______
سال #مهار_تورم با افزایش ۲۵درصدی نرخ دلارِ مبنای قیمتگذاری فرآوردههای پالایشگاهی آغاز شد و برای پتروشیمیها نیز به همین ترتیب... و این یعنی #بهار_تورم
اگر همین نرخ حوالهی دلارِ مرکز مبادله مبنای قیمتگذاری باشد روند خانمانسوز #تورم ادامه خواهد داشت؛ (چه رسد به اینکه نرخ اسکناس دلار در مرکز مبادله و یا نرخ دلار آزاد مبنای محاسبه باشد!) #بورس به ظاهر سبز میشود و #معیشت به واقع سیاه...
تا وقتی #دلار رهاست تورم مهار نمیشود.
https://virasty.com/MahdiAsgari133
*پی نوشت:
امروز در گفتگو با یکی از وزرا ضمن هشدار نسبت به این موضوعِ تورمزا، مغایرت آن با هدفگذاری سال جدید را، متذکر شدم.
#مهدی_عسگری
نماینده مردم نجیب کرج، فردیس و اشتهارد
🏷 @mahdiasgari133
آمریکا لیست تحریم ها و افراد و بنگاه های تحریم شده ایران را مرتب به روزرسانی می کند و با رهگیری موارد، ممنوعیت ها و جرائم سنگین اجرا می کند.
اما مدیران ما در کنترل چند ده پتروشیمی و نیروگاه حاضر نیستند از مکانیسم های نظارتی استفاده کنند و با پیشنهاد #گران_کن در صدد اعمال محدودیت بر همه مردم و اقتصاد کشور هستند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
✨مردمیسازی اقتصاد به معنای وضع قوانینی توسط دولت برای فراهم کردن بستر حضور همگانی مردم در فعالیتهای اقتصادی و مبارزه با انحصار سرمایه داران، از وظایف دولت اسلامی می باشد.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
📌بهترين راه براى اينكه آزادى اقتصادى تأمين بشود در يك جامعه ى اسلامى، اين است كه حكومت اسلامى و دولت اسلامى سياستى اتخاذ بكنند و قوانينى وضع بكنند كه بر طبق آن قوانين همه ى افراد در جامعه ى اسلامى قادر باشند آزادانه فعاليت اقتصادى كنند و همه ى قشرهاى مردم از فعاليت اقتصادى خود بتوانند بهره مند بشوند؛ اين يكى از آن وجوه امتياز و جدائى بين نظام اسلامى در اقتصاد و نظام هاى غربى است. در نظامهاى غربى اگرچه به حسب ادعا، به حسب قوانين معمولى و اساسى مردم آزادند كه فعاليت اقتصادى داشته باشند، اما در حقيقت اين آزادى متعلق به همه ى مردم نيست؛ اين منابع عظيم ثروت، اين درياها، اين منابع طبيعى، اين دشتهاى حاصلخيز، اين معادن، اين همه امكاناتى كه جزو ثروتهاى عمومى جامعه محسوب ميشود، اينها اينجور نيست كه راحت در اختيار همه ى قشرهاى جامعه قرار بگيرد و هر كسى بتواند بر روى آن بهره بردارى و كار بكند و منتفع بشود، بلكه آن كسانى عملًا و واقعاً آزادند كه داراى ثروتهاى انباشته و زياد هستند، كه سررشته ى اقتصاد جامعه، بلكه حتى خواهم گفت سررشته ى سياست جامعه و اداره ى جامعه در دست آنهاست؛ آنها هستند كه در حقيقت از منابع ثروت استفاده ميكنند و بر آنها تسلط و سيطره دارند و استفاده و بهره بردارى را آنها ميكنند و آنها فضا را براى استفاده ى عموم جامعه تنگ كردند؛ لذا شما مىبينيد در جوامع سرمايه دارى، چه جوامع پيشرفته ى سرمايه دارى و چه جوامع عقب افتاده ى سرمايه دارى، مثل بيشتر كشورهاى جهان سوم، اغلب مردم در يك فقر شديدى هستند؛ بخصوص در اين كشورهاى عقب افتاده؛ در حالى كه اجتماعات عظيمى از مردم دچار فقر و بيكارى و بىجائى و بىمسكنى و محروميت از بيشتر مواهب زندگى هستند، يك عده ى معدودى آزادانه تلاش ميكنند، فعاليت ميكنند، ثروت درمى آورند، معادنى دارند، معادن ديگرى را ميگيرند؛ كارخانجاتى دارند، كارخانجات ديگرى را ايجاد ميكنند، داير ميكنند؛ زمين هائى دارند، زمین هاى ديگرى را به آن اضافه ميكنند؛ از درياها استفاده ميكنند، از همه ى منابع طبيعى در حقيقت يك عده معدود از جامعه استفاده ميكنند؛ ديگران چه كسبه ى جزء، چه كارگران، چه كارگران معادن، چه كارگران كشاورزى، چه كارگران كارخانجات، در حقيقت ريزه خوار خوان آنها و استفاده كننده از زيادى ثروت آنها و گوشه ى سفره ى آنها هستند؛ خودشان امكان تلاش، امكان توليد، امكان بهره بردارى، امكان كار سازنده، امكان توليد ثروت به آن معناى حقيقى ندارند. پس راه اينكه ما اقتصاد آزاد را به معناى حقيقى خودش در جامعه به وجود بياوريم، اين است كه از اين انحصار جلوگيرى كنيم؛ امكانى در جامعه به وجود بيايد كه اغلب افراد جامعه، بيشتر قشر هاى جامعه يا همه ى كسانى كه قدرت كار دارند، اينها بتوانند از امكانات طبيعى، از زمين، از دريا، از انفال، از دشتها، از مراتع استفاده كنند.
