هدایت شده از لبیک یا حسین(ع)
🔹 #حدیث روز:
🌺امام علی(علیهالسلام):
🍃 منْ أَطْلَقَ نَاظِرَهُ أَتْعَبَ حَاضِرَه.
📚 بحار الأنوار، ج101، ص38.
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
💠 پژوهشها نشان میدهد:
با از دست دادن دینتان ممکن است، سلامتیتا هم از دست بدهید!!
👈آتئستهای گرامی، که خودشان را علمگرا معرفی میکنند، لطف کنند از تحقیقات علمی تبعیت کنند.
#فایده_دین #آثار_دین #خداباوری
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢در محیط هایی که وضع حجاب مناسب نیست باید چیکار کنیم، که به گناه نیفتیم!؟
👈پاسخ را از حجت السلام ماندگاری بشنوید.
شاید پاسخ ایشان بتواند شما را کمک کند.
#حجاب #حجاب_فاطمی #ماندگاری
🆔 @kalamema
💠فرشتگان هم مختارند
⁉️گاهی در فضای مجازی بعضی افراد سؤال میکنند که با توجه به آيات 6 و 26 سوره انبياء و سوره تحريم كه فرشتگان را فرمانبردار امر خداوند دانسته كه از آن سرپيچی نمیکنند، چگونه آنها در برابر دستور خداوند جهت سجده به حضرت آدم سؤال كردند و به نوعی در وهله اول سرپيچی كردند؟ و زبان به اعتراض گشودند که چرا انسان را خلق میکنی؟
✅پاسخ این سوال در چند نکته ارائه میشود:
1⃣. ملائكه بههیچوجه در مقابل اين دستور سرپيچي نكردند. مطابق متن صريح قرآن كه در هفت جای قرآن ذکرشده، ملائكه بلافاصله پس از دستور سجده، بر آدم(علیهالسلام) سجده كردند. فسجد الملائكه [حجر/30، ص/73] يا فسجدوا [بقره/34، اعراف/11، اسراء/61، کهف/50، طه/116].
2⃣. سؤال ملائكه در برابر دستور سجده نبود، بلكه درباره چرايی قرار دادن خليفه بر روی زمين بود. مطابق آيه 30 سوره بقره، سؤال ملائكه پس از اعلام اين مطلب از سوی ذات مقدس پروردگار بود که من میخواهم بر روی زمين خلیفهای قرار دهم.
3⃣. سؤال ملائكه از چه بود؟ سؤال از حكمت اين كار بود. در واقع ملائكه با سؤال و با اعتراف و تأكيد بر عليم و حكيم دانستن خداوند [بقره/32] میخواستند از حكمت اين كار مطلع شوند كه چگونه است كه ايشان نمیتوانند خليفه خدا شوند، ولی انسان كه ممكن است فساد و خونریزی كند، میتواند؟! پس سؤال ملائكه برای آگاهی از حكمت اين كار بود.
👈امّا آيا آنها اجازه پرسيدن اين سؤال را داشتند يا خير؟ در پاسخ باید گفت: با عنايت به آيه شريفه «عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ* لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ [انبیاء/ 27 و 28] بلکه آنان بندگانی گرامی هستند، در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او کار می کنند» قطعاً ايشان در طرح اين سؤال، از جانب پروردگار مأذون بودهاند، بلكه میتوان گفت: اساساً طرح مسأله از جانب پروردگار بوده و حالتی مثل نظرخواهی از ملائكه را در قبال اين مسأله دارد و گويا از ايشان خواسته شد كه نظر خود را درباره اين مطلب ارائه كنند.
