eitaa logo
اندیشه برتر
12.4هزار دنبال‌کننده
14.4هزار عکس
7هزار ویدیو
40 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
💠آیا حضور امام حسن در مازندران صحت دارد؟ ❌در برخی از منابع تاریخی گزارش‌هایی حاکی از نقش خاص امام حسن(علیه‌السلام) در زمان خلیفه دوم(23-13ق) در فتح مازندران دارد، این در حالی است که چنین ادعایی صحیح نیست. 👈زیرا گزارش‌هایی در خصوص حضور لشکر اسلام در زمان خلیفه دوم در خطه مازندران و طبرستان مورد تأیید دیگر منابع نیست و تنها در سال ۳۰(ه.ق) و در نیمه‌ی دوره دوازده ساله خلافت عثمان است که از «سعد بن العاص» به‌ عنوان نخستین سردار اسلام که به این منطقه وارد شد یاد می‌شود، علاوه بر این منابع تاریخ محلی طبرستان این مطلب را رد می‌کنند، که در ادامه به دو مورد از آنها اشاره می‌کنیم: 👈مولانا اولیاءالله آملی(قرن هشتم هجری) در کتاب تاریخ رویان به صراحت منکر این حضور است و در این رابطه می‌نویسد: «آن‌چه در تاریخ طبرستان مسطور است که در ایام خلافت عمر بن الخطاب، امام ابو محمد حسن بن علی(علیهماالسلام) و عبد اللّه بن عمر و مالک ابن حارث الاشتر و قثم بن العباس به طبرستان آمده‌اند، اصلا حقیقت ندارد» 👈ظهیرالدین مرعشی (۸۹۲ هجری قمری) نیز در این زمینه می‌نویسد: «چنان مذکور است اول کسی که در اسلام به طبرستان آمد در ایام خلافت عمر، حسن بن علی(علیه‌السلام) بوده است و عبدالله بن عمر و مالک بن الحارث الاشتر و قثم بن العباس در خدمت بودند و می‌گویند که مسجد جامع کهنه آمل را که مسجد طشته زنان می‌گویند مالک اشتر ساخته است و این سخن صحیح نیست. آن‌چه به صحت مقرون است آن است که شخصی مالکی مذهب آن مسجد را ساخته است و نبیره‌های بانی آن بنا هنوز در لار قصران می‌باشند هر سال به آمل می‌آیند و عمارت مسجد را می‌کنند و مسجدی یعنی مشهدی که معروف است به لله پرچین مقبر مشایخ و سادات ایشان است... .» ✅با توجه به این دو گزارش و این‌که در هیچ‌یک از منابع معتبری که به فتوحات و تاریخ صدر اسلام پرداخته‌اند، خبر مستندی درباره حضور امام حسن(علیه‌السلام) در طبرستان نقل نشده است می‌توان با اطمینان گفت آن حضرت هیچ‌گاه به مازندران و طبرستان نیامده‌اند و آن‌چه در برخی منابع هم‌چون تاریخ طبرستان ابن اسفندیار در این خصوص آمده نامعتبر و به افسانه‌های تاریخی شبیه است. 🆔 @kalamema برای مطالعه بیشتر و مستندات این گفته رجوع کنید به: 🌐 http://www.welayatnet.com/fa/news/82604
💢موسسه ملی سلامت آمریکا 👈همجنس گرایی منجر به وحشی گری می‌شود. #فلسفه_احکام #همجنس_گرایی 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
15.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽استدلال جدید و زیبا از حجت السلام قرائتی، در مورد حقانیت مولای متقیان علی(علیه‌السلام)، بر اساس آیات داستان داود پیامبر(سلام الله‌علیه) در قرآن. #امام_شناسی #امام_علی #قرآن #ادله_امامت 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃جعِلَ الخَير كُلُّهُ في بَيتٍ و جُعِلَ مِفتاحُهُ الزُّهْدَ في الدُّنيا. 📚میزان‌الحکمه،ج3،ص550. 🆔 @kalamema
#نقد_هاوکینگ 💢 اکونومیست: حتی استفن هاوکینگ نتوانست توضیح دهد که چرا ما(جهان) وجود دارد. #خدا_شناسی #خداشناسی #جهان_شناسی #هاوکینگ #آتئیسم #منکر_خدا 🆔 @kalamema
