eitaa logo
نکات ناب علامه جوادی آملی
297 دنبال‌کننده
559 عکس
189 ویدیو
1 فایل
.بسم الله الرحمن الرحیم 🔍(قل اندعوا من دون الله ما لا ینفعنا ولا یضرنا و نرد علی اعقابنا بعد اذ هدانا الله کالذی استهوته الشیاطین فی الارض حیران..)‼ 📚تفسیر کامل هست مگر مطالبی که از حوصله عزیزان خارج باشد.... @R_seyedi313💬
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت بر ادراك توحید 🌸بلكه فرمايش نبي معصوم و جانشين صالح او بر اساس (بَيِّنَةٍ مِن رَبِّه...حجتی از جانب پروردگارتان)[2] است و آن را با علم حضوري و شهودي از خداوند دريافته و ابلاغ مي‏كند.چنين كسي نمي‏داند چه شخصي براي جانشيني پيامبر صلاحيت دارد. 🎍تا برهان (برهاني كه در آن از علت پي به وجود معلول برده مي‏شود. اين برهان تنها علت اجتماع دو طرف نتيجه در ذهن را بيان نمي‏كند بلكه علاوه بر آن اجتماع، دو طرف را در وجود نيز بيان مي‏دارد) نباشد يا ما به اين برهان جاهل باشيم و بر اساس آن خداي تعالي را نشناسيم، ضرورت احتياج به انبيا و پيامبران را ادراك نمي‏كنيم. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:زمامدار صاعد و ساقط 🌈روشن است كه انسان در حدوث(انتخاب) و بقا(استمرار) مختار است، ولي حدّ اختيار او تا انتخاب راه و عمل است و عمل او را خدا به ثمر مي ‏رساند و عبادتِ عبد سالك را به صورت (جنات تجري من تحتها الأنهار) و كفر و نفاق و عصيان تبهكاران را به صورت (ناراً أحاط بهم سُرادقها...آتشی آماده کرده ایم که سرا پرده هایش را احاطه دارد ) درآورده مؤمنان را به بهشت و كافران و منافقان را به جهنم واصل مي‏ كند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:زمامدار صاعد و ساقط 🏵️بر اين اساس در ، فعل اختياري را به انسان نسبت داده، مي ‏فرمايد: در هر صورت انسان ها را ياري مي‏ كنيم: (كُلّاً نُمدّ هؤُلاء وهؤُلاء من عطاء ربّك وما كان عطاء ربّك محظوراً...هر یک از دو گروه را از عطای پروردگارت یاری دهیم و عطای پروردگارت ممنوع شدنی نیست). ✨ خداي سبحان وسيله خير و شر و اطاعت و عصيان را در همگان قرار مي‏ دهد تا صحنه جهاد اكبر آماده و وسيله آزمون انسان ها فراهم باشد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:زمامدار صاعد و ساقط 📀در اين برخي با اين كه به سمت دركات سير مي ‏كنند مي ‏پندارند در درجات و رو به سوي بالا سير مي ‏كنند. اينان همانند درخت كه «اصل» و ريشه ‏اش در خاك و گل فرو رفته و آنچه از آن بالا آمده است تنها «فرع» و شاخ و برگ است، همه فكرشان معطوف به است. 💬 و چون در دنيا درخت گونه سر به خاك فرو برده بودند، در قيامت نيز سر به زير، و روبرگردانده محشور مي ‏شوند: (ولو تري إذ المجرمون ناكسوا رؤسهم عند ربّهم...و اگر ببینی زمانی که مجرمان نزد پروردگارشان سرهایشان را به زیر افکنده اند). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت بر ادراك توحید 💬اما چنانچه را شناختيم و دانستيم كه او ما را آفريده است و به سويش باز خواهيم گشت و آفريدگار عالم و آدم به همگان روزي مي‏رساند و حساب و حشر ما با اوست و سرانجام، از آنجا كه تمام كارهاي علمي و عملي ما به او مربوط مي‏شود ناگزير بايد به سوي او بازگرديم. 🔘آن وقت به ضرورت وجود او پي برده و او را نيز خواهيم شناخت و در پرتو اين دانش، قانوني را كه شايستگي اطاعت داشته باشد و ما را به سعادت و فلاح راهنمايي كند مي‏شناسيم، در نتيجه هر قانوني را براي تأمين سعادت خود كافي ندانسته و بدان تن در نخواهيم داد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:زمامدار صاعد و ساقط 🎍[پاورقی]سرافكنده محشور شدن مجرم در قيامت كه در روايات نيز به آن اشاره شده، تنها به معناي «سر به زيري» براثر شرم نيست، بلكه او براثر زميني انديشيدن با هيئت خاص (منكوس الرأس) محشور مي‏ شود و اين بازتاب همان افكار و رفتار دنيوي اوست كه در جهت «تنزّل» بود، نه «تعالي». 