🇮🇷بورس لند🇮🇷
#حشکوه از قیمت 170 استارت پروژه ٢٠ روز #صف_خرید بستیم تا 280 تومان و سپس همانطور که عرض کردم کمی فرو
#حشکوه 170 تومانی بعد از زدن سقف همچنان #صف_خرید و میریم برای اهداف بالاتر.. 👌🌹
#بورسلند
@bourselandgroup
🇮🇷بورس لند🇮🇷
دوستان عزیز حتما برای کمک به مردم عزیز شهرستان و روستاهای #خوی یکشنبه با هر مبلغی که دوست داشتید از
#زلزله_خوی اکنون #مجاز_محفوظ
لطفا هرکسی در توانش برای هموطنانش #کمک کند
سهمی 1000 تومان از یک سهم تا هرچقدر دوست دارید
باشد که خدا اجرش را نصیبتان کند 🌹🌹
#بورسلند
@bourselandgroup
#فوری
یک منبع آگاه در سازمان بورس:
در پی مصوبه ی شورای رقابت، سازمان بورس در راستای حفظ منافع سهامداران اقدامات زیر را پیگیری خواهد کرد:
1️⃣استفسار از مجلس بابت اختیارات شورای رقابت
2️⃣پیگیری ابطال مصوبه ی شورای رقابت در مرجع تجدید نظر
3️⃣پیگیری توقف و ابطال مصوبه شورای رقابت در دیوان عدالت اداری
#بورسلند
@bourselandgroup
تضاد مصوبه خودرویی شورای رقابت با مصوبه هیات وزیران!
دستورالعمل تنظیم بازار خودرو از سوی شورای رقابت در حالی به تصویب رسیده است که ماده ۲ این مصوبه در تضاد آشکار با مصوبه ۷ آبان ماه هیات وزیران در خصوص عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا است!
پ.ن: یکی باید بیاد و قهرمان این روزهای سهامداران باشه؛همه چیز به خود #دولت بستگی داره و میشه معاونین و افراد رده بالای کابینه قهرمان این داستان درام باشند
#بورسلند
@bourselandgroup
بخشي از معاملات نماد معاملاتي شركتهاي گسترش سرمايه گذاري ايران خودرو (#خگستر)، سايپا (#خساپا) در روز جاري يکشنبه 1401/11/16 تاييد نگرديد.
@bourselandgroup
🇮🇷بورس لند🇮🇷
تضاد مصوبه خودرویی شورای رقابت با مصوبه هیات وزیران! دستورالعمل تنظیم بازار خودرو از سوی شورای رقاب
همه خودروهای تولید داخلی و وارداتی #انحصاری درنظر گرفته شده و طبق آخرین نامه #شورای_رقابت_بامردم فعلا خبری از عرضه مجدد در بورس کالا نیست
تضاد در تضاد!
#بورسلند
@bourselandgroup
🇮🇷بورس لند🇮🇷
همه خودروهای تولید داخلی و وارداتی #انحصاری درنظر گرفته شده و طبق آخرین نامه #شورای_رقابت_بامردم فعل
احتمالا از شورای رقابت به دیوان عالی کشور شکایت میکنیم
محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از تهیه طرح استفساریه ای در واکنش به تصمیم شورای رقابت برای جلوگیری از عرضه خودرو در بورس خبر داد و گفت که احتمال طرح شکایت از شورای رقابت به دیوان عالی کشور وجود دارد.
پ.ن: تا بخواد شکایت انجام بشه و روال قانونی پیش بره شاخص کل به کف میخوره،ولی حتما تا #بازگشایی نماد #خودرو باید بازار رو کلا از این شوایع دور کنند
#بورسلند
@bourselandgroup
مواضع دوگانه سخنگوی صمت
سخنگوی وزارت صمت مطرح کرد:
طبق وعدهای که پیش از این داده بودیم در سال جاری قرعه کشی حذف خواهد شد و دیگر در سال ۱۴۰۲ موضوعی تحت عنوان قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت.
