eitaa logo
کانون اندیشه جوان
311 دنبال‌کننده
925 عکس
539 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶از آنجا که بخش عمده‌ای از تحولات اجتماعی ایران معاصر، در ابعاد گوناگون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی متاثر از نهاد روحانیت بوده است، لذا بررسی و ارزیابی کارکرد آن ضرورتی است که باید آن را از دو دیدگاه مختلف موجود در این زمینه مورد کاووش قرار داد. دیدگاه اول یکی از علل اصلی عقب‌ماندگی ایران معاصر را، مانند اروپای قرون وسطی، وجود یک نهاد سنتی و ضدتجدد به نام روحانیت می­داند. 🔷دیدگاه دیگر بر این باور اصرار دارد که قیاس روحانیت ایران با کلیسای قرون وسطی به دلیل تفاوت‌های اساسی موجود میان مبانی معرفت شناختی کارکرد این دو طیف و تفکر یک خطای بزرگ تاریخی است و روحانیت نه تنها عامل عقب ماندگی نبوده، بلکه سدی محکم و استوار در برابر انحطاط فرهنگی، ابتذال اخلاقی، استبداد داخلی، استعمار خارجی و استثمار توده‌ها بوده است. 📖کتاب به کوشش جمعی از نویسندگان ، مجموعه مقالاتی را شامل می شود که با پرداختن به مواضع ، ، ، و… پژوهشی جامع در زمینه فرهنگ، جامعه و انقلاب ارائه می‌دهد. 📌@canoon_org
🔶لیبرال های فرهنگی به شدت با سانسور، حذف یا نادیده گرفتن هر نوع بیان و نوشتاری مخالفت می ورزند. آنها معتقدند، هیچ یک از سبک های زندگی ذاتاً بر دیگری ترجیح ندارد و انتخاب در دایره اختیار افراد قرار دارد. 🔷 تحقق اجتماعی لیبرالیسم فرهنگی غالباً با لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی همراه است، اما گاه از آنها جدا میشود. به عنوان یک مثال گویا، باید از «پالنولیبرتاریانیسم» سخن گفت. این شکل از آزادی خواهی، در عین اینکه مخالفتی رادیکال و آزادی خواهانه علیه دخالت دولت در اقتصاد و سیاست دارد نوعی محافظه کاری فرهنگی در تفکر و رفتار اجتماعی را برگزیده است. لیبرال های فرهنگی از «جامعه اباحی» حمایت میکنند؛ همانگونه که لیبرال های «سیاسی و اقتصادی از جامعه باز». 📖کتاب به کوشش بهزاد حمیدیه 📌@canoon_org
36.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اولویت ها برای آینده 💢چالش های دانشجویان هنگام تحصیل و پس از تحصیل چیست؟ دانشجویان در حین دوران جوانی به چه مهارت هایی نیاز دارند؟ تشکل ها و کانون های دانشجویی چه نقشی در مهیا ساختن دانشجویان برای آینده ای مهم تر دارند؟به مدیریت دانشجویی در سطح کلان چه نقد ها و ایراداتی وارد است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶توجه به سیره و رفتار افراد برجسته، از مهم ترین ملاک های مورد توجه انسان بوده و جوامع انسانی به ویژه مسلمانان به این روش همواره به منزله یکی از مهم ترین روش های تاریخ نگاری و ثبت وقایع مهم تاریخی توجه داشته اند. 🔷اصحاب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از همان ابتدای نبوت، به شیوه رفتار و حفظ شرح زندگانی و عملکردهای متفاوت ایشان توجه شایانی نشان داده اند. از بررسی منابع سیره در تاریخ اسلام نیز چنین بر می آید که این واژه نخستین بار در مورد شرح حال زندگی، عملکرد و شناخت شخصیت رسول خدا (صلى الله عليه و آله) بکار رفته است. محققان این عرصه را به منزله «اصحاب سیره» میشناختند. 💢کم کم سیره به بخشی از احادیث نبوی گفته شد که محدثان آنها را در بابهای جداگانه جمع آوری میکردند. کتاب های صحاح سته که شامل موضوع هایی پیرامون جهاد، سیره مغاری و دیگر موضوع های فقهی است بعدها در این راستا به نگارش در آمدند. 