💢مردم جامعه تحمل عدل علی(ع) را نداشتند.
⁉️در فضای مجازی شبهه شده: خود علیابنابیطالب(علیهالسلام) در نهج البلاغه، خطبه 92، وقتی مردم پس از مرگ عثمان برای خلیفه شدن خواستند با ایشان بیعت کنند، تاکید فرمود: «رهایم کنید و غیر منرا بخواهید» حال چرا باز شیعیان اسرار بر خلافت علیابنابیطالب(علیهالسلام) دارند؟
✳️شیعه معتقد است که خلافت و امامت امیرالمومنین(علیهالسلام) الهی بود و پیامبر ایشان را امام قرار داد؛ اما باز اگر بگوییم چنین نصی نداریم، باز بر اساس اسناد انکار ناپذیری که خارج از حوصله این نوشتار است علیابنابیطالب(علیهالسلام) لایقترین فرد برای جانشینی یامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) بود؛ بر این مهم حضرت چنین تاکید میفرمود: «رقیب من هم به یقین میداند که جایگاه من نسبت به خلافت، جایگاه محور سنگ آسیا نسبت به آن است، [که هرگز ممکن نیست سنگ بدون آن گردش کند]».[1]
✅اما اینکه حضرت وقتی مردم پس از کشته شدن عثمان، خواستند با او بیعت کنند، فرمود: «رهایم کنید و غیر منرا بخوانید؛ زیرا ما با حادثهاى روبرو هستیم که آنرا چهرهها و رنگها است، حادثهاى که دلها بر آن استوار و عقلها بر آن پایدار نمیماند. آفاق حقیقت را ابر سیاه گرفته، و راه مستقیم دگرگون و ناشناخته شده است. بدانید اگر خواسته شما را پاسخ دهم، بر اساس آنچه خود میدانم با شما رفتار میکنم، و به گفتار هیچ گوینده و سرزنش هیچ سرزنش کنندهاى توجه نمیکنم.»[2] گویای حقیقت تلخ جامعه آن روزگار است که ظرفیت حکومت عدل علی(علیهالسلام) را نداشت، چرا که «عثمان» بر اثر حیف و میل در بیت المال و مسلّط ساختن بنىامیّه بر جان و مال مردم و بروز اغتشاش در مناطق مختلف، به قتل رسیده بود، مردمى که سران آنها به امتیازات بیدلیل زمان عثمان خو گرفته بودند، انتظار داشتند حضرت نیز بیتالمال مسلمین را مطابق میل آنها تقسیم کند و سیاستمدارانشان انتظار داشتند که در برابر بیعت با امیر مؤمنان(علیهالسلام)، پستهاى مهم فرماندارى و استاندارى کشور وسیع اسلام، در اختیار آنها گذاشته شود.
👈بسیارى از توده مردم نیز از ارزشهاى اسلامى فاصله گرفته و به خاطر وفور غنایم جنگى، آلوده زرق و برق دنیا شده بودند؛ افکار جاهلى در میان آنها خودنمایى میکرد و زندگى عصر پیامبر(صلیاللهعلیهواله) به تدریج به فراموشى سپرده شده بود. بنا بر شواهد انکار ناپذیر تاریخی، تن دادن حضرت به بیعت مردم، در حقیقت به استقبال طوفانها و بحرانها و امواج سهمگین اجتماعى رفتن بود.[3]
👈امام علیابنابیطالب(علیهالسلام) کسى نبود که مانند سیاستمداران دنیاطلب، طرح واقعى خود براى حکومت اسلامی را، پنهان سازد و با نشان دادن باغ سبز و فریبکارى، آنها را به بیعت بکشاند و بعد از نشستن بر تخت قدرت، طرح اصلى خود را آشکار سازد! او هرگز به اینگونه فریبکاریها تن نمیداد و مایل بود همه چیز را قبلاً به طور آشکار با مردم در میان بگذارد و مشکلات بیعتشان را براى آنها بیان کند. بدیهى است براى کسى که از دیدگاه ارزشهاى الهى به حکومت مینگرد، دلیلى ندارد که خود را با فریبکارى و به هر قیمت ممکن، به قدرت برساند.[4]
📚پی نوشت
[1]. شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، غفاری، علی اکبر، ص 361، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.
[2]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، خطبه 92، ص 136، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[3]. مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المؤمنین(ع)، ج 4، ص 208 – 209، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1386ش.
[4]. همان، ص 209.
