eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام متن‌ خوانی کتاب نزاع دانشکده ها 🔶نزاع دانشکده‌ها که در واپسین سال های عمر کانت، فیلسوف آلمانی قرن هجدهم نگارش شده است، اثری است شناخته شده و بسیار جدی و اثرگذار. این اثر بیشتر رساله‌ای سیاسی است و نه دینی و یکی از جدی‌ترین متون فلسفی درباره دانشگاه و کارکرد دانشکده‌های آن در مواجهه با جامعه از یکسو و تعهد و مسئولیت آنها در قبال حقیقت و روشنگری از سوی دیگر است. 🔷کانت در این اثر می‌نویسد: جایگاه و رتبه دانشکده‌های برتر (به عنوان جناح راست پارلمان دانش) حمایت از احکام قانونی حکومت است؛ اما وقتی پای حقیقت در میان باشد، باید در نظام حکومت آزاد، یک حزب مخالف (جناح چپ) هم باشد که ویژه دانشکده فلسفه است، زیرا بدون ارزیابی و انتقادات شدید این دانشکده بنا به میل و استعدادشان (مثلاً از طریق تریبون‌های عمومی) حکومت نمی‌تواند به نحو کامل درباره نفع و یا ضرر خود مطلع گردد. بدین شیوه می‌توان امید داشت که آرزوی دیرین، روزی تحقق یابد (و دانشکده فروتر، برتر گردد)، اما در حقیقت نه در قدرت، بلکه در مشاوره دادن به قدرت (حکومت)، زیرا اگر حکومت آزادی دانشکده فلسفه را تضمین کند و بصیرت خود را از قبل این آزادی افزایش دهد، به شیوه بهتری برای به دست آوردن غایات خود روی آورده است تا اینکه به اقتدار مطلق روی آورد. 💠هویت و ماهیت نهاد دانشگاه با توجه به تطورات و تاریخ تکوینی که داشته همواره مورد ابهام و پرسش بوده، اینکه در عمل کارکرد چنین نهادی چیست، نسبت آن با جامعه و دولت چیست و اساسا نوع مطلوب و ایده آل دانشگاه چیست. چنین پرسش هایی، نظرگاه ما را معطوف به موطن و بنیان های ظهور این پدیده یعنی غرب میکند. از جمله آثار جدی و اصیل درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، کتاب نزاع دانشکده های کانت است. 💢از همین روی کانون اندیشة جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان درباب ماهیت دانشگاه و هویت آن در جامعه، دوره «متن‌خوانی کتاب نزاع دانشکده ها» را با حضور رضا ماحوزی طی ۱۰ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد. ♨️محورهای دوره: ۱-جایگاه آموزش و نزاع دانشکده‌ها در نظام فکری کانت ۲-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده الهیات ۳-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده حقوق ۴-نزاع دانشکده فلسفه با دانشکده پزشکی 👤درباره استاد: رضا ماحوزی، عضو هیئت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی 🔸رضا ماحوزی دانش آموخته دکتری فلسفه است. حوزه پژوهش ایشان فلسفه غرب، ایده و ماهیت نهاد دانشگاه است و آثاری در زمینه فلسفه دانشگاه، فلسفه علم کانت و کتاب جایگاه زیبایی شناسی و نقد قوه حکم در فلسفه نقادی کانت به رشته تالیف درآورده اند. 📌هزینه شرکت در دوره: ۲۰۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔹برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: ۱۰۰ هزار تومان 🔹شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: ۱۰۰ هزار تومان 🔹ثبت نام به صورت گروهی(۳نفر یا بیشتر): ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات از ۲۲ آبان ۱۴۰۲ دو‌شنبه هر هفته ساعت ۱۵ الی ۱۷ 📞 پشتیبانی: ۰۹۱۲۰۶۵۶۴۴۷ 📋 علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%aa%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%86%d8%b2%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87-%d9%87/ 📌@canoon_org
