#فقر_و_تعددزوجات
اُرموی:
ازدواج وجه معاملی دارد، به گونه ای که با رضایت دو طرف و به شرط عدم منافات با اصل ازدواج، میشود اموری در عقد با رضایت طرفین مورد قبول واقع شود... در نتیجه خانم میتواند با پذیرش فقر آقا با او ازدواج کند، چرا که توافق طرفینی که با اصل عقد منافات نداشته باشد، پذیرفته میشود...
پ.ن: تمکن مالی را در تعددزوجات شرط بدانیم یا نه، میتوان در جواب کسانی که به ازدواج های متعدد مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله علیه اشکال میکنند چنین جوابی ارائه دهیم که با توجه به جایگاه رفیع تقوا و عرفان مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله علیه چه بسا توافقی طرفینی بین ایشان و هر یک از همسران بوده باشد... گرچه وجوه دیگری نیز برای توضیح ازدواج های ایشان وجود دارد.
@chandhamsari_Ormavi
#به_زودی
ان شاء الله به زودی قسمت دوازدهم از #مستند_مثل_خواهر منتشر خواهد شد...
با ما همراه باشید
@chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#ضرورت_تعددزوجات
اُرمَوی:
اگر کسی ادعا کرد برای هر زنی، مردی قرار داده شده و برای هر مردی، زنی قرار داده شده و #تعددزوجات ضرورت ندارد، فقط یک جمله بگوئید: همه آمارها میگوید ما حدود یک میلیون دختر مجرد قطعی در کشور داریم، ولی تعداد پسرهای در این سن و سال شاید به صد هزار نفر هم نرسد...
پ.ن: نکته مهم آن است که دختران مجرد قطعی که از سن ازدواج رد شدهاند، معمولا به مشکلات روحی و جسمی متعدد مبتلا میشوند. این آمار یک میلیونی را همه، از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالگرا بگیرید تا دولت و مجلس و دیگران همه و همه بیان کرده اند... اما عدهای از روی غرض یا مرض دائما دارند با #تعددزوجات مخالفت میکنند...
@chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
آیت الله شهید مطهری: اگر #تعدد_زوجات به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود...
منبع: نظام حقوق زن در اسلام ص۳۴۵
@Chandhamsari_Ormavi
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری میرویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست
آیت الله شهید استاد مرتضی مطهری: اگر #تعدد_زوجات به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود...
پ.ن۱: وقتی از یک طرف #تئورسین_انقلاب در متن کتاب دستنوشته اش می گوید آنگاه که جامعه به تکثیر نسل نیاز دارد دیگر تعددزوجات واجب کفایی خواهد بود و از طرف دیگر #رهبر_انقلاب هم به صورت #مصداقی می گوید الان به تکثیر نسل نیاز داریم، اگر محاسبه فقهی ساده ای انجام شود، دیگر تکلیف مشخص است... با این بیانات باید گفت: #تعددزوجات امروزه حداقل در مورد بانوان ۳۰ تا ۴۹ ساله ایران واجب کفایی است... دخترانی غالبا تحصیلکرده که اولا به تعدادشان مرد مجرد هم سن و سال نداریم و ثانیا ممکن است به آمار یک میلیونی دختران بالای پنجاه سال اضافه شوند ولی با تعددزوجات نوین هم از مصیبت تجرد نجات می یابند و هم میتوانند مادر شوند و در #جهاد_فرزندآوری مشارکت کنند...
پ.ن۲: فقه خوانده ها می فهمند که وقتی در انجام واجب کفایی #من_به_الکفایه نیست، دیگر آن واجب کفایی از جهت نتیجه به واجب عینی تبدیل میشود (یعنی همه کسانی که واجب کفایی را ترک کرده اند گناه کرده اند)... در #تعددزوجات ما #من_به_البدایه هم نداریم چه رسد به #من_به_الکفایه
پ.ن۳: برخی افراد میگویند این کلام یک نوع افتاء است، در حالیکه ما در مقام بیان فتوا نبوده و نیستیم، بلکه کلمات بزرگان با محاسبات فقهی ساده را بیان میکنیم
@chandhamsari_Ormavi
#استاد_مظلوم_ما
اُرمَوی:
با هم همکلاس بودیم و بعدها که فضل علمی او و تقوای الهی او را دیدم مشتاقانه شاگردی اش کردم... چند سال بعد در #جهاد_تعددزوجات با ایشان بارها مشورت کردم که میخواهم مبلغ #تعددزوجات شوم و ایشان بعدها با شروطی از جمله واقعی بودن نیت حل بحران خانم های بازمانده از ازدواج پذیرفتند که همان شروط شد طرح #تعددزوجات_نوین یا همان #تعددزوجات_راهگشا... شروع کردم به نوشتن و بعدها هم مصاحبه ها و مستندها و... در همین اثنا فرزند برومند استاد عزیزم به واسطه ی مطالب کانال تلگرامی ما، با #تعددزوجات_نوین آشنا شد و ابتدا بسیار هم مجذوب... اما کم کم به جهت اعتماد به نفس بالایی که داشت مدعی تشخیص درست و غلط #تعددزوجات شد و از الگوی #تعددزوجات_نوین و توصیه هایش راه کج کرده و به دنبال چیزی دیگر رفت که دقیق نمیدانم چه بود اما شاید نوعی ایدهآلگرایی در #تعددزوجات فراتر از حل مستقیم بحران خانمهای بازمانده از ازدواج را در سر میپروراند که دقیقا با نتیجه مذاکرات بنده و پدر بزرگوارش مخالفت داشت... به هر حال کم کم مدعی کارشناسی در این زمینه ها هم شد و پای ثابت مباحث برخی گروههای مجازی تعددزوجاتی... خانم جوانی نیز همسر دومش شد... اما بعد از مدتی کوتاه، کارشان به طلاق کشید و ما مبهوت از اینکه این شخص متوسط الذکاوه چگونه در کمتر از یکسال ابتدا جذب #تعددزوجات شد و بعد هم کارشناس #تعددزوجات و منتقد الگوی عملی ما شد و بعد هم عامل #تعددزوجات شد و بعد هم #طلاق... هنوز سکه های پرداختی مهریه به سکه دومی نرسیده، خانم مورد نظر، همسر دوم کسی دیگر شد... داستان غریبانهای است که بگویم ده ها نفر همچو او در توهم به اینکه #تعددزوجات_ایدهآلی در این زمانه ممکن است موفق شود، به زندگی خود و دیگران لطمه ها زدند و مهمتر ظلمی است که به #تعددزوجات_نوین و معرفی آن به جامعه شده... تنها و تنها میتوانم چنین بگویم بنده که از آبرو و عمر گرانبها و دیگر امور برای بازگشایی مسیر نورانی #تعددزوجات گذشته ام از چنین افرادی و همشکلهای آنها که در حق ما و فرهنگ #تعددزوجات چنین جفا کردند، به خداوند متعال شکایت میبرم... عاقبت الامر بر طبق فهم شرائط زمین و زمانه خودمان و تجربه های متعدد به مانند گذشته تکرار کرده بلکه صریح تر میگویم: #تعددزوجات_نوین با رعایت الزاماتش به احتمال قوی موفق میگردد، اما دیگر الگوهای ادعایی به احتمال قوی شکست خواهند خورد... میتوانیم با استفاده از تجربه دیگران چندین قدم جلوتر حرکت کنیم...
پ.ن: علت پرداختن دوباره به این موضوع با وجود گذشت مدت زمان زیاد، مراجعه شخصی بود که با مشورت فرزند استادم در دام #تعددزوجات_ایدهآلی افتاده و حالا شاید سالیان سال تاون بپردازد...
@chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#تعددزوجات_نوین
اُرمَوی :
آنچه بنده در مورد #تعددزوجات تبلیغ میکنم نسبت به آنچه در ذهن بسیاری از افراد نسبت به این مفهوم شکل گرفته بسیار متفاوت است. به همین جهت باید برای آنچه ترویج میکنم: عنوان #تعددزوجات_نوین را به کار ببرم. #تعددزوجات_نوین یعنی #تعددزوجات در #عصر_آخرالزمان... از این پس با همین عنوان و هشتگ به بیان الزامات این امر خواهم پرداخت...
پ.ن: آنچه در این مقال به دنبالش هستیم تبیین چرایی و چگونگی توفیق دد #تعددزوجات در زمانه ماست و به هیچ عنوان به دنبال ارائه بحث فقهی در این موضوع نیستیم.
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#تعددزوجات_نوین
#باید_راهگشا_باشد
الزام اول
اُرمَوی :
#تعددزوجات_نوین یعنی #تعددزوجات در #عصر_آخرالزمان باید برای فرد و جامعه توامان #راهگشا باشد و به همین دلیل، جامعه هدف مشخصی دارد که عبارت است از بانوان بازمانده از ازدواج. قطعا این نگاه به #تعددزوجات یک نگاه حداقلی است، اما اولین و مهمترین الزام توفیق در #تعددزوجات_نوین همین امر است که تعبیر زیبای امیر مومنان در مورد خودشان به عبارت #زوج_الارامل(شوی بانوان درمانده) مویِّد عمل به این نگاه حداقلی است. در حقیقت، از جهتی وجود آمار بالای بازماندگان از ازدواج در بین مومنات که برای جامعه علی الخصوص مردان تکلیفآور است(تفصیلا و بارها در این مورد، آمارها را بیان کردهام) و از جهتی دیگر حضور در آخرالزمان و در تزاحم وظائف خودمان و تناوب فتنههای پیدرپی و از جهتی دیگر زیادهخواهی روز افزون زنان، حتی زنان مدّعی دینداری، همه و همه ما را به این نتیجه میرساند که تنها راه موفقیت #تعددزوجات در #عصر_آخرالزمان رعایت این الزام است.
