🔰 قدس در کشاکش خوانشهای الهیاتی _ تمدنی
🔷 نشست علمی با موضوع «قدس در خوانش های الهیاتی _ تمدنی» با حضور محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در اسکایروم کانون اندیشه جوان برگزار شد.
🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید.
🌐 https://canoon.org/%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-_-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C/
📌@canoon_org
🔷 بارزترین و فعالترین گرایش چپ در آستانه #مشروطه و بعد از آن جنبش #سوسیالیستی بود، گرچه از نظر کمی در اقلیت قرار داشت به دلیل تبعیت از حزب #سوسیال_دموکراسی_باکو صاحب تشکیلات منسجمی بود #سوسیالیست ها از شیوه های #ژاکوبنی در انقلاب مشروطه پیروی می کردند.
🔶 یکی از روش های متعارف آن ها حذف فیزیکی یا حیثیتی رقبای سیاسی بود. این گرایش قبل از مشروطه چندان بروزی نداشت اما با آزادی حاصل از مشروطه با عنوان «#مجاهدین» و به ویژه حزب «#اجتماعیون_عامیون» در مجلس اول بسیار فعال شدند سوسیالیست های ایرانی متأثر از دو مرکز سیاسی خارج از کشور بودند یکی #استانبول و دیگر باکو استانبول محل تجمع تجار و عده ای از روشنفکران بود، اما باکو مرکز کارگران ایرانی شاغل در معادن و چاه های نفت محسوب می شد این دو مرکز، به ویژه باكو، تحت تأثیر مستقیم #سوسیال_دموکرات های روسیه بودند که علیه حکومت تزار فعالیت می کردند.
💢مهم ترین مواد مرام نامه حزب سوسیالیست عبارت بود از مخالفت با نظام استبدادی سلطنتی و حمایت از استقرار نظام قانونی مشروطه، تأمین آزادی های فردی و اجتماعی لغو مالکیت های بزرگ و الغای نظام ارباب و رعیتی و نفی استثمار و تحقق #برابری و #عدالت.
📖ماهنامه #زمانه، شماره ۷۱
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
💢مخاطبان و همراهان گرامی
🙏با عرض پوزش؛
🔶نشست «بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف وحجاب» که قرار بود امروز با حضور جناب آقای دکتر حسینعلی بای برگزار شود ، به دلیل مشکلی که برای ایشان پیش آمده برگزار نمی گردد. لازم به ذکر است اطلاعات تکمیلی درباره برگزاری دوباره این نشست متعاقبا از طریق رسانه های کانون اندیشه جوان به اطلاع شما همراهان گرامی خواهد رسید.
📌 @canoon_org
🔷 #لیبرالیسم را میتوان در حوزه های سیاسی ،اقتصادی فرهنگی و اخلاقی به کار برد. به اجمال می توان گفت اعتقاد به حداکثر آزادی های سیاسی و حداقل دخالت دولت و حکومت را #لیبرالیسم_سیاسی می گویند. اعتقاد به حفظ آزادی افراد در حوزه فعالیت های اقتصادی و دفاع از حریم مالکیت خصوصی و سرمایه داری #لیبرالیسم_اقتصادی است.
🔶 باور به اینکه معیار تشخیص دهنده خوب و بد ،اخلاقی خود انسان است و هیچ قانون کلی اخلاقی وجود ندارد بلکه باید از #تساهل انعطاف و اباحی مسلکی اخلاقی حمایت کرد #لیبرالیسم_اخلاقی است .
💢 در نهایت #لیبرالیسم_فرهنگی عبارت است از باور به تنگ شدن دایره دخالت حکومت ها در حوزه #فرهنگ کاسته شدن حدود و قیود برای فعالیت های مختلف فرهنگی و گسترش میدان عمل فرهنگی برای افراد و گروه ها.
📖کتاب #درآمدی_بر_لیبرالیسم_فرهنگی_و_نقد_آن به کوشش #بهزاد_حمیدیه
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔰 الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه
🎞فیلم کامل نشست علمی «الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه»
🔷این نشست با حضور حسین بابایی مجرد «عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» برگزار شد.
🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#فرهنگ
#حکمرانی
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#سیاست_گزاری
#نشست_مجازی
#حکمرانی_فرهنگی
#نشست_حضوری
#خبر_نشست_علمی
#حسین_بابایی_مجرد
#برنامه_هفتم_توسعه
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰 الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه 🎞فیلم کامل نشست علمی «الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم
الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه.mp3
47.52M
🎧صوت نشست «الگوی حکمرانی فرهنگی و برنامه هفتم توسعه» را بشنوید.
👤حسین بابایی مجرد
📌@canoon_org
📖 کتاب #پیکر_های_کرایه_ای_مسئله_تناسخ_از_دیروز_تا_امروز پیش با روش توصیفی – تحلیلی به نگارش درآمده تا موضوع #تناسخ و تناسخباوری را به روشنی و گستردگی تبیین کند. این مطالب زمینه را برای طرح دیدگاه اسلامی درباره تناسخ هموار میسازد و خواننده محترم مجال مییابد که دیدگاههای مطرح شده را با چهارچوب اسلامی بسنجد.
🔶 پیکره این اثر تا اندازه زیادی از کتاب #تناسخ_گذشته_و_امروز، نوشته #دکتر_علی_موحدیان_عطار، برگرفته شده و مطالبی دیگر را هم بدان افزوده شده است.
🔷 با این حال مولفان این کتاب #علیرضا_ابراهیم و #علی_موحدیان امید دارند کتاب حاضر بتواند نظر مخاطب را به ابعادی جدید از تناسخ و تناسخباوری جلب کند که آثار ارزنده فارسی، همچون: تناسخ از دیدگاه عقل و وحی نوشته #محمد_تقی_یوسفی، تناسخ؛ بودن یا نبودن تالیف #مرتضی_فتحی_فر، روح و چگونگی ارتباط با ارواح و تناسخ به قلم #عباسعلی_کامرانیان، تناسخ در فرق و مذاهب اسلامی به نگارش #سعید_مهدوی_امین، رساله دکتری با عنوان: #تناسخ_در _متون_مقدس_هندویی و متون کلامی شیعه از #حسن_قادری و…، به آنها نپرداختهاند.
💢 فصول این کتاب عبارتند از:
مفهوم شناسی و گونه شناسی تناسخ باوری، فرهنگ ها،ادیان و مکتب های باورمند به تناسخ، ادیان مختلف با تناسخ، رویکرد های جدید به تناسخ، تحلیل دلایل گرایش به تناسخ یا انکار آن، اسلام و نقد تناسخ باوری.
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔰 پوپولیسم و دموکراسی در اندیشه و نظام سیاسی
🔷 نشست علمی با موضوع «پوپولیسم و دموکراسی» با حضور محسن ردادی «عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» در اسکایروم کانون اندیشه جوان برگزار شد.
🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید.
🌐 https://canoon.org/%d9%be%d9%88%d9%be%d9%88%d9%84%db%8c%d8%b3%d9%85-%d9%88-%d8%af%d9%85%d9%88%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%d9%87-%d9%88-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%b3%db%8c/
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶اندیشه پست مدرن با انکار هرگونه فرا روایت و شالوده شکنی و ساختار زدایی همه چیز و انکار وجود همۀ بنیادهای دوران مدرنیسم پا به عرصه وجود نهاد. منظور از فرا #روایت یا روایت های ،کلان روایت های هستند که برای توجیه کارکرد نهادها ارزش ها و اشکال فرهنگی در دوران #مدرنیسم مسلط بودند. این روایت ها ترکیبی از ایدئولوژی ها، ادیان مفهوم توسعه روابط کشورهای #جهان_سوم و کشورهای پیشرفته، سودمندی تحلیل روانی یا مزایای سرمایه داری بود.