🔰عصر دیجیتال و الگوی زیست عفیفانه 🎞فیلم کامل نشست معرکه با موضوع «عصر دیجیتال و الگوی زیست عفیفانه» 🔷این نشست با حضور عطیه همتی «خبرنگار حوزه زنان» و سوده مهتاب پور «مدیر عامل بنیاد بصیر» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰پوپولیسم و دموکراسی 🎞فیلم کامل نشست «پوپولیسم و دموکراسی» 🔷این نشست با حضور محسن ردادی «هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 در کتاب های لغت، ضمن بیان معنای ریشه ای بازداشتن و امساک برای معانی دیگری نیز بیان شده است: 🔹قوه و فهم سخنان دیگران؛ 🔸قوه ای که آمادگی پذیرش علم را دارد؛ 🔹بازدارنده انسان از سقوط در مهلکه ها 🔸حالتی مقدماتی برای انجام و اجتناب از ؛ 🔹قوه شناسایی مجهولات و مانع از اقوال و افعال مذموم 🔷 چنانچه طبق معمول در کتب لغت که به معنای اولیه اکتفا نمی کنند و کاربردهای مختلف واژه را در عرف عام و حتی متون دینی می آورند؛ در هر یک از معانی بالا، به تبیین یکی از اصطلاحات عقل و توصیف یکی از مصادیق عینی و خارجی آن پرداخته شده و معنای لغوی عقل که همان بازداشتن و امساک باشد در آنها به نحوی کاربردی و مصداقی شده است. اما در اصطلاح، عقل به معانی متعددی به کار رفته : اصطلاح اوّل، عقل را موجودی می داند که در ذات خود بوده، به طور مستقل، یعنی بدون تعلّق به نفس و بدن موجود است. 🔻روایاتی که به ماهیت کلی عقل و گفتگوی خداوند با عقل قبل از تعلق آن به نفوس انسانی اشاره کرده است، ناظر به همین معنا از عقل است که اصطلاحاً در فلسفه از آن به عنوان عقل منفصل یاد می شود. در اصطلاح دوم، عقل یکی از قوا و مراتب نفس انسانی است. 🔺عقل به معنای دوم میتواند در حوزه نظری، هست ها و نیست ها و در استنباط مسائل نظری از مقدمات بدیهی ادراکاتی کلی داشته باشد و در حوزه حکمت عملی بایدها و نبایدها نیز اموری را درک کند. 💢همچنان ماده عقل، در معنای اصطلاحی دوم خود در سه معنا به کار می رود: 🔸معنای اول خود قوه که کار و شناخت را انجام میدهد. 🔸معنای دوم معقولات یعنی آنچه توسط عقل ادراک می شود. 🔸معنای سوم تعقل یا عقل ورزی یعنی فرآیند . 📖کتاب به کوشش جعفری 📌@canoon_org
🔰شعر انقلاب اسلامی 🎞فیلم کامل نشست علمی با موضوع «شعر انقلاب اسلامی» 🔷این نشست با حضور محمدرضا سنگری « عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» برگزار شد. 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🎧صوت نشست علمی با موضوع «شعر انقلاب اسلامی» را بشنوید. 👤با حضور محمدرضا سنگری 📌@canoon_org
🔰 مهم‌ترین مقاطع و ویژگی‌های شعر انقلاب چیست؟ 🔷 نشست علمی با موضوع «شعر انقلاب اسلامی» با حضور محمدرضا سنگری «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تمدن سازی نوین اسلامی 🔷 با پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه عطفی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی به وجود آمد و با دگرگون شدن معادلات حاکم بر زندگی جمعی، فضای مناسبی برای تمدن‌سازی اسلامی فراهم شد. 🔶تمدن سازی مسئله نوظهور است که توسط رهبر انقلاب مطرح شده است و بر دو عنصر اساسی تولید فکر و پرورش انسان استوار است. 