💐بر اين اساس كه هر متحرّكي تنها انتخاب‏ كننده راه است و محرك او است، مصداقِ «اِهدنا» در آيه مورد بحث «حَرِّكنا» است؛ چنانكه «نَوِّرنا» و «اَنْعِم علينا» نيز از مصاديق آن است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:زمامدار صاعد و ساقط 🪐 توضيح اين كه، «اهدنا» گرچه در معناي خود (هدايت) به كار رفته است، اما مصداق اين هدايت، ، نعمتْ بخشيدن و تحريك خاصي است كه انسان با آن، درجات را يكي پس از ديگري پيموده، به سر منزل مقصود كه و جمال ربّ العالمين است مي ‏رسد. 🥀قرآن كريم درباره هدايت و ضلالت نيز مي ‏فرمايد هر دو به دست خداست، ولي خداي سبحان جز كسي را گمراه نمي‏ كند: (يُضلّ به كثيراً ويهدي به كثيراً وما يضلّ به إلاّ الفاسقين...خداوند بدین وسیله (مثل پشه)کثیری را گمراه و کثیری را هدایت می کند و گمراه نمی شوند با این ها مگر فاسقین. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:زمامدار صاعد و ساقط 🍃هدايت الهي همان اعطاي و از عبد سالك و رساندن او به مقصد است و اضلالْ ندادن توفيق و رها ساختن شخص به حال خويش است، نه امري وجودي. 🌈اما اين رها شدن و بي راهه رفتن را ابتدا انسان به خود بر مي‏ گزيند، ولي سقوطش به طرف دركات به است و اِضلالِ به اين معنا ويژه فاسقان و منحرفان از صراط مستقيم است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🎁۱۲ـ اتحاد سالك و صراط ⏳صراط هم به اسناد داده مي ‏شود: (هذا صراط ربّك مستقيماً...این صراط پروردگار تو است که مستقیم است)، (صراط الله الّذي له ما في السماوات وما في الأرض..صراط خداوندی که آنچه در آسمان و زمین است برای اوست) و هم به : (صراط الّذين أنعمت عليهم...صراط کسانی که به آنها نعمت دادی). 🕯️اسناد صراط به از آن جهت است كه صراط همان ، يعني مجموعه معارف و قوانيني است كه خداي سبحان آن را به وسيله وحي بر پيامبران نازل كرده است. پس مبدأ آن خداست و از سوي ديگر عمل به آن نيز انسان را به لقاي خدا مي ‏رساند .پس منتهاي آن نيز خداست و چون مبدأ و منتهاي آن خداوند است، اسناد آن به خداوند صحيح و موجّه است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🦋اما استناد آن به ، به عنوان (أصحاب الصّراط السَوِيّ...رهروان راه راست) مستلزم رابطه و پيوندي عيني بين صراط و سالك آن است و اين پيوند، مصحح آن استناد است. 🎲حال بايد بررسي شود كه چه پيوندي ميان صراط و سالك، يعني همان «دين» و «متديّن» وجود دارد و در مقدمه بايد گفت: اين ارتباطْ نيست؛ زيرا صراط همان است و دين امري مادي نيست بلكه يك سلسله عقايد، اخلاق و احكام است كه همه است. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 📌اتحاد ميان و با دو تقرير قابل اثبات است: ✒️تقرير يكم: دين كه همان صراط مستقيم است ريشه، ساقه و شاخه‏ هايي دارد (اصول، متوسطات، فروع) و حركت در صراط مستقيم دين، حركت در اين مراحل ‏گانه است. ☀️اين حركت، در اصول دين به تحصيل معرفت و اعتقاد است و در متوسطات دين به يافتن معرفت و تخلّق به اخلاق الهي و در فروع دين به معرفت و اعمال صالح. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ✨پس اگر دين همان عقيده، خُلق و عمل است، حركت در صراط مستقيم نيز جز معتقد و متخلّق و عامل شدن چيز ديگري نيست و اين ها از ذات انسان بيرون نيست؛ زيرا سير نفس آدمي در اصول دين به تحصيل عقيده است و عقيده به معناي گره خوردن جان با يك سلسله معارف است و سير انسان در اخلاق و عمل نيز همين گونه نيازمند بستگي و گره خوردن با جان اوست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🌈انسانهايي كه معارف، اخلاق و احكام الهي را ادراك كرده، به آن معتقد و متّصف و عامل شدند، همچون امامان معصوم (عليهم‏ السلام)، صراط مستقيم مي‏ شوند و در اين صورت دين دو مصداق پيدا مي ‏كند: يكي مجموعه معارف و قوانين و دستوراتي كه وجود نوشتاري آن در كتاب و سنّت آمده است و ديگري وجود شخصي پيامبران و امامان (عليهم ‏السلام) و از اين رو قرآن و عترت (عليهم‏ السلام) مصداق صراط مستقيم اند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیگم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ⚡بر همين اساس، رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در جنگ احزاب درباره اميرمؤمنان (عليه ‏السلام) تعبير به ايمان و درباره عمروبن عَبْدِوَدّ تعبير به شرك فرمود: «برز الإيمان كلّه إلي الشرك كلّه». 🎁و چون دين (مجموعه عقيده، خلق و عمل) با همه ی هستي علي ‏بن ابي‏طالب (عليه‏ السلام) متحد شده است و كفر نيز كه عقيده، خلق و عمل است با عمروبن عَبْدِوَدّ متّحد گرديده است، پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) از روي حقيقت و نه مَجاز و استعاره، فرمودند: همه ايمان به مصاف همه شرك آمده است. بنابراين، سرّ استناد صراط به سالك همين و آنهاست. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ☀️راهي كه اصحاب صراط با استواري و راست قامتي آن را طي مي ‏كنند و تبهكاران و كافران به رو افتاده و اُفتان و خيزان آن را رها مي‏ كنند: (أفَمَن يَمشي مُكِبّاً علي وجهه أهدي أمّن يمشي سويّاً علي صراط مستقيم )، راهي زميني يا آسماني نيست، بلكه راهي در انسان هاست و آنان در جان خود سفر مي ‏كنند و بر اين اساس قرآن كريم به مؤمنان توصيه مي‏ كند كه مراقب و ملازم خود باشيد و آن را رها نكنيد: (يا أيّها الّذين آمنوا عليكم أنفسَكم). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🍀انسان بايد در جان خود سفر كند كه راه همين است و بيرون را نكند. 🌲اگر ايمانْ «مستودَع» و ‏پذير شد نه «مستقر»، با فشار مرگ و كمتر از آن، رخت بر مي ‏بندد و از اين رو برخي پس از مرگ، حتي قادر نيستند بگويند خدايشان كيست و بر گروهي از انسان ها احقابي(زندان،حبس) از عذاب مي‏ گذرد تا به ياد بياورند كه كتاب آسماني آنان «قرآن» بوده است و با اين كه در دنيا با هيچ نامي به اندازه نام «محمّد» سروكار نداشته‏ اند، ولي پس از نام پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را فراموش مي ‏كنند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🎲اما ايمان راسخِ در با فشار مرگ نيز زوال‏ پذير نيست و انسان به مقداري كه اين راه را طي كند با آن متّحد مي ‏شود؛ اگر همه راه را طي كرد «صراط الله» و اگر در مراحل نازلتر بود، «سبيل الله» مي ‏شود. 🌈تقرير دوم:صراط دینی در مقوله در جهان خارج به صورت راهي پيش ساخته و كشيده شده تا سالك، آن راه موجود را بپيمايد؛ چون اصولاً «راه» همواره «بالقوّه» موجود است و راهيان با رفتن خود آن را از قوه به فعليّت آورده، با خود متّحد مي ‏كنند و در نتيجه به آن متّصف مي‏ شوند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ⌛ آنگاه مي ‏توان گفت: اين درخت چنين ابعادي دارد. وگرنه در جهان خارج كميّتْ وجودي جداگانه و راهي مستقل از رونده، نيست تا درخت در آن حركت كند. 🍑حركت در مقوله نيز همين گونه است؛ مثلاً ميوه كه در كيفيت هايي مانند رنگ و طعم حركت مي‏ كند، بدين معنا نيست كه كيفيت هاي مزبور ابتدا موجود است و ميوه در آن حركت مي ‏كند، بلكه ميوه با حركت خود رنگ و طعم را توليد كرده، با خود متحد مي ‏كند و به آنها متّصف مي‏ شود و آنگاه گفته مي‏ شود: «اين ميوه خوش رنگ و معطّر است». 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
