بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🔔 قرآن كريم نيز از عمل كافران به عنوان غل و زنجيري بر #گردن آنان ياد كرده است: (وجعلنا الأغلال في أعناق الّذين كفروا هل يُجزون إلاّ ما كانوا يعملون). غل و زنجيري كه بر گردن كافران و تبهكاران قرار داده ميشود حقيقت و چهره ملكوتي همان #اعمال تبهكارانهاي است كه با آنها متّحد شده است.
🟥 پس انسان جزايي جز #عمل خود ندارد؛ زيرا در اين آيه كريمه نفرمود: «بما كانوا يعملون» تا معنا اين باشد كه در مقابل عملشان چنين جزايي دارند، بلكه فرمود: (ما كانوا يعملون)؛ يعني #همان عمل را جزا و كيفرشان قرار داديم.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتّحاد مريد(فاعل) و اراده(فعل)
💎 ۱۳ـ #اتّحاد مريد(فاعل) و اراده(فعل)
🎙️انساني كه در مسير #علم_و_اراده حركت مي كند، در آغاز، اين علوم و نيّات و در نتيجه اوصاف براي او «حال» است و همچون طعم شيرين آب زوال پذير و زودگذر است، ولي بر اثر مداومت فراوان، اوصاف برايش ملكه مي شود و همانند شيريني عسل پايدار و ديرگذر مي گردد.
🖊️محققانِ هر رشته علمي بر اساس «اتحاد عالم و معلوم» پس از فهم #عميق معارف آن رشته علمي با آن معارف #متّحد ميشوند. #نيّت و #اراده نيز همين گونه است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل)
⏳ در ادراك هر چيز خارجي شش عنصر تحقق دارد كه چهار عنصر آن در حريم بحث اتحاد عالم و معلوم راه ندارد؛ مثلاً وقتي مُدركي حقيقتِ «درخت» را به درستي درك مي كند، درختي كه در خارج از ذهن او در جهان عيني موجود است، «وجود» و «ماهيتي» دارد. درك كننده نيز «وجود» و «ماهيتي» دارد و صورت علمي موجود در نفس مدرِك نيز داراي «وجود» و «ماهيّتي» است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید (فاعل) و اراده (فعل)
💭[...]خلاصه اين كه، هر يك از مدرِك، مدرَك و صورت ادراكي، وجود و ماهيّتي دارد. از اين رو در ادراك، عناصر شش گانه تحقق دارد. از اين عناصر شش گانه، وجود و ماهيتِ مدرَك (درخت موجود در جهان خارج) كه خارج از نفسِ مدرِك است، هر دو از حريم بحث اتحاد عالم با معلوم بيرون است. همچنين ماهيت مُدرِك و ماهيت صورت ادراكي او از بحث بيرون است؛ زيرا ماهيت از سنخ مفهوم است و امر خارجي با مفهوم اتّحاد ندارد.
🗯️[...] پس آنچه از عناصر شش گانه مي ماند «وجود عالم» با «وجود علم» است كه با هم متّحد مي شود و معناي «انديشه» بودن انسان: «اي برادر تو همين انديشه اي» نيز همين است؛ يعني تو همان فهمي (نه همان مفهوم). انسان هر چه را فهميد، عين فهم آن مي شود، نه عين مفهوم آن. پس اگر فهمنده اي درخت را به درستي فهميد با ماهيّت درخت متّحد نمي شود، بلكه با علمِ به درخت متّحد مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده (فعل)
⚱️#نيّت_و_اراده نيز همين گونه است. انسان با اراده ها و نيّت هاي خود متّحد مي شود و بر اين اساس، در قيامت انسان ها بر اساس #نيّت هايشان محشور مي شوند: «إنّ الله يحشر النّاس علي نيّاتهم يوم القيامة»، نه برابر كارهايي كه از آنان جداست. آنچه با نفس ارتباط دارد اراده و نيّت است كه نيكو يا ناپسند است.
