eitaa logo
🇮🇷🇮🇷آتش به اختیار 🇮🇷🇮🇷🇮🇷
129 دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
4.8هزار ویدیو
28 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوستان عزیز همراهان همیشگی نهج البلاغه توجه داشته باشند برنامه شرح حکمت های نهج البلاغه که صبح داشتیم را خواهیم داشت و بهره می‌بریم از حجت الاسلام و المسلمین مهدی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 دنیا شناسی 🔻یکی از یاران علی (علیه‌السلام) در شام و با ملاقات با معاویه، مواجه می‌شوند با درخواست عجیبی از طرف معاویه. 🔻 معاویه از او می‌خواهد که بعضی از این حالات معنوی مولایت، علی (علیه‌السلام) را برای ما هم نقل کن. خود این حکایت از این می‌کند که دشمنان هم به فضیلت علی (علیه‌السلام)، گواهی می‌دادند و دلبسته بودند، اگرچه نکبت غرور و تعصّب شان اجازه نمی‌داد تسلیم بشوند. 🔻 او بخشی از حالات معنوی نیمه شب های علی (علیه‌السلام) را برای معاویه توصیف می‌کند که: " من دیدم نیمه شب، در تاریکی مولا در محراب ایستاده، دست به محاسنش گرفته بود؛ مانند مارگزیده به خودش می‌پیچید و اشک می‌ریخت و جملاتی می‌گفت. " 🔰 این جملات، حاوی سه نکته اند: 1⃣ اول: فریبندگی دنیا و ظواهر دنیا 2⃣ دوم: زودگذری و فانی بودن دنیا 3⃣ و سوم: طولانی بودن مسیر برزخ و قیامت. 🔻در نهج‌البلاغه شریف، برای هر سه نکته انبوهی از محتواها، با الفاظ و بیانات متنوّع داریم. ⏪ 1⃣ اولین نکته، چهره فریبنده دنیاست و در زیر این چهره شخصیتی بسیار پست و خطرناک نهفته است؛ مثل عروسی که ظاهری زشت و باطنی خشن دارد، اما با آرایشی کاذب، چهرهٔ خودش را جذاب جلوه داده است؛ 🔻 در این باره، مولا علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «الدُّنْيَا تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ» ؛ " دنیا فریب می‌دهد، ضرر می‌رساند و می‌گذرد." 🔻یا در دو جای نهج‌البلاغه، حضرت دنیا را به ماری تشبیه می‌کنند که پوست و ظاهر خوش خط و خالش جذب می‌کند؛ چون لیّن و نرم است، امّا به محض اینکه نزدیک بشوی از فریبی که به خاطر ظاهرش می خوری، سمّ قاتلش را در وجود تو می‌کند و تو را می‌کشد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
شرح حکمت ۷۷ بخش ۱ دنیا شناسی.mp3
3.23M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 دنیا شناسی ⏪ 2⃣ در بخش دوّم از حکمت ۷۷ ، نوع برخورد مولا علی (علیه السلام) با دنیا را مشاهده می‌کنیم : 💠 « قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلاَثاً لاَ رَجْعَةَ فِيهَا » ؛ " من تو را سه بار طلاق دادم که دیگر هیچ راه بازگشتی در آن نیست. " 🔰 مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه ، با عبارات عجیب کوبنده و تحقیر آمیزی غالباً دنیا را خطاب قرار داده اند. 🔻دوبار در نهج البلاغه از عبارت « إِلَيْكِ عَنِّي » ؛ " از من دور شو" استفاده کردند : 🔸 ۱. یکی در همین حکمت ۷۷ است، 🔸۲. دیگری در نامه ۴۵ است . 🔻 در حکمت ۸۳ ، دنیا را این گونه توصیف می‌کنند که آب دنیا تیره و گل آلود است ، منظره اش دلفریب، ولی سرانجامش خطرناک‌ . 🔻 در خطبه ۱۲۸ نهج البلاغه می‌فرمایند: " من دنیا را با صورت به زمین کوبیدم و او را سرجای خودش نشاندم و با چشمی درست به آن نگاه کردم. " 🔻 در نامه ۶۸ نهج البلاغه، دنیا را به ماری خوش خط و خال تشبیه می کنند که « لَيِّنٌ مَسُّها قاتِلٌ سَمُّها » ؛ " دست کشیدن بر آن لذّت بخش و نرم است، اما سمّ درونش کشنده است‌. " 🔻در خطبه ۳ نهج البلاغه، دنیا را بی ارزش تر از آب بینی بُز معرفی کردند. 🔻در خطبه ۲۲۴ ، دنیا را پست تر از برگهٔ درختی که در دهان یک ملخی جویده شده باشد توصیف می کنند. 🔻 و بالاخره در حکمت ۲۳۶ ، دنیا را در چشم خودشان پست تر از استخوان خوکی در دست بیمار جذامی معرفی فرمودند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد...