🗓 ۱۳۶۶/۰۷/۲۴ بیانات حضرت آقا در خطبه هاى نماز جمعه تهران
#جبهه_تمدن_ساز_انقلاب_اسلامی
#بصیرت_اقتصادی
@jebhetse
آقای دکتر عزیز، عضو محترم هیأت علمی، مرد شریف، سرباز انقلاب و اقتصاد اسلامی (که البته اینجانب از برخی مباحث شما در نقد سرمایهداری استفاده کردهام)، برادرانه و متواضعانه، بهعنوان کوچک شما، جنابعالی را سفارش میکنم از حمایت بی استدلال از خلق پول از هیچ، که مبتنی بر تفکرات اقتصاددانان غربی چه لیبرال و چه نئولیبرال، موتور رشد پولسالاری و سرمایه محوری است و البته موجب اکل گسترده مال مردم به باطل شده و به طرق ناروا اغنیا را غنیتر و جامعه انسانی را شکاف زده تر نموده است، دست بردارید.
ذهن سیاستگذار را از تمرکز بر کاهش خلق پول منحرف نکنیم.
من اول خودم را و سپس دوستانم را میترسانم از عاقبت گمراه کردن و از عاقبت حمایت از پایههای ربا
آیا مقابله کردن با خلق گسترده پول از باد هوا، این ام المصائب که موجبات تضعیف نظام اسلامی را فراهم کرده، سفر به ناکجا آباد است؟
@drbakhshi_tahlile_eghtesadi
جناب آقای دکتر بخشی، استاد عزیز و بزرگوار
با احترام، نکاتی را با توجه به اظهار نظرتان در مورد ویراست دکتر مقصودی تقدیم میکنم:
۱-باید بین خلق پول عمومی و خلق پول خصوصی تفکیک قائل شد.
۲-خلق پول توسط بانکهای خصوصی که عمدتاً تشکیل دهنده ماندههای سفته بازی و موجب ایجاد حباب در بازارهای دارایی میشود، همانطور که فرمودید اکل مال به باطل است.
۳-خلق پول مبتنی بر نیاز بخش عمومی و برای توسعه زیرساختهای تولید و سرمایهگذاری در بخشهای مولد مثل مسکن، نفت و انرژی نه تنها مذموم نیست، بلکه در مواردی واجب است. در واقع بانک مرکزی به جای نقش انفعالی، میتواند به مثابه ابزار پیشرفت در خدمت اهداف پیشرفت باشد. به خصوص در شرایطی که تشکیل سرمایه ثابت خالص کشور از سال ۱۳۹۸ منفی است، سرمایهگذاری از محل خلق پول عمومی، لازم است.
۴-غول موهومی نقدینگی بر همه سیاستگذاریهای اقتصادی کشور سایه افکنده و موجب تداوم تورم (به علت تشخیص اشتباه عامل غالب تورم) و رشد کاهنده اقتصادی (به واسطه اتخاذ انواع سیاستهای انقباضی) شده است. دلیل عمده افزایش قیمت داراییها در کشور، نقدینگی نیست. بلکه افزایش قیمت ارز (به دلیل تحریم و جهتگیریهای اشتباه دولت)، عدم وجود ابزارهای کنترلی فعال مثل مالیات در این بازارها و همچنین عدم اقتدار و انفعال دولت در این بازارها است. در ضمن درست است که میزان نقدینگی قابل توجه است، اما بواسطه تورم دو رقمی بلندمدت، قدرت خرید این میزان نقدینگی بسیار کاهش یافته است.
در نهایت، سزاوار نیست به بهانه مهار نقدینگی، مانع چرخش و افزایش سرعت چرخهای اقتصاد شد. مهار نقدینگی مستلزم تعطیلی بانکهای خصوصی، اصلاح نظام بانکی و کاهش نرخ بهره بانکی است.
🇮🇷یادداشتهای مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari
یکی از دلایل عدم انتخاب مسایل اقتصادی کشور به عنوان موضوع پایاننامه و رساله دانشجویی، کمی گرایی افراطی در دانشگاهها است.
حل بسیاری از گرههای علمی در مسائل اقتصادی کشور، نیازمند پژوهش است. اما روش پژوهش مورد نیاز الزاما روشهای کمی نیست. این در حالی است که یکی از الزامات نانوشته انتخاب موضوع پایاننامه و رساله، استفاده از روش پژوهش کمی است.