💡 برخي از افراد انسان در قيامت به صورت حيوانات محشور مي شوند و حشر آنان به اين صورت به آن معنا نيست كه سيرتشان انساني و صورتشان حيواني است، بلكه به #واقع تبديل به حيوان شده اند؛ چون نحوه خاص راه رفتن حيوان و انسان (حركت بر روي چهار يا دو پا) مقوّم ذاتي آن ها نيست، بلكه امري ظاهري و عَرَضي است؛ زيرا اگر انسان نيز همانند اسب با دست و پا راه مي رفت باز انسان بود و اسب اگر بر روي دو پا راه مي رفت باز حيوان بود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل)
🔆[...] انسانيّت انسان به نفس #ناطقه اوست و تشبيه كافران به چهارپايان در قرآن كريم: (أولئك كالأنعام بل هم أضلّ...آنها همانند حیوان ها هستند چه بسا پست تر) نيز مَجاز و براي توهين و تحقير آنان نيست؛ زيرا اوّلاً، سراسر قرآن ادب و لطف است و نه تنها خود ناسزا نمي گويد، بلكه ديگران را نيز از ناسزا و بدگويي حتّي به بت هاي بت پرستان منع مي كند: (ولا تسبّوا الّذين يدعون من دون الله فيسبّوا الله عَدْواً بغير علم...کسانی که غیر خدا را می خوانند سبّ نکنید چرا که آنها خدا را از روی دشمنی بدون علم سبّ می کنند).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید (فاعل)و اراده(فعل)
🛑 بلكه كافران، به حق همانند چهارپايان يا فروترند؛ زيرا #عقل آنان اسير شهوت و غضبشان است و ثانياً، حيوانات تبهكار نيستند تا قرآن كريم براي توهين به كافران، آنان را به چهارپايان تشبيه كند.
🕎[...]خداي سبحان همه حيوانات را با #هدايتي_تكويني بر صراط مستقيم هدايت كرده است: (ما من دابّة إلّا هو اخذ بناصيتها إنّ ربّي علي صراط مستقيم...هیچ جنبده ای نیست مگر اینکه مهارش بدست اوست قطعا پروردگار من بر صرا مستقیم است)و همچنين آنها را به زيبايي ستوده، مظهر جمال معرّفي مي كند: (ولكم فيها جمال حين تُريحون و حين تَسرحون).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل)
◀️[...] پس اين تشبيه براي تبيين #حقيقتي است كه از ديد برخي انسان ها پوشيده است. انساني كه مشي او بر اساس شكم و شهوت است و علم و اراده خود را در مسير شكم به كار مي گيرد از نظر هيئت و سيرت مانند حيواني است كه بر شكم راه مي رود: (والله خلق كل دابة من ماء فمنهم من يمشي علي بطنه...و خداوند همه جنبندگان را از آب خلق کرد که بعضی از آنها بر روی شکم حرکت می کنند).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل)
♨️[...] بنابراين، حشر انسان به صورت حيوان بر اساس مباني قرآني و عقلي، امري #واقعي است، نه سخن مجازي و شاعرانه.
♐نيّتِ صحيح و مقبول، يعني #اخلاص، دشواري فراواني دارد كه هرگز دشواريِ كار به اندازه دشواري نيّت آن نيست و بر اساس: «أفضل الأعمال أحمزها»، نيّت مؤمن از عمل او برتر است: «نيّة المؤمن خيرٌ من عمله».
🚩و همين #افضل_الأعمال است كه جان انسان، با حركت خود آن را مي سازد و با آن متّحد مي شود و در قيامت نيز بر همان صورت محشور مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید (فاعل) و اراده(فعل)
🔆پس بر اساس «لكلّ امرءٍ ما نوي...برای هر فردی، آنچه که نیّت می کند است »، «إنّما الأعمال بالنيّات...اعمال با نیّات ساخته می شوند» و همچنين حشر انسان در قيامت بر طبق #نيّت، نيّت كه روح عمل است با روح آدمي متّحد مي شود و در ابتدا براي انسان به صورت «حال» در مي آيد و قابل زوال است، ولي سرانجام برايش #ملكه و پايدار خواهد شد.
💎 مرحوم شيخ بهائي مي فرمايد: آن #امر_ذهني كه ما آن را «نيّت عبادت» مي پنداريم به حمل اوّلي «نيّت» است و به حمل شايع «غفلت»؛ يعني نام و عنوانش نيّت، امّا روح و حقيقتش مصداقي از مصاديق غفلت است؛ زيرا اگر اين نيّت بود، افكار ما در نماز اين گونه پراكنده و پريشان نبود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل)
📣 #نيّت_واقعي، همان انبعاث پر كشيدن روح و رها كردن تعلّق است. اگر نمازگزار بتواند هنگام نماز از طبيعت منقطع شود، آنگاه نيّت واقعي تحقّق مي يابد وگرنه كسي كه در حال عبادت، همچنان در موطن پيشين خود باقي است و هجرتي نكرده تقربي ندارد. تقرب كه با #پَر_كشيدن از طبيعت حاصل مي شود، كاري دشوار است و از اين رو به «أفضل الأعمال» موسوم شده است(اربعين شيخ بهائي، بحث نيّت).
