💢 خداشناسی عقلانی، مد نظر شریعت
‼️ امروز برخی از مذهبیها در فضای مجازی به منظور دفاع از شریعت و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) میگویند: تنها راه شناخت خدا و اوصاف او، بیانات معصومین(علیهمالسلام) است و دیگر اندیشهها را باید کنار گذاشت و با این سخن، به جنگ با فلسفه و عرفان و دیگر علوم عقلی میروند.
✅ نقد
این جمله در ابتدا تصویری زیبا و سازنده به ذهن خواننده متبادر می سازد، اما و قتی به قصد و نظر گوینده متن میرسیم می بینیم مصداق همان کلام شریف امیر المومنین(علیه السلام) است که فرمود «کلمه حق و یراد به الباطل».[1] مراد گوینده از جمله بالا بر عکس فهم عمومی از متن، اتفاقا تضعیف جایگاه عقل و تفکر عقلانی است و گوینده متن به شدت گرایشات اخباری و ضد فلسفی دارد وبا بیان اینگونه جملات، در صدد القای اندیشه پنهانی خود به مخاطب است. بهترین راه مبارزه با این گونه اندیشه های خطرناک آشنایی با مبانی اهل بیت(علیهم السلام) می باشد. ما در اینجا به اهمیت و جایگاه شناخت توحید مبتنی بر عقلانیت از نگاه ائمه اطهار(علیهم السلام) پرداخته و چند روایت را به عنوان نمونه ذکر میکنیم:
1⃣ .امام صادق(علیه السلام) فرمود: «إِنَّ أَوَّلَ اَلْأُمُورِ وَ مَبْدَأَهَا وَ قُوَّتَهَا وَ عِمَارَتَهَا اَلَّتِي لاَ يُنْتَفَعُ بِشَيْءٍ إِلاَّ بِهِ اَلْعَقْلُ اَلَّذِي جَعَلَهُ اَللَّهُ زِينَةً لِخَلْقِهِ وَ نُوراً لَهُمْ فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ اَلْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ اَلْمُدَبِّرُ لَهُمْ وَ أَنَّهُمُ اَلْمُدَبَّرُونَ وَ أَنَّهُ اَلْبَاقِي وَ هُمُ اَلْفَانُونَ: آغاز و نخست هر چيز و نيرو و آبادانى آن كه هر سودى تنها به آن مربوط است، عقل است كه آن را خدا زينت و نورى براى خلقش قرار داده. با عقل بندگان، خالق خود بشناسند و بدانند كه آنها مخلوقند و او مدبر و ايشان تحت تدبير اويند و اينكه خالقشان پايدار و آنها فانى می باشند». حضرت در ادامه می فرمایند: «عاقل به رهبرى همان عقلى كه خداوند نگهدار، زينت و سبب هدايتش قرار داده، می داند كه خدا حق است و پروردگار اوست و می داند كه خالقش را پسند و ناپسنديست و اطاعت و معصيتى، و عقلش را به تنهائى راهنماى به اينها نمىبيند و می فهمد كه رسيدن به اين مطالب، جز با طلب علم ممكن نيست و اگر به وسيله علمش به اينها نرسد، عقلش او را سودى نداده پس واجب است بر عالم طلب علم و ادب نمايد كه بى آن استوار نماند».[2] حضرت در جای دیگری در تعریف عقل می فرماید: «ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان: با عقل خداوند عبادت میشود و بهشت را به دست می آورد.[3]
2⃣ . امام کاظم (علیهالسلام) به هشام می فرمایند: «يَا هِشَامُ إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَيْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِيَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ ع وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول: همانا خداوند متعال دو حجت بر بشر دارد، حجت ظاهری که رسل و انبیا و ائمه باشند و حجت باطنی که عقل است».[4] در این روایت عقل، به عنوان حجت باطنی قرار داده شده است، همان طور که انبیا حجت ظاهری معرفی شده اند.