🔷عده ای از طرفداران پست مدرنیسم بر این باورند که در این دوره به دلایل گوناگون، از جمله گسترش روزافزون قدرت تکنولوژی و نیز ظهور «#انقلاب_صنعتی_دوم»، یعنی انقلاب در عرصه تکنولوژی جدید اطلاعات و ارتباطات و نتایج و لوازم آن، یعنی تغییر در معنا و مفهوم زمان و مکان فروریختن مرزهای سیاسی و جغرافیایی و اساسا فروپاشی بسیاری از عوامل هویت بخش شکل گیری «#تاریخ_جهانی» و از بین رفتن تاریخ های قومی بومی و ملی بسیار سرعت گرفته است؛ بنابراین در دوران کنونی دیگر به آسانی نمی توان از تاریخهای مستقل ،قومی بومی و ملی سخن گفت.
💢عده ای دیگر نیز معتقدند پست مدرنیسم در غرب برای حل بحران مدرنیسم به وجود آمد و حل بحران معنویت را مهمترین فلسفه وجودی پست مدرنیسم تلقی می کنند. بعضی دیگر از جمله #مایکل_پل_گالاگهر عضو شورای #پاپ در امور فرهنگی مهمترین ویژگیه ای دوران پست مدرن را بی اعتمادی عمیق ،انسان، ترویج گرایش غیر عقلانی به جای عقلانیت، بی تفاوتی دینی و تجربه شبه دینی بر می شمرند با توجه به اهمیت این موضوع و توجه بسیاری از نظریه پردازان مطرح به آن، ضرورت بررسی و تشریح نگرش پست مدرنیسم احساس شد و به همین منظور موضوع پرونده این شماره از نشریه زمانه به بررسی و نقد نگرش پست مدرنیسم اختصاص داده شد.
📖ماهنامه #زمانه، شماره ۷
#هنر
#دریدا
#معماری
#بودریارد
#رولان_بارت
#پییر_بوردیو
#میشل_فوکو
#ریچارد_رورتی
#پست_مدرنیسم
#آموزش_مفاهیم
#ژان_فرانسوا_لیوتار
📌@canoon_org
30.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آینده مذاکرات هسته ای
🔶ایالات متحده در توافق های گوناگون هسته ای نشان داده است به تعهداتش پایبند نیست و رفتار دو گانه ای را در این قبال از خود بروز می دهد. با در نظر گرفتن این مسئله جمهوری اسلامی ایران چه رفتاری را باید در مقابله با این سیاست نشان دهد؟ آیا صرف دوری از مذاکرات راه حلی اساسی خواهد بود؟ با توجه به تجربه مذاکرات آینده برنامه هسته ایران چه نتیجه ای خواهد داشت؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و ششمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#کالک
#برجام
#مذاکرات
#هسته_ای
#رضا_رئیسی
#مهدی_شبان
#انرژی_هسته_ای
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶امروزه انواع رسانه های #ارتباط_جمعی شامل رسانه های ،کابلی، امواجی و مطبوعاتی در زمره گسترده ترین و اساسی ترین وجوه تمدن بشری قرار گرفته و با تکامل خویش ماهیت انسان و جامعه معاصر را دگرگون ساخته اند. انسان ،امروزه به واسطه تکامل رسانه های #مطبوعاتی #رادیویی،#تلویزیونی_مخابراتی و #ماهواره_ای؛ به قدرتی افسانه ای دست یافته است؛ که پیش از این در داستانها و آرزوها نقش بسته بود.
🔷 #رسانه_های_جمعی از لحاظ مالکیت مطلوبیت و فلسفه وجودی هنوز هم در وضعیت آزاردهنده ای به سر میبرند و حتی شاید بتوان گفت که از این نظر رو به وضعیتی دهشتناک و اسف بار گذاشته اند. روشنفکران غربی از برنامه های فرهنگی و رسانه ای حاکم بر جوامع خود به تنگ آمدهاند و با انتقاد از روند نابودسازی ماهیت انسان در پروسه برنامه های رسانه ای خویش از تعابیری چون «فرهنگ مبتذل»، «رسانه های جمعی شرم آور » و «دیکتاتوری رسانه ها» سخن می گویند.
🔻 تئوری مطبوعات و الگوی رسانه ای در نظامهای سیاسی ،#لیبرالیستی , #کمونیستی، #توتالیتاریستی و نظامهای دینی متفاوت است و اندیشمندان و حقوق دانانی که این الگوها را ترسیم یا شفاف نموده اند؛ هر کدام براساس دیدگاه و نظام سیاسی خویش عمل کردهاند؛ که به هر حال تا حدودی مطالبات جوامع خود را فراهم میساخت.