🌀قرآن كريم درباره تبهكاراني كه #ملكات_بد در جانشان راسخ شده است، مي فرمايد: اِنذار و عدم اِنذار آنان يكسان است: (سواء عليهم أَأنذرتهم أم لم تنذرهم لا يؤمنون) و آنان خودْ با صراحت به پيامبر خدا مي گفتند: ما هرگز از موعظه تو بهره اي #نمي_بريم: (سواء علينا أَوَعَظْتَ أم لم تكن من الواعظين).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل) و اراده(فعل)
🔷حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز درباره مؤمناني كه #ملكات_نيك درجانشان راسخ شده است مي فرمايد: «لو ضربتُ خيشوم المؤمن بسيفى هذا علي أن يبغضنى ما أبغضنى...اگر من با شمشیرم بر بینی مومن بزنم تا مرا دشمن بدارد،مرا دشمن نمی دارد».
♦️نكته: قرطبي در تفسير آيه (اهدنا الصّراط المستقيم) مي گويد:اين آيه ردّي است بر قَدَريّه و معتزله و اماميّه؛ زيرا آنان معتقدند كه #اراده ي انسان در صدور كارهاي وي كافي است، خواه طاعت و خواه عصيان؛ چون انسان نزد آنان، خالقِ افعال خود بوده و در صدور آنها نيازمند به پروردگار نيست و خداوند در اين آيه آنها را تكذيب كرده است؛ زيرا انسانها هدايت به صراط مستقيم را از خداوند مسئلت مي كنند... .
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مرید(فاعل)و اراده(فعل)
🟣بحث روايي
〽️#معنا و مصداق صراط
🔱عن الصادق (عليه السلام): ... (اهدنا الصّراط المستقيم) قال: «الطريق ومعرفة الإمام».
⚜️عن الرضا (عليه السلام): (اهدنا الصّراط المستقيم): استرشاد لدينه واعتصام بحبله واستزادة فى المعرفة لربّه عزّ وجلّ ولعظمته وكبريائه».
◀️اشاره: #صراط، در دنيا يا آخرت، پلي فراهم آمده از فلز يا سنگ و چوب نيست، بلكه در دنيا به صورت دين كه مجموعه اعتقاد، اخلاق و عمل است و همچنين به صورت پيامبران و امامان كه دين مجسّم اند ظهور مي كند و در جهان آخرت نيز متناسب با حقايق آن نشئه به صورت پلي ظهور مي كند كه يك سمت آن موقف قيامت و پايانش بهشت رحمت است.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد مری(فاعل) و اراده(فعل)
🔹ظهور صراط در قيامت به صورت پل، همانند تمثّل علم در رؤيا در چهره #آب و حكمت به صورت #شير است.
🔸#پيامبران و #امامان معصوم (عليهم السلام) در دنيا دين ممثّل و صراط دنيا هستند و آنان كه اين اولياي الهي را شناخته، در طريق هدايت به آنان اقتدا كنند از صراط آخرت كه پلي بر روي جهنّم است به سلامت مي گذرند و آنان كه پيشوايان معصوم را نشناختند و به هدايت آنان مهتدي نشدند، از جسر(پل) جهنّم لغزيده به دوزخ فرو مي افتند.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🔺۳ـ #اتحاد سالك و صراط
🦋عن الصادق (عليهالسلام): «والله نحن الصراط المستقيم».
🌺⚡️عن الصادق (عليه السلام): «الصراط المستقيم أميرالمؤمنين على (عليه السلام)».
📣اشاره: بر اساس #اتحاد سالك و صراط كه در بخش لطايف و اشارات آيه مورد بحث بيان شد، اگر انسان در شناخت معارف الهي به #عمق دين رسيد و در بُعد عمل نيز توفيق #انجام آن را يافت، خودْ دين ممثّل مي شود.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🌈 و چون حقيقت صراط همان #دين_الهي است، اولياي معصوم خدا در اين احاديث خود را صراط مستقيم معرفي كرده اند واين سخن مَجاز و تشبيه نيست.
