#شرح_حکمت۹۲
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت92
🔹 والاترین دانش
⚜ مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۹۲ میفرمایند:
💠 « أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْكَانِ » ؛ " بی ارزش ترین دانش، دانشی است که بر سر زبان است و برترین علم، علمی است که در اعضا و جوارح آشکار است. "
🔻 مسأله عمل به علم و مسأله نافع بودن علم، دو مسأله ای هستند که کنار هم باید دانسته بشوند. اساساً قرار بود هرکس دانست عمل کند؛ در حکمت ۳۶۶ حضرت فرمود: « فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ » ؛" هرکس که چیزی را می داند، عمل میکند. "
🔻 اما خیلی وقت ها، نه خود علم ارزش عمل کردن دارد، نه آنکه علم نافع را میداند عمل می کند. مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۲۷ فرمود: " من بر شما از منافقی که زبان عالمانه ای دارد میترسم. "
🔻 همچنین مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۳۷۲ نهجالبلاغه، عالِمی که به علم خودش عمل میکند را یکی از چهار رکن قوام دین و دنیا معرفی کرده اند.
🔻 باز هم می بینید مولا علی (علیهالسلام)، کسی که میداند یا علمش نافع نیست یا به علم نافعش عمل نمیکند را اساساً عالِم نمیدانند؛ در خطبه ۱۷ درباره چنین انسان هایی که در بین مردم شهرت پیدا می کنند، اما واقعیت این است که این ها شبه عالم اند و عالم نیستند، میفرمایند: «قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً وَلَيْسَ بِهِ » ؛
" مردم و شبیه انسان ها او را عالم نامیده اند؛ در حالی که او اصلاً عالم نیست. "
🔻 مولا علی (علیهالسلام) درباره عالمی که علمش را ضایع میکند، در حکمت ۳۷۲ میفرماید:
« فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ » ؛
" وقتی که دانا علم خودش را ضایع میکند، (یعنی عمل به علم خودش نمیکند، نتیجه اش چه میشود؟
نتیجه اش این میشود که آن کسی هم که نمیداند میگوید چه فایده ای دارد، این ها خودشان میدانند و عمل نمیکنند، من برای چی بروم و یاد بگیرم؟) از یادگیری استنکاف میکند. "
🔻همچنین در نهجالبلاغه شریف، مولا علی (علیهالسلام) در رابطه با ارزش این حقیقت که علم باید مورد استفاده باشد (به درد بخور باشد) ، به فرزند عزیزشان در نامه ۳۱ مینویسند: « وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا خَيْرَ فِي عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ وَ لَا يُنْتَفَعُ بِعِلْمٍ لَا يَحِقُّ تَعَلُّمُه؛ " بدان در علمی که نفع ندارد، هیچ خیری نیست و از علمی که ارزش یادگیری ندارد، نمیشود نفع برد و استفاده کرد. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۹۲ والاترین دانش.mp3
4.39M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت92
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
1623739897_D1kA7.mp3
5.35M
عاشقان وقت نماز است اذان میگویند🌺 🕌
اذان با صوت زیبا و دلنشین استاد موذن زاده اردبیلی🤗
#شرح_حکمت۹۳
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت93
🔹 فلسفهٔ آزمایش های الهی
⁉️ آیا امکان دارد کسی در دنیا زندگی کند به هر مقدار عمری که باشد و در طول عمرش مبتلا به فتنه و آزمایش نشود؟
🔻 جواب: در حکمت ۹۳ حضرت میفرمایند امکان ندارد.
🔻 لذا به ما میفرمایند که:
" کسی در خانه خدا دعا نکند که خدایا من به تو از اصل فتنه پناه میبرم؛ یعنی کاری بکن که من هیچ وقت دچار فتنه و امتحان نشوم "
⁉️ چرا همه باید به فتنه مبتلا بشوند؟
🔻جواب: به خاطر اینکه احدی در عالم نیست، مگر اینکه مشمول سنّت لایتغیّر " فتنه " میشود؛ حالا اگر خواستید بروید از خدا پناهی بخواهيد، از خدا بخواهید که ما را به فتنه هایی که باعث گمراهی در دین مان میشود، مبتلا نکن؛ ما به تو پناه میبریم از "مُضِلّاتِ الفِتَن" .
🔻 در ادامه مولا علی (علیهالسلام)، اینکه فتنه جزء ضرورت های زندگی هست را بیان میکنند؛ با اشاره به قطعه ای از آیات قرآن کریم:
🔻 خداوند در قرآن کریم فرموده است:
« وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ » ؛
"بدانید که مال و فرزندتان مایهٔ آزمایش شما هستند."
🔰 مولا علی (علیهالسلام) این آیه را خیلی شفاف توضیح میدهند؛
⁉️ مایهٔ فتنه هستند یعنی چه ؟
" یعنی خداوند با اموال و اولاد، شما را اختبار میکند، آزمایش میکند، امتحان میکند. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
شرح حکمت ۹۳ بخش اول فلسفه آزمایش های الهی.mp3
2.31M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت93
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
۵_قسمت بعدی برنامه #چگونه_عبادت_کنیم را به محضر همه شما خوبان تقدیم میکنیم