المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)ِ فی توقیعه الشریف
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ أَنَّهُ وَرَدَ الْعِرَاقَ شَاكّاً مُرْتَاداً فَخَرَجَ إِلَيْهِ قُلْ لِلْمَهْزِيَارِيِّ قَدْ فَهِمْنَا مَا حَكَيْتَهُ عَنْ مَوَالِينَا بِنَاحِيَتِكُمْ فَقُلْ لَهُمْ أَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ هَلْ أُمِرَ إِلَّا بِمَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة
امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)- محمّدبنابراهیمبنمهزیار درحال شک و تردید وارد عراق شد؛ این توقیع برایش صادر شد: به مهزیار بگو ما آنچه را که از دوستان ما در ناحیهی شما برای ما گفتی فهمیدیم. به آنان بگو: «آیا این آیه را نخواندهاید که خدای عزّوجلّ می فرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیای پیامبر] را!. (نساء/۵۹). آیا این آیه جز به چیزی که تا قیام باقی خواهد بود امر نموده است؟
کمال الدین ج۲ ص۴۸۷
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
رخدادها و پديدههاي اجتماعي، نيازمند مقدمه و آماده سازي است و بايد شرايط را به گونهاي فراهم کرد که قابل تحمل و پذيرش عموم مردم شود. پديده غيبت نيز در همين راستا قابل بررسي است.
از زمان امام جواد(ع) به بعد به صورتهاي مختلفي مانند توجه به نهاد وکالت که از زمان امام باقر و صادق(ع) شکل گرفته بود، انجام ملاقاتهاي پشت پرده، برقرار کردن ارتباط از طريق نايب خاص، مسأله غايب شدن امام به شکل جديتري مطرح شد، تا طبيعي جلوه کند. اين کارها، پذيرش و قبول مسأله غيبت را بين شيعيان تقويت ميکرد؛ لذا آنان ديگر با يک پديده غريب رو به رو نميشدند.
از اين رو دوران غييبت در دو مرحله صورت گرفت:
الف)غيبت صغرا؛ امام عصر(عج)امر هدايت و رهبري را مدت 69 سال، از طريق نايبان خاص انجام ميداد.
ازجمله دلايل مرحله غيبت صغرا ميتواند موارد زير باشد:
۱. اثبات وجود حضرت (با توجه به ولادت مخفيانه ايشان).
۲. آماده شدن مردم براي ورود به غيبت کبرا.
۳. تمرين براي رجوع کامل به نايبان و علما.
ب)غيبت كبرا؛ بعد از پايان يافتن دوران غيبت صغرا و آمادگي مردم، به امر الهي دوران غيبت كبرا آغاز شد و تا هر زمان اراده و مشیت الهی تعلق بگیرد ادامه خواهد داشت.
@chashmbe_rah
🌷در آستانه میلاد «سید الاوصیاء» تا میلاد «خاتم الاوصیاء» یک #اربعین میهمان خوان معرفت موعودِ اُمم، بقیة الله الاعظم، حضرت مهدی عجَُل الله تعالی فرجه الشریف هستیم🌷
💎هر روز با یک فنجان #دُرِّ_ناب_مهدوی پذیرائی خواهید شد.
⏰شروع میهمانی: از روز پنج شنبه 30 بهمن ماه، ششم رجب المرجَّب.
https://eitaa.com/doroyaghoot
19.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_مجازی
#طرح_ربیع_الانام
📎 ویدئو دوم
🔹 امامت در کودکی
🔸استاد حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
12.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_مجازی
#طرح_ربیع_الانام
📎ویدئو اول
🔹ضرورت وجود حجت الهی
🔸 استاد حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی:
«غيبت» يعني پنهان بودن و مراد از غيبت امام زمان(عج)اين است كه زندگي پنهاني دارد. با توجه به روايات ميتوان دريافت مراد از پنهان زيستي حضرت مهدي(عج)اين است كه مردم او را نميشناسند؛ يعني آن بزرگوار، ميان مردم ميباشد و آنان او را ميبينند؛ ولي نميدانند او همان امام زمان(عج)ميباشد؛ لذا غيبت حضرت(عج) به حضرت يوسف تشبيه شده است كه با اينكه برادرانش براي خريد گندم به مصر رفتند و او را ديدند؛ ولي وي را نشناختند. البته در مواردي جسم حضرت نيز ديده نميشود.
