eitaa logo
چشم به راه 🇵🇸 | بنیاد مهدویت
23.6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2هزار ویدیو
297 فایل
کانال رسمی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دسترسی به سایت و شبکه های اجتماعی: http://Zil.ink/mahdaviat.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ تفصیلی: «غيبت» يعني پنهان بودن و مراد از غيبت امام زمان(عج)اين است كه زندگي پنهاني دارد. با توجه به روايات مي‌توان دريافت مراد از پنهان زيستي حضرت مهدي(عج)اين است كه مردم او را نمي‌شناسند؛ يعني آن بزرگوار، ميان مردم مي‌باشد و آنان او را مي‌بينند؛ ولي نمي‌دانند او همان امام زمان(عج)مي‌باشد؛ لذا غيبت حضرت(عج) به حضرت يوسف تشبيه شده است كه با اين‌كه برادرانش براي خريد گندم به مصر رفتند و او را ديدند؛ ولي وي را نشناختند. البته در مواردي جسم حضرت نيز ديده نمي‌شود. @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی: مسجد مقدس جمكران از مساجد منسوب به امام زمان(عج)است كه تاريخ بناي آن، بر اساس آنچه از كتاب تاريخ قم نوشته شيخ حسن بن محمد بن حسن قمي معلوم مي¬شود، به سال ۳۹۳ ق برمي¬گردد و قدمتي بيش از هزار سال دارد. در همين كتاب، سبب بناي اين مسجد را فرمان امام‌زمان(عج)به شيخ حسن بن مثله جمكراني بيان مي¬کند. جمكران، نام دهي در نزديكي شهر مقدس قم است. شيخ حسن بن مثله، از افراد صالح و ساكن اين روستا بوده است كه امام(عج) به او فرمان داد تا زميني را كه اكنون محل مسجد جمكران است، از دست فردي به نام حسن بن مسلم بگيرد و در آن محل، مسجدي بنا كند. به اين ترتيب، مسجد جمكران ساخته شد و خود امام‌زمان(عج) هم، اعمال آن را بيان داشتند و فرمودند: به مردم بگوييد به اين مكان رغبت کنند و آن را عزيز شمارند. هر كس دو ركعت نماز در آن بخواند؛ مانند كسي است كه در كعبه نماز خوانده است. به همین دلیل عاشقان آن حضرت ارادت خاصي به مسجد جمکران دارند. آيت‌الله بروجردي مي¬فرمايد، اين جريان ]= ساخت اوليه مسجد[، در زمان شيخ صدوق اتفاق افتاده است؛ يعني، ايشان، صحت اين جريان را تأييد مي‌كنند. علاوه بر این سيرة عالمان و بزرگان و صالحان، اين بوده است كه به آن مسجد بروند و افراد زيادي در اين مسجد مورد عنايت حضرت واقع شده‌اند. البته درباره شب چهارشنبه¬ رفتن يا چهل شب رفتن، روايتي در دست نيست؛ اما سيره و روش بزرگان، چنين بوده است و احتمال دارد چنين روشي، با راهنمايي¬هاي خود حضرت ولي عصر(عج) بوده باشد. فصلنامه انتظار موعود، ش۵ @chashmbe_rah
ذِكْرُ كِتَابٍ وَرَدَ مِنَ اَلنَّاحِيَةِ اَلْمُقَدَّسَةِ: فَلْيَعْمَلْ كُلُّ اِمْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ يَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِينَ لاَ تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لاَ يُنْجِيهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَةٍ در ذكر و بيان و كتاب كه از ناحيۀ مقدّسه: هر مردى از شما بايد به آنچه كه بوسيلۀ دوستى ما به آن تقرّب مى‌جست عمل كند. و از آنچه مقام او را پست مى‌گرداند و خوش آيند ما نيست اجتناب نمايد زيرا خداوند بطور ناگهانى انسان را برانگيخته مى‌كند؛ آنهم در وقتى كه توبه سودى بحال او ندارد و پشيمانى او را از كيفر ما نجات نمى‌دهد. الاحتجاج ج۲ ص۴۹۵ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی: اين مسجد مقدس قدمتي به اندازه آغاز زندگي انسان روي زمين دارد. امام صادق(ع) مي¬فرمايد: خداوند پيامبري را مبعوث نكرده، جز آن كه در مسجد سهله نماز گزارده است. [۱] مسجد سهله، هميشه، به صورت مسجد و داراي بنا نبوده است؛ اما مكان آن، هميشه مورد توجه بوده است. ابان بن تغلب، مي¬گويد: امام صادق(ع) اطراف كوفه، در سه نقطه نماز خواند و فرمود: «سومين محل، محل نزول قائم