💢داماد شرابخوار ممنوع!
🔳در دین مبین اسلام به شدت از شوهردادن دختر به شخص شرابخوار نهی شده است که به عنوان نمونه به چند مورد از این روایات اشاره میکنیم:
1⃣. رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «هر کس دختر خود را به همسری شارب الخمر درآورد، مانند آن است که وی را به راه زنا و بیعفتی سوق داده باشد.»[1]
2⃣. امام صادق(علیهالسلام): «هر کس دختر خود را به شرابخوار بدهد، با این عمل رحمیت او را قطع کرده است.»[2] همچنین حضرت در روایت دیگری فرمودند: «هر زنی به آمیختن با شوهر شرابخوار خود تن دهد، به عدد ستارگان آسمان خطا کرده و فرزندی که از آن آمیزش تولید میشود، پلید و ناپاک است.»[3]
✅ این دستور اسلام، میتواند ابعاد متعددی داشته باشد، از جمله اینکه راهکاری باشد، برای نهی از منکر کردن چنین شخصی و جلوگیری از رواج چنین عمل غیر اخلاقی در جامعه و یا جلوگیری از به گناه افتادن دختری باشد که به همسری چنین شخصی در آماده است؛ اما در این میان علت دیگری نیز به ذهن میرسد که تحقیقات علمی آن را تایید میکند و آن آثار سوء مصرف مشروبات الکلی بر روی نسل آینده است.
👈بنا بر پژوهشهایی که انجام شده، الکل یکی از مهمترین عوامل، ناقص الخلقه شدن جنین است.[4] ویلیامز در کتاب معتبر زنان و زایمان خویش، آثار مخرب مشروبات الکلی بر قسمتهای مختلف بدن جنین را اینگونه بر شمرده است: محدودیت رشد، اختلالات رفتاری، نقائص مغزی، نقائص قلبی، نقائص نخاعی، کوچکی غدد جنسی، بافتهای پلکی کوتاه و ... .[5]
👈اما متأسفانه، آن چه این موضوع را وخیمتر میکند، تأثیرات شراب بروی چندین نسل آینده است و اینکه این آثار محدود به یک نسل نمیشود. بنا بر تحقیقاتی که در زمینه عصبشناسی، در سال 2016 انجام شده است و در نشست سالانه انجمن علوم اعصاب بیان شده: «خوردن شراب نه تنها برای رشد مغز بسیار خطرناک است، بلکه عملکرد مغز در نسلهای آینده را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و فرزندان شخصی که شراب مصرف میکنند، به طور بالقوه در معرض اختلالات متابولیکی، افسردگی، اضطراب و ... قرار میگیرند. مصرف شراب باعث تغییراتی مخرب در ژنهای موجود در مغز فرزندان شخص شرابخوار میشود، در حقیقت کسانی که شراب میخورند نه تنها به مغز خودشان آسیب میزنند، بلکه باعث تغییرات مخربی در مغز فرزندان و نسلهای آیندهی خود میشوند.»[6]
در نتیجه: شراب هم روی خود انسان تاثیران منفی دارد و هم روی فرزندان و نسل های آینده انسان؛ لذا به شدت از ازدواج با انسان شرابخوار منع شده است.
📚پینوشت
[1]. جامع أحاديث الشيعة، آیت الله بروجردی، انتشارات فرهنگ سبز، تهران،1386 ش، ج25، ص228.
[2]. الكافي، ثقة الإسلام کلینی، دار الكتب الإسلامية، 1407 ق، ج5، ص347.
[3]. إرشاد القلوب إلى الصواب، حسن بن محمد دیلمی، الشريف الرضي، قم، 1412 ق، ج1، ص175.
[4]. اثرات مشروبات الکلی از دیدگاه دانش پزشکی و دانشمندان غرب، علی اصغر اکبری، پیمان غدیر، ص114.
[5]. همان، ص115، به نقل از کتاب زنان و زایمان ویلیامز.