هم اکنون ما به عنوان وزارت صمت ضمن حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا خود را تابع نظر شورای رقابت میدانیم؛ به هر ترتیب قانونگذار اختیار تنظیمگری را به شورای رقابت داده است. تا این لحظه شورای محترم رقابت در رابطه با عرضه یا عدم عرضه خودرو در بورس کالا به صورت متقن نظری نداده است.
از ابتدا گفتیم درست است که از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت میکنیم، اما این را یک روش دائمی نمیدانیم، صرفا برای گذر از نقطه شکاف عرضه و تقاضا این روش را انتخاب کردیم؛ به دنبال آن بودیم سود مازادی که بین قیمت کارخانه و بازار است شفاف شود و مشخص شود این سود به کجا میرود.
عججججب!
#بورسلند
@bourselandgroup
🇮🇷بورس لند🇮🇷
مواضع دوگانه سخنگوی صمت سخنگوی وزارت صمت مطرح کرد: طبق وعدهای که پیش از این داده بودیم در سال جار
#خودرو
مدیرعامل ایرانخودرو تغییر می کند
در پی دستور رئیس جمهور درباره پیگیری واگذاری خارج از روال معمول خودرو به برخی دستگاهها در ۲۵ دیماه سال جاری و ورود بازرس ویژه رئیس جمهور به این موضوع، خطیبی مدیرعامل شرکت ایرانخودرو تغییر خواهد کرد.
بازم عجججججب!
خبر را نه تایید میکنم و نه تکذیب ولی بعنوان شایعه خیلی حرف توش هست!
#بورسلند
@bourselandgroup
شماره های شورای رقابت که فعلا شده #شورای_رقابت_بامردم👇
انتقادات و پیشنهادات
تلفن: ۸۸۰۸۸۴۳۲ ۰۲۱
نمابر: ۸۸۳۶۹۲۵۴ ۰۲۱
واحد روابط عمومی
تلفن: ۸۸۰۸۹۵۲۵ ۰۲۱
معاونت اقتصادی و توسعه رقابت
تلفن: ۸۸۰۸۳۶۴۸ ۰۲۱
معاونت فنی و حقوقی
تلفن: ۸۸۳۶۹۲۴۲ ۰۲۱
دفتر شورای رقابت
تلفن: ۸۸۰۸۸۴۳۲- داخلی ۲۴۰۱
اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی
تلفن: ۸۸۰۸۹۱۲۳ ۰۲۱
واحد مالی و ذیحسابی
تلفن: ۸۸۵۷۱۳۷۹ ۰۲۱
دفتر هیئت تجدیدنظر
تلفن: ۸۸۵۷۱۳۷۶ ۰۲۱ داخلی ۲۵۰۴
دبیرخانه مرکز
تلفن: ۸۸۰۸۹۸۶۰ ۰۲۱
نمابر: ۸۸۰۸۳۹۶۷
@bourselandgroup
#خودرو
✍🏽در دو هفته اخیر بازار سرمایه بر سر عرضه خودرو در بورس کالا لطمات زیادی خورد ! بازاری که دو سال نیم چوب بی تدبیری و بی مسئولیتی دولت ها را خورده بود ، به محض پا گرفتن اسیر داستان شورای رقابت و دخالت در عرضه خودرو شد که بنظر بنده ، چوب این حواشی را بیشتر سهامداران سایر صنایع خوردند !