با رویه موجود، قدرت انتخاب دانشجویان نیز به شدت محدود میشود.
🇮🇷یادداشتهای مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari
با طرح شعار سال در چند روز اخیر، مباحثه داغی میان دوستان حزباللهی شکل گرفته است که چند نکتهای به نظرم میرسد:
۱. دعوای خلق نقدینگی و رابطه آن با تورم، انحرافی است، اثر چندانی نه بر #مهار_تورم دارد و نه بر #رشد_تولید! اولا صرف نظر از خوب یا بد بودن خلق نقدینگی، در حال حاضر دولت کمترین میزان خلق نقدینگی را دارد و کاهش بیشتر آن در کوتاهمدت و حتی میانمدت اساسا ممکن نیست و بنا به مصالحی بالاتر، محدود کردن آن مطلوب هم نیست. ثانیا آنچه از آمار بر میآید، نوسانات نرخ رشد نقدینگی توضیحدهندگی کافی برای نرخ تورم را ندارد. در سه دهه اخیر، نرخ رشد نقدینگی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه بوده اما تورم ببین ۹ تا ۴۰ درصد نوسان داشته و این یعنی عوامل غیرپولی، اثرگذاری معنادارتری بر نرخ تورم داشتهاند! و ثالثا همه اینها در وضعیتی است که چه در نرخ رشد بالای نقدینگی و چه در نرخ پایین آن، چه در نرخ بالای تورم و چه در پایین آن، رشد تولید بسیار پایین بوده است! پس عامل رشد و #جهش_تولید را هم باید خارج از متغیرهای پولی جستجو کرد.
۲. حضرت آقا فرمودند مهار تورم از طریق رشد تولید میسر است، همانگونه که پارسال، دانشبنیانی را با اشتغالآفرینی توامان دانستند. این را بگذارید کنار #مردم_محوری و #عدالت_بنیانی تا منظومه فکری ایشان حول مفهوم محوری #اقتصاد_مقاومتی و #استحکام_ساخت_درونی_نظام تکمیل شود. همه این مولفهها، #غیرپولی است و در همه آنها، تفاوتهای آشکاری با رویکردهای متعارف اقتصادی وجود دارد. در اقتصاد متعارف لیبرالیستی، دانشبنیانی با اشتغالزایی جمعناپذیر است و رشد تولید (به #شیوه_انبوه مدنظر آنها) با مردممحوری و عدالتبنیانی در تعارض است و قس علی هذا!
۳. #اقتصاد_پولی میدان بازی ما در #اقتصاد_اسلامی نیست، اگرچه نظریات محکمی در نفی ربا و بازار پول و طلا داریم! به نظر بنده که از #شهید_صدر الهام گرفتهام، نقطه شروع ما در #اقتصاد_اسلامی، مسأله #توزیع_اولیه #منابع_طبیعی یا خدادادی ثروت است. بدون توزیع عادلانه این ثروتها، رشد تولید و مهار تورم هیچ دردی از مردم یعنی ولینعمتان انقلاب اسلامی، دوا نمیشود. رشد تولیدی که جیب سرمایهداران را پر کند و کنترل تورمی که سفره طبقه متوسط و ضعیف را تنگتر کند، قطعا مورد نظر حضرت آقا نیست!
۴. #توزیع_اولیه ثروتهای خدادادی یا همان #انفال یعنی حذف انحصارات دولتی و خصوصی بر این منابع و اینجا حوزه کوچکسازی دولت است، به شما آدرس غلط ندهند!
#توزیع_اولیه انفال یعنی گسترش #مالکیت در میان تودههای مردم و این یعنی افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال توسط #آحاد_مردم و این یعنی مردممحوری به معنای واقعی کلمه، و این یعنی تزریق #عدالت در بنیانهای نظام اقتصادی.
#توزیع_اولیه انفال یعنی جهتدهی دانش و فناوری و پژوهشهای کاربردی به سمت بهینهسازی #تولید_خردمقیاس نه تزریق و ترویج فناوریهای انباشتی تکاثری سرمایهداری!
#توزیع_اولیه یعنی احیای ثروتها و عمران زمینها، یعنی رفع انحصار از زمین، آب و انرژی و این یعنی معنای حقیقی #آزادسازی.
۵. در #توزیع_اولیه، ابتکار عمل در دست اقتصاد اسلامی است، نظریه و مدل و راهبرد و سیاست فراوان داریم، به جای هدردادن نیرو و توان اندک رو به تزاید اقتصاددانان اسلامی در مسایل انحرافی کمبازده، روی این حوزه اساسی و مغفولمانده باید کار کنیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
علی سعیدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🆔 @DrSaeedi
🔥کارزار سنگین با دلارخوارها
#مهم
🔻در اوائل اسفند ۱۴۰۱ #دلار بعد از لمس محدودهی ۶۰، زمانی «شروع» به ریزش کرد که نه گروسی به ایران آمده بود و نه توافق با عربستان انجام شده بود.
