eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶درباره بهنجاری دیدگاههای مختلفی چون دیدگاه آسیب شناسی، آماری فرهنگی و سازش با توقعات خود و جهان بیرون مطرح شده است. از دیدگاه اسلامی این دیدگاه ها هیچکدام کامل نیست و نمی توانیم آنها را معیار مناسبی برای هنجار در نظر بگیریم. دیدگاه اسلامی، بر طبیعت فطری انسان استوار است. 🔷با توجه به مفهوم لغوی بهنجار (normal) و نابهنجار (abnormal) که به ترتیب به معنی طبیعی و غیرطبیعی است، بهنجار تمایل و رفتاری است که با طبیعت آدمی مطابقت دارد و بدون هر عامل بیرونی و عارضی، فرد خواهان آن است و به آن عمل میکند. از دیدگاه اسلامی شخص بهنجار شخصی است که بر اساس فطرت الهی ساحت های وجودی اش هماهنگ با هم پرورش و تشکل یافته باشد. 💢انسان آن هنگام نابهنجاری پیدا می کند که شناختش برخلاف طبیعت و فطرت خدادادی چیزی بخواهد و یا خواسته هایش هماهنگ با هم در جهت اهداف آفرینش سامان نگیرد. 📖کتاب ، اصول و فنون مشاوره به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰فلسطین برای مردم فلسطین 💢اینجا شعار “در خانه بمانیم ” معنی دیگری می دهد؛ فلسطینی ها سالیانی است که می گویند: “ما در خانه خود خواهیم ماند و ویروس اسرائیل را از بین خواهیم برد” و اما آنها تنها نیستند، ملت ایران و تمام آزادی خواهان جهان همراه آنها هستند. شعاری که ان شالله به زودی محقق خواهد شد، اسرائیل خواهد مرد و “فلسطینِ «از نهر تا بحر» است، نه حتّی یک وجب کمتر” 📌@canoon_org
🔰خوانش آیت الله طالقانی از رساله تنبیه الامه 🎞 ویدئو نشست «خوانش آیت الله طالقانی از رساله تنبیه الامه» 👤با حضور علی شیرخانی 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
47.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مردم سالاری از دیروز تا امروز 💢مردم سالاری دینی چه نسبتی با آرا و اندیشه های متکلمین دارد و در مفهوم نوین و تئوریزه شدن خود چه ابعادی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و چهارمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶 ترجمه و نشر کتاب پس از سال‌ها رکود و فاصله گرفتن از نهضت ترجمه اول که در دوره خلفای عباسی رواج داشت و به ترجمه ی آثار یونانی، و دیگر تمدن‌های شرقی مربوط بود در دوره دوباره آغاز گشت. نهضت دوم ترجمه با تأسیس و تشکیل هیئت مترجمان که مرکب بود از اتباع خارجی مستخدم دولت، ایرانیان و فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور آغاز شد و با تأسیس مطبعه ی دولتی در دارالفنون، گسترش یافت. 🔷البته میان این نهضت ترجمه با نهضت ترجمه اول، دو تفاوت عمده قابل ذکر است؛ اول اینکه در نهضت ترجمه ی نخست، احساس مشترک یا برداشت عمومی مترجمان، مخاطبان و خوانندگان متون ترجمه ای، متفاوت از احساس مشترک متولیان نهضت ترجمه ی دوم بود. ثانیاً موضع مترجمان نهضت ترجمه ی نخست در قبال زبانهای بیگانه، با موضع مترجمان نهضت اخیر تفاوت داشت. نهضت ترجمه اول در یک دوره استغنای سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی به وقوع پیوست و مسبوق به این حس مشترک بود که و ملی-اسلامی خود، در اوج برتری و نوآوری است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
42.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حجاب و ترازوی قانون 💢مدت زمانی است که از تصویب لایحه عفاف و حجاب می گذرد و در این مدت بعد از گذراندن حواشی، حالا نگاه های تخصصی تر به این مصوبه در جریان هستند؛ این مقاله تصویری در همین راستا به نقد و بررسی پرداخته است. 📌@canoon_org