[6]. https://www.sciencedaily.com/releases/2016/11/161114140611.htm
#فلسفه_احکام #شراب #مشروبات
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چه تفاوتی بین دیکتاتوری و نظام ولایت فقیه وجود دارد!؟
✅برای پی بردن به این تفاوتها این کلیپ را حتماً ببنید.
#ولایت_فقیه #دیکتاتوری #حکومت_اسلامی
🆔 @kalamema
هدایت شده از اندیشه تشیّع
🌷کانال اندیشه برتر راه اندازی شد.🌷
♻️کانالی جامع در مورد همه موضوعات روز
📲 #قرآن_حدیث 📲 #مشاوره_خانواده
📲 #اعتقادی 📲 #احکام
📲 #نقد_تحلیل 📲 #احادیث_ناب
📲 #سخنرانی_های_روز 📲 #کلیپ_های_ناب و ...
🌷لطفا برای عضویت روی لینک زیر کلیک کنید.🌷
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3861774347C4f2b1105f8
💢امام احمد حنبل: اگر علماء خیانت نمیکردند، تمام مردم رافضی(شیعه) میشودند.
👈این جمله بازگو کننده، این حقیقت تلخ است، که چرا بعد از وفات پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله)، برخی شعار «حسبنا کتاب الله ــ کتاب خدا ما را کافیست» سر دادند، و مسلمانان را از نقل حدیث منع کردند.
#امام_شناسی #اهل_بیت #اهل_تسنن #شیعه #خلفا #عمر
🆔 @kalamema
💢مهندسی در تمدن اسلامی
✳️مسلمانان حدود پنج قرن، بزرگترین تمدن بشری را پایهریزی کردند به گونهای که تا چند صد سال بعد، دانشمدان غربی جیره خوار مسلمانان بودهاند، ولی متأسفانه گذر زمان و تبلیغات سوء مخالفان اسلام سبب شد که نسل جوان امروزی از این واقعیت آگاهی چندانی نداشته باشند، به همین خاطر ما در مطالب مختلفی تلاش کردیم به گوشهای از این واقعیت اشاره کنیم، از اینرو در نوشتههایی به خدمات مسلمانان به علم جغرافیا، نجوم، ریاضیات، پزشکی و ... اشاره کردیم، در این نوشتار تلاش میکنیم به گوشهای دیگر از این خدمات بپردازیم.
👈یکی از علومی که مسلمانان به آن توجه زیادی داشتهاند علم مهندسی و مکانیکی است، این علم نزد مسلمانان به «علم الحيل» معروف بود كه مراد از آن، دانش يا شناخت ابزارها و وسايلى بود كه هر يك براى كارى ساخته شده بودند.[1] مسلمانان که در نهضت ترجمه با بسيارى از آثار يونانى و گاه سريانى در این زمینه آشنا شده بودند، تلاش کردند، با ابتکارات خویش آن را توسعه دهند.