🔻بلکه این شروع ریزش بدلیل اقدامات داخلی مانند راه اندازی مرکز مبادله و از آن مهمتر تشدید #پیمان_سپاری_ارزی بود.
🔻مهم: پیمان سپاری ارزی به این معناست که صادرکننده میپذیرد و تعهد می دهد که ارز بهدستآمده از فروش کالا و خدمات صادرشده به خارج از کشور را طی مدت معینی به کشور انتقال دهد و آن را بر اساس مقررات ارزی کشور و نرخ تعیینشده از سوی بانک مرکزی به یکی از بانکهای مجاز بفروشد.
🔻در ایران پیمانسپاری ارزی در سال ۱۳۱۹ تصویب شد و از آن تاریخ تاکنون چند بار قطع و وصل شده است و در برخی ادوار مانند دوره دکتر مصدق این پیمان به طور سفت و سخت اجرا شده است.
🔻تا اینکه در دولت خاتمی به موجب تصویب نامه 26 خردادماه 1381 هیات وزیران از تاریخ 1381.1.1 صادرات کلیه کالاها و خدمات از سپردن هرگونه پیمان و تعهد ارزی معاف گردید.
🔻در ۲۲ فروردین ۹۷ مجددا هیات وزیران وقت، پیمان سپاری ارزی را در قالب «دستورالعمل ساماندهی و مدیریت بازار ارز» تصویب کرد اما به نظر میرسد که با توجه به منافع بالای صادر کنندگان از تفاوت قیمت ارز، زور برخی از آنها بر دولت چربیده است.
🔸پ.ن: ظاهراً علت ناراحتی شدید دکتر رئیسی در نشست مدیران عالی کشور در هفتم فروردین ۱۴۰۲، گردنکشی برخی از صادر کنندگان بود که با حمایت مافیای رسانهای و مجازی، پیمان سپاری ارزی را اجرا نمی کنند و با گران کردن دلار در داخل از سویی و در گامبعد با محاسبه قیمت محصولات خود بر اساس قیمت های ساخته شده دلار، در انفجار گرانی و تورم نقش بزرگی دارند.
🔸پ.ن۲: دولت کارزار سختی را با مدیران بیرحم این غولچههای اقتصادی و بازوهای کثیف رسانهای آنها دارد که کمک مردم در این کارزار سنگین سرنوشت ساز است.
✍حمیدرضا ابراهیمی
🔻سوپر انقلابیها؛ همه کارههای هیچ کاره!
🔹محسن برهانی، استاد حقوق دانشگاه تهران، که با شورشیان «زن، زندگی، آزادی» همراهی میکرد، نهایتا در دانشگاه تهران ماندگار شد. وی اکنون متنی منتشر کرده و در آن مدعی شده که «سوپر انقلابیها موفق نشدند من را از دانشگاه بیرون کنند!».
🔹مطالب تعجببرانگیز و جنجالی محسن برهانی که در دوران فتنه بارها توسط رسانههای ضدانقلاب و اصلاحطلب بازنشر داده میشد، اکنون مکافاتش دامنگیر وی شده است؛ البته تا به حال او توانسته است از عواقب سخنان بیپایه و اساسش در برود.
🔹با این حال اما اظهارات اخیر برهانی یک فرامتن مهم دارد؛ جریانی که سالها ادعا میکرد وضعیت کنونی نتیجه رفتار انقلابیهاست، اکنون افتخار میکند که «سوپر انقلابیها» حتی نمیتوانند یک استاد دانشگاه را با این حجم تولید محتوی برای رسانههای ضدانقلاب و همراهی با معاندین جمهوری اسلامی بیرون کند!
🔹در واقع این اظهارات یک اعتراف بزرگ است؛ اعتراف به اینکه «انقلابیها همهکاره هستند» یک دروغ بزرگ بیش نیست.
☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سخنان جنجالی دکتر عباسی
🔞 پیش به سوی پورنوتوپیا با ژُوئی سانس
🔞🔞اسرار پشت پرده انقلابهای #برهنگی!!!
⚠️چه شد که دختران و پسران ما به این حد از تمایل به بی حجابی و برهنگی رسیدند .
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با جوابش همه زدن زیر گریه
گفتن بابات کجاست؟ گفت مفقودالاثره
🌐 @Iran_Iran
🇮🇷 http://telegram.me/Iran_Iran
🔸ابراز نگرانی امام جمعه لاهیجان از وضعیت حجاب: شهر داره سقوط میکنه! فرماندهان و سربازهای ما اسیر شدند
سید جواد سلیمانی: از لاهیجان به مرکز؛
صدای من رو دارید؟
شهر داره سقوط میکنه!
کار به جایی رسیده حتی خواهران شُل حجاب از برهنگی برخی بی حجاب ها شکایت دارند!!
فرماندهان و سربازهای ما اسیر شدند.
ما تا آخر هستیم...
نمیذاریم شهدا غصه مند بشن...