‏عکس از اللهم عجل لولیک الفرج
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📘کتاب: (عج)موجود_موعود 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی ⛓️بحث:توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت بر ادراك توحید 🌎پس از شناخت سبحان تا به ادراك صحيح و شناخت درستي از پيامبر نرسيم، ولي امر و جانشين او را نخواهيم شناخت، چرا كه وقتي ما منوب عنه را نشناسيم، به معرفت امام كه نائب اوست راه نخواهيم يافت. 💬پس از پيمودن اين مراحل شناخت، درمي ‏يابيم كه مبدأ هر گونه كمال علمي و عملي است و هر كرامت اعتقادي، اخلاقي يا عملي در سراسر هستي، از نبوت و امامت تا مراحل آغازين عبوديت و از عرش عالم لاهوت تا فرش عالم ناسوت، همه از ناحيه حضرتش ترسيم مي‏گردد. نه تو اعطيناك كوثر خوانده ‏اي پس چرا خشكي و تشنه مانده ‏اي؟ هر كه را ديدي ز كوثر سرخ رو او محمّد خوست با او گير خو [مثنوي معنوي] 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚کتاب: (عج)موجود موعود 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ✨در حركت هاي (مكاني) نيز انسان در «اَيْن» حركت مي ‏كند، نه در مكان، و اَيْن هيئت حاصل از نسبت متمكن به مكان است. معناي حركت در اَيْن و مسافت اين است كه متحرك با حركت خود «مسافت» را مي‏ سازد و در جهان عيني به وسيله حركتْ مسافتِ بالقوه به مي ‏رسد. ⚡ هاي اعتقادي، اخلاقي و عملي نيز همين گونه است؛ اگر اخلاق و اوصاف روحي از كيفيت هاي نفساني باشد با انسان به فعليت مي ‏رسد؛ مثلاً عدالت، تواضع، شجاعت و سخاوت قبلاً به صورت راهِ موجود عيني نيست تا نفس آدمي در اين اوصاف عيني حركت كند، بلكه نفس كه مدبّر بدن است با حركت خود اين اوصاف را ‏پروراند و اين راه ها را توليد مي ‏كند و با آنها متّحد و به آنها متّصف مي‏ شود. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط 🌲 و اما اگر عقايد، اوصاف و اخلاق را بدانيم نه از كيفيات نفساني، نحوه سير انسان در اين ها به گونه‏ اي ديگر ترسيم خواهد شد. 🦋قرآن كريم صراط مستقيم را همان دين معرفي مي ‏كند: (قل إنّني هداني ربّي إلي صراط مستقيم ديناً قِيَماً...بگو قطعا مرا پروردگارم به راه مستقیم که همان دین استوار هدایت می کند ). 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 📚تفسیر تسنیم 🧠استفاده برای 🎙علامه جوادی آملی 📖تفسیر سوره: حمد 💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم) ⛓بحث:اتحاد سالک و صراط ❄️و بر اساس آنچه بيان شد، پيش از حركت متدينان، دين در ،موجود عيني نيست تا انسان در دينِ موجود حركت كند، بلكه قبل از حركتْ يك سلسله معارف و دستورات كلّي ديني وجود دارد كه با و به آنها دين عينيّت مي ‏يابد. 💥[پاورقی] انسان در هنگام تولد گرچه فاقدعلوم(اکتسابی) است، ولي نسبت به علوم فطري بر صراط مستقيم تكويني سرشته شده است و به آن ها گرايش دارد. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 📚تفسیر تسنیم 📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan 🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i