💢 اما کشورهای جهان سوم و از جمله کشورهای اسلامی به دلیل نابسامانی های اجتماعی و خودباختگی های فرهنگی توفیق ارائه یک تئوری مطبوعاتی و رسانه ای را نیافتند و رسانه های جمعی این جوامع نیاز ملی یا مذهبی این کشورها را به درستی برآورده و در بسیاری از موارد نیز باعث ایجاد تضادها و شکافهای فرهنگی و اجتماعی زیانباری گردیده است.
📖ماهنامه #زمانه، شماره ۱۴
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ضرورت اساسی
🔶 حقوق اساسی در ایران از دوره مشروطه شکل جدی به خود گرفته و سیر تطوری را دنبال کرده است. با مرور این مسیر متوجه می شویم که هر گاه این تغییرات بر اساس روح و هویت حقیقی ملت همراه بوده، بیشترین اثر گذاری را از خود نشان داده است.
💢پرسشی که همواره باید مطرح کرد که آیا این حقوق همچنان با هویت حقیقی ملت همراه است؟بازسازی قانون اساسی چه زمانی شکل می گیرد و چه زمانی این امر به ضرورتی اساسی تغییر پیدا می کند؟
#شابک
#قاجار
#مشروطه
#مهدی_شهابی
#فلسفه_حقوق
#حقوق_اساسی
#مقاله_تصویری
#کانون_اندیشه_جوان
#مبانی_نظری_تحول_نظام_حقوقی_از_حقوق_سنتی_تا_حقوق_مدرن
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔸مفهوم رئالیستی و دارای تمامیت و کلیت من فردی به عنوان قهرمان داستان در آن به کلی مورد نفی و انکار قرار گرفته است.
🔹در داستان، «زمان» با استفاده از تکنیک جریان سیال ذهن، رنگ و بویی شخصی و ذهنی می گیرد.
🔸عینیت مفهوم کلاسیک علت و معلول در داستان فرو می ریزد. به داستان گونه ای که مثلاً در صد سال تنهایی کسی که مرده است وارد مسیر می شود و نقش بازی میکند و در جایی دیگر خونی به مدت صدسال بــه راه می افتد و جاری میشود؛ و کلاً روابط واقع گرایانه میان امور و اشیاء رنگ می بازد.
🔹منطق متأثر از هرمنوتیک سوفسطایی زده گادامری موجب میشود که اثر داستانی نیز همچون هر متن دیگر پدیده ای دارای قرائت های مختلف فرض گردد که بعضا پایان داستان بر عهده مخاطب نهاده می شود.
🔸با حذف تدریجی سوژه فردی به عنوان قهرمان داستان مدرن و پذیرش #هرمنوتیک نسبیت ،انگار کار به آنجا می رسد که هر نوع مرکزیت یا اطمینان عقلانی به روند داستان حذف می گردد. آراء رولان بارت ژاک لاكان، ژوليا كريستوا ، ژیل دلوز فلیکس کاتاری ژاک دریدا و نظریه هایی چون مرگ مؤلف حاصل این پدیده است.
🔹در داستان های پست مدرن غالباً تلاش میشود تا داستان بر پایه نحوى عدم اطمینان هستی شناختی عمیق سامان یابد. این معنا را #برایان_مک_هیل در کتاب Post Modernist Fiction) توضیح داده است.
🔸بدبینی پست مدرنیست ها به آنچه خود آن را «فراروایت ها» کلان می نامند - که ریشه در آرای ژان بودریار و ژان فرانسوا ليوتار دارد - موجب گردیده که اساس پیرنگ و ساختار داستانی در ادبیات پست مدرن نادیده گرفته شود.
🔹درون مایه های اکثر آثار پست مدرن - با استثنا کردن برخی ا بورخس و بعضی آثار دیگر - غالباً یأس آلود و بدبینانه است که این امر در آثار تی اس البوت و ازرا پاوند و دی اچ لارنس و فرانتس کافکا و کنوت هامسون به صور و مراتب مختلف ظاهر گردیده است.