پ.ن: مدعیانی وجود دارند که میگویند بدون رعایت این الزام نیز در #تعددزوجات میتوان موفق بود. منکر نیستم که در طول تاریخ موارد بسیاری بدون رعایت این الزام توفیق داشتهاند، اما در عصر حاضر حتی یک مورد #تعددزوجات ندیدهایم که بدون رعایت این الزام، منجر به تشکیل خانوادهای شده باشد که حداقلهای موفقیت را کسب کرده باشند. مدعیان هم هیچگاه به صورت شفاف، ارائه الگو نداشتهاند.
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#تعددزوجات_نوین
#مانعتاثیرگذار_نداشته_باشد
الزام دوم
اُرمَوی :
همه میدانیم بر طبق دین ما، در ازدواجمجدَّد مرد مسلمان، اجازه هیچکس شرط نیست، چه برسد به اجازهدادگاهی... اما از باب تجربه عرض میکنم: در #تعددزوجات_نوین یکی از مهمترین الزامات آن است که #مانع_تاثیرگذار وجود نداشته باشد. مثلا اگر آقا، متاهل است، حتما و حتما باید #همسر_اول همراه یا حداقل راضی بوده و اِقناع شده باشد و اجازهدادگاهی لازم جهت تعددزوجات صادر گردد. یا اگر آقا مجرد است، پدر و مادر را همراه یا حداقل راضی نماید.
پ.ن: یادآور میشوم اینکه در ذهن برخی وجود دارد که فرهنگ ایران هم #مانع_تاثیرگذار است را قبول ندارم...
البته قبول دارم چقدر فضای عجیب و غریبی در جهان ازدواج داریم. در بلاد کفر، مهریه و اجرت المثل که نیست، معمولا مخارج زندگی هم بین آقا و خانم تقسیم میشود. ولی در ایران اسلامی، از احکام اسلام: مهریه و نفقه و اجرت المثل و... را اجرا میکنند، به تعددزوجات که یک حکم الهی و سنت نبوی علوی است که میرسد میگویند فرهنگ ایران مانع است. این یعنی یک بام و دو هوا، که اگرچه ظاهرا آقا مظلوم واقع میشود، اما قطعا در ادامه ضرر اصلی را همسر اول خواهد کرد... به هر حال هیچیک از اینها #مانع_تاثیرگذار نیست و اصل بحث در آقایان متاهل به همراهی #همسر_اول و در آقایان مجرد به همراهی #پدر_مادر برمیگردد...
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#تعددزوجات_نوین
#آگاهانه_باشد
الزام سوم
اُرمَوی:
#تعددزوجات_نوین یعنی #تعددزوجات در عصر #آخرالزمان باید و باید #آگاهانه_باشد. یعنی فرد بداند چرا و چگونه این امر انجام میشود...
مشکلات بر سر راه #تعددزوجات_نوین فراوان است. از نگاه بد جاهلان یا خنّاسان بگیرید تا سوالات ذهنی دوستان یا آشنایان... فضای غریبانهای است. افراد مختلف به اختلاف قلب و ذهن خود، قضاوتهای نادرست مختلفی در مورد شما و خانوادهتان ارائه میدهند... هر یک از اعضای خانواده (همسر یا فرزند) هم هر روز با این امور مواجه میشود. در نتیجه مرد که مدیر زندگی است و همسرانش که یاوران او هستند باید در مورد #چرایی و #چگونگی موضوع پر ابهام #تعددزوجات آن هم در این زمین و زمانه کاملا توجیه باشند...
#پ.ن: این الزام در #تعددزوجات باید در کارگاه های مهارتافزایی آموزش و پرورش داده شود... البته به شرط اینکه این کارگاهها و مباحث خاص آن در بوق و کرنا نشود.
@chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#تقبیح_غیرت_زنانه
#غیرت_زنانه
#زن_مومن_واقعی
عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ.
ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی!
این حدیث بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زنی همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد.
منبع: کافی، جلد ۵، ص۵۵۵
⭕ با انتشار مطالب، ما را در ترویج حلال های الهی یاری کنید.
⭕ انتشار مطلب بدون درج آدرس کانال ها شرعا حرام است
👇👇👇👇
✅آی دی کانال در پیام رسان های #سروش #ایتا #گپ #تلگرام :
@Chandhamsari_Ormavi
✅ لینک کانال در پیام رسان ایرانی #سروش:
http://sapp.ir/Chandhamsari_Ormavi
#غیرت_زنانه
#حسادت_کفرآمیز
اُرمَوی:
متاسفانه بخش بزرگی از مذهبیهای ما در گفتار و نوشتار طوری اطلاعات مربوط به #حسادت_زنانه که در کلام اهلبیت علیهم السلام به امانت گذاشته شده را سانسور کرده اند که نتیجتاً برداشت عمومی جامعه از دین، چنین ظالمانه شده که زن حق دارد در صورت #متعه یا #تعددزوجات شوهرش بر طبق حسادت عمل کند...
اگر این سانسور، خیانت در امانت اهلبیت علیهم السلام نیست، پس چیست؟؟؟؟؟
@chandhamsari_Ormavi