3⃣ .امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: «بِالْعُقُولِ یعْتَقَدُ مَعْرِفَتُه: به واسطه عقل ها خداوند متعال مورد شناخت و معرفت قرار می گیرد و در پایان همین کلام می فرمایند: «وَ بِالْعُقُولِ یعْتَقَدُ التَّصْدِیقُ بِاللَّه: به واسطه عقول تصدیق به خدا مورد اعتقاد قرار می گیرد».[5]
بنابراین عقل در نگاه اهل بیت(علیهم السلام) جایگاه بسیار ویژه ای دارد و نفی تفکر و تدبر عقلانی در مسیر توحید و کنار گذاشتن عقل، در واقع خیانت به اهل بیت(علیهم السلام) است، تا خدمت به ایشان .
📚 پینوشت
[1]. نهج البلاغه، خطبه 40.
[2]. کلینی، الكافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1407، چاپ چهارم، ج1، ص 29.
[3]. همان، ج1، ص: 11
[4] .همان، ج1، ص: 16
[5]. ابن بابويه، محمد بن على، التوحيد، جامعه مدرسين، قم، 1398 ق، چاپ اول، ص 35
#کلام_جدید #عقل #تعارض_دین_و_عقل #اهل_بیت
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠تبیین جایگاه و ویژگیهای ولایت فقیه در قانون اساسی، در بیان آیت شهید بهشتی.
#ولایت_فقیه #بهشتی
🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز:
🌺امام علی(علیهالسلام)
🍃 يظْهَرُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَةِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَةِ نِسْوَةٌ كَاشِفَاتٌ عَارِيَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّينِ دَاخِلَاتٌ فِي الْفِتَنِ مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِي جَهَنَّمَ خَالِدَات
📚من لا يحضره الفقيه، ج3، ص: 390
🆔 @kalamema
💠 مشترکات شیعه و اهل سنت درباره مهدی
💢 با رجوع به روایات موجود در منابع روایی هر دو فرقه و با نگاه به کلمات بزرگان و علمای هر دو مذهب، به موارد متعددی بر میخوریم که مورد قبول هر دو مذهب است از جمله:
1⃣ . هر دو گروه ظهور حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) را امری مسلم و قطعی میدانند.
2⃣. دعوت او فراگیر بوده و حکومتش کل دنیا را فرا میگیرد.
3⃣. هر دو گروه اتفاق دارند که لقب منجی جهانی «مهدی» و «قائم» است.
4⃣ . مهدی موعود(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) از فرزندان فاطمه است.
5⃣. هر دو قبول دارند که حضرت عیسی(علیهالسلام) همراه او نزول میکند و در نماز به حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اقتدا میکند.
6⃣ . هر دو فرقه برای ظهور نشانهها و علائمی را بیان کردهاند که تا حدود زیادی مانند هم هستند. *
* برای دیدن مستندات این موارد به کتاب آفتاب مهر، یکصدو ده پرسش و پاسخ مهدوی، جمعی از محققین مرکز تخصصی مهدویت، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، قم، 1390ش، ص 30 -34.
#مهدویت #اهل_تسنن #معارف_مهدوی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢بن باز مفتی أعظم عربستان سعودی
👈منکر مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف) کافر است.