💢با توجه به ظرفیت ها و موانعی که برای نیل به این هدف بر سر راه آن قرار دارد، تشکل ها مهم ترین وظیفه را در رشد و کادر سازی و تربیت نیروی انسانی را دارند ... 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 از واژه grottesco ایتالیایی و gtottesca لاتین به معنای گودال و مغاک است. گروتسک نوعی از تزئینات داخل دخمه هایی بوده است که قیصرهای روم می ساختند. این تزئینات نقاشی های دیواری و آمیزه ای از انسان، حیوان، گیاهان و موجودات افسانه ای دوجنسه بوده است. در اواخر قرن پانزدهم، واژه گروتسک نامی برای این نقاشی ها بود و بعد ها به دیگر هنر ها راه یافت و در دیگر زبانهـا هـم استفاده شد. گروتسک در ادبیات، جهانی را به نمایش میگذارد که در حال از هم پاشیدن است. در فرهنگ ، ویژگی اصلی گروتسک اشکال عجیب و غریب و شده دانسته شده است. 🔶در واقع ناهماهنگی مضحکه و ترس سبب میشود که مخاطب دچار سرگردانی شود که اثری که با آن موجه است ترسناک است با خنده آور همین مسئله مهم ترین ویژگی گروتسک دانسته شده است علاوه بر این گروتسک با بیهودگی، عدم اطمینان، قرار گرفتن. در کانون تناقضات و ناامیدی از انتظارات همراه است. مکتب و از گروتسک استفاده کردند تا چیز های بدون ربط را کنار هم بگذارند. 📖کتاب ؟ به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست بی اعتمادی ایرانیان به آمریکا 🔶تقریباً همه‌ی تحلیل‌گران و کارشناسان رابطه ایران و آمریکا در این موضوع اشتراک نظر دارند که ایرانی‌ها به آمریکایی‌ها اعتماد ندارند. مثلاً گری سیک، استاد دانشگاه کلمبیا، کارشناس مسائل خاورمیانه و نویسنده چندین کتاب درباره‌ی روابط ایران و آمریکا معتقد است: «آنها (ایرانی‌ها) دلیل محکمی در دست دارند که نمی‌توانند به ما اعتماد کنند.» جک استراو، وزیر پیشین امور خارجه‌ انگلیس، نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای به همین موضوع اشاره کرد و گفت: «بسیاری از ایرانی‌ها با گرایش‌های مختلف سیاسی، به دلایل متعددی به آمریکا اعتماد ندارند.» 🔷سابقه و شیوه کنش‌گری آمریکا در عرصه بین‌المللی، سطح منطقه و خصوصاً کارنامه این کشور در تعامل با ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی به عنوان کشوری که می‌خواهد مورد اعتماد ایرانیان قرار بگیرد، ضریب ریسک را در فرایندهای تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری مسئولان ایرانی بسیار بالا برده است. به‌طور کلی می‌توان عوامل اساسی این بی‌اعتمادی را در میراث تاریخی روابط دو کشور در دهه‌های گذشته دانست. 💢کودتای سال ۱۳۳۲ علیه دولت مصدق، حمایت از رژیم وابسته پهلوی، کودتای نوژه، حمایت‌های‌ مستقیم و غیرمستقیم از عراق در تجاوز به ایران، تسلیح شیمیایی صدام، ورود عملی به جنگ علیه جمهوری اسلامی در اواخر جنگ تحمیلی و هدف قراردادن سکوهای نفتی ایران و هواپیمای ‌مسافربری، اعمال سیاست تحریم اقتصادی علیه ایران، راه‌اندازی جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی، برشمردن ایران در محور شرارت و تهدید به جنگ، اقدامات خصمانه علیه برنامه هسته‌ای ایران از جمله تحریم‌های یک‌جانبه، تنها بخشی از کارنامه ایالات متحده در قبال ایران بوده است. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ساعت۱۳ با حضور دکتر غلامعلی سلیمانی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان « بی اعتمادی ایرانیان به آمریکا» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔰کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد 🔷 نشست علمی با موضوع «نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» با حضور نجمه کیخا، شریف لکزایی، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا و حجت الاسلام مهدی امیدی برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
