هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#اجازه_دادگاه
با عرض سلام و ادب خدمت مخاطبین گرامی.
بارها و بارها اعلام کردیم برای وساطت، حتما و حتما #اجازه_دادگاه برای #ازدواج_مجدد رو لازم میدونیم. برای بسیاری از مخاطبین در مورد #اجازه_دادگاه برای ازدواج_مجدد سوالاتی مطرح میشه و لازم میدونم گاهی اطلاعاتی داده بشه. البته در این زمینه شخص خودم تجربیاتی داشتم و این تجربیات گاهی اوقات با تجربیات دیگران بسیار متفاوت بوده. با توجه به برخورد سلیقه ای دادگاه ها در استان های مختلف و حتی محضرهای ازدواج مختلف، به نظر می رسه اختلاف در این تجربیات، زیاد دور از انتظار نیست. به بهانه همین اختلافات، تجربیات یکی از دوستانی که فرم ازدواجشون در کانال منتشر شده و خودشان در طی چند پیام برامون فرستادند، براتون میفرستم...
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#اجازه_دادگاه
#بخش_اول
در مورد نحوه گرفتن اجازه دادگاه فرموده بودید توضیح بدیم شاید برای مخاطبین شما خوب باشه
و من برگه محضر اسناد رسمی و رای دادگاه رو کاملا بدون نام و مشخصات کردم
البته متن رای دادگاه برای هر شخص می تونه متفاوت باشه
ما مسیر طولانی رو به اشتباه طی کردیم
اول به یک محضر ازدواج مراجعه کردیم و متاسفانه یا از روی عمد یا سهوا مسیر رو برای ما طولانی و سخت کردم
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#اجازه_دادگاه
#بخش_دوم
ما مسیر طولانی رو به اشتباه طی کردیم
اول به یک محضر ازدواج مراجعه کردیم و متاسفانه یا از روی عمد یا سهوا مسیر رو برای ما طولانی و سخت کردن
در حالی که فکر میکردیم وقتی همسر اول حی و حاضر رضایت داشته باشه پس تو همون محضر ازدواج سریع کار انجام میشه
خلاصه ما رفتیم محضر
گفت برید دادگاه
در دادگاه شعبه زمزم(نبرد) تهران چند خانوم اپراتور بودند که خیلی سلیقگی جواب میدادن
همسر من سوال میپرسیدن مثلا یکیشون گفت فقط باید تو رو طلاق بده بعد میتونه
دوباره از دستگاه نوبت گرفتیم یکی دیگه بی ادبی کرد و جسارت!
و...
خلاصه یکیشون بالاخره حرف درست رو زد و ما رو راهنمایی کرد
در ادامه مسیر که رفتیم متاسفانه بازم با راهنمایی غلط مرجع قانونی دیگه ای مسیرمون طولانی شد
حالا برای خانواده ها یا برادرانی که میخوان این همت و کار بزرگ رو انجام بدن عرض میکنم اول اینکه متاسفانه قانون در مساله تعدد زوجات مال قبل از انقلاب اسلامی هست و به قدری فیمینیسم در ایران به صورت پنهانی رسوخ کرده که تا الان جرأت تغییرش رو نداشتن
این دسته از برادران که قصد دارن کار قانونی باشه دو راه دارن ولاغیر
حتی اگر مثل بنده و همسرم شروط عقدنامه رو هم امضا نکرده باشن باید یکی از این دو رو برن(در بخش سوم بیان شده)
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#اجازه_دادگاه
#مسیر_اول
باید همسر اول رضایت داشته باشه
1- مراجعه به اتفاق همسرشون و داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و عقدنامه به یک محضر اسناد رسمی(و نه محضر ازدواج)
برخی محضردارها متاسفانه به دروغ میگن متن یا فرمش را نداریم انجام نمیدیم یا میگن مبلغ ان تومان(خیلی بیشتر از حق قانونی) میشه
فرم یا متنش هیچ چیز پیچیده ای نیست
ما یک محضر رفتیم شروع کرد همسرم رو بازخواست کردن
اصلا نباید بحث و جدل کرد و فقط باید با اعتراض اونجا رو ترک کرد...
خلاصه امر رفتیم محضر همسایه که در تهران هست و همگی هم خانوم هستند و بدون هیچ حاشیه ای انجام دادن هزینش الان حداکثر 80 تومانه
اوج ظلم و غلط کاری اینه که در صورت داشتن این اجازه محضری
باز هم محضر ازدواج حق نداره ازدواج دوم رو ولو با حضور و رضایت همسر اول ثبت کنه!