💢مبحث نسخ و علم الهی در آیات قرآن ⁉️یکی از ایرادات واهی افراد شبهه افکن این است که: نسخ وفراموشی از صفات سلبیه اند، و چون در آیه 106سوره بقره این دوصفت به خدا نسبت داده شده، پس یا، خدا وجود ندارد ویا اینکه این آیات از ناحیه خدا نیست؟ 👈برای پاسخ ابتدا آیه شریفه را ذکر می کنیم.«ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ؛ [حكمِ] هر آيه اى را كه [بر اساس مصالح مردم و مقتضاى زمان] از ميان برداريم يا به تأخير اندازيم، بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم. آيا ندانسته اى كه خدا بر هر كارى تواناست؟!»(بقره/106)[1]. نکته مهم:همان طور که در ترجمه ذکر شده است مراد از«انساء» به تـأخیر انداختن است نه فراموش کردن. ✅امّا مراد از نسخ چیست؟ 👈" نسخ" از نظر لغت به معنى از بين بردن و زائل نمودن است، و در منطق شرع، تغيير دادن حكمى و جانشين ساختن حكمى ديگر بجاى آن است.[2] ⁉️با توجّه به معنای «نسخ»، این سوال پیش می آید که:چرا نسخ واقع شده است؟ به تعبير ديگر: چه مى شد از آغاز حكم چنان تشريع مى گشت كه احتياجى به نسخ و تغيير نداشت؟ ✅در پاسخ عرض می کنیم: مى دانيم نيازهاى انسان گاه با تغيير زمان و شرائط محيط دگرگون مى شود و گاه ثابت و بر قرار است، يك روز برنامه اى ضامن سعادت او است ولى روز ديگر ممكن است بر اثر دگرگونى شرائط همان برنامه سنگ راه او باشد.يك روز دارويى براى بيمار فوق العاده مفيد است و طبيب به آن دستور می دهد، اما روز ديگر به خاطر بهبودى نسبى بيمار ممكن است اين دارو حتى زيانبار باشد، لذا دستور قطع آن و جانشين ساختن داروى ديگر را مى دهد. 👈اين مساله مخصوصا با توجه به قانون تكامل انسان و جامعه ها روشن تر مى گردد كه در روند تكاملى انسانها گاه برنامه اى مفيد و سازنده است و گاه زيانبار و لازم التغيير، به خصوص در هنگام شروع انقلابهاى اجتماعى و عقيدتى، لزوم دگرگونى برنامه ها در مقطعهاى مختلف زمانى روشنتر به نظر مى رسد. البته نبايد فراموش كرد كه اصول احكام الهى كه پايه هاى اساسى را تشكيل مى دهد در همه جا يكسان است، هرگز اصل توحيد يا عدالت اجتماعى و صدها حكم مانند آن دگرگون نمى شود، تغيير در مسائل كوچكتر و دست دوم است. [3] 🔆از آن چه ذکر شد این طور به دست می آید که نه تنها نسخ دلالت بر جهل و گمراهی خداوند ندارد، بلکه نسخ براساس مصالح افراد است(نسخ به معنای تغییر در علم قانون گذار نیست بلکه نسخ به معنای تغییر در مصلحت قانون پذیر است.) و خدوند متعال به عنوان قانون گذار از همان ابتدای وضع قانون، علم به پایان آن دارد منتهی آن زمان اعتبار را ذکر نکرده است و هنگام اتمام زمان آن قانون، آن را با حکم جدید نسخ می کند. 📚پی نوشت: [1]ترجمه قرآن- انصاريان، حسين-انتشارات اسوه- قم-1383 ش. [2]: تفسير نمونه-مكارم شيرازى، ناصر- دار الكتب الإسلامية-تهران-1374 ش- ج1، ص391. [3] همان. 🆔 @kalamema
💢تحقیقات موسسه ملی سلامت آمریکا: 👈همجنس بازان افراد لاابالی و عیاش هستند. #فلسفه_احکام #همجنس_گرایی 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
1.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ایستگاه_اخلاق 💠ما چیکار کنیم که به امام زمان(علیه‌السلام) نزدیک بشیم!؟ 🌺آیت الله ضیاء آبادی، پاسخ این سوال را بر اساس آیات قرآن بیان می‌کنند. 👈یک راه بیشتر نیست ... #مهدویت #ضیاءآبادی 🆔 @kalamema
💠بیان زیبا و روشن‌گرانه مقام معظم رهبری در مورد، وظیفه حکومت در زمینه حجاب. #حجاب #حجاب_فاطمی 🆔 @kalamema