👈نخستين مهندسان اسلامى سه برادر به نامهاى احمد، محمد و حسن، فرزندان موسى بن شاكر (معروف به بنو موسى) بودند كه به عنوان شخصيتهاى درخشان فيزيك و مكانيك شناخته شدهاند. اين سه، اولين رساله درباره مكانيك را به سال 860 ميلادى نگاشتند و آن را كتاب الحيل نام نهادند. اين اثر شامل اصول فنى و ساختمانهاى مكانيكى است.[2] در اين كتاب، يكصد دستگاه شرح داده شده كه بيشتر آنها به صورت خودكار و با استفاده از خواص مكانيكى سيالات كار مىكنند. اين وسايل شامل انواع فوارههاى خودكار، ساعتهاى آبى، انواع بالابرهاى آب و چرخهاى چاه، آفتابههاى خودكار و وسايلى از اين دستاند. نكته جالب درمورد پژوهشهاى اين سه برادر آن است كه آنها پانصد سال قبل از اروپا و براى نخستين بار، ميللنگ در حوزه دانشهاى فنى را به كار بردهاند.[3]
👈این تلاش به حدی زیاد بوده است که ِ خانم دکتر «زيگريد هونكه» در مورد بخشی از آن مینویسد: «مسلمانان، نخستين كسانى بودند كه در علوم و ابزار مكانيك و فيزيك تأليفاتى داشتتهاند. آنها تكنسينهاى با ذوق و زبردستى بودند و براى آبيارى زمين، انواع چرخهاى آبى، پمپها و ماشينهايى كه آب را بالا مىكشيد، ساختند. «ابن فرناس» در سال 880 ميلادى موفق شد وسيلهاى پروازكننده با پارچه و پر بسازد كه براى مدتى، او را در هوا نگاه داشت و به حالت پرواز در آورد. منجّمين مسلمان براى رصد كردن ستارگان، لولههايى ساخته بودند كه براى مشاهده ستارگان به كار مىرفت. آنها دستگاه تراشكارى هم داشتهاند. دستگاه «السمت المربع» توسط جابربن الفلح ساخته شد كه پايه تئودوليت بود. ابو اسحاق ابراهيم بن حبيب فزارى، اولين كسى بود كه در قرن دوم هجرى اسطرلاب ساخت كه بعدها استفادههاى بىشمارى از آن به عمل آمد. ساعت آبى و ساعت پاندولدار و آسياب بادى نيز از اختراعات مسلمانان است.»[4]
📚پینوشت
[1]. تاريخ فرهنگ و تمدن اسلام، زهرا اسلامى فرد، دفتر نشر معارف، قم، 1389ش، ص64.
[2]. مسلمانان در بستر تاريخ، يعقوب جعفرى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران، 1371ش، ص193.
[3]. دانشنامه جهان اسلام،. زير نظر غلامعلى حداد عادل، تهران، بنياد دايرهالمعارف اسلامى، تهران، 1377ش؛ ج 4، ذيل مدخل «بنو موسى».
[4]. فرهنگ اسلام در اروپا، زيگريد هونكه، ترجمه مرتضی رهبانی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1362ش، به طور اختصار از ج1، ص184 ــ 198.
📌برای مطالعه بیشتر در مورد برخی از خدمات مسلمانان به جامعه بشری میتوانید به این آدرس مراجعه کنید.
🌐https://www.welayatnet.com/fa/news/133765
#تمدن_اسلامی #خدمات_مسلمانان_به_جامعه_بشری #اسلام #مهندسی_اسلامی #مهندسی #تمدن_غرب_وادار_مسلمانان
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️اگر امام علی(علیهالسلام) آنقدر غرق نماز میشود که تیر را از پایش خارج میکردند، چگونه صدای آن فقیر را در نماز شنیده و به ایشان کمک کردند!؟
✅پاسخ این شبهه را از حجت السلام محمدی بشنوید.
#امام_شناسی #امام_علی #شبهات #محمدی
🆔 @kalamema
💢مراحل تحریم شراب در اسلام
🔳پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) زمانی که به پیامبری مبعوث شد، تلاش کرد که با سنتهای غلط جامعه مبارزه کنند و جامعه را به سوی کمال سوق دهد، در این میان برخی از این سنتها ریشههای عمیقی در میان عرب جاهلی داشت، به گونهای که اگر اسلام میخواست بدون رعایت اصول روانی و اجتماعی با آن به مبارزه برخیزد، ممکن نبود، به همین خاطر به تدریج و گام به گام با آن مبارزه کرد.
👈یکی از کارهای اشتباهی که در میان اعراب رواج داشت، نوشیدن شراب بود، به گونه که عرب جاهلی را به سه چیز میشناختند: شعر، شراب و جنگ و زمانی که خداوند متعال آن را بر مسلمانان حرام کرد، برخی از ایشان فرمودند که هیچ حکمی برای ما سنگینتر از ترک شراب نبود.[1] در ادامه تلاش میکنیم مراحل تحریم شراب را از نظر بگذرانیم.