#وهابیت #مهدویت #اهل_تسنن
🆔 @kalamema
💢ارزش علمی فرضیه تصادف
⁉️خداناباوران برای اثبات تصادفی بودن عالم میگویند: گردونه ای را فرض کنید که مثلاً 20 عدد متفاوت در آن نوشته شده است و در بیرون گردونه یک علامت قرار می دهیم. هر گاه این گردونه را بگردانیم و رها کنیم به طور تصادفی یکی از اعداد در مقابل علامت قرار می گیرد. گر چه اصل حرکت گردونه یک عاملی می خواهد، اما قرار گرفتن یک عدد در مقابل علامت تصادفی است. آن گاه می گویند در جهان هستی نیز جهش های ژنی فراوانی داریم که حاصل پرتوهای کیهانی و اشعه ماوراء بنفش خورشید و میزان رادیواکتیو محیط و ... است. اما حاصل این جهش های ژنی چیست؟ نمی دانیم و کاملاً تصادفی است. پس عامل محرک داریم، ولی نتیجه، تصادفی است. باز به گردونه بر می گردیم. در هر بار چرخش گردونه یاد شده، شانس هر کدام از اعداد برای مقابل علامت قرار گرفتن یک بیستم است؛ یعنی با 20 بار گرداندن گردونه ممکن است هر کدام از اعداد یک بار در مقابل علامت قرار بگیرند. اگر 40 بار آزمایش را تکرار کنیم، شانس هر عدد 2 می شود. اگر 4000 بار آزمایش را تکرار کنیم، شانس هر عدد 200 می شود. پس هر چه آزمایش بیشتر شود، احتمال قرار گرفتن هر عدد به طور تصادفی در برابر علامت بیشتر می شود. در واقع احتمال رسیدن به یک عدد خاص، در تکرار آزمایش ضرب می شود تا معلوم شود احتمال نهایی چقدر است. همین مطلب در بررسی شرایط ایجاد حیات روی یک سیاره نیز وجود دارد. هر سیاره ای یک آزمایش تصادفی به شمار می رود و اگر این آزمایش میلیاردها میلیارد بار تکرار شود، احتمال به وجود آمدن تصادفی شرایط حیات در یک سیاره بیشتر و بیشتر می شود.
✅ بررسی این تفکر
1⃣ما برای پاسخ به این سؤال از حساب احتمالات کمک می گیریم. حیات در سیاره زمین را مثال می زنیم. شرایطی که حیات در این سیاره را ممکن می سازد، به قدری زیاد است که شناخت همه آن ها از قدرت بشر بیرون است. تصور این که همه این شرایط به طور تصادفی با هم جمع شده باشند، بسان یک احتمال در میلیارد میلیارد احتمال است -بلکه از این هم کمتر- این یعنی احتمال تصادفی نبودن این شرایط، میلیارد میلیارد منهای یک در میلیارد میلیارد احتمال است. هیچ عاقل و خردمندی در تفسیر پدیده ای در میان این همه احتمالات، به یک چنین احتمالی تکیه نمی کند.
👈به عبارت دیگر حساب احتمالات، یک برهان مستقل نیست، بلکه نقش آن داوری میان دو نظریه طرح و تدبیر و نظریه تصادف است. حساب احتمالات معین می کند کدام نظریه ارزش علمی دارد. بر این اساس احتمال تصادف در تبیین پدیده حیات به حدی می رسد که هیچ خردمندی در تبیین پدیده ها به آن توجه نمی کند. طرفداران فرضیه تصادف -یا همان فرضیه اپیکوری- هیچ گاه در تحلیل های علمی خود پدیده ای را با فرضیه ای که احتمال آن نسبت به فرضیه مخالف یک میلیاردم است، تفسیر نمی کنند. چطور در تبیین پدیده نظم و هماهنگی در جهان هستی بر چنین احتمالی تکیه می کنند؟
2⃣. نکتة دوم را با یک مثال بیان می کنیم. فرض کنید مکانیکی تمام اجزای یک خودرو را جدا کند و همه را در بشکه ای بریزد و مدتی آن را تکان دهد. قرار گرفتن نامنظم این قطعات هزاران و میلیون ها حالت دارد، در حالی که قرار گرفتن منظم اجزا و قطعات تنها یک صورت دارد. در اینجا نامنظم بودن اجزا را می توان به تصادف نسبت داد، چون صورت های بی شماری دارد، ولی نسبت دادن صورت منظم قطعات که تنها یک صورت است به تصادف، بسیار ضعیف است که مورد توجه قرار نمی گیرد. با توجه به این مثال هرگاه ما در برابر پدیده نامنظم قرار بگیریم، توجیه آن از طریق تصادف و شانس یک توجیه عقلائی است. ولی اگر در مقابل یک پدیده منظم و هماهنگ قرار گرفتیم، در این صورت جریان برعکس است؛ یعنی توجیه آن از طریق تصادف و شانس، تفسیر با یک احتمال بسیار ناچیزی است که در نظر عقلا و خردمندان بی ارزش است و در هیچ علم و دانشی به چنین احتمالی توجه نمی کنند.[1]
📚پینوشت
[1]. برای پاسخ به این سؤال از جلد نخست کتاب ارزشمند «مدخل مسائل جدید در علم کلام» نوشتة آیت الله سبحانی بهره گرفتیم.