در صورت داشتن این اجازه محضری برخی محضرهای ازدواج که افراد متشرعی هستند ازدواج دوم رو با دادن یک برگه محضری قانونی میکنند(مثل موقت) خب اینم تا حدودی خوبه... ولی کامل نیست و هرگز نمیتونن ثبت شناسنامه کنند
ثبت 100% قانونی و شناسنامه ای فقط نیازمند اجازه دادگاه هست
#مسیر_دوم که مسیر بهتری هست
اصلا نیاز نیست به هیچ محضری برند
به دفاتر الکترونیکی قوه قضاییه در شهرشون مراجعه میکنن(ی چیزی شبیه به پلیس+10 و دفتر پیشخوان دولت اما صرفا خاص امور قضایی هست)
اونجا هم برخوردهای خانوم های اپراتور سلیقگیه😅 و نباید توجه کنن
نیاز نیست با همسرشون برن تنها هم کفایت میکنه
در اونجا درخواستشون رو مطرح میکنن
ثبت میشه
یک صفحه به نام و مشخصات خودشون با یوزر و رمز شخصی در سایت قوه قضاییه براشون باز میشه
و بعد از حدود یک تا دو ماه براشون زمان و مکان دادگاه پیامک میاد و در صفحه اینترنتیشون هم اعلام میشه
هزینش الان حدود 200 تومان هست
در دادگاه باید با مدارک کامل و حضور همسرشون حاضر یابند
و متاسفانه ما شاهد برخورد عجیب قاضی هم بودیم
اما به هر حال انجام شد
وقتی همسر رضایت قلبی داشته باشه خب معمولا سریع انجام میشه
برخورد عجیب قاضی این بود که میگفت حقوق شما باید بالاتر از 10 تومان باشه و الان استطاعت مالی ندارید
اگر کوتاه بیان قاضی رای منفی میده
اما بنده با احترام گفتم شما از جامعه دورید و حقوقتون 25 تومان هست و عرض کردم قانونا بحث استطاعت که هیچ چارچوبی هم براش نیست مطرح نشده و شما باید طبق رضایت ایشون نظر بدید
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی:
👆👆👆 نمونه ای دیگر از رای دادگاه از دادگستری استان آذربایجان شرقی برای اجازه ازدواج مجدد
@Chandhamsari_Ormavi
#اشکالات_بجنوردی
🌱مقدمه : آقای موسوی بجنوردی از جمله کسانی است که از انقلاب به بعد، خود را به عنوان حامی حقوق زنان (بخوانید: فمنیسم) جا زده و از جایگاه خود در راستای تحقق اهداف فمنیستی استفاده برده. جایگاهی که شاید به لطف فضای بیدر و پیکر اول انقلاب به دست آورده بود. بدون شک اشکالات او به فرهنگ تعدد زوجات محلی از توجه نداشته و ندارد، ولی از آن جهت که این قبیل حرف ها رهزن برخی از زنان شده و آن ها را به ورطه گمراهی کشانده لازم است به همراه جوابیه ای هر چند کوتاه بیان گردد.
⁉️ اشکالات : قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید #نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی #طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان #زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. یادم است آیت الله صافی گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می شود تا #خانم ها کیسه بدوزند. ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا #کاهش آمار طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد. خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند. مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به #اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا با این قانون مخالفت کردم و گفتم، این کار برای همسر اول مصداق #شکنجه است و #شبهه شرعی هم دارد. قرآن می فرماید: در صورت برقراری عدالت می توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟
🌺 جوابیه : بر کسانی که اندک آشنایی با متون دینی دارند روشن است که این شخص در سخنان خود چه میزان انحراف دارد و برخی از آن ها مصداق سنت گذاری سیّئه است که خداوند متعال از آن نهی نموده. در مورد ۱۲ شرطی که در اول سند ازدواج آورده شده و به تعبیر این شخص که میگوید این شروط را من درست کردم، اهل اطلاع میدانند که همین شروط ۱۲ گانه چقدر علیه زنان تمام شده و چه خانواده ها را از هم پاشیده و موجب شده زنان به اندک بهانه احساسی از شوهر و فرزند دل کنده و به زعم خود دنبال احقاق حقوقی بروند که آن ها را از چاله ای به چاه می افکند و دو نتیجه مهم آن میشود سیل بی میلی مردان به ازدواج و همچنین سیل عظیم از طلاق هایی که به اعتقاد راسخ بسیاری از کارشناسان به جهت همین شروط من در آوردی است. همین