✍🏽 اینکه تصمیمات شورای رقابت، ضد رقابت بوده و در جهت منافع دلالان است و ... بارها و بارها به حق و به درستی تکرار شده و باید با اینگونه دست اندازی ها بطور جدی مقابله کرد. اما اجازه بدهید نگاهی به همین مصوبه ای که امروز منتشر شد داشته باشیم :
▪️در این مصوبه بحث " میانگین قیمتی سه خودروی مشابه خارجی " جهت تعیین قیمت پایه خودروهای داخلی مطرح شده که کاملا مبهم است. بطور مثال خودرویی مثل پراید اساسا سالهاست مشابه خارجی ندارد. لذا اگر منظور از " خودروی مشابه خارجی " از نظر مشخصات فنی مانند حجم موتور و شاخص های کیفی باشد ، توجه به نکات زیر ضروری است :
1- درحال حاضر نرخ دلاری خودرویی مثل پراید 6800 الی 7000 دلار است
لذا اگر مبنای قیمتی خودرویی مثل پراید را در فرمول اعلام شده در مصوبه قرار دهیم ، شاخص رقابت پذیری پراید به شرح زیر خواهد بود :
Pb : 6.800$ * 40.000T = 272.000.000 T
Pd : 150.400.000T
Ci : 45%
بنابراین خودروی پراید بر اساس جدول اعلامی در رتبه A قرار خواهد گرفت !
2- نکته بسیار مهم ، تعیین نرخ بازار متشکل ارزی به عنوان مبنای نرخ گذاری و محاسبه شاخص رقابت پذیری است. این یعنی دولت نرخ 40.000 تومانی بازار متشکل را پذیرفته است !!
3- بر اساس همین دستورالعمل ، نرخ مصوب شورای رقابت نباید بیش از 25% از میانگین نرخ سه خودروی مشابه خارجی تعیین شود و باید متناسب با میانگین نرخ سه خودروی مشابه خارجی باشد .
❗️لذا نرخ کارخانه خودرویی مانند پراید ، با فرمول اعلام شده "میتواند" تا 45% بالاتر از نرخ فعلی افزایش یابد. نرخ فعلی کارخانه خانواده پراید در گزارشات سایپا 150.4 میلیون تومان است.
به بیان ساده تر بر اساس مصوبه شورای رقابت نرخ کارخانه خودروی پراید باید حداقل به 272 میلیون تومان برسد !
4- اگر همین محاسبات را برای خودرو هایی مانند پژو 207 هم انجام دهیم ، به نتایج مشابهی خواهیم رسید. زیرا شاخص رقابت پذیری اکثر خودرو ها بزرگتر از 25% نسبت به میانگین نرخ خودرو های مشابه است.
❗️بطور مثال خودروی 207 سال ساخت 2012 در عراق بین 7800 الی 8500 دلار قیمت دارد.نرخ این خودرو در ترکیه به مراتب بالاتر است و در محدوده 13000 الی 16000 یورو قرار دارد که مبنای محاسبه ما نیست. بنابراین شاخص رقابت پذیری خودروی 207 حداقل حدود 35% الی 40% است. لذا نرخ کارخانه این خودرو میتواند تا 350 الی 360 میلیون تومان افزایش یابد !! درحالی که در گزارش شش ماهه حسابرسی شده ایرانخودرو نرخ کارخانه پژو 207 معادل 202.8 میلیون تومان ثبت شده !
✍🏽 مقاومت شورای رقابت در برابر شفافیت و عرضه خودرو در بورس کالا که هم موجب بهره بردن خودروسازان از نرخ رقابتی و کاهش زیان انباشته آنها میشود و هم نرخ مصرف کننده کاهش می یابد ، مصداق بارز دهن کجی به مکانیزم بازار و حمایت از رانتخواری است.
اما بنظر میرسد واکنش امروز بازار به این مصوبه بسیار بیشتر از تاثیر واقعی آن بوده زیرا با وجود اینکه این مصوبه ابهامات زیادی دارد و هنوز نرخ های تعیین شده بطور دقیق مشخص نیست ، اما با همین فرمول های مبهم و نصفه و نیمه میتوان تخمین زد که احتمالا نرخ های جدید کارخانه تا حدودی نزدیک به نرخ بازار خواهد بود و میتواند به نرخ پایه بورس کالا که در مدت اخیر شاهد آن بودیم ، نزدیک باشد./رفرنس خبری در مشرق نیوز و دنیای اقتصاد
@bourselandgroup