#امام_شناسی #امام_علی #شبهات #غصب_خلافت
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💠از کجا بدونم که خدا من را بخشیده!؟
#پناهیان
🆔 @kalamema
💢یاد علی حقیقتا عبادت است
⁉️سوالی که توسط برخی اهل سنت پرسیده میشود این است که میگویند: شیعه از پیامبراکرم(صلّیاللهعليهوآله) نقل میکند که حضرت فرموده است: ذکر علی عبادت است؛ مگر امکان دارد که ذکر علی عبادت باشد، مگر امکان دارد پیامبر(صلّیاللهعليهوآله) چنین سخن شرک آمیزی را گفته باشد؟
✅در پاسخ باید گفت: از جهت سندی حدیث «ذكرُ عليٍ عبادَةٌ» قطعی است، و علاوه بر کتب روایی شیعه، این حدیث شریف در كتاب ارزشمند «فضايل الخمسه من الصحّاح الستّه» از چندين منبع مهم برادران اهل سنّت با سندهای متعدد از پيامبر اكرم(صلّیاللهعليهوآله) نقل شده است، از جمله اینكه نقل کردهاند: عايشه میگوید: پیامبر(صلّیاللهعليهوآله) فرمود: «خير اخوتی عليٌّ و ذكر عليٍّ عبادةٌ [1] بهترين برادر من علی است و ياد علی عبادت است».
1⃣. امّا درباره اینکه آیا معنا و مفهوم اين حديث شريف شرک آمیز است یا نه بايد گفت: این روایت نمیگوید که ذکر علی(علیهالسلام)، عبادت خود اوست، میفرماید: ذکر علی(علیهالسلام)، عبادت خداست، پس بین این دو فرق است، زمانی شرک معنا دارد که انسان غیر خدا را عبادت کند؛ اما اگر چیزی بهانهای باشد برای عبادت خدا، چه اشکالی دارد؟ لذا این احادیث میگویند یاد و ذکر علی(عليهالسّلام) در حقیقت عبادت و شناخت خداست نه عبادت خود حضرت و این هرگز شرک نیست. این مطلب مانند سایر مباحث عبادی است که شرک محسوب نمی شود، چنانکه مثلا نماز و روزه فی نفسه عبادت خداست و هیچ کس این اعمال عبادی را شرک نمیداند، بنابراین چون امیرالمومنین(عليهالسّلام) حجت و ولی خداست، یاد او زنده نگه داشتن دستورات الهی و شناخت خداست.
2⃣. از طرفی واژه عبادت به معنای «نهايت تعظيم» و «پيروی» نيز آمده است و به كار شخص متدين نيز عبادت گفته میشود.[2] بنابراين معنای حديث چنين خواهد بود: ياد علی(علیهالسلام) به هر نحوی باشد، تعظيم او، و پيروی از او و علامت تديّن انسان است. لذا اگر در حديث آمده: ياد علی(عليهالسّلام) عبادت است، جلوهها، مظاهر و مصاديق متعددی میتوان برای آن نام برد، مثلاً كسی كه حقیقتا به ياد حضرت باشد كارهای او را سرمشق خود قرار داده و میكوشد تا حد امكان همانند او عمل كند و این نکته مهمی از پيام آن حديث شريف است، چنان كه حضرت در نهج البلاغه فرمود: «آگاه باشيد، برای هر پيروی امامی است كه بايد از او تبعيت و پيروی كنید، بدانيد شما توانايی نداريد كه كاملاً همانند من عمل كنيد، لكن با اتصاف به تقوا و كوشش و پاكدامنی و درستكاری منرا ياری كنيد».[3] بنابراين يكی از بارزترين جلوههای ياد حضرت تلاش در جهت پيروی از او در گفتار و كردار است.
3⃣. نكته ديگر آن است كه چون حضرت بعد از پيامبر اكرم(صلّياللهعليهوآله) كاملترين انسان و مظهر حق و تجسم عدالت، مروّت، انصاف، پارسايی، ايثار، شجاعت، پاكی، صفا، عصمت، تقوا، نورانيت بوده و دارای كمالات برتر انسانی مانند: گذشت، جوانمردی، سخاوت، همت، شب زندهداری، غيرت، فداكاری، رحمت، رأفت، معرفت، حكمت، و هزاران وصف و كمال ديگر بوده است، لذا ياد و ذكر او ثواب و پاداش ارزشمندی اخروی داشته و در واقع ياد حق و ذكر كمالات برای الگوگيری و سرمشق قرار دادن اوست، لذا در حديث شريف از ذكر علی(عليهالسّلام) به عبادت تعبير شده است.
📚پی نوشت:
[1]. الحسني الفيروز آبادي، السيد مرتضي، فضائل الخمسه من الصحاح السته، ج2، ص145، نشر مجمع جهاني اهل بيت، چ اول، سال 1422 ق.
[2]. لغت نامه دهخدا، ج34، ص31، نشر دانشگاه تهران، سال 1341 ش.
[3]. نهجالبلاغة، شریف رضی، محقق:صبحي صالح، هجرت، قم، 1414 ق، نامه 45.