37.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شهروند مثالی! 🔶 حکمت عملی که نخستین بار در یونان باستان و توسط ارسطو مطرح شد، طی مسیر تاریخی خود دو مسیر متفاوت را پیش گرفت. مسیری سر از غرب بر آورد و در جامعه مسیحیت و پس از آن در دوران رنسانس پیگیری شد و مسیری نیز در جامعه تمدن یافته اسلامی و توسط فارابی ادامه یافت. 🔷 در هر دوی این مسیر به مقوله شهر و شهروند نگاه ویژه ای شده است و برای آنکه شهری آرمانی ساخته شود به باید ها و نباید ها و الزاماتی توجه شده است که دو مسیر کاملا متفاوت و دو نتیجه مختلف را در پی داشته است. جایی که با مطالعه ریشه های سیاست و نسبت آن با اخلاق متافیزیکی به خوبی در دو شهروند غرب و اسلامی به خوبی نمایان گشته است ... . 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶خداگرایی طبیعی بدیل خداگرایی وحیانی یا توحیدی است؛ به این معنا که گاه انسان، مستقل از هر گونه الهامات و اشراقات نوری، در اثر تجربه معنوی که خود به دست آورده، به خداگرایی نایل می گردد. این نوع خداگرایی نتیجه طبیعی تجربه دینی فرد است. در مقابل، خداگرایی وحیانی در اثر قرار گرفتن انسان در پرتو الهامات و اشراقاتی است که از سرچشمه وحی ناشی می شود؛ یعنی ایمان به خداوند سبحان از طریق مواجهه با سخن یا وحی الهی به دست می آید. 🔷میان این دو نوع خداگرایی، تفاوت های اساسی وجود دارد. در مسیر خداگرایی طبیعی ممکن است انسان هیچگاه با سخن خدا مواجه نشود. به علاوه ممکن است که خدای وحیانی همان خدای طبیعی نباشد. در این صورت، ممکن است میان این دو نوع از خداگرایی، منازعه و درگیری اتفاق بیفتد و هر یک دیگری را مورد اتهام قرار دهد. چنانکه خداگرایی طبیعی از دین علیه ایمان سخن می گوید و خداگرایی وحیانی از ایمان علیه دین. بدیهی است که خداگرایی طبیعی وقتی حقانیت دارد که هیچ تعارضی با خداگرایی وحیانی نداشته باشد. بنابراین، هرگونه معرفت شناسی مدرن درباره فقه اسلامی، خود به خود به سمت خداگرایی طبیعی سوق پیدا می کند؛ زیرا در معرفت شناسی های مدرن، متن به حاشیه رفته و برداشت مستقل مفسر، به جای آن می نشیند. با به حاشیه رفتن متن، مفسر، به تدریج از الهام گیری از متن وحیانی (متون فقهی) محروم می گردد و مستقل از سرچشمه وحی به باوری از خداوند می رسد که از متن توحیدی استخراج نشده است؛ یعنی به خداگرایی طبیعی می رسد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔰مفهوم حکمرانی یک مفهوم مدرن است 🔷نشست منازعه الگوهای حکمرانی با حضور حسین بابایی مجرد «عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه» به میزبانی کانون اندیشه جوان به صورت حضوری و برخط برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