4⃣. آيا اين کار، به معنای اختيار ملائكه نيست؟ بله، ملائكه اختیار دارند، آنان نیز مانند انسان اخیتار داشته و میتوانند اطاعت نکنند، اما چون شوق و ذوقی به گناه ندارند، هیچ گناهی از آنان سر نمیزند. امیرالمومنین(علیهالسلام) نیز در روایتی فرمودند: «لم تثقلهم موصرات الآثام: بارهای سنگين گناهان، آنان را سنگين نساخته»[1] این عبارت یعنی فرشتگان دارای نوعی اختيار هستند كه میتواند منشأ مسئول قرار گرفتن آنها باشد.
👈شايد آنچه موجب میشود اين سؤال پيش بيايد، اين است كه اختيار داشتن ملائكه با معصوم بودن آنان نمیسازد. امّا بايد دانست كه عصمت نه تنها منافاتی با اختيار ندارد، بلكه مؤكد و مؤيد اختيار است، دقیقاً همانگونه كه در مورد انبيا و ائمه و ساير معصومان(علیهمالسلام) عصمت ايشان هيچ منافاتی با اختیارشان ندارد، به همان شكل هيچ منافاتی ندارد كه ملائكه نيز در عين داشتن اختيار، معصوم هم باشند، به ویژه اینکه در ايشان قوه شهوت وجود ندارد و اين احتمال عصيان در ايشان را پايين میآورد. مثل اینکه هيچ انسان عاقل معتدلی ميل به خوردن نجاست يا لجن ندارد، امّا اين مطلب، به اين معنا نيست كه او قدرت بر اين مطلب ندارد، بلكه در عين قدرت بر آن، از آن خودداری میکند.
ـــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1]. نهجالبلاغه، خطبه91 (خطبه اشباح).
#جهان_شناسی #ملائکه #اختیار #قرآن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا در ایران غیر از زرتشت پیامبر دیگری بوده است!؟
👈پاسخ را در این کلیپ ببینید.
#باستان_گرایی #دین #ایران #ایرانیان
🆔 @kalamema
💠دعا و صلوات برای ائمه اطهار فیضی متقابل
⁉️در فضای مجازی شبهه شده که شیعیان در اعتقادات و رفتارشان دچار تناقضات درونی هستند از یک طرف پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) و ائمه اطهار(علیهمالسلام) را در نهایت کمالات معنوی میدانند و از یک طرف اقدام به دعا و صلوات برای آنان می کنند، خوب اگر ائمه را کامل میدانید، چرا برای آنان دعا میکنند و صلوات میفرستید؟
✅در پاسخ باید گفت: دعا و صلوات برای پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در تضاد با نهایت کمالات معنوی حضرات نیست و حکمتهای متعددی دارد از جمله:
1⃣. دعا و صلوات برای پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) و ائمه(علیهمالسلام) در حقیقت، تقدیر و تشکر از زحمات و تلاشهای آنان است که سالها با راستی و درستی در بین جامعه زیسته و همه سختیها و ناملایمات را در راه هدایت بشر تحمل کرده و اسوه و نمونه انسان کامل شدند. بر این اساس، آنان قطعاً مستحق تقدیر و تشکر میباشند که کمترین درجه این تشکر، ذکر صلوات بر آن حضرات میباشد. حتی اگر ایشان به این صلوات نیازی نداشته باشند، ما به عنوان کسی که از زحمات آنان بهرهمند هستیم، وظیفه داریم که قدرشناس باشیم.
2⃣. دعا و صلواتی که ما برای حضرات میفرستیم اولاً: از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم، بلکه به خدا عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد؛ ثانیاً: گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند، ولی به ذات اقدس اله نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کردهایم. درست به مانند باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند و اِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.[1]
3⃣. برخی با استدلال به اینکه پیامبر خدا(صلیاللهوعلیهوآله) و خاندان پاک او، به بالاترین درجه کمال رسیده؛ به گونهای که همه استعدادهای او به فعلیت رسیده است و دیگر راهی برای طی شدن باقی نمانده، معتقدند که صلوات، چندان فایدهای برای این وجود نورانی ندارد، بلکه این ما هستیم که محتاج به آن و آثار و برکات صلوات هستیم و فقط ما از آن بهرهمند خواهیم بود.[2]
4⃣. اگر چه ائمه(علیهمالسلام) در مقام ثبوت به بالاترین درجه رسیده اند، اما صلوات ما منجر میشود که گستره مقام اثبات ایشان وسیعتر شود که این خود نوعی ارتقای درجه است، مثلا به عنوان نمونه، مقام والای شفاعت به پیامبر(صلیاللهوعلیهوآله) هدیه شده است، اما شاید با صلوات مؤمنان، حضرتشان افراد بیشتری را تحت شمول شفاعتشان قرار دهد.