#خداشناسی #فرضیه_تصادف #تصادف #خلقت #هستی_شناسی
🆔 @kalamema
#برگی_از_تاریخ
📢📢📢 در ۱۰ ماه رمضان المبارک ، ۱۰سال پس از بعثت چه اتفاقی افتاد⁉️
📇 وفات حامیة الرسول ، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
◾️➖💠🔅➖▪️▪️
🕢🕡🕠...در چنین روزی ، حضرت ام المؤمنین ، خدیجهء کبری سلام الله علیها ، از دنیا رحلت فرمودند..(۱)
💢 آن حضرت نخستین همسر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بودند و تا ایشان زنده بود ، نبی گرامی اسلام همسری اختیار ننمود ؛
سبقت او در اسلام و خدمات او به پیامبر ، زیاده از آن است که ذکر شود ؛
💠 در فضیلت آن حضرت همین بس که والدهء مكرمهء حضرت صديقهء طاهره است و همهء ذرارى پیامبر به ایشان ختم می شود.(۲)
🔰 آن حضرت اولین زنی است که پیامبر را تصدیق نمود و اول زنی است که در مکه با رسول خدا نماز جماعت خواند و اول زنی است که ایمان خود را در مکه ،
در میان مشرکان اظهار نمود و اول زنی است که در مقابل دشمن از رسول خدا دفاع نمود و تمام اموال خود را به پیامبر بخشید و اول زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیرالمومنین به درجهء كمال رسيد .
⬅️⬅️ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
✳️ دین من برپا نشد مگر به دو چیز :
اموال خدیجه و شمشیر علی بن ابیطالب(۳)
✳️ هیچ مالی به اندازهء اموال خدیجه به من منفعت نرسانده است (۴)
▪️آن حضرت هنگام رحلت چند وصیت به پیامبر نمودند ؛
و با آن همه فداکاری و انفاق مال ، به پیامبر عرض کردند :
💠 یا رسول الله مرا ببخشید که در حق شما کوتاهی کردم ؛
پیامبر فرمودند :
حاشا و کلا ! من از شما جز خوبی ندیدم ؛ بلکه منتهای سعی و کوشش خود را در حق من نمودی ، شما در خانهء من زحمات زیادی را متحمل شدی ؛
و اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودی...(۵)
▪️➖💠🔅➖
1⃣ بحارالانوار ۳۳۳/۴۴
2⃣ فیض العلام ص۲۷
3⃣ تنقیح المقال ۷۷/۳
4⃣ بحارالانوار ۶۳/۱۹
5⃣ شجره طوبی ۲۳۴/۲
#خدیجه #تاریخ #پیامبرشناسی #همسران_پیامبر
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
◼️السلام علیک یا حبیبة رسول الله
دهم رمضان سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(علیها السلام) بر تمام مسلمانان جهان تسلیت باد.
🆔 @kalamema
💠فوائد روزه برای درمان سرطان خون و سلامت قلب و...