45.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اندیشه ورزی دانشجویی 🔷از مهم ترین فعالیت های دوران دانشجویی اندیشه ورزی فکری و عقیده ای ست. در این حوزه نسبت به عملکردتربیتی تشکل ها و دانشگاه ها پرسش ها و نقد هایی وارد است. به راستی، چرا دانشجویان باید به مسائل اندیشه ای و اعتقادی اهتمام کامل داشته باشند؟ سیر تربیتی دانشجویان در دوره های مختلف زندگی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ تشکل ها به عنوان قوه محرکه دانشگاه چه وظایفی در قبال ایجاد این سیر تربیتی دارند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶از دیدگاه ، زبان، شکل و محتوای مذهبی انقلاب اسلامی ایران امری عارضی، اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه بود که با تکیه بر موضع مقاومت و انتقادی سابقه‌دار خود در برابر قدرت‌های سیاسی حاکم و نیز نفوذ عمیق و تعیین‌کننده در دل انسان‌ها توانست مردم را علیه رژیمی به خیابان‌ها آورد که یکی از ارتش‌های بسیار مجهز دنیا را داشت و از حمایت مستقیم امریکا و کشورهای دیگر برخوردار بود. 🔷به نظر او هدف اصلی ایرانیان ایجاد تحولي بنیادین در وجود فردی و اجتماعی، حیات اجتماعی و سیاسی، شيوه تفکر و نگرش بوده است؛ زیرا آنها راه اصلاح را در یافتند. 💢فوکو برای درک به‌طور مستقیم به سراغ مردم انقلابی در خیابان‌ها رفت. به نظر وی از دید مردم حاضر در خیابان‌ها و تظاهرات و درگیری‌ها، حکومت اسلامی از یک طرف حرکتی برای سپردن نقش دائمی و تعریف‌شده به ساختارهای سنتی جامعه اسلامی و از جانب دیگر راهی برای وارد کردن ابعاد معنوی در زندگی سیاسی بود. بدین ترتیب فوکو انقلاب اسلامی را انقلابی خوانده است. 📖 ، شماره ۹، ص ۲۰ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶در قرآن آمده است: «... ولن يجعل الله للكافرين على المؤمنين سبيلا» «و خداوند هرگز بر (زیان) مؤمنان برای کافران راهی برای سلطه قرار نداده است» 🔻این آیه تشریع حکمی که موجب کفار بر مسلمانان شود را نفی کرده .است با اثبات این اصل باید گفت این اصل بر اصول و قواعد دیگری که در این رابطه وجود دارد، حاکم بوده و عمل به آنها را در صورت مخالفت با آن ممنوع کرده است. 🔷برخی تشریع این جمله قرآنی را برای قیامت دانسته اند؛ در پاسخ میتوان گفت این امر دلیل بر آن نمیشود که بتوان از عمومیت آیه صرف نظر کرد و به اصطلاح ظهور ظاهر آیه دنیا و آخرت را در بر میگیرد و نمی توان از آن ظهور دست برداشت. از طرفی شرافت و عزتی که برای مسلمانان قایل است ایجاب میکند که در احکام و مقررات چیزی که موجب خواری و ذلت آنان شود قرار ندهد در قرآن مجید آمده است. «و الله العزة ولرسوله وللمومنين و لكن المنافقين لا يعلمون؛» «عزت از آن خدا و پیامبرش و مومنان است ولی منافقان نمی دانند» 🔺با این وجود میتوان گفت که این اصل کلی در اسلام پذیرفته شده است و در تمامی احکام و مقرراتش اعم از سیاسی اجتماعی اقتصادی، نظامی، فرهنگی و در عرصه های ،فردی ،خانوادگی اجتماعی و بین المللی جاری است و کلیه قراردادها و معاهدات مخالف خود را بلا اثر می کند. 💢این قاعده در ارتباط با اقلیت های دینی ساکن کشور اسلامی مصادیق زیادی دارد. برای مثال تولیت کافر بر اوقاف ،مسلمین ولایت بر صغار مسلمان ازدواج دختر مسلمان با کافر، تصدی امر ،قضاوت ریاست قوای حاکم همچون ریاست جمهوری ولایت امر توسط ،کافر سلطه بر وسایل ارتباط جمعی برای القای فرهنگ غیر اسلامی و ... می تواند از مصادیق این اصل باشد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org