1⃣. مرحله اول:
خداوند متعال در مرحله اول تلاش میکند زشتی شراب را به مسلمانان گوشزد کند، به همین خاطر در برخی از سورههای مکی، مسکرات را در کنار روزی پاکیزه قرار میدهد تا به ایشان بفهماند که مسکرات، جزء روزیهای پاک و پاکیزه نیست، از اینرو میفرماید: «و مِن ثَمَرتِ النَّخیلِ والاَعنـبِ تَتَّخِذونَ مِنهُ سَکرًا و رِزقـًا حَسَنـًا [نحل/67] از میوههای درخت خرما و انگور، مسکرات و روزیهای پاکیزه و نیکو فراهم میکنید.»
2⃣. مرحله دوم:
در مرحله بعد زمانی که برخی از صحابه در مورد شراب از رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) سوال میکنند[2]، آیه نازل میشود: «یسئـلونَک عَنِ الخَمرِ والمَیسِرِ قُل فیهِما اِثمٌ کبیرٌ ومَنـفِعُ لِلنّاسِ واِثمُهُما اَکبَرُ مِن نَفعِهِما [بقره/219] در باره شراب و قمار از تو سؤال مىكنند، بگو: «در آنها گناه و زيان بزرگى است؛ و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد؛ (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است.» در این آیه خداوند متعال، منفعت اندک مشروبات را انکار نمیکند، ولی به ایشان گوشزد میکند که این منفعت اندک در مقابل آثار زیانبارش چیزی نیست. در حقیقت خداوند متعال از مخاطبان خویش میخواهد، عقلشان را قاضی کرده و نیک بیاندیشند که آیا منفعت اندک را بر زیان بسیار ترجیح میدهند یا خیر؟
3⃣. مرحله سوم:
در گام بعدی خداوند متعال محدودیتهایی برای مسلمانان قرار میدهد تا زمینه را برای حکم نهایی آماده کند، از اینرو خطاب به ایشان میفرماید: «یـاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَقرَبوا الصَّلوهَ واَنتُم سُکـری حَتّی تَعلَموا ما تَقولونَ [نساء/43]ای کسانی که ایمان آوردهاید، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه میگویید.» نهی از خواندن نماز در حالت مستی، باعث شد که عملاً کسی نتواند به شرابخواری روی آورد؛ زیرا اوقات پنجگانه نماز بسیار نزدیک به هم بود و اگر کسی صبح یا عصر شراب میخورد، آثار آن تا موقع نماز باقی میماند و این مطلب باعث شد که زمینه همیشگی برای نهی کامل از خوردن شراب فراهم شود.
4⃣.مرحله چهارم:
پس از مدتی و در مرحله چهارم، خداوند به طور مطلق و همیشگی خوردن شراب را ممنوع کرد و خطاب به مسلمانان فرمود: «یـاَیهَا الَّذینَ ءامَنوا اِنَّمَا الخَمرُ والمَیسِرُ والاَنصابُ والاَزلـمُ رِجسٌ مِن عَمَلِ الشَّیطـنِ فَاجتَنِبوهُ لَعَلَّکم تُفلِحون * اِنَّما یریدُ الشَّیطـنُ اَن یوقِعَ بَینَکمُ العَدوهَ والبَغضاءَ فِی الخَمرِ والمَیسِرِ ویصُدَّکم عَن ذِکرِ اللّهِ وعَنِ الصَّلوهِ فَهَل اَنتُم مُنتَهون [مائده/90 و91] ای کسانی که ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها و ازلام (نوعی چوبهای بخت آزمایی) پلید و از عمل شیطان هستند. از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. شیطان میخواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد؛ آیا - با این همه زیان و فساد- خودداری خواهید کرد؟» این آیه به معنای تحریم کامل شراب بود، لذا از زمان نزول این آیه، دیگر شراب حرام شد و از سطح جامعه مسلیمن جمع شد.
📚پینوشت
[1]. تفسیر المنار، محمد رشيد رضا، دار المعرفة، لبنان، 1414 ه. ق، ج ۷، ص ۵۱.
[2]. تفسير نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الإسلامية، 1371 ه. ش، ج2، ص116.