💢روزه ماه رمضان، یکی از آموزههای اسلام است که مورد توافق تمام مذهب اسلامی است که بر طبق آن یک فرد مسلمان از صبح تا غروب امساک کرده و غذا نمیخورد. در روایات ادله و فلسفههای متعددی برای روزه گرفتن بیان شده است که یکی از آنها صحت بدن است.[1] این فلسفه روزه، شاید در هزار و چهارصد سال پیش چندان برای مسلمانان آشکار نبود و شاید مشرکین و منافقین زمانی که از آن اطلاع پیدا کرده، آن را ریش خنده کردهاند که چگونه، گرسنگی میتواند صحت و سلامتی بدن را به همراه بیاورد، ولی اکنون بعد از هزار و چهارصد سال، دانشمندان به این حقیقت رسیدهاند که روزه گرفتن و غذا نخوردن در طول روز، سبب صحت و سلامت بدن میشود و حتی میتوان به این وسیله، برخی از بیماریها را درمان کرد که این نکته میتواند بازگو کننده حقانیت دین اسلام و آموزههای آن باشد. در ادامه به برخی از این تحقیقات اشاره میکنیم:
1⃣. درمان سرطان خون
یکی از انواع سرطان، سرطان خون یا چنگار خون یا لوسمی یا لوکمیاست[2] که از مغز استخوان شروع میشود و باعث شکلگیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی میگردد که به آنها بلاست یا سلولهای لوکمی یا سرطان خون گفته میشود. در این بیماری خطرناک، شخص بیمار دچار مشکلات خونریزی و کبودشدگی، احساس خستگی شدید، تب و خطر افزایش عفونت میشود.
👈دانشمندان در تحقیقاتی که انجام دادهاند یکی از راههای مؤثر در کنترل و از بین بردن این بیماری خطرناک را روزه داری و رژیم غذایی معرفی کردهاند، سایت نیچر که معتبرترین منبع علمی دنیا است، در مورد تأثیرات روزه بر این بیماری این گونه مینویسد: «برای درمان سرطان خون، نیاز به روش های جدیدی است؛ یکی از این روشها رژیمهای غذایی محدود از جمله روزه داری است. روزه داری میتواند در پیشگیری و درمان بعضی از انواع تومورها در نظر گرفته شود.»[3]
2⃣. سلامت قلب و کاهش استرس
تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که رژیم غذایی کم کالری و متعادل از نظر پروتئین همانند روزه داری، نه تنها باعث تعادل وزن میشود، بلکه سم موجود در بدن را به شکل PCBs آزاد میکند و باعث افزایش سلامت قلب و کاهش استرس اکسیداتیو میشود.[4]
3⃣. بیماری صرع
در تحقیقات دیگری که در دانشگاه جانز هاپکینز، انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که روزه داری برای بیماران مبتلا به صرع مفید است.[5]
📚پینوشت
[1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربی، بیروت، چاپ 1403 ق، ج59، ص267.
[2]. Leukemia یا Leukaemia
[3]. http://yon.ir/BFGNC
[4]. http://yon.ir/J0r2h
[5]. http://yon.ir/83EF0
#ماه_رمضان #روزه #تعارض_علم_و_دین #اسلام
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
📽حساب شیعیان در قیامت چگونه خواهد بود!؟
👈پاسخ را از زبان حجت السلام انصاریان بشنوید.
#انصاریان
🆔 @kalamema
#تلخ_خنده
💢این خبر را بخونید:
👈محکومیت ۵۰۰ میلیون دلاری دانشگاه میشیگان و ۱۷۵ سال زندان در پی تجاوز استادش به ۳۳۲ زن و دختر بچه در پوشش رسیدگیهای درمانی!
نمیدونم، اگر غربیها چشم و دل سیر هستند، پس چرا باید از این حوادث، آن هم توی دانشگاهشان اتفاق بیفته.
🔳واقعیت اینکه شهوت مثل آب شوره هرچقدر بیشتر بخوری بیشتر تشنه میشی.
#حجاب #حجاب_فاطمی #تمدن_غرب #زن_در_غرب
🆔 @kalamema
💢معراج موقعیتی عالی و ملکوتی
⁉️در فضای مجازی نسبت به عقائد اسلامی شبهه تناقض گویی شده: اینکه پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) برای قرب الهی به معراج رفت، در حالی که خداوند همه جا هست، پس چه لزومی به معراج داشت برای نزدیک شدن به خدا؟
✅قبل از پرداختن به پرسش، یادآور میشویم که هدف از معراج، تنها قرب الهی نیست، بلکه اهداف دیگری نیز در این سفر مورد نظر بوده که در ادامه به آن میپردازیم. اما توجه به این نکته نیز لازم است که اگر چه خدا همه جا حضور دارد، اما در برخی موقعیتها میتوان ارتباط قویتری با او برقرار کرد که مشابه چنین وضعیتی را میتوان در حج، در مساجد و ... نیز شاهد بود.