چرا صداتون درنمیاد !؟
🌐 @Iran_Iran
آیزونهاور پیش از آنکه رسما رئیسجمهور شود در اولین نطقش در سال ۱۹۵۲ چنین حرفهایی زد: «
نباید وضعیتی پیش آید که ایران به گذشته دور خود بازگردد و یک قدرت نظامی شود. وای به وقتی که نظامیگری ایرانی زنده شود. بروید تاریخ این کشور را بخوانید تا متوجه حرف من بشوید.»
🗣مهدی اردستانی 🇮🇷
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔰 ضرورت قیام علیه هرزگان
🔹امام خمینی رحمتاللهعلیه:
🔹«اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فردا است که مشتی هرزهگرد #شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و #شرف شما را دستخوش اغراض باطلۀ خود کنند.»
📚جلد ۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۱ تا صفحه ۲۳؛ 15 اردیبهشت 1323
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️نماز جماعت در سواحل مازندران
🔹گویا پس از جولان دادن بی حجابها واراذل واوباش وروزه خواری علنی وبی بندو باریها،درسواحل شمالی ایران، مردم شهید پرور وغیرتمند مازندران وجمعی از مسافران نوروزی،با حضور وبرپایی نماز جماعت فضارا برای این جماعت گستاخ تنگ کردن،هرجا کار دست مردم افتاد به خوبی از عهدش بر اومدن،بدون کوچکترین هزینه مردم جذب دین میشوند.
44.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سیاست های کدام یک ایدئولوژیک و جزمی است، آقای خامنه ای یا غربگرایان ایران؟
▪️آنچه در منطقه اتفاق می افتد همه از انعطاف و نگاه صحیح ژئوپلتیک ایران است. اما غربگرایان، سیاست های ایران را همچنان بر اساس ایدئولوژی پوسیده غربی خود میخواهند.
✅کانال علی علیزاده👇
https://eitaa.com/joinchat/2508259340C851b3b60c7
🔴نظم جهان در مسیر تغییر و تحول/قسمت نخست
✍ علی شیرازی
▪️ما در دل یک پیچ تاریخی مهم در حال حرکتیم. نظم امروز جهان در مسیر تغییر و تحول جدی است و در نظم آینده، امریکا نقشی نخواهد داشت.
▪️امام خامنه ای در ۱۱ آبان ۱۴۰۱ فرمودند: "علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد ... یک خطوط اساسیای هست که مطمئنّاً این خطوط اساسی در این نظم جدید هست:"
1⃣ "خطّ اساسی اوّل عبارت است از انزوای آمریکا؛ آمریکا در نظم جدید جهانی منزوی خواهد بود ... الان آمریکاییها در بسیاری از مناطق دنیا پایگاه دارند؛ در منطقهی ما، در اروپا، در آسیا، پایگاههای نظامی با جمعیّتهای زیاد، پولش را هم از خود آن کشور بیچارهای که در آنجا پایگاه هست میگیرند؛ هزینههایش را او باید تأمین کند و آمریکاییها بخورند و آقایی کنند! این دیگر تمام میشود؛ دست و پای آمریکا از حضور در سراسر جهان جمع خواهد شد. این، آن خطّ اصلی اوّل، از خطوط اساسی نظم جدید آیندهی جهان."
▪️ این سخن، بیانی مستند، متقن و محکم است. تئوریسین های امریکا، سال هاست که بر این نگاه، صحه گذاشته اند.
ویکتور دیویس هانسون، نویسنده روزنامه لس آنجلس تایمز، در تحلیلی، امریکا را در سراشیبی سقوط می بیند و عوامل افت قدرت امریکا را تبیین می کند.
▪️جوزف رابینت بایدن؛ رئیس جمهور کنونی امریکا نیز در سند راهبرد امنیت ملی ایالات متحده که در سال ۱۴۰۱ منتشر شد، ایران را به عنوان قدرتی معرفی می کند که از طریق نیروهای نیابتی خود، باعث اشاعه موشک و پهپاد می شود و فکر آسیب رساندن به امریکایی ها، از جمله مقامات سابق را در سر دارد.
▪️وی در این سند، چین را به عنوان مهم ترین چالش آمریکا معرفی می کند و روسیه را تهدیدی فوری می داند و می افزاید: راهبرد رقبایمان، هم در حوزه های نظامی و هم در حوزه های غیر نظامی کارگر و موثر است.
▪️ بایدن در این سند می نویسد: "چالش هایی که امروز با آن روبرو هستیم، واقعا بزرگ هستند."
وی در ادامه می افزاید: "ما اکنون در یک پیچ تاریخی ایستاده ایم، جایی که انتخاب ها و اولویت ها ی امروز، ما را در مسیری قرار می دهند که موقعیت رقابتی مان را در آینده مشخص می کند."
▪️ البته بایدن و اتاق فکر امریکا نفهمیده و یا نخواسته اند بفهمند که ضربه اصلی را چه کسی به امریکا می زند.
▪️ امام در پیام به گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی آورده اند: "مشکل شما عدم اعتقاد واقعی به خداست. همان مشکلی که غرب را هم به ابتذال و بن بست کشیده و یا خواهد کشید."