#فلسفه_احکام #شراب #مشروبات
🆔 @kalamema
💠علم شیمی در تمدن اسلامی
💢مسلمانان در طول قرنهای متمادی یکه تاز عرصه علم و دانش در جهان بودند و درست در زمانی که مدعیان امروزی علم، یعنی کشورهای غربی در اوج عقب ماندگی و توحش به سر می بردند؛ مسلمین به دستاوردهای شگفتانگیزی در عرصههای گوناگون علوم و فنون دست یافتند. اما در دنیای امروز این دستاوردهای علمی مسلمانان گویا عامدانه سانسور شده و یا به دلیل بیاطلاعی، کمتر به آن پرداخته میشود، از اینرو در این نوشتار تلاش میکنیم به یکی از مهمترین عرصههای علمی در این زمینه که مربوط به علمی شیمیست بپردازیم.
👈مسلمانان مبدع و به وجود آورنده علم شیمی نوین هستند، به گونهای که میتوان «جابر ابن حیان» ــ از شاگردان امام صادق(علیهالسلام) که در جاىجاى آثار خويش آن حضرت را استاد خود معرفى میکند[1] ــ را به عنوان پدر علم شیمی مدرن نام برد.
👈و یا زمینه پیشرفت این علوم توسط مسلمانان به خدمات زکریای رازی در این زمینه اشاره کرد، وی در کتاب سر الاسرار خویش، از آزمایشاتی سخن به میان آورده است که میتوان آنها را با اشكال معادل آن در شيمى جديد ــ همچون تقطير، تكليس و تبلور ــ مطابق دانست. رازى در همين كتاب و در آثار ديگرش از ابزار شيميايى ــ همچون قرع، انبيق، قابله، آثال، ديگ، چراغ نفتى، اجاق، تابشدان و سنگ صلايه ــ نام برده كه بسيارى از آنها تاكنون به كار مىرود. او خواص شيميايى و دارويى مواد را نيز شرح داده، از اينرو برخى كشفيات بزرگ مانند كشف الكل و برخى اسيدها را به او نسبت دادهاند.[2]
✅دیدگاه مستشرقین در این زمینه
1⃣. ويل دورانت تاریخنگار معروف در این زمینه مىنويسد: «علم شيمى تقريباً از ابتكارات مسلمانان است، زيرا مشاهده دقيق و تجزيه علمى و ثبت نتايج را آنها وارد ميدان علم كردند. آنان بسيارى از مواد را تجزيه نموده، مواد قليايى و اسيدى را شناختند و درباره صدها داروى طبّى تحقيق كردند. همچنين، صدها داروى تازه ساختند و از فرضيه تبديل فلزات به طلا، به شيمىِ واقعى دست يافتند. بدين ترتيب، در اروپا علم شيمى توسط ترجمه كتب مسلمانان پيشرفت كرد.»[3]
2⃣. گوستاو لوبون، مورخ فرانسوی نیز از اینکه اروپاییها پایه گذار علمی شیمی را لاوازيه دانشمند فرانسوی معرفی میکنند گلایه میکند و مینویسد: «مسلمانان موادى را كشف كردند كه مورد نياز صنعت و شيمىِ آن زمان بود. پايه فكرى آنها در اين زمينهها بسيار وسيع بوده است. معروف اين است كه پايهگذار علم شيمى لاوازيه است، ولى بايد توجه كرد: اين مسلمانان بودند كه با آزمايشگاههاى شيمى و كشفهاى شيميايىِ خود، پايهگذار علم شيمى بودهاند. جابربن حيّان اولين كسى بود كه اعمال تقطير، تبخير، تبلور، انحلال، تجزيه، تركيب و ... را بيان كرد و موادى مثل جوهر شوره، تيزاب سلطانى، نشادر، جيوه قرمز، گازها و ... را ساخت و به لحاظ علمى مورد معرفى قرار داد.»[4]
📚پینوشت
[1]. مسلمانان در بستر تاريخ، يعقوب جعفرى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، تهران،1371ش، ص 194.