🔸سقوط شدید انسان به حد و اندازه های حیوانی و غریزی و گریز شدید از رعایت نکات اخلاقی در توصیفات داستانی، صبغه ای خــاص بـه اکثر آثار ادبی پست مدرن بخشیده است.
📖 کتاب #ادبیات_داستانی_معاصر به کوشش #شهریار_زرشناس
#ادبیات
#مسئله
#داستان
#معرفی_کتاب
#ادبیات_پست_مدرن
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔸مفهوم رئالیستی و دارای تمامیت و کلیت من فردی به عنوان قهرمان داستان در آن به کلی مورد نفی و انکار ق
ضرورت اساسی.mp3
8.35M
🎧 صوت کلیپ «ضرورت اساسی» را بشنوید.
📌@canoon_org
🔶 شواهد بسیاری از ورود #مسلمانان از #اسپانیا و غرب آفریقا به آمریکا حداقل پنج قرن پیش از ورود #کریستف_کلمب به آنجا وجود دارد. برای مثال گزارش شده است که در نیمه قرن دهم میلادی در طی حکومت #عبدالرحمن_سوم_خلیفه_اموی (۹۶۱-۹۲۹م)، مسلمانان آفریقایی الاصل از بندر اسپانیایی (دلبا پالوس) به درون «بحر ظلمات و مدآلود» به جانب غرب کشتیرانی کردند. آنها پس از یک غیبت طولانی با غنایم بسیار از «سرزمینی عجیب و شگفت انگیز» بازگشتند.
🔷 واضح است که این قوم مسلمان شناخته شده کریستف کلمب و مکتشفان اسپانیایی بعدی دنیای جدید آمریکا را همراهی کرده اند. آخرین پایگاه مسلمانان در اسپانیا یعنی ، #غرناطه در سال ۱۴۹۲م به دست #مسیحیان سقوط کرد یعنی درست پیش از برپایی دادگاه تفتیش عقاید اسپانیا بسیاری از غیر مسیحیان جهت نجات از دست آزار و اذیت مسیحیان یا فرار کردند و یا مذهب کاتولیک را پذیرفتند.
💢 حداقل دو سند دال بر حضور مسلمانان در آمریکای اسپانیایی نشین پیش از ۱۵۵۰م وجود دارد؛ به رغم این واقعیت که فرمانی توسط چارلز پنجم، پادشاه اسپانیا در سال ۱۵۳۹م صادر شد تا از مهاجرت نوه های مسلمانانی که بر چوبه مرگ سوزانده شده بودند به جزایر هند غربی جلوگیری به عمل آید اما این فرمان در سال ۱۵۴۳م تویب شده و دستوری به منظور اخراج همۀ مسلمانان از قلمروهای خارجی اسپانیایی ها متعاقباً انتشار یافت و منابع بسیاری دال بر ورود مسلمانان به قاره آمریکا وجود دارد.
📖ماهنامه #زمانه، شماره ۱۲۰
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔶 از حادثه ی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که در روزهای پر التهاب پس از کودتای #۲۸_مرداد و در اعتراض به ورود #نیکسون، معاون رئیس جمهور #آمریکا به ایران شکل گرفت، به عنوان اولین و اصلی ترین حرکت جنبش دانشجویی یاد می شود. حرکت هایی از این دست باعث شد تا دانشگاه ها، همواره یکی از کانون های جدی مخالفت با ظلم و ستم #پهلوی به شمار آیند.
🔷 در سال های پیش از پیروزی انقلاب، آرمانهای #چپ گرایانه و اندیشههای #مارکسیستی و #کمونیستی و سپس عناصر #ملی_گرا خود را به عنوان تنها مکاتبی که میتوانند محملی برای حرکتهای آزادی خواهانه و انقلابی باشند معرفی کرده و با توجه به روحیه آرمان خواهانه دانشجویان، طرفداران زیادی در دانشگاه یافته بودند.