شرح حکمت ۷۷ بخش ۲ دنیا شناسی.mp3
2.62M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 دنیا شناسی ⏪ 3⃣ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آخرین قسمت از حکمت ۷۷ نهج البلاغه ، از کمی زاد و توشهٔ آخرت ، طولانی بودن طریق و راه ، دور بودن سفر و سنگینی ورود در قیامت به خداوند متعال آه می کشند. مسأله زاد و توشه آخرت ، مسأله بسیار جدی و غیر قابل شوخی است. 🔻 مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۱۳۰ نهج البلاغه آمده که در برگشت از جنگ صفین وقتی لشگر را وارد قبرستان بیرون دروازه کوفه کردند و بعد آنها را متوقّف کردند ، رو به مردگانِ درون قبرها کرده و فرمودند : " ای ساکنان خانه های وحشت زا ! بعد از شما همسرانتان ازدواج کردند ، خانه های شما محلّ سکونت دیگران شد و اموالتان بین ورثه و باقیماندگان تقسیم شد. اين خبری است كه ما بعد از مرگ شما از دنیای شما داريم، حالا شما بگویید که بعد از مرگ، چه خبری برای ما از برزخ داريد؟ ( سپس به یاران خودشان رو كردند، فرمودند :) اگر اجازه داشتند این مردگان که با شما سخن بگویند ، می گفتند: « اِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوی‌ »؛ " بهترين زاد و توشهٔ آخرت تقواست. " 🔻 همچنین در نامه ۳۱ نهج البلاغه بند نهم ، مولا علی (علیه السلام) با تذکر نسبت به سختی و طولانی بودن راه قیامت ، به امام حسن (علیه السلام) راهبردی یاد می دهند که بتواند توشهٔ آخرت خودش را تأمین کند. می فرمایند : " بدان راهی پر مشقّت و بس طولانی در پيش روی داری و در اين راه بدون كوشش بايسته و تلاش فراوان و اندازه گيری زاد و توشه و سبك كردن بار گناه موفّق نخواهی شد." ( بعد به او می نویسند: ) " اگر مستمندی را ديدی كه توشه ات را تا قيامت می بَرَد و فردا كه به آن نياز داری به تو باز می گرداند، كمك کردن به او را غنيمت بشمار و اگر توان مالی داری بيش از نیازش به او بخشش کن." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۷ بخش ۳ دنیا شناسی.mp3
3.21M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 3⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 شناخت جایگاه جبر و اختیار 🔻 یکی از خیانت هایی که معاویه در شام بر امّت اسلام روا داشت، این بود که عقیده جبریه را در جامعه ترویج کرد. بسیاری از مردم معتقد بودند که همه چیز بر اساس جبر الهی انجام می شود و انسان اختیاری برای خودش ندارد. دلیل این اعتقاد و ترویج این اعتقاد توسط دستگاه بنی امیّه و معاویه این بود که مردم را به این باور برسانند که اگر معاویه حاکم شده خدا خواسته ، فردا اگر یزید شراب خوار هم حاکم بشود ، خدا خواسته . همه چیز با اراده خدا و بدون اختیار انسان انجام می شود. 🔻 بر این اساس در حکمت ۷۸ می بینیم که یک شامی ( یعنی از تربیت شدگان فرهنگ شام ) از حضرت علی (علیه السلام) می پرسد اینکه ما به سمت شام می رویم آیا به خاطر قضا و قدَر الهی است ؟ یعنی ما دیگر نمی توانیم اراده ای بر خلاف آن بکنیم ؟ مجبوریم برویم ؟ 🔻 حضرت آنجا پاسخ می دهند اصلاً اینگونه نیست. مهم ترین حجّتی که برای ردّ جبر ، حضرت بیان می کنند این است که اگر انسان در افعال خودش مجبور بود و مختار نبود ، دیگر ثواب و عقاب امکان نداشت و معنا نداشت . چرا ؟ چون ثواب یعنی آن پاداشی که انسان به خاطر کار خوب اختیاری خودش می گیرد و عقاب و عذاب ، یعنی آن جزایی که به واسطه آن کار اختیاری خودش می بیند؛ وگرنه اگر ما جبر داشته باشیم و هیچ اختیاری نداشته باشیم، امکان ندارد مجبور باشیم کاری را انجام بدهیم و بعد ما عذاب بشویم . مجبور بشویم کار خوبی را انجام بدهیم و مستحقّ ثواب باشیم. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۸ شناخت جایگاه جبر و اختیار.mp3