🦋در آخرين حديث از اين مجموعه حضرت امام صادق (عليه السلام) از #صورت_انساني به راه مستقيم و پلي كه بين بهشت و جهنّم كشيده شده، تعبير مي فرمايد كه البته مراد از آن صورت ظاهري بشر نيست كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) درباره آن مي فرمايد: «فالصورة صورة إنسان والقلب قلب حَيَوان لا يعرف باب الهدي فيتّبعه ولا باب العمي فيصدّ عنه وذلك ميّت الأحياء...پس صورتش صورت انسانی است و قلبش قلب حیوان، نه باب هدایت را می شناسد که از آن پیروی کند و نه باب گمراهی را که آن را مسدود نماید».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🍄 و چون حقيقت صراط همان #دين_الهي است، اولياي معصوم خدا در اين احاديث خود را صراط مستقيم معرفي كرده اند واين سخن مَجاز و تشبيه نيست.
🌏در آخرين حديث از اين مجموعه حضرت امام صادق (عليه السلام) از #صورت_انساني به راه مستقيم و پلي كه بين بهشت و جهنّم كشيده شده، تعبير مي فرمايد كه البته مراد از آن صورت ظاهري بشر نيست كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) درباره آن مي فرمايد: «فالصورة صورة إنسان والقلب قلب حَيَوان لا يعرف باب الهدي فيتّبعه ولا باب العمي فيصدّ عنه وذلك ميّت الأحياء...پس صورتش صورت انسانی است و قلبش قلب حیوان، نه باب هدایت را می شناسد که از آن پیروی کند و نه باب گمراهی را که آن را مسدود نماید».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🌙۴ـ #پلي بر فراز جهنّم يا #راهي در متن دوزخ
❄️عن مفضّل بن عمر، قال: سئلت أبا عبدالله (عليه السلام) عن الصراط فقال: «...وهما صراطان: صراط فى الدنيا وصراط فى الآخرة، فأمّا الصراط فى الدنيا فهو الإمام المفترض الطاعة من عرفه فى الدنيا واقتدي بهداه مرّ علي الصراط الذى هو جسر جهنّم فى الآخرة ومن لم يعرفه فى الدنيا زلّت قدمه عن الصراط فى الآخرة فتردّي فى نار جهنّم).
🦋فردی در مورد صراط از امام صادق(ع) سئوال کرد، فرمودند:دو صراط هست.صراط در دنیا و صراط در آخرت،صراط در دنیا همان امام واجب الطاعه است. کسی که در دنیا او را شناخت و به هدایت او اقتدا کرد از راهی، که آن راه پل جهنم در آخرت است، عبور می کند ، و هر کسی که امامش را در دنیا نشناخت قدم هایش از روی آن می لغزد و در آتش جهنم می افتد ».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🌺تعبير (كانَ علي ربّك...آن بر خداست) به اين معناست كه خداوند فعلي از افعال خود را بر فعل ديگر #حاكم كرده است؛ مانند: (كتب ربّكم علي نفسه الرّحمة...خداوند رحمت خود را بر بندگانش واجب کرده) كه حكمت الهي زمامدار و حاكم رحمت اوست.
🌈 وگرنه چيزي بر خداي سبحان حكومت ندارد و او زير پوشش قضا و حكم هيچ موجودي نيست. آنچه هست، افعال خداي سبحان است كه برخي زير #پوشش برخي ديگر است و در اين گونه موارد نيز اوصاف فعليه را مي شود به فاعل نسبت داد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🎲مفسران اختلاف دارند كه #ورود_همگان به #دوزخ (جهنم، نه برزخ!) به معناي دخول است يا اِشراف و چون در مواردي «ورود» به معناي اِشراف آمده است مانند: (ولمّا ورد ماء مديَن...هنگامی که آب به مدین رسید) در قصه حضرت موسي (عليه السلام) و (فأرسلوا واردهم فأدلي دلوه...پس آب آورشان را فرستادند، او دلوش را به چاه انداخت) در مورد نجات حضرت يوسف (عليه السلام) از چاه برخي گفته اند: مراد از ورود، #اِشراف است.