@chashmbe_rah
11.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_مجازی
#طرح_ربیع_الانام
🖇 ویدئو سوم
🔹 دلیل غیبت
🔸 استاد حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@chashmbe_rah
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#آموزش_مجازی
#طرح_ربیع_الانام
🖇 ویدئو چهارم
🔹 مفهوم انتظار
🔸 استاد حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی:
مسجد مقدس جمكران از مساجد منسوب به امام زمان(عج)است كه تاريخ بناي آن، بر اساس آنچه از كتاب تاريخ قم نوشته شيخ حسن بن محمد بن حسن قمي معلوم مي¬شود، به سال ۳۹۳ ق برمي¬گردد و قدمتي بيش از هزار سال دارد. در همين كتاب، سبب بناي اين مسجد را فرمان امامزمان(عج)به شيخ حسن بن مثله جمكراني بيان مي¬کند.
جمكران، نام دهي در نزديكي شهر مقدس قم است. شيخ حسن بن مثله، از افراد صالح و ساكن اين روستا بوده است كه امام(عج) به او فرمان داد تا زميني را كه اكنون محل مسجد جمكران است، از دست فردي به نام حسن بن مسلم بگيرد و در آن محل، مسجدي بنا كند.
به اين ترتيب، مسجد جمكران ساخته شد و خود امامزمان(عج) هم، اعمال آن را بيان داشتند و فرمودند:
به مردم بگوييد به اين مكان رغبت کنند و آن را عزيز شمارند. هر كس دو ركعت نماز در آن بخواند؛ مانند كسي است كه در كعبه نماز خوانده است.
به همین دلیل عاشقان آن حضرت ارادت خاصي به مسجد جمکران دارند. آيتالله بروجردي مي¬فرمايد، اين جريان ]= ساخت اوليه مسجد[، در زمان شيخ صدوق اتفاق افتاده است؛ يعني، ايشان، صحت اين جريان را تأييد ميكنند.
علاوه بر این سيرة عالمان و بزرگان و صالحان، اين بوده است كه به آن مسجد بروند و افراد زيادي در اين مسجد مورد عنايت حضرت واقع شدهاند. البته درباره شب چهارشنبه¬ رفتن يا چهل شب رفتن، روايتي در دست نيست؛ اما سيره و روش بزرگان، چنين بوده است و احتمال دارد چنين روشي، با راهنمايي¬هاي خود حضرت ولي عصر(عج) بوده باشد.
فصلنامه انتظار موعود، ش۵
@chashmbe_rah
ذِكْرُ كِتَابٍ وَرَدَ مِنَ اَلنَّاحِيَةِ اَلْمُقَدَّسَةِ:
فَلْيَعْمَلْ كُلُّ اِمْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ يَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِينَ لاَ تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لاَ يُنْجِيهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَةٍ
در ذكر و بيان و كتاب كه از ناحيۀ مقدّسه:
هر مردى از شما بايد به آنچه كه بوسيلۀ دوستى ما به آن تقرّب مىجست عمل كند. و از آنچه مقام او را پست مىگرداند و خوش آيند ما نيست اجتناب نمايد زيرا خداوند بطور ناگهانى انسان را برانگيخته مىكند؛ آنهم در وقتى كه توبه سودى بحال او ندارد و پشيمانى او را از كيفر ما نجات نمىدهد.
الاحتجاج ج۲ ص۴۹۵
@chashmbe_rah