2.57M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠و درود خدا بر او فرمود: حكمت گمشده مومن است، حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح و 🔹 ارزش و اهمیّت حکمت 🔻 در حکمت ۷۹ ، امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، دربارهٔ "حکمت" اینگونه می‌فرمایند که: 💠 " حکمت را هر کجا که باشد فراگیر؛ گاهی حکمت در سینه منافق است و بی تابی می‌کند تا بیرون آمده و با همدمانش در سینه مؤمن آرام گیرد. " 🔻قصّه "حکمت" آنقدر اهمیت دارد که امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۸۰ می‌فرمایند: 💠 " حکمت گمشده مؤمن است؛ حکمت را فراگیر هر چند از منافقان باشد. " 🔰 " حکمت " آثار بسیار بسیار مهمی دارد، که مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۳۳، به بخشی از این آثار اینگونه اشاره فرمودند که: « الْحِكْمَةِ حَيَاةٌ لِلْقَلْبِ الْمَيِّتِ وَ بَصَرٌ لِلْعَيْنِ الْعَمْيَاءِ وَ سَمْعٌ لِلْأُذُنِ الصَّمَّاءِ وَ رِيٌّ لِلظَّمْآنِ وَ فِيهَا الْغِنَى كُلُّهُ وَ السَّلَامَةُ » ؛   " حکمت مایه زنده شدن قلب مرده است، باعث بینایی چشم کور است، گوشی که ناشنوا شده است را شنوا می‌کند، مایه سیراب شدن تشنگان است و تمام غنا، بی نیازی و سلامت در حکمت جمع شده است. " 🔻 لذا حتّی در توصیف حضرت مهدی (ارواحنافداه)، مولا علی (علیه‌السلام) در بند پنجم از خطبه ۱۸۲ اینگونه می‌فرمایند: " او زره دانش بر تن دارد و با تمامی آداب و با توجه و معرفت کامل، آن را فرا گرفته است؛ حکمت گمشده اوست که همواره در جستجوی آن می‌باشد و نیاز اوست که برای به دست آوردنش می‌پرسد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۷۹ و ۸۰ ارزش و اهمیّت حکمت.mp3
2.76M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 🔸 شرح 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رئیسی: امروز کشور را به اخم و لبخند دیگران متصل نکردیم آتش به اختیار @brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا زهرا.. 💔 امدادهای غیبی فاطمه زهرا سلام الله علیها در جنگ تحمیلی و... از زبان حاج قاسم 🤲🌷 آتش به اختیار @brjko1402
*شهیدی که دهان خود را پر از گِل کرد تا مبادا صدای ناله‌اش موجب لو رفتن مَعبر شود*👇 ✍🏻برای شروع عملیات کربلای ۴ به آبادان منتقل شدیم و به عنوان غوّاصان خط ‌شکن به خط دشمن زدیم؛ به هر ترتیبی بود خط دشمن را شکستیم و پاکسازی کردیم. وقتی برای آوردن مجروحان و شهدا وارد معبر شدیم، دیدیم *شهیدحمیدی‌اصیل* هر دو پایش قطع شده و پیکر مطهرش در گوشه‌ای از معبر افتاده است. اما آنچه که ما را به تعجب وا داشت، این بود که *دهان شهید پر از گِل شده بود.* بعدها متوجه شدیم که وقتی به پاهای سعید ترکش خورد و قطع شد، برای اینکه صدای ناله‌اش بلند نشود و باعث لو رفتن معبر نشود، دهان خود را پر از گِل کرده بود. چقدر فرق است بین کسی که دهانش را از گِل پر میکنه تا به دشمن گرا نده، با کسی که دهانش را باید گل گرفت تا دشمن صدایش را نشنود.* 🌷 *شهید سعید حمیدی‌اصیل*🌷 برای شادی روحش سه صلوات بفرستین❤️ آتش به اختیار @brjko1402
رئیسی چون زبان دنیا را بلد نبود، دنیا مجبور شد زبان رئیسی ( فارسی) را یاد بگیره 😂👍 توئیت نخست‌وزیر هند به زبان فارسی! آتش به اختیار @brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا از معصوم می شود انتقاد کرد؟ روحانی: همه باید انتقاد بشن استثنا نداره.امام زمان هم بیاد.... استاد عالی : پاسخی دندان شکن به روحانی در حضور خودش (روحانی کنار رهبر نشسته) روباه بنفش :دست به برادرم بزنید اعلام جنگ میکنم 🇮🇷 اتحادیه عماریون آتش به اختیار @brjko1402
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠☫﷽☫🌠 🔴پذیرائی دشمن کور کن میوه از زوار اربعین امام حسین علیه‌السلام با بیل میکانیکی😃😍 🔺این فیلم رو انقدر ارسال کنید تا برسه دست ، ببینه مردم چطور برای امامشون دست‌ودل‌بازی می‌کنن. آتش به اختیار @brjko1402