📖کتاب به قلم محمد ملک زاده 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام دوره تخصصی مشروطه 🔷یکی از موضوعات اساسی که امروزه مغفول مانده، «ضعف حافظه تاریخی» و نشناختن ریشه‏ های هویت ایرانی – اسلامی است. مصادره به مطلوب اشخاص و حوادث تاریخی از سوی جریان‌‏های سیاسی پیامد اصلی این موضوع است. 🔶دانشجویان امروزی اطلاعات ناچیزی از تاریخ و بنیان‌های فکری انقلاب و هویت ایرانیِ مسلمان دارند و برای حل این مشکل، باید به تاریخ معاصر ایران و تاریخ انقلاب اسلامی توجه شایانی کرد؛ چراکه فهم تاریخ انقلاب اسلامی در گروی مطالعه و بررسی زمینه‌ها و بسترهای وقوع آن است. 🔷در همین راستا مطالعه دوره مشروطه و دوره پهلوی اهمیت دارد. در باب اهمیت مطالعه تاریخ، کافی است تا بدانیم که ایجاد تحول و تغییر اجتماعی منوط به دانستن گذشته جامعه خویش است. بدون مطالعه تاریخ، نمی‌توان فضای جامعه را دگرگون کرد. درنتیجه تلاش در راستای تداوم مسیر انقلاب اسلامی منوط به مطالعه هر چه بیشترِ تاریخ تحولات انقلاب اسلامی است. 📌از همین روی کانون اندیشه جوان در نظر دارد به‌منظور آشنایی مخاطبان با ابعاد گوناگون نهضت مشروطه، دوره تخصصی «مشروطه» را با حضوراساتید زیر برگزار نماید.: 👤قاسم تبریزی(نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر) 👤محمدصادق ابوالحسنی منذر (پژوهشگر تاریخ معاصر) 👤سید جواد میری (عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 👤عباس سلیمی نمین (مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران) ♨️محورهای دوره: 🔸ماهیت نهضت مشروطه: جنبش عدالت‌خانه یا استعمارِ خارجی 🔹مشروطه و هویت ایرانی: نسبت مشروطه و تکوین، تغییر و تحول هویت ایرانی 🔸اندیشه فقهی: کشاکش و تخالفِ علمای شیعه در باب نهضت مشروطه 🔹بحران و شکست نهضت مشروطه در ایران. 🗓 زمان برگزاری: روز یکشنبه 22 مرداد ماه 1402 ساعت 8 الی 18 به‌صورت حضوری در کانون اندیشه جوان به نشانی خیابان وصال شیرازی، کوچه فرهنگی، پلاک 19 و به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 💠این دوره به صورت رایگان برگزار خواهد شد اما برای حضور در دوره نیاز به ثبت نام است. 🔸با اعطای گواهی حضور در دوره ☎️ پشتیبانی : 09120656447 💢علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5%db%8c-%d9%85%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b7%d9%87/ 📌@canoon_org
30.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موج بیداری 💢امروزه کشورهای اسلامی بیش از گذشته به فکر تجدید حیات اسلام و یا حتی تأسیس حکومت اسلامی افتاده‌اند و کشور های عربی _ اسلامی در این زمانه و بیش از هر زمانی، به هم افزایی و اتحاد سوق پیدا کرده اند ، و این نشان از تاثیر گفتمان وحدت و مقاومت انقلاب اسلامی و لمس فواید آن برای کشورهای مسلمان و منطقه است. 📌@canoon_org