💢 با آغاز نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری #امام_خمینی، در دانشگاهها اقبال به اسلام و آموزه های آن به شدت افزایش یافت و تعداد انجمنهای دانشجویی با گرایش اسلامی بیشتر شد بدین ترتیب زمینه برای رشد تفکرات مبتنی بر اسلام در میان جنبش دانشجویی بیش از پیش فراهم گشت و حتی ساخت تشکلهای مبارز مسلمان در میان دانشجویان شکل گرفت.
📖کتاب #یار_دبستانی من از مجموعه #مشق_آزاد
#دانشجو
#روز_دانشجو
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔶 نظم شکوهمند جهان از جذاب ترین آیات الهی و برهان نظم پرآوازه ترین دلیل #خداشناسی است که همواره مورد توجه متون دینی، #فیلسوفان، دانشوران و عموم انسان ها بوده و #ملحدان و شکاکان نیز پیوسته تیغ نقد را بر آن کشیده اند.
📖 کتاب #برهان_نظم_و_چالش_های_الحاد_جدید به قلم #حمید_رضا_شاکریان از انتشارات #کانون_اندیشه_جوان حاضر بر آن است تا این برهان را در مصاف با جدید ترین چالش های برآمده از سوی خداناباوران در بوته سنجش گذارد. در این راستا توجه ویژه ای به انتقادات #چان_هاسپرز (فیلسوف) #ریچارد_داوکینز زیست شناسی و #ویلیام_هاوکینگ فیزیکدان شده است.
💢فصل های این کتاب عبارت است از:
🔸فصل اول: آشنایی با #برهان_نظم
🔹فصل دوم و سوم : شبهه ها و اشکالات برهان نظم
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔰نشست ماهیت و قدرت روایت
🔶 از نظر تاریخی، قدرت داستانها و داستانسرایی همواره در مرکز تلاشها برای تغییر اجتماعی بوده است. جنبشها با داستانهای قدرتمند، حمایت عمومی را به دست میآورند.
🔺یک صدا، فیلم یا تصویر که بهطور گسترده توسط عموم مشاهده میشود میتواند حامل یک داستان جدید باشد و فضای احساسی یک موضوع را تغییر دهد و منجر به تغییرات چشمگیر در افکار عمومی و سیاست شود؛ تصویری از یک کودک پناهنده سوری که در اثر جنگ آسیب دیده یا تصویر مردمی که از هر قشری هستند و دستهایشان را بالا گرفتهاند تا توجهات را به سوی تیراندازی پلیس به سیاهپوستان غیرمسلح جلب کنند.
🔷 رویکرد ما توجه به نقش و قدرت روایت و داستان در ایجاد کنشها، جنبشها و قدرتهای اجتماعی و سیاسی با توجه به نمونههای امروزی آن است: داستان میتواند یک جمع انسانی را به تحرک وادارد، به آنها هویت دهد و احساسات آنها را برانگیزد.
🗓 در همین راستا قصد داریم تا در روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه با حضور دکتر کامران پارسی نژاد نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «ماهیت و قدرت روایت» برگزار نماییم.
🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است.
#روایت
#ادبیات
#قدرت_روایت
#گفتگوی_زنده
#نشست_علمی
#داستان_پردازی
#ماهیت_روایت
#نشست_مجازی
#نشست_حضوری
#کامران_پارسی_نژاد
#خبر_نشست_علمی
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶وی در یک تقسیم بنیادی علم را به دو قسم حضوری و حصولی تقسیم می نماید:
🔹#علم_حضوری: ادراکی که به توسط صورت نیست. مانند علم من به خودم، علم من به صورت های ذهنی.
🔸#علم_حصولی: ادارکی که به وساطت صورت ذهنی است مانند علم من به هر چیزی که خارج از من است.
🔻به تعبیر دیگر، انسان به طور قطع به اموری علم و آگاهی دارد؛ لیکن در برخی ،واقعیات خود آن شیئ نزد ما حضور نمی یابد؛ به عنوان مثال ما به حرم مطهر اباعبدالله علم داریم ولی هم اکنون که کیلومترها با آن فاصله داریم آنچه باعث میشود ما از واژه علم در آن خصوص، استفاده کنیم. تصویری است که از آن حرم در ذهنمان نقش بسته است؛ این تصور موجود در ذهن ما واسطه شده است تا ما به آن واقعیت خارجی عالم باشیم وگرنه خودِ آن واقعیت نزد ما حاضر نیست و با ما ارتباطی ندارد.