#امام_شناسی #امام_علی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اثبات وجود خداوند متعال از زبان امام صادق(علیهالسلام)
#خداشناسی #براهین_اثبات_خدا #برهان_فطرت #فطرت
🆔 @kalamema
💢تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا:
👈روزه داری، سلولهای سرطانی را ضعیف میکند.
#روزه #ماه_رمضان #فلسفه_احکام #تعارض_علم_و_دین
🆔 @kalamema
💠فوائد روزه از دیدگاه دانشمندان
💢یکی از راههای شناخت حقانیت یک دین، آگاهی از دستورات آن و تطابقش با علم است، به گونهای که اگر آموزههای دینی که مربوط به چند صد سال پیش است، در زمان کنونی با علم همخوانی داشته باشد، میتوان مدعی شد که این دین بهرهای از حقانیت برده است، با توجه به این نکته، زمانی که به دستورات اسلام توجه میکنیم، به درستی خیلی از آموزههای اسلام پی میبریم که در ادامه به یکی از آنها اشاره میکنیم.
👈یکی از آموزههای اسلام که بعد از هزار و چهارصد سال، علم پزشکی به مفید بودن آن پی برده است، مسأله روزهداری است، این دستور اسلام فلسفههای متعددی دارد که یکی از آنها موضوع سلامت بدن است، آنچنان که پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: روزه بگیرد تا سالم بمانید[1] و اکنون در دوران معاصر، علم پزشکی به این نکته دست یافته است، که روزه داری و امساک یکی راهکارهای مفید در بهبود بیماریهاست که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1⃣. «الكسى سوفورين» دانشمند روسى در كتاب خود مىنويسد: «درمان از طريق روزه فائده ويژهاى براى درمان كم خونى، ضعف رودهها، التهاب بسيط و مزمن، دملهاى خارجى و داخلى، سل، اسكليروز، روماتيسم، نقرس، استسقاء، نوارستنى، عرق النساء، خراز (ريختگى پوست)، بيماریهاى چشم، مرض قند، بيماریهاى جلدى، بيماریهاى كليه، كبد و بيماریهاى ديگر دارد. معالجه از طريق امساك اختصاص به بيماریهاى فوق ندارد، بلكه بيماریهائى كه مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهاى جسم آميخته شده همانند: سرطان سفليس، سل و طاعون را نيز شفا مىبخشد».[2]
2⃣. محققین در تحقیقاتی اذعان کردهاند که پژوهشها نشان داده است که روزهداری طول عمر انسانها و پستانداران را افزایش میدهد و نه تنها باعث افزایش طول عمر میشود، بلکه اختلالات مربوط به افزایش سن را نیز کاهش میدهد، حتی اگر شخص روزهدار کالری رژیم خود را کم نکند.[3]
👈این در حالی است که تحقیقات دانشگاه فلوریدا، علت این طول عمر را اینگونه بازگو میکند: «روزهداری باعث افزایش ژن SIRT 3 در بدن میشود که این ژن طول عمر انسان را بالا میبرد».[4]
3⃣. یکی دیگر از آثار جسمانی روزه که دانشمندان به آن پی بردهاند، این است که روزه میتواند دیابت را از بین ببرد.[5] در تحقیقات دیگر که در سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده است، به این نتیجه رسیدهاند که روزه بیماریی همچون دیابت و سرطان و بیماری قلبی را در افراد مسن کاهش میدهد.[6]
📚پینوشت
[1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ 1403 ق، ج59، ص267.
[2]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، 1374 ه. ش، چاپ سی و دوم، ج 1،ص 632، به نقل از کتاب «روزه روش نوين براى درمان بيماریها»، ص65.
[3]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2884086/
[4]. http://yon.ir/rutN9
[5]. http://yon.ir/0ZiiH
[6]. http://yon.ir/6U8w6
#ماه_رمضان #روزه #تعارض_علم_و_دین #اسلام
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💠تنها راهی که میتونید بفهمیدن از چشم خدا افتادهاید یا نه!؟
👈برای فهمیدنش حتماً این کلیپ را ببینید.
#فاطمی_نیا
🆔 @kalamema
علی (علیه السلام) معیار تشخیص حق
از جمله احادیثی که دلالت برامامت و مرجعیت دینی و عصمت امام علی (علیهالسلام) دارد، حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی»، این حدیث شریف از آنجا که مورد توجه محدثین فریقین شیعه و سنی, خصوصاً متکلمین واقع شده، آن را مورد توجه قرار میدهیم.