در نتیجه: دعا و صلوات برای ائمه(علیهمالسلام) تشکر از زحمات آنان، درخواست استمرار فیض الهی از مجرای پر فیض ائمه(علیهمالسلام)، احتیاج خود بشر برای ارتقاء معنوی به این دعا و صلوات و ایجاد قابلیت برای استفاده از واسطه های فیض الهی است.
ــــــــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1]. طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417ق.
[2]. حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک نکته، ص 126، تهران، رجا، چاپ پنجم، 1365ش.
#امام_شناسی #صلوات #شبهات
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 شایداین سوال را بارها از خودتان پرسیده باشید، که اگر ائمه معصومین(علیهمالسلام)، علم غیب داشتهاند،
چرا وقتی میخواستند شهیدشان کنند، کاری انجام ندادن!؟
👈پاسخ این سوال را از حجت السلام قرائتی بشنوید.
#امام_شناسی #علم_امام #قرائتی
🆔 @kalamema
💠 #ازدواج_با_عایشه
ازدواجی بر پایه مصلحت امت اسلام
❇️ یکی از ازدواجهای رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) با #عایشه است. عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه از قبیله «بنیتیم» است و مادر وی «امرومان» دختر «عمير بن عامر» است. در مورد سن ازدواج عایشه با رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) نظرات متفاوتی وجود دارد که در جای خود بحث شده است. در تاریخ اینگونه بیان شده است که ابوبکر تصمیم داشت که دختر خویش را به عقد «جبیر پسر مطعم» در آورد، ولی بعد از درخواست پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) برای ازدواج با عایشه از این کار منصرف شد و رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) با عایشه ازدواج کرد.[ الطبقات الكبرى،ج8،ص:57]
👈شاید دلیل این ازدواج، پیوند رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) با طائفه «بنیتیم» است، تا با این وصلت از دشمنی ایشان نسبت به اسلام بکاهد؛ همچنین از حمایت ایشان در دفاع از اسلام بهره ببرد. این طائفه در بین قبایل غیر قریشی، دارای اعتبار و احترام بوده، به گونهای که قبل از اسلام در پیمانهای بزرگی شرکت داشته است که میتوان به عنوان نمونه از پیمان حلف الفضول [تاريخ ابن خلدون،ج1،ص:389] نام برد. نشانهای دیگر که میتواند بر موقعیت بنیتیم دلالت کند، سهم ایشان در بازسازیهای کعبه قبل از اسلام است، به ایننحو که ایشان به همراه بنی مخزوم موظف شدند تا دیوار ميان حجر اسماعيل و ركن يمانى را بازسازی کنند.[ الطبقات الكبرى، ج1، ص 133]
✅در نتیجه: میتوان گفت هدف پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) برای ازدواج با عایشه، برقراری ارتباط و وصلت با این قبیله بود تا هم آنان را با اسلام بیشتر آشنا کند و هم از حمایت آنان نسبت به خود و سایر مسلمین بهرهمند شود.
ـــــــــــــــ
📚الطبقات الكبرى، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش.
تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش.
@kalamema
#عایشه #همسران_پیامبر #تاریخ
_________
🖇برای مطالعه ومستندات بیشتر به لینکهای زیر مراجعه کنید:
🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/29315
🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/98065