[2]. سيد حسين نصر، علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد آرام، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، 1384 ش، ص 291 و 292.
[3]. علم و دين در حيات معقول، علامه جعفری، موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفرى، تهران، 1389 ه. ش، ص171 به نقل از: تاريخ تمدن، ويل دورانت، ج 11، ص 155.
[4]. همان، ص 171، به نقل از تمدن اسلام و عرب، گوستاولوبون، صص 615- 611.
#تمدن_اسلامی #خدمات_مسلمانان_به_جامعه_بشری #اسلام #شیمی_اسلامی #شیمی
#تمدن_غرب_وامدار_مسلمانان
🆔 @kalamema
💠جهنم جلوهای از رحمت الهی
💢یکی از اصول مورد توافق تمام ادیان ابراهیمی، مسئله معاد و زندگی بعد از مرگ است؛ که شاید بتوان آن را از موضوعاتی دانست که با فطرت و سرشت انسان آمیخته شده است.[1] با این وجود گاهی شبهاتی در مورد این مسئله در ذهن انسان ایجاد میگردد که برای پاسخ به آن باید درکی صحیح نسبت به قیامت و روز جزا داشته باشیم. در این نوشتار قبل از پرداخت به یکی از این شبهات، لازم است دو مقدمه ذکر شود:
1⃣. مقدمه اول: قرآن در مورد روز قیامت توصیفات متعددی دارد که مفسران در مورد هر کدام از این ویژگیها توضیحاتی ارائه کرده و تلاش نمودهاند که شبهاتی که در مورد معاد مطرح است را پاسخ گویند. با وجود این، باز نیز علم انسان نسبت به آن عالَم بسیار کم است، گرچه چیزی حدود 1200 آیه از آیات قرآن مجید که نزدیک به یک پنجم از آیات کل قرآن است به این موضوع اختصاص دارد، ولی با این وجود خداوند متعال علم انسان را نسبت به قیامت کم و محدود معرفی میکند و میفرماید: «نُنْشِئَكُمْ في ما لا تَعْلَمُون[واقعه/61] شما را به صورتى كه از آن بىخبريد از نو بيافرينيم» و این بر خواسته از محدودیت دنیاست.
2⃣. مقدمه دوم: بین محبت الهى و ممکنات تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی است. بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است، در حالى که لطف و رحمت الهى، هرگز جدای از عدل، حکمت و سنت حکیمانهی پروردگار در نظام خلقت نیست.
👈مهربانی خداوند در عين عظمت و بیكرانی كه دارد، هيچگاه مهربانی مطلق نيست. خداوند همانگونه كه رحمان و رحيم است، جبار و منتقم است، همانگونه كه خداوند تجلی وسيعی در مهربانی دارد، از اظهار بیجا و بیدليل و خلاف حكمت و عدالت مهربانی امتناع میورزد. به همین خاطر حقیقت ظهور مهربانی خداوند در این است که برخی از بندگان ظالم و عاصی را به عذاب مبتلا کند تا حق و عدالت در مورد بندگان مظلوم و مطیع محقق گردد.
✅حال با توجه به این توضیحات، به این مسئله میپردازیم که چرا خداوند متعال که رحمتش همه هستی را در برگرفته است: «رَحْمَتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء [اعراف/156] رحمت من تمام اشیا را در برگرفته است» جهنم را خلق کرده تا افرادی در آن عذاب شوند.[2]
👈حال با توجه به این مقدمات، به اصل پاسخ میپردازیم و آن اینکه جهنم برای گروهی از مردم عین تجلی رحمانیت الهی است چون با ورود به جهنم و تحمل عذاب الهی پاک گشته و آمادگی ورود به بهشت را که محل پاکان است پیدا میکنند.
