eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷تصدی یعنی دولت اسلامی می تواند در برخی موارد، با ورود به فعالیت های اقتصادی جامعه، امور را به عهده گیرد؛ در واقع وقتی نهادهایی چون بخش خصوصی برای انجام کار، انگیزه نداشته باشند و یا انجام فعالیت اقتصادی، درآمدزا و سودآور نبوده و مردم نیز انگیزه ایثار و انفاق، نداشته باشند، دولت وارد عمل می شود. 🔶دولت با ساخت مدرسه، بیمارستان و پارک های تفریحی و ورزشگاه برای طبقات کم درآمد جامعه، به تصدی در امور مشغول می شود و نیز هرگاه تشخیص دهد جهت تحقق توسعه اقتصادی، باید برخی صنایع را خود ایجاد کند، لازم است در مسیر پدید آوردن آن گام بردارد؛ مانند صنعت پتروشیمی، نفت و فولادسازی. 💢همچنین در مواردی که اقدام بخش خصوصی، مخالف مصالح مسلمانان باشد (مانند تولید سلاح های جنگی) که امنیت جامعه به خطر بیفتد و یا تولید کالاهایی که سود کلان داشته و با عدالت اقتصادی سازگار نباشد، دولت اگر نتواند با وضع مقررات یا گرفتن مالیات از این آثار منفی جلوگیری کند، ناگزیر خود باید تصدی را به عهده گیرد و برای جبران، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سوخت دانشجویی! 🔶دانشجو برای اینکه موتور پیشران در جامعه باشد به چه چیزی نیاز دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶وحی راستين الهى، جلوه حق است. بدین سبب از استواری و درستی برخوردار است و انسان را به حقیقت رهنمون می سازد. از آن جا که علم و وحی دو راه معرفت است، هر دو انسان را به حقیقت رهنمون می کند و حقیقت هم یکی بیش نیست؛ در می یابیم که هرگز نباید میان ره آورد دانش و تعارض پدید آید. در چنین موقعیتی وجود تعارض، نشان دهنده وحى اشتباه انسان ها در فهم دین یا مقدمات مطلب علمی است. 🔷گاه موهومات و خرافات در دین رخنه می کند به گونه ای که بخشی از دین شمرده می شود. در این هنگام ره آورد دانش با دین ناسازگار می نماید و ممکن است کسانی که با حقیقت و اصول اصیل ادیان الهی آشنایی ندارند، چنان بپندارند که میان علم و دین تعارض پدید آمده است. 💢پس وظیفه دانشمندان دین است که خرافات را از دامن دین بزدایند تا با حقایق دینی اشتباه نشود و توهم تعارض علم و دین را به وجود نیاورد اما به واقع چگونه خرافات به دین راه می یابد؟ و علل و اسباب آن چیست و چگونه می‌توان مرز خرافات و حقایق اصیل دین را مشخص کرد؟ 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بحران آینده 🔶صدای زنگ خطر پیری جمعیت در ایران به گوش می رسد و نرخ رشد جمعیت در حال کاهش است؛ روندی که آینده کشور را با بحرانی جدی روبرو می کند. 💢اما مهمترین عامل امتناع خانواده های ایرانی از فرزندآوری و یا در پیش گرفتن رویه تک فرزندی چیست؟ 📽 شابک هفته، این بحران مهم را بررسی می کند. 📌@canoon_org
🔶واژه اسلام هراسی در ادبیات سیاسی واژه جدیدی است که در این دوران در بحث رابطه اسلام با غرب نسبتاً متداول شده است. هراس غرب از اسلام دارای پیشینه تاریخی است؛ اما در دو دهه اخیر و به ویژه پس از حادثه مشکوک ۱۱ سپتامبر گسترش یافته است. 🔷در غرب، اسلام با عنوان دین خشونت و شمشیر شناخته میشود و کج فهمی های متعددی درباره بسیاری از احکام و قوانین اسلام وجود دارد که نتیجه این تفکرات و شناخت و برداشت ناصواب، اسلام هراسی را موجب شده است. بنابراین می توان گفت ، اسلام هراسی در غرب در حقیقت، بازخورد احساسات گروهی به گروه دیگر است. 💢پس از جنگ جهانی دوم و در پی اوج گسترده مهاجرت مسلمانان به غرب و شکل گیری جوامع خاص اسلامی در این کشورها به ویژه در اواخر دهه ۱۹۷۰ و با احیای مجدد و بازیابی هویت اسلام و رونق اسلام سیاسی و به ویژه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موج ترس از اسلام در غرب شروعی مجدد یافت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