🔶ممکن است با پیشرفت علم بتوان به همه ی آثار مثبت و منفی مادی اشیایی که با آن تامین نیاز می‌شود پی برد؛ ولی شناخت آثار آن ها بر روح و رابطه ی انسان و خدا، بدون اتصال به منبع وحی در همه ی موارد ممکن نیست. در دین اسلام همه این امور تا جایی که لازم بوده بیان شده است. 🔷بسیاری از امور، زیان بار برای روح و جسم، بر اساس درجه زیان آن، حرام یا مکروه شمرده شده و بسیاری از امور سودمند برای سلامت بدن و روح، بر اساس درجه سودمندی اش، مباح، مستحب یا واجب شمرده شده است. 🔶این فلسفه ی همه ی احکام و دستورهایی است که در امور مربوط به تامین معاش انسان وارد شده است و می توان گفت همه ی حلال های خداوند بر اساس مصالح و حاجات و همه ی حرام های وی بر اساس مفسده و زیان است. 💢امام رضا(ع) می‌فرماید: ما هر آنچه خداوند تبارک و تعالی حلال فرموده است، به مصلحت بندگان خدا و بقای آنها یافتیم و دریافتیم که بندگان به این امور نیازمندند و چیزهای حرام را اموری یافتیم که بندگان خدا به آنها نیاز ندارند و فنا و هلاک بندگان را سبب می شوند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست قدس و چرخش نظم جهانی 🔶مردم فلسطین اشغالی هرچند تلاش‌های ذی قیمت و مستمرِ طولانی مدتی را در مقابل ظلم و یورش صهیونیست‌ها انجام داده‌اند و پیروزی‌هایی همچون جنگ‌ ۵۱ روزه غزه از ثمرات این پایداری مستمر و طولانی است اما مواجهه نیروهای مقاومتِ فلسطینی در برابر صهیونیست‌های اسرائیلی بعد از عملیات سیف القدس وارد مرحله‌ای شد که توزان قوا دیگر به نفع نظام تروریستی اسرائیل نبوده و نقش مقاومت مردم فلسطین بسیار پررنگ‌تر از همیشه جلوه نموده است. 🔷بدین منظور، عملیات اخیر طوفان القدس نیز همین مهم را برآورده و راهبردِ دست بالای صهیونیسمِ اسرائیلی را از اساس در هم کوفته و بالتبع سیاست‌های تثبیت و نهادینه‌سازی موقعیتِ این رژیم جعلی در منطقه جغرافیایی-سیاسیِ غرب آسیا را دچار تزلزل بنیادین نموده است. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز پنج شنبه ۲۰ مهرماه ساعت ۱۰صبح با حضور مجتبی رحماندوست عضو هیئت امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «قدس و چرخش نظم جهانی» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
33.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰امام امت 🔶حرکت و قول امام خمینی (ره) چه ماهیتی داشت و چگونه بود که توانست حرکت امت شیعه را با جریان ها، اندیشه ها و تحرکات سیاسی و دینی قبل از خود تفاوت بخشد؟ در این راستا مهمترین عامل چه بوده است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و چهارمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰تعارض تصمیم سیاسی با ساختار حقوق 🎞 ویدئو نشست «تعارض تصمیم سیاسی با ساختار حقوق» 👤با حضور ابراهیم دهنوی 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶ژاپن طی تاریخ خود مکرر اندیشه هایی را از بیرون گرفته و درونی کرده است. ژاپنی ها آنچه را می گیرند، با ابتکار در جهت استفاده بهتر و تطابق بیشتر با فرهنگ بومی خویش تغییر می دهند؛ به طور مثال، در ژاپن کمالات و ارزش های فداکاری، وفاداری و حکم فرمایی روح جمعی بخشی از جنبه ثابت فرهنگ به شمار می رود که به آن نسبت به دیگر فرهنگ ها ویژگی و تمایز می بخشد. 🔷این ارزش ها ثابت اند؛ زیرا در بافت فرهنگی ژاپن از دیرباز تاکنون پیوسته وجود داشته اند، اما اینکه ارزش ها ثابت اند به آن معنا نیست که ایستا و منجمدند، بلکه بی گمان محتوای آنها، بر اثر جنبه تحول پذیر که با ضروریات زندگی روزمره و آمیزش با فرهنگ های دیگر ارتباط دارد، دستخوش دگرگونی می شود. 💢اگر فداکاری و روح جمعی در گذشته با شخص پادشاه یا فئودال و دسته های پیوند داشت. امروز با میهن و کار و تلاش، که مفاهیمی نو هستند، پیوند دارد. 📖 ژاپن و ، ماهنامه شماره 70 📌@canoon_org