▪️ مشکل امریکای امروز نیز اسلام ستیزی است. مشکلی که منجر به شکسته شدن استخوان های لیبرالیسم خواهد شد و امریکا را منزوی خواهد کرد.
⏪ "خطّ اساسی دوّم؛ انتقال قدرت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و حتّی علمی، از غرب به آسیا. امروز قدرتهای غربی هم اقتدار سیاسی دارند، هم اقتدار علمی دارند، هم اقتدار فرهنگی دارند، هم اقتدار اقتصادی دارند؛ یعنی خیلی چیزها دارند، البتّه تعبیر درستترش این است که بگوییم داشتند، و دارند آرامآرام از دست میدهند ... در این نظم جدید، این حالت از غرب به آسیا منتقل خواهد شد. آسیا خواهد شد مرکز دانش، مرکز اقتصاد، مرکز قدرت سیاسی، مرکز قدرت نظامی."
▪️ اگر پیام امام به گورباچف را مرور کنیم، واقعیت سخنان حکیمانه رهبرمان روشن تر می شود.
ایشان می فرمایند:
الف: "امروز اگر مارکسیسم در روش های اقتصادی و اجتماعی به بن بست رسیده است، دنیای غرب هم در همین مسائل، البته به شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است."
ب: "برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست."
ج: "مشکل اصلی شما مبارزه طولانی و بیهوده با خدا و مبدا هستی و آفرینش است."
▪️همان مشکلاتی که شوروی را ساقط کرد، امریکا را به انزوا برده است. امریکا از اسلام و ایران و جبهه مقاومت سیلی می خورد.
ادامه دارد ....
@alishirazi_ir
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔺اینا صفحات خبری و سلبریتی های فرانسه است ولی انگار نه انگار اتفاقی افتاده است؛ بله اونجا زیدان هم باشی اگر علیه حکومت حرف بزنی زندگیت نابود میشه
▪️مثل ایران نیست چرت و پرت بگی فالور بگیری. اینجا سلبریتی ها راست و دروغو قاطی کردن و به آتش اغتشاش دمیدند... شخصی که خودکشی کرده بود یا با مرگ طبیعی فوت کرده بود را به عنوان کشته اعتراضات علم کردند... و با اقدامات رسانهای باعث مرگ اشخاص بیشتری شدند
✅کانال علی علیزاده👇
https://eitaa.com/joinchat/2508259340C851b3b60c7
برنامهریزی غربیها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی
زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه
از مهمترین قواعد نظام سرمایهداری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرفگرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین مینویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرفگرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان میکند: «نقش زن بهعنوان مادر که میتواند یک معلم مصرفگرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «بهمحض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شدهاند، زنان خانهدار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکاییها به عنوان سردمداران نظام سرمایهداری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرفگرایی در ایران چه کردند؟
از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکاییها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرفگرا در ایران دامن زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامههای تصویری برای ترویج مصرفگرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی.
در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملیشدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبانماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابلتوجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود:
"خانمها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیتهای خود را در این کشور متوقف میکنیم. من از همه شما خداحافظی میکنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم".
درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن بهگونهای برنامهریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارتهای سنتی خود اعم از شیوه پختوپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاحکرده و تحت آموزشهای این دپارتمان، از دکوراسیون خانههای آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند.
به دنبال چنین برنامههایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایهداری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرفکننده تبدیل شد.
اما در چنین خانهای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرفگرایی) دیگر نمیتوانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی میبایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحتتأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک میکنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و بهصورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانههای اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریمها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است.
پینوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرفگرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کردهایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامهای برای احیای خانههای مولّد به جای سرپناههای مصرفی داشتهاند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایهداری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟
@baladetayyeb
عن ابی عبدالله علیه السلام: ان اشد الناس حسرة یوم القیامة، من وصف عدلاً ثم عمل بغیره
امام صادق علیه السلام: حسرتخورندهترین فرد در روز قیامت کسی است که عدالت را توصیف کرده اما خلاف آن عمل کرده باشد!
وسائل الشیعه، کتاب جهاد النفس، باب ۳۸
این روایت را که دیدم مو بر تنم سیخ شد! از #عدالت زیاد دم زدهام و نوشتهام و بیم آن را دارم که مشمول این حدیث قرار بگیرم. در این شبهای مبارک عذر تقصیر دارم و از همه التماس دعا...
🆔 @DrSaeedi
🔹من کار به تاریخ و آنچه اتفاق میافتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بستهام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغهای دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش میکنند نگردند. از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام.
یکشنبه ۶۸/۱/۶
روحالله الموسوی الخمینی
🆔 @DrSaeedi
🌱بسم الرب الحکیم🌱
✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم!
🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورتهای فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً میتوان به مذهب تعطیل یا نادانستگرایی یا ناشناختگرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانمگرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است.
⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریانهای مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگهای مذهبی خانمانسوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیتگرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد.
💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقهای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرالهای پروتستان مانند همکیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگهای صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناختگراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریانهای لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیستهای غیرکمونیست شد!
🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که میگفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزشهای بنیادی، ضامن حداقل ارزشهای مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی.
💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزشهای الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزشهای مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آنها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، میتوانند گوی سبقت را در رقابت بیرحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایهداری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیهکنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است.
↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درسخواندههای لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان میکنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامهریزی میکنند! 😐
📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک میتوانند برای تمدن اسلامی برنامهریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راهحل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهیدانان و متافیزیسینهای مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامهریزان آگنوستیک را بازنشست کند.
——————
* ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
تا وقتی نسبت به رشد قارچگونه بانکهای خصوصی، مالها و فروشگاههای زنجیرهای پرزرقوبرق، تالارهای عروسی مجلل، لوازم دکوری لوکس، برندهای خارجی با حروف انگلیسی بر سر در مغازهها، نه تنها معترض نیستیم که جنونوار به دنبال آنها از هم سبقت میگیریم، بدحجابی و #بی_حجابی امری طبیعی است!
#نه_به_سرمایه_داری
🆔 @DrSaeedi
با طرح شعار سال در چند روز اخیر، مباحثه داغی میان دوستان حزباللهی شکل گرفته است که چند نکتهای به نظرم میرسد:
۱. دعوای خلق نقدینگی و رابطه آن با تورم، انحرافی است، اثر چندانی نه بر #مهار_تورم دارد و نه بر #رشد_تولید! اولا صرف نظر از خوب یا بد بودن خلق نقدینگی، در حال حاضر دولت کمترین میزان خلق نقدینگی را دارد و کاهش بیشتر آن در کوتاهمدت و حتی میانمدت اساسا ممکن نیست و بنا به مصالحی بالاتر، محدود کردن آن مطلوب هم نیست. ثانیا آنچه از آمار بر میآید، نوسانات نرخ رشد نقدینگی توضیحدهندگی کافی برای نرخ تورم را ندارد. در سه دهه اخیر، نرخ رشد نقدینگی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه بوده اما تورم ببین ۹ تا ۴۰ درصد نوسان داشته و این یعنی عوامل غیرپولی، اثرگذاری معنادارتری بر نرخ تورم داشتهاند! و ثالثا همه اینها در وضعیتی است که چه در نرخ رشد بالای نقدینگی و چه در نرخ پایین آن، چه در نرخ بالای تورم و چه در پایین آن، رشد تولید بسیار پایین بوده است! پس عامل رشد و #جهش_تولید را هم باید خارج از متغیرهای پولی جستجو کرد.
۲. حضرت آقا فرمودند مهار تورم از طریق رشد تولید میسر است، همانگونه که پارسال، دانشبنیانی را با اشتغالآفرینی توامان دانستند. این را بگذارید کنار #مردم_محوری و #عدالت_بنیانی تا منظومه فکری ایشان حول مفهوم محوری #اقتصاد_مقاومتی و #استحکام_ساخت_درونی_نظام تکمیل شود. همه این مولفهها، #غیرپولی است و در همه آنها، تفاوتهای آشکاری با رویکردهای متعارف اقتصادی وجود دارد. در اقتصاد متعارف لیبرالیستی، دانشبنیانی با اشتغالزایی جمعناپذیر است و رشد تولید (به #شیوه_انبوه مدنظر آنها) با مردممحوری و عدالتبنیانی در تعارض است و قس علی هذا!
۳. #اقتصاد_پولی میدان بازی ما در #اقتصاد_اسلامی نیست، اگرچه نظریات محکمی در نفی ربا و بازار پول و طلا داریم! به نظر بنده که از #شهید_صدر الهام گرفتهام، نقطه شروع ما در #اقتصاد_اسلامی، مسأله #توزیع_اولیه #منابع_طبیعی یا خدادادی ثروت است. بدون توزیع عادلانه این ثروتها، رشد تولید و مهار تورم هیچ دردی از مردم یعنی ولینعمتان انقلاب اسلامی، دوا نمیشود. رشد تولیدی که جیب سرمایهداران را پر کند و کنترل تورمی که سفره طبقه متوسط و ضعیف را تنگتر کند، قطعا مورد نظر حضرت آقا نیست!
۴. #توزیع_اولیه ثروتهای خدادادی یا همان #انفال یعنی حذف انحصارات دولتی و خصوصی بر این منابع و اینجا حوزه کوچکسازی دولت است، به شما آدرس غلط ندهند!
#توزیع_اولیه انفال یعنی گسترش #مالکیت در میان تودههای مردم و این یعنی افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال توسط #آحاد_مردم و این یعنی مردممحوری به معنای واقعی کلمه، و این یعنی تزریق #عدالت در بنیانهای نظام اقتصادی.
#توزیع_اولیه انفال یعنی جهتدهی دانش و فناوری و پژوهشهای کاربردی به سمت بهینهسازی #تولید_خردمقیاس نه تزریق و ترویج فناوریهای انباشتی تکاثری سرمایهداری!