29.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ابزار معرفت تشکل ها 💢آیا مسیر رشد و تحولی وجود دارد که کتاب در آن دخیل نباشد، طبق یافته ها دقیق ترین فهم و عمیق ترین یادگیری در گرو کتاب است اما این مسئله و محور اساسی برای فعالیت های تشکلی چه ضرورت و بایسته هایی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در مدت ۲۵۰ سال توانست ثروت داخلی و خارجی را در اختیار گروه خاصی از طبقات اروپاییان قرار دهد در این مرحله نیاز به آزادی بیشتری داشت تا به این بی عدالتی ادامه دهد. آزادی را میتوان به دو قسم طبیعی و اجتماعی تقسیم کرد. 🔷آزادی طبیعی مخصوص موجودات زنده است که همه با نسبتهای مختلف از آن برخوردارند و سهم انسان از آن بیش از سایر جانداران است در نتیجه ساختمان فکری و جسمی انسان به گونه ای است که خارج از غرایز و امیال میتواند تصمیم بگیرد و آزاد است حتی خلاف امیال و غرایز خویش تصمیم گیری کند این آزادی شالوده ذاتی انسان است؛ زیرا خداوند طبیعت انسان را بر اساس آن آفریده است و ناشی از یک قرارداد اجتماعی نیست. 💢اما آزادی اجتماعی که به صورت قراردادی است متناسب با اصول و ارزشهای پذیرفته شده در اجتماعی برقرار میشود. آزادی اجتماعی نیز به دو قسم تقسیم میشود: جوهری یا ذاتی و شکلی یا صوری. آزادی اجتماعی ذاتی علاوه بر شکل ظاهری ،آزادی مستلزم فراهم کردن زمینه و امکانات برای استفاده و تحقیق آن هست. 📖کتاب به کوشش علی اصغر هادوی نیا 📌@canoon_org
🔶علم کلام، یک علم صد درصد اسلامی است کلام به اصول عقاید اسلامی و دفاع از آنها مربوط است؛ اعم از آنکه امر مورد اعتقاد از عقلیات محض ،باشد مانند مسائل مربوط به توحید و صفتهای خداوند و یا از تقلیاتی باشد که اعتقاد و عدم اعتقاد به آن در سرنوشت انسان مؤثر باشد مانند مسئله امامت از نظر ،شیعه از این رو این علم به کلام عقلی و کلام نقلى تقسیم میشود. 🔷پیدایش علم کلام در دینی مانند اسلام که مسائل بسیاری درباره مبدأ و معاد و انسان و جهان طرح کرده است و در اجتماعی مانند اجتماع اسلامی قرون اولیه که یک نشاط علمی نیرومند بر آن حکومت میکرد طبیعی است. 💢اولین متکلم شیعه که در مسائل کلامی کتاب تألیف کرده علی بن اسماعیل بن میثم تمار است متکلمان ،شیعه اعم از ایرانی و غیرایرانی بسیارند. پس از ظهور خواجه نصیر الدین طوسی حکیم، متکلم، ریاضیدان و سیاست مدار معروف جهان اسلام و نگارش کتاب تجرید کلام شیعه اهمیت بیشتری یافت به گونه ای که از آن پس کتاب تجرید بیش از هر کتاب دیگر محور بحث های کلامی در شیعه و سنی قرار گرفت. 📖کتاب به قلم محمد باقر پورامینی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏳ آغاز فصل جدید نشست های علمی کانون اندیشه جوان ⏪ از هفته آینده 📢 برای آگاهی از اخبار و شرکت در نشست ها، رسانه های ما را دنبال کنید. 📌canoon_org