🔶دلیل این همه قدرتمند بودن سینما بیریشگی آن است؛ بی ریشگی ای که «هرجایی» بودن سینما را در نگاه هستی شناسانه اش پدید می آورد و همین بیریشگی دلیل رشد و توسعه سینماست. 🔷بیریشگی یعنی سینما از خودش آورده ای در دنیای هنر ندارد و تنها کلاژی منطقی از دیگر هنر ها ست به همین دلیل سینما مسیر صدساله دیگر هنرها را در کمتر از چند دهه طی کرده است ‌یا به قولی سینما دلال بی سرمایه ای است که محصول نهایی اش یعنی فیلم به گفته آلن بدیو در کتاب انتقادی معروفش، سینما، ایده ای از خودش ندارد، بلکه حرکت و گذر ایده در میان هنرهاست سینمایی که از آستانه هنر ها به نفع خودش استفاده کرده و محصول نهایی خود یعنی فیلم را در منطقی موزاییک وار پدید آورده است. 💢سینما محصول دنیای مدرن و ماشینی است دنیایی که شوق به حرکت با سرعت های زیاد را دارد قرنی که در آن تئوریهای آینشتین دیگر به تحلیل دنیای مادی نمی پردازد و سرعتهای بیشتر در تنوری نسبیت و سرعت های کمتر در تئوری کوآنتوم از دنیای معمول نیوتونی را دستمایه فرضیه های خودش قرار میدهد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست قدس در خوانش‌های الهیاتی _ تمدنی 🔶فلسطین را سرزمین ادیان ابراهیمی نامیده‌اند. بیت المقدس در فلسطین شهری است که سه دین بزرگ توحیدی شامل یهود، مسیحیت و اسلام در آن حضور داشته‌اند، آموزه‌ها و سنت‌های خویش را در این شهر ترسیم و تبلیغ کردند و آن را به نقطه تلاقی و زندگی پیروان خود تبدیل نمودند. تاریخ بیت المقدس نشان می‌دهد ادیان سه گانه همواره در این شهر حضور داشته و بر این شهر اثر گذاشته‌اند. گرچه در قرون میانه مسلمانان بر فلسطین و بیت المقدس مسلط بودند؛ اما هیچ‌گاه در قدس یک دین واحد وجود نداشته؛ بلکه پیروان همه ادیان در آن حضور داشتند. نقاط مختلف این شهر بیانگر تاریخ و وضعیت گذشته و معاصر پیروان آیین و دین یهود، اسلام و مسیحیت و مورد احترام و اهتمام آنان بوده است. 🔷برخی پیروان این ادیان معتقدند بیت المقدس نخستین مرکز ثقل و سنگ بنای جهان است و مسلمانان به درستی باور دارند این شهر نخستین قبله آنان بوده است. بر این اساس، هر کدام از ادیان توحیدی نگرش الهیاتی و تمدنی منحصر به خود نسبت به جغرافیای فلسطین به ویژه بیت المقدس دارند. مسئله ما در این نشست بررسی و مقایسه خوانش‌های الهیاتی-تمدنی ادیان توحیدی با تمرکز بر مسیحیت، یهودیت و اسلام است تا نگاه هر کدام از این ادیان به سرزمین بیت المقدس و جایگاه آن در نگرش تمدنی آنها مشخص گردد. 🗓 در همین راستا قصد داریم تا در روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ساعت 16:30 با حضور دکتر محمدهادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «قدس در خوانش‌های الهیاتی-تمدنی» برگزار نماییم. 🌐 این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔶 از جمله معدود رمان هایی است که بیشترین تنوع مخاطب را در گروه های مختلف سنی دارد و موفقیت آن در تاریخ ترجمه در ایران بی سابقه است. علاوه بر فروش ها، محصولات ،فرهنگی پارک های تفریحی و اقتباس های نمایشی از های هری پاتر هشت فیلمی که بر اساس این ها ساخته شد درآمد هنگفتی را به جیب خالق این مجموعه جی کی رولینگ سرازیر کرد مجموعه هری پاتر که به ۶۵ زبان ترجمه شده اند به دلیل کتابخوان کردن جوانانی که تا زمان انتشار این کتاب ها جز تلویزیون کامپیوتر و اینترنت سرگرمی دیگری نداشتند و کتابخوانی را اول بار با هری پاتر تجربه کردند حائز اهمیت است. 📖در کتاب به کوشش ؛ درباره محورهایی چون پیشینه ادبی نویسنده، سیر تولید ها و فیلم ها درون مایه های شخصیت های اصلی و فرعی المان ها و نمادهای استفاده شده، و پیام های اخلاقی و دینی مجموعه هری پاتر با دو کارشناس خارجی خانم منتقد ادبی و آقای (فیلمساز و منتقد سینمایی) و یک منتقد ایرانی آقای گفت و گو شده است. 📌@canoon_org