🔶یکی از اصول بسیار مشهور در بخث ارتباط مسلمانان با کفار، اصل نفی سبيل است که این اصل مستند به آیات و روایات است؛ مثل آیه «وَلَن يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً»: خداوند هرگز راهی برای سلطه کافرین بر اسلاممؤمنین قرار نداده است. همچنین روایت «الإسلامُ يَعْلُو وَ لا يُعلی عَلَيه»: اسلام برتر است و هیچ چیز بالاتر و برتر از آن قرار نمی گیرد. 🔷در بحث مقابله و مواجهه با غرب، توجه به اصل سلطه نداشتن کفار بر مسلمین بسیار جدی است و در موارد متعددی علمای شیعه دلیل ممانعت از رواج کالاهای خارجی، جلوگیری از افزایش نفوذ اقتصادی و تجاری کفار در کشور، مخالفت با انعقاد برخی قراردادهای اقتصادی و سیاسی را پیشگیری یا دفع خطر سلطه کفار بر مسلمین مطرح کرده اند. 💢البته این سلطه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مطرح بوده است؛ برای نمونه، مرحوم سید محمد کاظم یزدی در پاسخ به استفتایی مبنی بر حکم استفاده از کالاهای خارجی در صورت امکان استفاده از مشابه داخلی آن کالا می نویسند: هرچه موجب تقویت و شوکت کفر و کفار و باعث ضعف اسلام و مسلمین است حرام است چه از معاملات باشد یا غیر آن از آنچه باشد... و بسی سزاوار است که مسلمین ،کلیه هرگاه ممکن باشد، بدون ترتب،مفسده، تحرز کنند از چیزهایی که در معرض تقویت کفر است. 📖کتاب به کوشش مهدی ابوطالبی 📌@canoon_org
24.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مهم تر از مطالعه! 💢دانشجوی اقتصاد و سایر رشته های علوم انسانی برای حل مشکلات جامعه، بیش از مطالعات دانشگاهی به چه چیزی نیاز دارد؟ چه نهادهایی در دانشگاه می توانند این نیاز را بر طرف نمایند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و سه برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷موضوع نظام اقتصادی به علم اقتصاد رفتارهای اقتصادی انسان مربوط است. نظام اقتصادی رفتارها را آن گونه که باید باشد سامان می دهد و علم اقتصاد آنها را چنان که هست بررسی می کند. در اقتصاد سرمایه داری لیبرال این دو جهت با هم متحد می شوند؛ زیرا ادعا می شود: اگر انسان ها آزاد گذارده شوند تا به صورت طبیعی عمل کنند رفتارهای آنها به بهترین وجه سامان مییابد و همان گونه که سزاوار است تحقق خواهد یافت. بنابراین به نظام سازی نیاز نیست. 🔶نگرش فوق تا حدودی ریشه در انسان شناسی این نظام دارد. انسان در جهان بینی لیبرالیستی دارای ویژگی های فردگرایانه است. در این جهان بینی انسان موجود واحدی است که مالک علی الاطلاق وجود و اموال خویش است، امیالش اهداف و ارزش های او را بر می گزیند، عقلش راه دستیابی به آن اهداف را به خوبی نشان می دهد. موجودی که در شناخت حقیقت تنها به تجربه خود تکیه میکند به پذیرش فرمان های اخلاقی دین جامعه یا دولت ملزم نیست و تنها از امیال خویش فرمان می پذیرد. 📖کتاب دفتر:مبانی فلسفی به کوشش سید حسین میرمعزی 📌@canoon_org
🔶پوپر یکی از علم شناسان و معرفت شناسان پرتلاش و خلاق قرن بیستم می باشد. وی آثار متعددی از خود به جا گذاشته است که کتاب منطق اکتشاف علمی در زمینۀ علم شناسی و دو کتاب فقر تاریخی گری و جامعه باز و دشمنان آن در زمینه مباحث اجتماعی و نقد آراء افلاطون و مارکس موجب شهرت وی شد. 🔷پوپر که بنابر زیرکی خود حس میکرد سازمان فکری مارکسیسم و آدلریسم و فرویدیسم علمی ،نیست نهایتاً ملاک ابطال پذیری را به عنوان معیار تمییز علم تجربی مطرح کرد و از آنجا که روشن بینانه درک می کرد که اخراج متافیزیک از صحنه معرفت بشری کشتی علم را هم با خود به زیر آب خواهد کشید هیچگاه با متافیزیک خصومت نورزید. کتاب منطق اكتشاف علمی حاصل اندیشه های وی در این زمینه است. 💢از آنجا که نظریه پوپر، مربوط به حوزه معرفت شناسی بود، دلایل گوناگونی وی را به اصلاح و تکمیل و توسعه نظریه اش وادار کرد و باعث شد تا به تدریج از معیار ابطال پذیری به سوی معیار نقدپذیری رو آورد. 📖کتاب سید عبدالحمید ابطحی 📌@canoon_org