🎯ورود به معناي اشراف باشد يا دخول، به هر تقدير #جهنّم بر سر راه بهشت است و بهشتيان پس از عبور از جهنّم وارد بهشت مي شوند و اما دور بودن بهشتيان از جهنّم كه در آيه كريمه (أولئك عنها مُبعَدون...آنها از جهنم دورند) آمده است، ممكن است مربوط به بَعد از ورود و گذر از جهنّم باشد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
⚡عبور بهشتيان در قيامت از آتش، ضمن اين كه بازتاب نظام زندگي دنياست، اين ثمره نيكو را دارد كه موجب #مزيد_شكر بهشتيان خواهد شد؛ زيرا آنان با عبور از دوزخ در مي يابند كه از چه مرحله پرخطر و مقطع هولناكي رسیده اند.
🌴«إن الله لايدخل أحداً الجنة حتي يطلعه علي النار وما فيها من العذاب، ليعلم تمام فضل الله عليه وكمال فضله وإحسانه إليه فيزداد لذلك فرحاً وسروراً بالجنة ونعيمها...».
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
💫خداوند هیچ کس را داخل بهشت نمی کند مگر اینکه ابتدا از جهنم و آنچه در آن است اطلاع پیدا کنند تا بداند خداوند تمام و کمال فضل و احسانش را نسبت به او انجام داده پس بخاطر همین شادمان و مسرور داخل بهشت و نعمت هایش می شود».
☀️پيمودن صراط حق در #دنيا نيز مستلزم گذر از آتش و زير پا گذاشتن آن(دنیا) است؛ زيرا صراط مستقيم راهي آسان و دور از جهنّم نيست، بلكه اطراف آن را سراسر، آتش احاطه كرده است و چون صراط مستقيم همان #دين است كسي كه راه دين را طي نكند از صراط مي افتد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🎋 منتها اگر ارتباطش با صراط #كاملاً گسسته و گسيخته شود ديگر توان ادامه راه را ندارد، ولي اگر رشته ارتباطش كاملاً قطع نشده، دوباره به آن بر مي گردد. پس ترك حكم خدا همان سقوط در آتش است.
🌲 و از اين رو قرآن كريم #حرام_خواري را آتش خواري مي داند: (إنّ الّذين يأكلون أموال اليتامي ظُلماً إنّما يأكلون في بطونهم ناراً وسَيَصلون سعيراً). گرچه انسان در دنيا اين حقيقت مستور را احساس نمي كند، ولي در قيامت همين حقيقت به صورت باز و روشن ظهور مي كند و به خوبي مشهود خواهد شد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
🦋صراط مستقيم در دنيا به صورت #دين و اولياي آن، يعني پيامبران و امامان معصوم (عليهم السلام) ظهور مي كند و در آخرت به صورت پلي بر روي جهنّم است و غصب مال يتيم نيز در دنيا با عنوان «حرام» بيان مي شود و در آخرت به صورت «شعله» عيان مي گردد.
🌱 پس #تبهكاران و #حرام_خواران هم اكنون در آتشند و سخني كه خداي سبحان با كافران و تبهكاران دارد نظير سخني است كه سرپرستِ كودك با كودك نافرمان دارد كه: اگر به آتش دست بزني هم اكنون مي سوزي؛ نه مانند سخن پزشك با بيمار ناپرهيز كه: اگر به اين توصيه ها عمل نكردي، پس از مدّتي با خطر روبرو خواهي شد.
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
🧠استفاده برای #عموم_مردم
🎙علامه جوادی آملی
📖تفسیر سوره: حمد
💎آیه۶:(اِهدِنا الصِراطَ المُستَقیم)
⛓بحث:اتحاد سالک و صراط
☘️اميرالمؤمنين (عليه السلام) در نام هاي براي سلمان، #آلوده شدن به دنيا را به مسموم شدن با زهر كشنده #مار تشبيه ميكند: «أما بعد فإنما مثل الدنيا مثل الحيّة ليّن مسّها، قاتل سمّها»؛ دست زدن به دنيا همانند لمس مار سمّي است.
🦋منتها مسموم شدگان به وسيله دنيا، بر اثر تخدير(بی حسی) احساس درد نمي كنند، ليكن وقتي پرده برداشته شد مي بينند كه از #پيش مسموم شده بودند و از مسموميّت خود غافل بودند: (لقد كنت في غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد).
#اللّهُمَ_عَجِّل_لِوَلیِّکَ_الفَرَج
🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄
📚تفسیر #کامل_و_روان تسنیم
📬ایتا:https://eitaa.com/bourhan
🗞وات ساپ:https://chat.whatsapp.com/CAYrOJatiFj21OhB8lua7i