوان مخاطب «متّصف» مي شود، ولي در خطاب هاي تكويني در آغاز متكلّم و خطاب اوست و آنگاه مخاطب بر اثر خطاب «پيدا مي شود»؛ زيرا خطاب تكويني، خود مخاطب آفرين است: (إنّما أمره إذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون)؛ امر خدا چنين است كه اگر اراده ايجاد #چيزي كند به آن مي گويد: باش! (كُنْ) و آن چيز، موجود مي شود (يكون).
💈در خطاب تكويني، خطابِ متكلم و «كُنِ» ايجادي او مخاطب آفرين است، نه اين كه خداي سبحان به مخاطبِ موجود بگويد: «كن»: «إنّما كلامه سبحانه فعل منه أنشأه ومثّله».
🐚پس چون خطاب هاي اعتباري ما در نماز و مانند آن مسبوق به خطاب حقيقي است ريشه اي تكويني دارد؛ يعني ابتدا ما با خطاب تكويني خداوند آفريده شده ايم و آنگاه آفريننده خود را مخاطب قرار مي دهيم. پس #او اصل است و #هستيِ_ما فرع و از اين رو بايد در سخن گفتن با خداي سبحان ادب را رعايت كرده، ابتدا نام او را ببريم، نه اين كه از خود شروع كرده، بگوييم: «من با تو سخن مي گويم».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📘کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود_موعود
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
⛓️بحث:معيار زندگي جاهلانه
🍄توضيح آنكه «لا صلاة» در روايت دوم بدان معني است كه نمازگزار اگر عمداً سوره حمد را در نمازش نخواند، اساساً نماز به جا #نياورده است، همانگونه كه نماز بي وضو اصلا نماز نيست: لا صلاة إلاّ بطهور؛ امّا «لاصلاة» در روايت تأكيد بر حضور در جماعت براي همسايه مسجد معني #نفي_كمال دارد؛ يعني نماز همسايه مسجد كه نمازش را در آنجا اقامه نميكند، نماز كاملي نيست و عمل او به مرتبه كمال لايق خود بار نمي يابد.
📬 #مرگ_جاهلي در حديث شريف #وصيت به استناد قرائن عقلي و نقلي، ناظر به نفي كمال است؛ بدين معني كه هر كه بي وصيت بميرد، از حيات عقلاني كامل بي بهره است، اگرچه اندكي از اين حيات عقلاني را واجد باشد.
📜اما نفي حيات عقلاني در روايت شناخت امام هر عصر ناظر به نفي #حقيقت است نه نفي كمال؛ يعني چنين شخصي از اساس حياتي جاهلانه داشته و هرگز از زندگاني معقولي بهره اي نبرده است و بر همين اساس نيز مرگش جز مرگ جاهلانه نخواهد بود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚کتاب: #امام_مهدی(عج)موجود موعود
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۵:(إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ)
⛓بحث:لطایف و اشارات
🔺پس چون در تكوين، «كُنْ» يعني دستور ايجاد، بر «يكون» مقدم است در خطاب اعتباري نيز ادب اقتضا مي كند كه مخاطب خود را، يعني همان متكلم و آمري كه با كُنِ وجودي ما را آفريد، مقدم ياد كنيم و چنين سخن گفتني محصول هماهنگي امور اعتباري با تكويني است.
💬و: همه نعمت ها #بي_استثنا از جانب خداي سبحان است: (وما بكم من نعمة فمن الله)و هر كار خيري كه #عبد انجام مي دهد و در پي آن، پاداشي دريافت مي كند، #پوشيده به #دو نعمت پيشين و پسين است؛ زيرا #توفيق_تشخيص وظيفه و انجام آن نعمتي بوده از جانب خداي سبحان، #پاداشي نيز كه در پي عمل به وظيفه نصيبش مي شود، نعمت ديگري است كه آن هم از #ناحيه_خداست.
💠 پس انسان در هر كار نيك و از جمله عبادت، در ميان دو نعمت قرار دارد و هر دو نعمت از #خداست و براي عبد سهمي نمي ماند و براساس اين تحليل، انسان هيچ #استحقاقي در برابر نعمت اطاعت و انقياد الهي ندارد.
✅در قرآن كريم اين اصل كلي بر موارد خاصي تطبيق شده است؛ مثلاً توبه عبد را، محفوف و محاط به دو نعمت مي داند: يكي نعمت #توفيق_توبه (نظری) و ديگري نعمت #پذيرش(عملی) آن و از هر دو نعمت نيز تعبير به توبه شده است. پس هر توبه اي از عبدْ محفوف به #دو_توبه خداست.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
📮سروش:http://sapp.ir/javadiamoli1
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
🌍کانال تلگرامی:https://t.me/javadiamolii