🔰نشست کارآمدی؛ مسئله جمهوری اسلامی؟ 🔷امروزه جمهوری اسلامی در یکی از مراحل آزمون خود قرار دارد. جمهوری اسلامی برای بقای خود در دهه چهارم انقلاب باید ثابت کند که می‌تواند در زندگی روزمره و معیشت مردم ایفای نقش نماید و این آزمون همان بحران ناکارآمدی است که به زعم برخی در وضعیت فعلی وجود دارد. رویکرد دغدغه مندان ایران به کارآمدی به مثابه بحران خاص جمهوری اسلامی در دهه چهارم خود است. از این جهت ضروری است به ماهیت ناکارآمدی در جمهوری اسلامی و نسبت آن با آرمان‌ها و اهداف اساسی انقلاب اسلامی پرداخته شود. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یک شنبه ۴ تیرماه ساعت ۱۴:۳۰ با حضور محمد صادق کوشکی در نشستی حضوری تحت عنوان «کارآمدی؛ مسأله جمهوری اسلامی» در کانون اندیشه جوان به نشانی خیابان وصال شیرازی کوچه فرهنگی پلاک ۱۹ به گفتگو بپردازیم. 💢همچنین می توانید این گفتگو را به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 مشاهده کنید. 📌@canoon_org
🔶گروهی بر این باورند در عصر حاضر بدون فضای مجازی نمیتوان انسان مدنی بود انسان مدنی عصر حاضر انسانی است که در فضای مجازی زندگی میکند و در آن، فرصتهای زیادی را برای خود خلق مینماید. 🔷بنابراین ضروری است درباره ی فضای مجازی ابعاد آسیب های فضای مجازی به ویژه آسیب های اعتقادی آن و نحوه اثر بخشی آنها بر انسان امروز واکاوی شود تا بتوان برای زیست مومنانه مسیری امن طراحی کرد و از پیامدهای فضای مجازی کاست و در دام تهدیدهای آن گرفتار نشد. به دیگر سخن فضای مجازی توامان به صورت مدیریت شده و غیر مدیریت شده در کنار فرصتها تهدیداتی را متوجه اعتقادات می کند 📖برای مطالعه بیشتر به کتاب به کوشش عبدالله صلواتی مراجعه کنید. 📌@canoon_org
🔷انسان کامل انسانی است که «من» او از هر جبری آزاد باشد؛ آزاد مطلق در واقع ملاک اساسی انسانیت در این مکتب «آزادی» است و انسان هر چه ،آزادتر کاملتر است و هر چه مقیدتر یا ملزم تر باشد از انسانیتش کاسته شده است انسان حتی آزاد است ماهیت خودش را هم خود بسازد و از این منظر ایمان و اعتقاد به خدا و بندگی ،او ناقض انسانیت انسان است. 🔶اگزیستانسیالیسم - خصوصاً از منظر سارتر - مفهوم لیبرالی آزادی را به صورتی افراطی به عنوان «اختیار مطلق بشر در کائنات بسط میدهد و بشر را مظهر «اراده مطلق معطوف به هر آنچه میخواهد تعریف میکند؛ " آزادی ای که برخی آن را «آزادی ملحدانه» تعبیر کردند روشن است که این آزادی مطلق ،بشر امری غیر واقعی است که سارتر در اواخر عمر خود با ناامیدی، از آن تحت عنوان «سودای محال» نام برد. 📖کتاب رمان به قلم حامد رشاد 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام باقر علیه السّلام فرمودند: ◾️دانش بیاموزید که آموختن آن، پاداش دارد و جستجوی آن عبادت است. 📜بحار الأنوار، ج 78، ص 189 🏴شهادت امام باقر علیه السّلام تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
37.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰کلید مطالبه گری 🔶برای اینکه تشکل دانشجویی در مقابل دولت و در عرصه سیاسی کنشگری مطلوب و موثر داشته باشد، به چه چیزی نیاز دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت پنجاه و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶شاید بزرگترین نشانه وجود ترکیبهایی چون انسان انگلیسی»، «انسان آمریکایی انسان فرانسوی» «انسان ،روس و غیره برچسبهای قفسه های کتابخانه های دنیا با عنوان های رمان انگلیسی رمان آمریکایی رمان فرانسوی» و «رمان روسی» باشد. 🔷البته این دسته بندیها به معنی «تعریف انسان به شکل مرسوم فلسفی آن نیست؛ همان طور که هیچ نظریه ای هم نمیتواند تمام رمانهای منتشر شده از انگلستان و فرانسه و آمریکا را با شاخصی خاص معرفی کند؛ بلکه این دسته بندی ها نشانه انتزاع ویژگیهایی مشترک توسط منتقدان و مخاطبان ادبیات از مجموعه داستانهای منتشر شده در این کشورهاست. این ویژگی در همه آثار متعلق به آن کشور وجود ندارد، ولی بیشتر آنها را با نخی نامریی به هم متصل میکند . 💢جایی که داستان نویسان بزرگ هر کشور با همه اختلافاتی که دارند به مجموعه واحدی که سازنده هویت جمعی آن مردم است ارجاع میدهند این ارجاع در رمان به صورت غیر مستقیم و زیر ساختاری بزرگ و پنهان از چشمانی که صرفاً به عناصر داستان توجه میکند، صورت می گیرد. 📖کتاب به قلم محمد قائم خانی 📌@canoon_org