1⃣. خطیب بغدادی به سندش از أبی ثابت، نقل میکند که گفت: من برامسلمه وارد شدم, دیدم مشغول گریه است وعلی را یاد میکند و میگوید: «از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) شنیدم که میفرمود: (علی مع الحق و الحق مع علی لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض) علی با حق و حق با علی است و این دو از هم جدا نمیشوند تا روز قیامت کنارحوض برمن وارد شوند»[۱].
2⃣. ابن قتیبه ازمحمد بن ابوبکر نقل میکند که بر خواهرم عایشه وارد شدم و به او گفتم: «آیا از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نشنیدی که میفرمود: «علی مع الحق والحق مع علی» پس چرا برضد او خروج کرده و با او قتال نمودی؟»[۲]
3⃣. فخررازی درتفسیرش میگوید: «واما اینکه علی بن ابیطالب جهر به بسم الله الرحمن الرحیم داشته به تواتر ثابت شده است و هر کس در دینش به علی بن ابیطالب اقتدا کند به طور حتم هدایت یافته است و دلیل بر این مطلب قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است که فرمود: اللهم ادر الحق معه حیث دار».[۳]
✳️. راویان حدیث:از علمای اهل سنت، این حدیث را بسیاری نقل کردهاند.
🔳ترمذی، الجامع الصحیح، ج۵، ص۵۹2، حدیث۳۷۱.
🔳ابن اثیر، جامع الاصول، ج۵، ص۵۹۲، حدیث۳۷۱۴.
🔳حاکم نیشابوری، المستدرک علیالصحیحین، ج۳، ص۱۳4، حدیث ۴۶۲۸.
🔳شهرستانی, نهایه الاقدام، ص۴۹۳.
🔳متقیهندی, کنزالعمال، ج۱1، ص۶۴۲، حدیث۳۳۱۲۴.
🔳گنجی شافعی, کفایه الطالب، ص۲۶۵، باب۶4.
🔳ابوعلی موصلی, مسند ابویعلی، ج۲، ص۳۱۸، حدیث۱۰۵3.
🔳بدخشانی, نزل الابرار، ص۵۸.
🔳حافظ هیثمی, مجمع الزوائد، ج۷، ص۳5.
🔳طبرانی, المعجم الاوسط، ج۵، ص455، حدیث۴۸۷7.
🔳هیتمی، الصواعقالمحرقه، ص۱۲۴.
🔳السیوطی, جامع الصغیر، ج۲، ص۱۷7، حدیث ۵۵۹84، تاریخ الخلفاء ص1۱۶.
🔳هموئی, فرائد الصمتین، ج1، ص1۷۷، حدیث ۱۴0.
🔳زمخشری, ربیع الابرار، ج۱، ص۸۲۸.
🔳ابن قتیبه, الامامة والسیاسة، ج۱، ص۷۳.
🔳ابن عساکر, تاریخ امام علی، ج3، ص153.
🔳خطیب بغدادی, تاریخ بغداد، ج۱۴، ص۳۲۱.
🔳ابن ابی الحدید, شرح نهج البلاغه، ج18، ص24.
🔳ابو جعفر, السکافی المعیاروالموازنه، ص۱۱۹.
🔳خوازرمی, حنفی المناقب، ص129، حدیث143.
👈امام علی (علیه السلام) در شورای شش نفره بعد از وفات عمر بن خطاب درحضور عثمان، طلحه، زبیر، سعد بنابیوقاص، و عبدالرحمن بن عوف فرمود: «انشدک بالله آتعلٌمون ان رسول الله (صلی الله علیه و آله) قال: الحق مع علی و علی مع الحق و یدور الحق مع علی کیفما دار.[4] شما را به خدا قسم آیا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره من اینگونه نفرمودند...».
📚پینوشت:
[۱]. تاریخ بغداد، ج14، ص۳۲۱، خطيب بغدادي، احمد بنعلي(م ۴۶۳)، تاريخ بغداد، تحقيق: الدكتور بشار عواد معروف، دارالمغرب الإسلامي، بيروت، چاپ اوّل، ۱۴۲۲هـ.ق.
[۲]. الامامة و السیاسه، ج۱، ص۷۳.
[۳]. تفسیر الکبیر، ج1، ص۲۰۵، فخر الدين رازي، محمّد بن عمر(۶۰۶)، مفاتيح الغيب، دار إحياء التراث العربي، بيروت، چاپ سوّم، ۱۴۲۰ هـ.ق.
[4]. مناقب خوارزمی، ص۲۱۷تهران: موسسه فرهنگی سامه، بی تا.
#امام_شناسی #امام_علی #اهل_تسنن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
9.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برگی_از_تاریخ
💢روضه شهادت مولای متقیان امام علی(علیهالسلام) از زبان رهبر انقلاب، آیت الله خامنهای.
#روضه #امام_علی #رمضان #ماه_رمضان #آقا
🆔 @kalamema