🔶پوپولیسم را معمولاً در مقابل نخبه گرایی سیاسی قرار می‌دهند که به طور کلی درصدد نفی آن است؛ اعم از اینکه نخبه گرایی، تک حزبی باشد یا چند حزبی. البته نفی نخبه گرایی به معنای نفی نیست و پوپولیسم هم می‌تواند گونه‌ای از دموکراسی به شمار آید. دموکراسی، مقسم پوپولیسم و نخبه گرایی است و دموکراسی پوپولیستی در مقابل دموکراسی حزبی قرار دارد. 🔷پوپولیسم درصدد است به جای نخبگان، مردم را به صحنه وارد کند و تاریخ را به جای نخبگان، برای توده ها رقم زند یا اگر از نخبگان سخن می گوید، آنان را در سایه مردم مطرح می کند. شاید به همین دلایل باشد که در دولت های پوپولیستی، نخبگان پیشین، شخصیت های قدرت سیاسی نیستند. 💢به عبارت دیگر دموکراسی های پوپولیستی، خود به تولید شخصیت های جدید می‌پردازند که برای بسیاری از مردم شناخته شده نیستند و می‌توانند ظرفیت‌های نادیده خود را برای همگان مشهود سازند. بیش از آنکه از نخبگان متن استفاده شود، از اقلیت‌های حاشیه بهره می برد و می کوشد طیف جدیدی از نخبگان را معرفی کند که از حواشی به متن آمده اند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰افسران تحول 💢تحول نیازمند جوان گرایی است که یکی از مصادیق مهم آن توجه به تشکل های دانشجویی است اما برای اینکه این قشر مبدا و تاثیرگذار در امر تحول باشند، باید به چه نکاتی توجه کنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در دوره ، او در راستای روحیات جاه طلبانه خود و با نمایش چهره های از ایران دولتی را بنا نهاد و این، آغاز مرحله‌ای جدید در مسیر فعالیت های حزبی ایران بود. تحزب در ایران قدمت زیادی ندارد. اولین بار پس از مشروطه بود که به تبع وقوع تغییراتی در ساختار سیاسی ایران و شکل گیری مجلس، زمینه تشکیل احزاب فراهم آمد. اما دوران حکومت رضاشاه به رکود و در نهایت فروپاشی احزاب منجر شد. 🔷با سقوط وقوع و اشغال ایران از سوی ، تغییراتی جدید به وجود آمد و سبب احیای مجدد فعالیت احزاب در ایران شد؛ چنانکه از زمان سقوط رضا شاه تا کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲، شاهد فعالیت های گسترده ای از احزاب هستیم اما احزاب علیرغم رسالتی که بر عهده گرفته بودند و باید به منافع کلی کشور توجه می‌کردند، متأسفانه اهداف و منافع شخصی گروهی و طبقه ای و حتی نفوذ خارجی را برگزیدند و همین مساله باعث تضعیف احزاب شد. 📖 شماره ۳۸ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ارابه آزادی 🔶آزادی در تمدن غربی تحت سایه شک ویرانگر ناگوار، پدیدار شد؛ حال این آزادی با ژست صلح آمیز ماشین ویرانگری است که ساحت های مختلف را در زندگی بشر متزلزل و نابود ساخته است. 💢با این وجود این چنین کارنامه ای، همیشه انگشت اتهام لیبرالیسم غربی به سمت اندیشه ها و مذاهب دیگر است اما به واقع در جهان که آزاد است و آزادی‌ گراست؟ 📌@canoon_org
🔶جنگ نرم یک تهاجم گسترده فرهنگی، سیاسی، ایدئولوژیک، عقیدتی، روانی و تبلیغاتی است که به منظور دست یافتن به اغراض خاص سیاسی صورت می گیرد. در حقیقت می توان گفت جنگ نرم صورت پیچیده تر تهاجم سازمان یافته و هدفمند فرهنگی با اغراض سیاسی است که در شرایط کنونی با استفاده از سلطه گسترده رسانه ای نظام جهانی سلطه اومانیستی به نحوی بسیار وسیع و درعین حال فریبنده و پیچیده و حتی با اتکا به ژست و ظاهر علمی و آکادمیک صورت می گیرد. 💢ویژگی های جنگ نرم چیست؟ ۱.جنگ نرم صورت پیچیده تر و بسط یافته و متکامل تهاجم فرهنگی و یکی از انحای آن است. ٢.کانون اصلی جنگ ،نرم جنگ عقیده و اعتقاد است. ۳.جنگ نرم به صورتی کاملاً ،نامحسوس ،پنهان زیرکانه و با استفاده از تمام اهرم های فرهنگی و هنری و رسانه ای موجود و ممکن صورت می گیرد. ۴. طراحان و مدیران و هدایتگران جنگ نرم در برخی موارد از اشخاص نفوذی خود که ژستهای موجه و ماهیت های پنهان دارند و در نهادها و سازمان ها و مراکز و وزارتخانه های مختلف فرهنگی و هنری در سطوح مختلف حضور دارند برای تسهیل در ترویج آرا و ایدئولوژی ها و هنر و ادبیات لیبرالی به نحوی کاملاً قانونی و با عناوینی چون بسط و ارتقای فرهنگ و هنر و نام های زیبا و موجه دیگر بهره می برند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org