👈و از سوی دیگر هر عملی از انسان، علاوه بر چهرهای دنیایی، چهرهای آخرتی نیز دارد؛ که این چهره آخرتی در روز قیامت آشکار میگردد. حال اگر شخصی به خاطر نادیده گرفتن هدایتهای عقلانی و وحیانی خداوند متعال دچار چنین عاقبتی شود، خویشتن را باید مورد ملامت قرار دهد. به عنوان مثال اگر فردی به خاطر بیتوجهی و سهلانگاری دست خود را به آتش بزند، آیا لازم است خداوند متعال به خاطر مهربانیاش جلوی سوختن و درد كشيدن او را بگيرد، یا نه اجازه سوختن دست او را نیز بدهد؟ طبيعی است كه ممكن است افراد احساساتی چنين قضاوتی را بكنند، ولی عقل میگويد لازم است هر معلولی در پس علت طبيعی خود رخ دهد كه انسان متوجه اعمال و رفتارهای خود باشد تا در زندگی با انتخابهای صحیح به کمالات و آنچه که لیاقت آن را دارد دست یابد.
👈و نکته دیگر اینکه زندگی دنیایی، موقت است تا انسان در آن به کمالات مورد نیاز خویش دست یابد. رسیدن انسان به این کمالات، با پیروی از دستورات و قوانین است که خداوند متعال قرار داده و مسلم است که هر قانونی باید ضمانتی اجرایی داشته باشد. و این ضمانت اجرایی زمانی محقق میگردد که افراد بدانند که محاسبهای دقیق در کار است و وجود جهنم نیز قسمتی از این ارزیابی اهلی است.
📚پینوشت
[1]. برای براهین اثبات معاد رجوع کنید به معاد در قرآن، نوشته آیتالله جوادی آملی ص 143.
[2]. برای پاسخ به شبهاتی که در مورد معاد مطرح شده است رجوع کنید به تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی ذیل آیه 163-167 سوره بقره.
#خداشناسی #جهنم #معادشناسی #معاد #شبهات
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #ازدواج_با_زن_چشم_آبی
✍ در میان عامه مردم، اینگونه مشهور شده است، که دین اسلام، ازدواج با زن چشم آبی را منع کرده است، از اینرو برخی افراد، این ادعا را ابزاری برای حمله به دین اسلام قرار دادهاند، به همین خاطر در ادامه تلاش میکنیم این مطلب را مورد وآکاوی قرار دهیم، و اولین قدم در این زمینه بررسی اصل موضوع است، و اینکه آیا چنین انتصابی به اسلام صحیح است یا خیر؟
👈 آنچه به نظر میرسد، روایتی در این زمینه وجود ندارد، بلکه این مطلب برداشت اشتباه و مقطوع از روایت رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) است که در آن به اصحاب توصیه میکند که پنج طائفه از زنان را برای همسری انتخاب نکنند، که یکی از آنان «شهبره» است، و زمانی که از پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در مورد معنای این لغت سوال میکنند، ایشان میفرمایند: زن چشم آبی، بد زبان. پس اصل روایت این است که از زنانی که این دو ویژگی را دارند باید دوری کرد، پس صرف چشم آبی بودن دلیل بر ازدواج نکردن نیست.[ وسائل الشيعة، ج20، ص36]
👈 علاوه بر این نکته، روایات دیگری وجود دارد که در مقابل این ادعا است، و آن را رد میکند، که به عنوان نمونه میتوان به این روایت از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) اشاره کرد که میفرمایند: «با زنان چشم آبی ازدواج کنید که در آنها برکت است.»[وسائل الشیعه، ج 20، ص58]
ـــــــــــــــــــــ
📚 وسائل الشيعة، شیخ حرعاملی، مؤسسة آل البيت(عليهمالسلام)، 1409 ق.