30.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بی هوشی مصنوعی 🔶گونه انسان در حال حاضر به دیگر گونه ها تسلط دارد؛ اگر هوش مصنوعی بتواند از بشریت پیشی گیرد و به «فوق هوشمند» تبدیل شود، آنگاه کنترل آن برای انسان دشوار یا غیرممکن خواهد بود. 🔷براستی راهکار اصلی بشر برای در امان ماندن از خطرات هوش مصنوعی چیست؟ خطرات و تهدید هایی که حتی خالقان آن را در موقعیتی بحرانی قرار داده است. 🎥شابک این هفته در این باره میگوید... 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست حضوری_مجازی نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی 📖کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی»، هفت گفتار درباره رابطه و نسبت انقلاب اسلامی و مکتب فلسفی حکمت متعالیه است. در این مباحث تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که حکمت متعالیه چه جایگاهی در پیدایش انقلاب اسلامی برعهده داشته است و چگونه می‌تواند به‌عنوان پشتوانۀ فکری _ فلسفی برای تحلیل انقلاب اسلامی موردتوجه قرار گیرد و بر اساس آن، به‌عنوان یک رهیافت فلسفی ایرانی و اسلامی، با عنوان درآمدی بر نظریۀ حکمی انقلاب اسلامی، در کنار نظریه‌های تحلیل‌گران غربی، انقلاب اسلامی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. بر این مبنا و البته به‌طور ضمنی، روشن می‌شود که در استمرار و تداوم انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی، این حکمت چه جایگاهی باید برعهده داشته باشد و خلأها و کاستی‌ها چیست و چگونه باید به اولویت‌ها و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی بازگشت. 🔶نویسندگان این اثر به سبب تأملاتی که سال‌ها دربارۀ ظرفیت‌های مدنی حکمت متعالیه داشته‌اند کوشیده‌اند ضمن طرح پرسشی متفاوت صورت‌بندی تحلیلی متفاوتی از انقلاب اسلامی با ابتنا به ظرفیت‌های فلسفه صدرایی ارائه کنند. این کوشش، سرآغازی است برای دستیابی به یک «نظریه انقلاب» با رویکرد صدرایی. 🗓در همین راستا و با همیاری انتشارات سروش قصد داریم تا در روز چهار‌شنبه 7 تیرماه ساعت 10 صبح با حضور مولفین کتاب، دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا و ناقدین محترم دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی نشستی حضوری تحت عنوان « نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار نماییم . 💢همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶غرب زده های شبه مدرن آن دسته کشورها و ملت هایی هستند که به هر دلیل نتوانسته اند به تقلید و بازتولید موفق آثار و مظاهر و صفات مدرنیته بپردازند یعنی غرب زده مدرن گردند و چون از هویت پیشین بومی و تاریخی فرهنگی خود نیز بریده اند دچار وضعیتی آشفته و برزخی گردیده و توسط کشورهای غرب امپریالیست و نیز غرب زده های مدرن مورد چپاول و غارت و بهره کشی قرار میگیرند. 🔷اما اتفاق تاریخی ای که در ایران رخ داد این بود که تمدن کلاسیک رو به انحطاط گذاشته ی ایران با هجوم ویرانگر استعمار سرمایه سالاری غرب مدرن و شاکله شرک آلود تفکر اومانیستی آن روبرو گردید و متأسفانه به سرعت تحت سیطره صورت تقلیدی و سطحی و ممسوخی از غرب زدگی یعنی غرب زدگی شبه مدرن یا تجددگرایی سطحی و به تعبیری تجدد مآبی درآمد. 