👈اما هدف معراج چنانکه در برخی تفاسیر آمده، این بود که روح بزرگ پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) با مشاهده اسرار عظمت خدا در سراسر جهان هستى، مخصوصاً عالم بالا، درک و دید تازهاى براى هدایت و رهبرى انسانها بیابد. این هدف صریحاً در ابتدای سوره اسراء و آیه 18 سوره نجم آمده است.[1]
✳️در منابع روایی نیز به برخی از اهداف معراج پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) اشاره شده است؛ از جمله:
1⃣. یونس بن عبد الرحمن میگوید: از امام کاظم(علیهالسلام) پرسیدم: به چه علت خدا پیامبرش را به سوى آسمان بالا برد و از آن به سوى سدره المنتهى و از آن به سوى حجابهاى نور برد و با او گفتوگو و نجوا کرد، در حالیکه خداوند به مکان وصف نمیشود؟ امام(علیهالسلام) فرمود: «خداى متعال به مکان وصف نمیشود و زمان بر او جارى نمیگردد، ولی خداوند متعال خواست به واسطه پيامبرش فرشتگان و ساكنين آسمانها را شرافت داده و با مشاهده آن حضرت مكرّم شوند و شگفتیهای خلقت را به رسول خود(صلیاللهعلیهوآله) نشان دهد، تا پس از برگشت از معراج، به مردم خبر دهد و این مسئله به گونهای که فرقه مشبهه میگویند نیست.[2] خدا، پاک و برتر است از آنچه وصف میکنند».[3]
2⃣. ثابت دینار میگوید: از امام زین العابدین(ع) پرسیدم: آیا خداوند مکانى [مخصوص و معین] دارد که در آنجا باشد؟ امام(ع) فرمود: «خداوند منزه است از این [که بتوان مکانى مخصوص و معین برایش تصور کرد]»، پرسیدم: پس چرا خدا، حضرت محمّد(صلیاللهعلیهوآله) را به آسمان برد؟! آنحضرت فرمود: «[به آسمان بردن آنحضرت دلیل نیست که خداوند مکانى دارد بلکه] آنحضرت را به آسمان برد تا عوالم ملکوتى را به او نشان دهد، و شگفتیهای آفرینش و صنعت الهى را به چشم سر مشاهده نماید...».[4]
در نتیجه:هدف از معراج، تنها قرب الهی نبوده، بلکه اهداف ملکوتی دیگری نیز در این سفر مورد توجه بوده است، ضمنا اگر چه خدا همه جا هست، اما در برخی موقعیتها میتوان ارتباط قویتری با او برقرار کرد مثلا در حج، در مساجد و ... .
📚پینوشت:
[1]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 12، ص 17، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.
[2]. فرقه مجسّمه و مشبّهه، بنابر ظاهر برخی روایات، مىپندارند خدا را ظاهرى چون آدمى است؛ داراى رخسارى مانند رخسار انسان، چشم و گوش، و جسمى با دست و پا و ... مىباشد. همچنین مىپندارند که کمال معرفت به ذات مقدّس الهى در این است که انسان معتقد شود که خداى متعال در بالاى همه مخلوقات و بر روى عرش و کرسى قرار گرفته است. به همین دلیل است که در مورد مخالفان خود اشتباه مىاندیشند. آنجا که آنها مىگویند: «خداوند جا و مکان خاص ندارد و در همه جا هست»، پیروان مجسّمه و مشبّهه مىپندارند که مراد همان جسم مادّى مورد پذیرش ایشان مىباشد؛ در حالىکه مخالفان آنها مىگویند: خداوند جسم نیست که در جایى باشد. ر.ک: عسکرى، سید مرتضى، نقش ائمه در احیاى دین، ج 2، ص 353، مرکز فرهنگى انتشارات منیر، تهران،1382ش.