🆔 @kalamema
💠میل به زندگی ابدی، شاهدی بر وجود آخرت
💢در زندگی بشر، سوالات مهمی وجود دارد که پاسخ به آنها میتواند زندگی بشر را متحول کرده و عملکرد انسان را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از سوالات اساسی و بنیادین زندگی بشر این است که سرانجام کار وی چه خواهد شد!؟ و اینکه آیا پس از مرگ حیاتی دوباره خواهد بود یا خیر!؟
👈هر مکتبی بر اساس چهار چوبهایی که پذیرفته است، تلاش میکند به نحوی به این سوال پاسخ دهد، دین مبین اسلام نیز از این قاعده مستثناء نیست، از دیدگاه اسلام، زندگی با رحلت از دنیا به پایان نمیرسد، بلکه این دنیا مقدمهای است برای سرای باقی و جهان جاویدانی که انسان برای همیشه در آنجا خواهد زیست. متفکران مسلمان ادله متفاوتی برای اثبات این اندیشه بیان کردهاند که برخی عقلی و برخی دیگر بر اساس آیات و روایات است.
✅یکی از دلایل عقلی که برای اثبات معاد و زندگی پس از مرگ ارائه شده برهان فطرت است. این برهان بر مقدماتی استوار شده است که در بحث خداشناسی به آن پرداخته شده است و ما مختصراً آنها را توضیح میدهیم و سپس به بررسی این برهان و اشکالاتی که امکان دارد در ذهن بیاید پاسخ میدهیم.
👈بدون شک خداوند متعال کار لغو و بیهوده انجام نمیدهد، زیرا منشأ چنین رفتاری یا جهل است و یا عدم قدرت؛ و هر دو در مورد خداوند متعال منتفی است، پس تمام کارهای خداوند متعال حکیمانه است؛ از طرفی خداوند حکیم، در وجود انسانها میل به ابدیت و زندگی جاویدان را به ودیعت گذاشته است، و اگر جهان پس از مرگ وجود نداشته باشد، خلق این میل در وجود انسان لغو و بیهوده میشود، پس اگر در وجود انسان میل به ابدیت و زندگی جاویدان وجود دارد، حتماً مطابق با این میل، جهان جاویدان نیز وجود خواهد داشت، پس با توجه به این مقدمات مرگ پایان زندگی نیست.
🔆آیت الله جوادی آملی در تبیین این استدلال مینویسد: «در نهان همه انسانها، ابديت طلبی تعبيه شده است و همگان از مرگ منزجر و خواهان حيات جاودانه هستند، خداوند متعال كه تنظيمكننده همه امور است، اين حقيقت را در نهاد بشر قرار داده است. اگر عالَم اَبَدی وجود نمیداشت، قرار دادن فطرت جاودانهطلبی و گرايش به عالم جاويد لغو میبود. و چون خدا حكيم است و از انجام كار لغو و بيهوده منزه، پس وجود عالم جاويد منزّه از مرگ، ضروری خواهد بود؛ آن عالم جاويد همان معاد است.»[1]
⁉️حال ممکن است این سوال پیش آید که اگر میل به جاودانگی در وجود انسانها به ودیعه نهاده شده است، پس چرا برخی از انسانها دست به خودکشی میزنند!؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، این میل در وجود انسان هست، ولی ظهور و بروزش بستگی به شرائط دارد، یعنی موانع و عواملی نباید آن را بپوشانند. از اینرو در مورد شخصی که دست به خودکشی میزند، عوامل دیگری مانند مشکلات زندگی، یا عدم هدف برای زندگی و ... وجود دارد که جلوی تأثیر میل به جاودانگی را میگیرد، به همین خاطر زمانی که این عوامل از بین میروند، این شخص دوباره برای زنده بودن و زندگی کردن تلاش میکند. برای درک صحیح این مطلب میتوان از مثال آتش بهره برد، آتش سوزاننده است، ولی این اثر وی زمانی بر روی چوب اثر میگذارد و آن را میسوزانند، که مانعی برای آن وجود نداشته باشد، و الا اگر چوب خیس باشد، آتش بر روی آن اثر نمیگذارد.
📚پینوشت
[1]. فطرت در قرآن، آیتاللهجوادی آملی، اسراء، قم، 1384ش، ص289.
#فطرت #معاد #هستی_شناسی #برهان_معاد #ادله_اثبات_معاد #معادشناسی #برهان_فطرت
🆔 @kalamema