💢دوران غلبه فرماسیون تاریخی فرهنگی شبه مدرن را میتوان ظالم ترین و هولناکترین وسیاه ترین دوره تاریخ ایران و به عبارتی شب یلدای ظلمانی و تونل وحشت تاریخ ایران دانست. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔶بی شک اگر حد و مرز مصلحت مشخص نباشد به آفتی بدل می شود که به جان ما می افتد. برخی افراد با تأکید بر ضرورت تعیین حد مصلحت اندیشی در ایــن خـصـوص معتقدند: برای جلوگیری از این مسئله باید اجازه دهیم که فضای نقادی انبساط بیشتری یابد. این افراد بر این باورند که اگر قرار است توجه به مصلحت شود، باید ایــن امــر تعريف وعند الاقتضاء پیش بینی و رصد شود و تلاش کرد حتی الامکان آن بالا نگهش داشت. 🔷 فقه شیعی به مصالح به عنوان منبع برای استنباط حکم نگاه نمیکند جز در حالتی که با نصوص یا حکم عقل انطباق داشته با اینکه احکام مذکور از نوع حکومتی باشند. 💢به عقیده فقهای سنی مذهب، محدوده احکامی که از طریق مصالح مرسله استنباط میشوند فراتر از اینهاست و شمولیت آن در هر سه نوع احکام اولیه، ثانویه و حکومتی متصور است این در حالی است که دیدگاه شیعه در این زمینه محدودتر بوده و صرفاً این احکام حکومتی اند که متأثر از مصلحت اندیشی میشوند و همواره با تغییر مصالح در معرض تغییر قرار میگیرند. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸عید قربان، عید فداکاری، ایثار، اخلاص، عشق و بندگی مبارک باد🌸 📌@canoon_org
🔶اقتصاد تعاونی، سیستمی کارآمد و کم هزینه برای حمایت از تولیدات داخلی است. با نگاه به تعاونی تلفیقی این امر روشن میشود. فعالیت اقتصادی تعاونی تلفیقی در مرحله اول از تشکیل تعاونیهای توزیع و مصرف آغاز میشود. 🔷وقتی تعاونی ها گسترش کافی پیدا کردند، وارد مرحله دوم یعنی تولید کالاهایی میشوند که اعضای تعاونی به آنها نیاز دارند. وقتی شرکتهای تعاونی تولیدی بخواهند کالاهای مورد نیاز تعاونیهای مصرف را تولید کنند، مناسب ترین شرایط برای آنها این است که نزدیکترین مواد اولیه با کمترین قیمت را تهیه کنند. غالباً این مواد اولیه در داخل کشور تولید شده است. 💢در مرحلۀ سوم، شرکتهای تعاونی تلفیقی مواد اولیه کالاها را نیز تولید میکنند. وقتی کالاهای مصرفی اعضای تعاونیها و مواد اولیه آنها را بنگاه های تولیدی وابسته به تعاونیهای تلفیقی تولید کنند، بیشترین استفاده از سرمایه و نیروی کار داخلی صورت خواهد گرفت و در نتیجه تولید ملی متناسب با نیازهای مصرفی جامعه رشد خواهد کرد. 📖کتاب به کوشش احمد علی یوسفی 📌@canoon_org
🔶عده ای معتقدند روش روان شناسی، روشی علمی تجربی است و علم نمی تواند حاوی ارزش باشد؛ بنابراین نمیتوان از روانشناسی اسلامی یا هر نوع روان شناسی آمیخته با ارزشهای دینی یا غیر دینی سخن گفت. روش شناسی پژوهش در روان شناسی در سه دهه اخیر با تغییر و تحولات بازهم بیشتری رو به رو بوده و نوآوری در این موضوع همچنان ادامه دارد این تحولات به خصوص در گسترش و تعمیق انواع طرحهای پژوهش کیفی چون مطالعه موردی طرح های روایتی تئوری زمینهای روش ،تاریخی قوم شناسی، پدیدارشناسی، تحقیق در عمل و تحلیل گفتمان بیشتر دیده میشود ما شاهد هستیم که محققان کنونی از انواع گوناگونی از روشهای کمی و کیفی پژوهشی بهره میگیرند. 📖کتاب به کوشش در سه نشست با عناوین: نشست اول: زمینه های شکل گیری روانشناسی اسلامی نشست دوم:روش شناسی تجربی و روانشناسی اسلامی نشست سوم: روش تحقیق کیفی و روانشناسی اسلامی 💢 با قلمی جذاب و‌ روان به موضوع روش شناسی روانشناسی اسلامی پرداخته و ذهن مخاطب جوان را بهتر و بیشتر با این مقوله آشنا ساخته است. 📌@canoon_org