[3]. شیخ صدوق، علل الشرائع، ج 1، ص 132، کتابفروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش.
[4]. همان، ص 131 – 132.
#پیامبرشناسی #معراج #شبهات
🆔 @kalamema
💠فوائد روزه از دیدگاه دانشمندان
💢یکی از راههای شناخت حقانیت یک دین، آگاهی از دستورات آن و تطابقش با علم است، به گونهای که اگر آموزههای دینی که مربوط به چند صد سال پیش است، در زمان کنونی با علم همخوانی داشته باشد، میتوان مدعی شد که این دین بهرهای از حقانیت برده است، با توجه به این نکته، زمانی که به دستورات اسلام توجه میکنیم، به درستی خیلی از آموزههای اسلام پی میبریم که در ادامه به یکی از آنها اشاره میکنیم.
👈یکی از آموزههای اسلام که بعد از هزار و چهارصد سال، علم پزشکی به مفید بودن آن پی برده است، مسأله روزهداری است، این دستور اسلام فلسفههای متعددی دارد که یکی از آنها موضوع سلامت بدن است، آنچنان که پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: روزه بگیرد تا سالم بمانید[1] و اکنون در دوران معاصر، علم پزشکی به این نکته دست یافته است، که روزه داری و امساک یکی راهکارهای مفید در بهبود بیماریهاست که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1⃣. «الكسى سوفورين» دانشمند روسى در كتاب خود مىنويسد: «درمان از طريق روزه فائده ويژهاى براى درمان كم خونى، ضعف رودهها، التهاب بسيط و مزمن، دملهاى خارجى و داخلى، سل، اسكليروز، روماتيسم، نقرس، استسقاء، نوارستنى، عرق النساء، خراز (ريختگى پوست)، بيماریهاى چشم، مرض قند، بيماریهاى جلدى، بيماریهاى كليه، كبد و بيماریهاى ديگر دارد. معالجه از طريق امساك اختصاص به بيماریهاى فوق ندارد، بلكه بيماریهائى كه مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهاى جسم آميخته شده همانند: سرطان سفليس، سل و طاعون را نيز شفا مىبخشد».[2]
2⃣. محققین در تحقیقاتی اذعان کردهاند که پژوهشها نشان داده است که روزهداری طول عمر انسانها و پستانداران را افزایش میدهد و نه تنها باعث افزایش طول عمر میشود، بلکه اختلالات مربوط به افزایش سن را نیز کاهش میدهد، حتی اگر شخص روزهدار کالری رژیم خود را کم نکند.[3]
👈این در حالی است که تحقیقات دانشگاه فلوریدا، علت این طول عمر را اینگونه بازگو میکند: «روزهداری باعث افزایش ژن SIRT 3 در بدن میشود که این ژن طول عمر انسان را بالا میبرد».[4]
3⃣. یکی دیگر از آثار جسمانی روزه که دانشمندان به آن پی بردهاند، این است که روزه میتواند دیابت را از بین ببرد.[5] در تحقیقات دیگر که در سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده است، به این نتیجه رسیدهاند که روزه بیماریی همچون دیابت و سرطان و بیماری قلبی را در افراد مسن کاهش میدهد.[6]
📚پینوشت
[1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ 1403 ق، ج59، ص267.
[2]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، 1374 ه. ش، چاپ سی و دوم، ج 1،ص 632، به نقل از کتاب «روزه روش نوين براى درمان بيماریها»، ص65.
[3]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2884086/
[4]. http://yon.ir/rutN9
[5]. http://yon.ir/0ZiiH
[6]. http://yon.ir/6U8w6
#ماه_رمضان #روزه #تعارض_علم_و_دین #اسلام
🆔 @kalamema