🔺در این مورد و نظایر آن مانند علم من به درخت یا به سنگ - که وجودی خارج از من دارند و در من نیستند - علم من به این اشیاء به وساطت صورت ذهنی آنها است؛ به عبارت دقیق تر آنچه نزد ما حضور دارد و ما به صورت بی واسطه به آن، علم داریم همین صورت ذهنی است که واسطه علم به اشیاء خارجی است به این گونه علم که صورت ذهنی، واسطه ادراک شیء خارج از من بشود علم حصولی گفته می شود.
💢 در مقابل واقعیاتی نیز در خارج وجود دارند که ما آنها را به تعبیر دقیق کلمه، تصور نمی کنیم، بلکه آنها را در درون خویش مییابیم؛ مثلاً من خودم را می یابم؛ یا من علم را، درد دندان را شادی را و یا غصه را در درون خودم مییابم به این علم علم حضوری اطلاق می شود که برای حصول این ،علم نیاز به واسطه شدن صورت ذهنی نیست؛ بلکه خود معلوم مورد یافت و وجدان عالم قرار می گیرد.
📖کتاب #حکیم_همه_دان به کوشش #سید_احمد_غفاری_قره_باغ
#شفا
#قانون
#فلسفه
#فلسفه_علم
📌@canoon_org
52.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ضرورت ایده حکمرانی
🔶 تشکل ها همواره در مقابل چالش های مختلف ایده ای برای حکمرانی خود داشته اند. این ایده باید دارای مجموعه ای از چارچوب ها باشد تا تشکل بتواند در برابر فرصت ها و تهدید ها برنامه محور پیش روند. اما ویژگی های این ایده چیست؟ از کجا می توان به این چارچوب ها رسید؟ چگونه باید این ایده در ساختار خود کارآمدی لازم را داشته باشد؟
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و پنجمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
📱در اینستاگرام کانون ببینید.
#کالک
#کرونا
#حکمرانی
#دانشگاه
#علی_گودرزی
#علیرضا_قدس
#ایده_حکمرانی
#تشکل_های_دانشجویی
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔶 بارزترین و فعالترین گرایش چپ در آستانه مشروطه و بعد از آن جنبش سوسیالیستی بود، گرچه از نظر کمّی در اقلیت قرار داشت به دلیل تبعیت از #حزب_سوسیال_دموکراسی_باکو صاحب تشکیلات منسجمی بود. #سوسیالیست ها از شیوه های #ژاکوبنی در #انقلاب_مشروطه پیروی می کردند. یکی از روش های متعارف آنها حذف فیزیکی یا حیثیتی رقبای سیاسی بود این گرایش قبل از مشروطه چندان بروزی نداشت اما با آزادی حاصل از مشروطه با عنوان «#مجاهدین» و به ویژه حزب «اجتماعیون عامیون» در مجلس اول بسیار فعال شدند.
🔷 سوسیالیست های ایرانی متأثر از دو مرکز سیاسی خارج از کشور بودند یکی استانبول و دیگر باکو استانبول محل تجمع تجار و عده ای از روشنفکران ،بود اما #باکو مرکز کارگران ایرانی شاغل در معادن و چاه های نفت محسوب میشد این دو مرکز، به ویژه باکو، تحت تأثیر مستقیم سوسیال دموکرات های روسیه بودند که علیه حکومت #تزار فعالیت می کردند.
💢 مهم ترین مواد مرام نامه حزب سوسیالیست عبارت بود از مخالفت با نظام استبدادی سلطنتی و حمایت از استقرار نظام قانونی مشروطه، تأمین آزادی های فردی و اجتماعی، لغو مالکیت های بزرگ و الغای نظام ارباب و رعیتی و نفی استثمار و تحقق
#برابری و #عدالت.
📖ماهنامه #زمانه ، شماره ۷۱
📌@canoon_org