💢بررسی نظریه «سهو النبی» شیخ صدوق ⁉️آیا دیدگاه شیخ صدوق مبنی بر سهوالنبی مورد پذیرش اندیشمندان شیعه واقع گردیده است یا نه؟ ✅یکی از مباحثی که در نگاه ابتدایی شبهه عدم عصمت انبیا و ائمه اطهار(علیهم السلام) را در ذهن تداعی می کند، مسئله سهوالنبی می باشد تا جاییکه برخی، مغرضانه و یا از روی کج فهمی این عقیده را به متقدمین شیعه نسبت می دهند و از این رهگذر در صددند به مسئله عصمت خدشه ای وارد کنند. جدا از آنکه مسئله سهو النبی در نظر موافقان آن، منافاتی با عصمت ندارد، اما از بین علمای شیعه فقط مرحوم «شیخ صدوق» و استادش «ابن ولید» قائل به این نظریه هستند. شهید اوّل بعد از آن که حدیث سهو نبی (صلی الله علیه و آله) را ذکر می کند، می فرماید: «این روایت میان طایفه امامیه متروک است، و از علمای شیعه کسی به سهو نبی باور نداشت، مگر «شیخ صدوق» و «شیخ ابن الولید»، و ما گفتار این دو بزرگوار را نادیده می گیریم، زیرا این اخبار با روایات دیگر معارضند...».[1] 👈مرحوم شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره بعد از نقل روایت سهو[2]، در ذیل آن این‌گونه به تبیین مسئله سهوالنبی می‌پردازد: «... و البتّه سهو پيامبر خدا(صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله) مانند سهو ما نيست، زيرا فراموشى آن حضرت از جانب خداوند(عزّوجلّ) است و جز اين نيست كه خداوند متعال آن حضرت را دچار فراموشى مي‌سازد تا معلوم شود كه او انسانى است مانند ساير آدميان، و آن حضرت را جدا از خداوند، پروردگار و معبود خويش قرار ندهند، و مردمان هنگامى كه خود دچار فراموشى مي‌شوند با سهو پيامبر حكم آن را بدانند، همچنين سهوى كه ما دچار مى‌شويم از طرف شيطان است در حالى كه شيطان بر رسول خدا و امامان (صلوات اللَّه عليهم أجمعين) راه و تسلّطی ندارند».[3] ✅در نقد فرمایش شخ صدوق لازم است این نکات مورد توجه قرار گیرد: اول: آیات زیادی وجود دارد که سهو و خطا را از ساحت انبیا دور می کند؛ دوم: روایات سهو با احادیث زیادی که بر صیانت پیامبر از سهو دلالت دارد معارض می باشد؛ سوم: سند اکثر روایات سهو ضعیف می باشد. 👈جدای از اشکالات سندی و محتوایی، با دلیل عقلی بر عصمت نیز در سازگاری ندارد؛ چرا که عقل می‌گوید: اعتماد فرع بر عصمت می باشد؛ همانا اعتماد مردم به انبیا و نیز غرض از بعثت آن‌ها در گرو اعتقاد به صحت گفتار و صحیح بودن افعال و عمل‌کرد انبیاست و این مساله، نتیجه عصمت انبیا از هر گونه خلاف و گناه چه در خفا و چه آشکار و نیز عمدی یا سهوی می‌باشد و تفاوتی هم بین گناه یا خطا، قبل یا بعد از نبوت نیست. به عبارت دیگر مردم عادی نمی‌توانند بین کلام وحیانی و امورد عادی و رفتار بشری یک پیامبر تفاوت بگذارند، لذا اگر سهوی در او ببنند آن را به همه امور از جمله امور وحیانی نیز تسری داده و آن اعتماد کامل برای اطاعت از نبی، از بین می‌رود و این با حکمت الهی از بعثت انبیا سازگاری ندارد. پی‌نوشت [1]. وَ هُوَ مَتْرُوکٌ بَیْنَ الْاِمامیّةِ، لِقیامِ الدَّلیلِ الْعَقْلی عَلی عِصْمَةِ النَّبی (صلی الله علیه و آله و سلم) عَنِ السَّهْوِ وَ لَمْ یَصِرْ اِلَی ذالکَ غیر ابن بابویه وَ شَیْخِهِ اِبنِ الوَلید... و َهذا حَقیقٌ بِاالاِعراضِ عَنْهُ، لِاَنَّ الاخْبارَ مُعارِضَةٌ بِمِثْلِها... ذكرى، شهيد اول، محمد بن مكى‌، مؤسسه آل البيت عليهم السلام‌، قم، 1419 ‌ق، ج4، ص10 [2]. من لا يحضره الفقيه، ابن بابويه، محمد بن على، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، 1413 ق، ج1، ص: 359. [3] . همان،ص360. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
4.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️اگر مولای متقیان امام علی(علیه‌السلام)، خلفا را قبول نداشتند، پس چرا به آنها کمک می‌کردند!؟ آیا این کار ایشان دلیل بر حقانیت خلفاء نبود!؟ ✅پاسخ را در این کلیپ ببنید. #خلفا #امام_شناسی #امام_علی 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃 إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كَثْرَةَ النَّوْمِ وَ كَثْرَةَ الْفَرَاغِ. 📚 الكافي،ج5، ص84. 🆔 @kalamema