شرط تنصیف اموال در همان اروپا موجب شده آقایان دوستی با زنان را بر ازدواج ترجیح دهند و به همین جهت میبنید که بسیاری از افراد در اروپا با اینکه چند فرزند از دوستدخترشان برایشان به دنیا آمده ولی هنوز با او ازدواج نکرده اند. در ایران هم هماکنون بسیاری مردان میل به ازدواج ندارند. در بحث مربوط به ازدواج مجدد، بر اهل مطالعه پوشیده نیست که این سنت شریفه، سیره مستمره انبیاء و اولیاء و علماء بوده و هست. اینطور هم نبوده که پیامبر اکرم و اهلبیت علیهم السلام ازدواج هایشان سیاسی بوده باشد و چنین مطلبی بیشتر علیه این بزرگواران و همچنین علیه زنان است. حاشا و کلاّ که معصومین ارواحنا لهم الفداء به زن نگاه ابزاری سیاسی داشته باشند. اما اینکه گفته اند یک مرد ۵۰ ساله نمیتواند عدالت را بین دو همسر ۵۰ ساله و ۲۰ ساله رعایت کند هم گزافه است و بیشتر به جهت تفسیر غلط ایشان از عدالت است. عدالتی که بر مرد واجب شده بسیار محدود است و ناظر به بحث های مالی و تقسیم شب ها است و به معنای مساوات هم نیست. کسانی که اهل مطالعه و تجربه هستند میدانند رعایت این میزان از عدالت کاملا ممکن و البته آسان است مگر برای کسانی که قلبی مریض داشته باشند. در پایان باید گفت نتیجه همین سیاست های غلط میشود آمارهای عجیب و غریبی که در بحث تجرد قطعی زنان و در بحث گسترش طلاق و فحشاء سال ها با آن مواجه هستیم. متاسفانه آقای موسوی بجنوردی بارها ادعا نموده که تعدد زوجات مختص به سرپرستان ایتام است که چنین چیزی خلاف سیره امامان شیعه است و لازمه چنین حرفی آن است که بسیاری از ازدواج های مجدد حتی در بین امامان و علماء _ العیاذ بالله _ باطل بوده باشد.
پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
چرا #تعدد_زوجات؟
⁉️بیش از یک میلیون دختر بین ۳۰ تا ۵۰ سال
⁉️بیش از سه میلیون مجرد با سابقه ازدواج(بیوه یا مطلقه)
این زنان معمولا خواستگار مجرد ندارند. چه کنند؟ چرا در مورد #تعدد_زوجات زود قضاوت میکنیم؟
https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
نیمکت آشتی همسران
.
نیمکت آشتی #همسران که از دو طرف به سمت وسط نیمکت شیب دارد و دو نفر طرفین نیمکت را به سمت هم سوق میدهد در #روسیه طراحی شده است تا بلکه از جدایی زوجینی که دچار تنش شده و در معرض #طلاق هستند، جلوگیری نماید.
روسیه سالهاست که سیاست حمایت از #خانواده و #فرزندآوری را با جدیت در پیش گرفته است.
اما ۱۴۰۰ سال قبل خداوند متعال در ورژن آخر از دین، به زن حق طلاق نداد تا طلاق را سخت کند...
اونوقت امثال موسوی بجنوردی ها افتخار میکنند که شروطی من در آوردی را در ابتداء سند ازدواج وارد کرده اند که طلاق به درخواست زن را تسهیل کند... من موندم یعنی اون زمان کسی نبوده جلوی این ها ایستادگی کنه؟ جنتی و مهدوی کنی و خزعلی و... کجا بودند؟
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
#مگر_دیوانه_ایم؟
#ادمین۱ :
برخی از زنان برای اشکال تراشی در مورد تعدد زوجات چنین میگویند:
مردان برای شهوت این کار را میکنند... جواب این اشکال بسیار روشن است: مگر ما مردان دیوانه ایم که برای لذت چند لحظه، مسئولیت دائمی برعهده بگیریم... اگر دنبال شهوت باشیم خیلی راحت میرویم سراغ بازار آزاد حلال یا خدای نکرده حرام...
@Chandhamsari_ormavi
#حکمی_فرازمانی_فرامکانی
شکی نیست و بارها گفته ایم که حکم تعدد زوجات یک فرد نسبت به افراد دیگر متفاوت است و ممکن است این امر برای فردی واجب و برای فردی دیگر حرام باشد.
اما از جهت زمان و مکان باید گفت اینکه در طول تاریخ کسی تعدد زوجات را تحریم نکرده و بلکه اکثر علماء شیعه تا به امروز آن را مستحب میدانند دلالت بر آن دارد که این حکم، یک حکم فرازمانی و فرامکانی است.
@Chandhamsari_Ormavi
هدایت شده از پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
آیت الله شهید مطهری: اگر #تعدد_زوجات به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود...
منبع: نظام حقوق زن در اسلام ص۳۵۴
@Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 تعدد زوجات بیشتر به نفع زنان است نه مردان...
@Chandhamsari_Ormavi