#توزیع_اولیه یعنی احیای ثروتها و عمران زمینها، یعنی رفع انحصار از زمین، آب و انرژی و این یعنی معنای حقیقی #آزادسازی.
۵. در #توزیع_اولیه، ابتکار عمل در دست اقتصاد اسلامی است، نظریه و مدل و راهبرد و سیاست فراوان داریم، به جای هدردادن نیرو و توان اندک رو به تزاید اقتصاددانان اسلامی در مسایل انحرافی کمبازده، روی این حوزه اساسی و مغفولمانده باید کار کنیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
علی سعیدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🆔 @DrSaeedi
۱. حکمرانی در اقتصاد اسلامی #قاعده_محور است، نه لزوما پیامدگراست و نه لزوما وظیفهگرا. این نوع حکمرانی، بر خلاف دیدگاههای سکولار، فرمال و صوری نیست بلکه محتوا بر قالب غلبه دارد.
۲. برخی از قواعد بر نتیجه تاکید دارد مثل #قاعده_حفظ_نظام یا #رفع_فقر، یعنی اگر تمام وظایف شرعی و اصول اخلاقی اسلامی رعایت شود ولی نظام اسلامی تضعیف شود یا حفظ و تقویت نشود، یا فقر از جامعه ریشهکن نشود، مقصود شارع محقق نشده و تکلیف شرعی انجام نشده است. اما برخی از قواعد، کاری به نتیجه ندارد بلکه یک وظیفه مشخصی را تعیین کرده است که در هر حال و با هر نتیجهای باید به آن پایبند بود، مثل #حرمت_ربا یا #منع_تداول_ثروت در دست اغنیا، یعنی رباخواری و تداول ثروت در دست اغنیا حتی اگر باعث رشد تولید و مهار تورم هم بشود باز حرام است.
۳. هر قاعده نظر به موضوع خاصی است و قلمرو مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که یک قاعده به تنهایی بتواند همیشه و در همه حال و در هر شرایطی به کار گرفته شود. حدود و ثغور هر قاعده در جریان کشف آن از کتاب و سنت و در تطبیق آن با عینیت مشخص میشود. این یک سطح از دانش حکمرانی اسلامی است.
۴. به دلیل پیچیدگیهای زندگی اجتماعی و تحولات و تطورات آن در طول زمان، بسیار رخ میدهد که این قواعد حکمرانی هنگام اجرا با هم #تعارض پیدا کنند. رفع این تعارضات و اولویتبندی آنها و تعیین تقدم و تأخر آن، سطح دیگری از دانش سیاستگذاری و حکمرانی اسلامی در نظام ولایت فقیه است.
۵. در موضوع شعار سال، بین دو قاعده حرمت خلق پول و وجوب حفظ نظام تعارض رخ داده است. در حرمت خلق پول، دو استدلال متفاوت وجود دارد: یکی با تمسک به #نظریه_مقداری_پول، از آن جهت خلق پول را حرام میداند که باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی میشود، دوم از آن جهت که خلق پول فینفسه و ذاتا #ناعادلانه و دزدی است، حرام است. دلیل اول پیامدگرایانه است و با زیر سوال رفتن نظریه مقداری پول، قابل دفاع نخواهد بود اما دلیل دوم، وظیفهگرایانه است و کاری به نتیجه ندارد. این دلیل و اثبات ظالمانه بودن آن جای تامل دارد و به راحتی نمیتوان آن را نادیده گرفت. البته در این زمینه، این ملاحظه وجود دارد که خلق پول توسط چه کسی و برای چه کسی و به چه منظوری حرام است. آیا بین خلق پول دولتی و خصوصی تفاوتی نیست؟ آیا بین اینکه پول خلق شده به دست فقرا و مستضعفان برسد یا به دست اغنیا و سرمایهداران، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا بین اینکه پول خلق شده در جهت تقویت نظام قرار بگیرد یا تضعیف آن، تفاوتی نیست؟! و قس علی هذا.
۶. شرایطی را در نظر بگیرید که حفظ و تقویت نظام مستلزم خلق پول از هیچ باشد و با فرض اینکه بپذیریم خلق پول حرام است، در این صورت چه باید کرد؟!
«باید عرض کنم حکومت، که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از #حج، که از #فرایض مهم الهی است، در مواقعی که #مخالف_صلاح_کشور_اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند.» (۲۱ دی ماه ۶۶ | روح اللَّه الموسوی الخمینی)
و من اضافه میکنم، حداقل به عنوان یک فرض، حکومت میتواند از خلق پول، حتی اگر حرمت شرعی آن اثبات شود، #در_موقع_لزوم برای حفظ و تقویت نظام یا به تعبیر مقام معظم رهبری، برای #استحکام_ساخت_درونی_نظام استفاده کند!
اگر عمری باشد، در آینده درباره دلایل حرمت خلق پول و محدوده آن و همچنین رابطه حفظ نظام با نوع خاصی از خلق پول در اوضاع فعلی، بیشتر خواهم نوشت.
🆔 @DrSaeedi