بود». [۲] از اين روايات معلوم مي¬شود، آن نقطه، مسجد سهله بوده است. [۳] علت انتساب اين مسجد به امام زمان(عج) به سبب وجود رواياتي است كه در منابع دینی ما به آنها اشاره شده است . علاوه بر موارد بالا كه در روايات متعدد آمده و مسجد را منسوب به امام زمان(عج)مي¬كند، افرادي در مسجد سهله، به محضر امام زمان(عج)رسيده‌اند و توفيق ملاقات آن امام را يافته‌اند يا مورد عنايت آن حضرت قرار گرفته¬اند؛ بزرگاني مانند سيد مهدي بحرالعلوم، حاج ميرزا مهدي اصفهاني، حاج شيخ محمدتقي آملي، آيت‌الله خويي و…. سيره و روش علما، اين بوده است كه براي كسب فيض، شب¬هاي چهارشنبه، به آن مسجد مي¬رفتند. البته دربارة شب چهارشنبه يا چهل شب رفتن، روايتي در دست نيست، مگر همان راهنمايي¬ها كه در ملاقات¬ها صورت گرفته است. ۱ . بحارالانوار، ج۹۷ ص ۴۳۵ ۲ . كافي، ج۴ ص ۵۷۲ ۳ . مجله انتظار، ش۶ ص ۳۳۳ @chashmbe_rah
فَوَرَدَ بِخَطِّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ اَلسَّلاَمُ: فَاتَّقُوا اَللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا اَلْأَمْرَ إِلَيْنَا فَعَلَيْنَا اَلْإِصْدَارُ كَمَا كَانَ مِنَّا اَلْإِيرَادُ وَ لاَ تُحَاوِلُوا كَشْفَ مَا غُطِّيَ عَنْكُمْ وَ لاَ تَمِيلُوا عَنِ اَلْيَمِينِ وَ تَعْدِلُوا إِلَى اَلشِّمَالِ وَ اِجْعَلُوا قَصْدَكُمْ إِلَيْنَا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى اَلسُّنَّةِ اَلْوَاضِحَةِ جواب نامه با خط‍‌ مبارك حضرت مهدی-عجل الله تعالی فرجه- به اين ترتيب آمد: از خـدا بتـرسيد و تسليـم ما شـويد, كارها را به ما واگذاريـد, برماست كه شما را از سرچشمه, سيراب برگردانيـم, چنان كه بـردن شما به سرچشمه از ما بود, در پى كشف آنچه از شما پـوشيده شده نرويد. مقصد خود را با دوستى مـا بـر اساس راهـى كه روشـن است به طـرف مـا قـرار دهيــد. الغيبة طوسی ج۱ ص۲۸۵ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی ميان عامه دربارة اين موضوع دو ديدگاه وجود دارد: الف. اکثر آنان ولادت امام مهدي(عج) را قبول ندارند؛ بلکه معتقدند او در آخر الزمان به دنيا مي‌آيد. ب. برخي از آنان، ولادت حضرت را پذيرفته‌اند؛ براي نمونه، موارد زير ارائه مي¬شود: ۱. محمد بن يوسف شافعي در كتاب البيان في اخبار صاحب الزمان، مي¬گويد: در تأليف كتاب، اخبار و روايات مربوط به مهدي صاحب الزمان را از غير از طرق شيعه نقل کرده‌ام؛ هرچند آنچه كه شيعه در اين زمينه معتقد است و پذيرفته است، صحيح و نقل آن، درست است. ۲. ‌سبط ابن جوزي حنفي در كتاب تذكرة الخواص مي¬گويد: حضرت حجت مهدي، محمد بن حسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي¬طالب(ع) است. كنيه او، ابوعبدالله و ابوالقاسم است و او است حضرت حجت و صاحب¬الزمان و قائم منتظر. ۳. عبدالوهاب شعراني در كتاب اليواقيت و الجواهر، فصلي را به وقايعي كه پيش از روز رستاخيز و در پايان دنيا حتماً اتفاق مي¬افتد، اختصاص داده است و از قول برخي از اكابر علماي اهل سنت، نقل مي¬كند: «مهدي‌[ع]، فرزند حسن عسكري[ع] است كه در نيمه شعبان سال ۲۵۵ق متولد شد و زنده باقي خواهد ماند، تا با عيسي]‌ع‌[ ظهور كند و اكنون كه سال ۹۵۸ هجري است، ۷۰۳ سال از عمر شريف او مي¬گذرد». @chashmbe_rah
▪️شناخت امام زمان(عج) ▪️بر اساس کتاب ضرورت طرح مباحث مهدویت ▫️تالیف حجت الاسلام روح الله شاکری زواردهی #فلش_کارت #پوستر_مهدوی @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی: الف. در ديدگاه اسلام، حضور زن در امور اجتماعي يك مسأله پذيرفته شده است و مي‌توان براي آن، مؤيد‌هايي را ذكر كرد: ۱. حضور جدي حضرت زهرا(س) و زينب كبرا(س) در امور اجتماعي و سياسي. ۲. حضور زنان در ميان سپاهيان پيامبر(ص) كه وظايفي هم چون رساندن آب و غذا به رزمندگان، پرستاري مجروحان، تهيه دارو، رساندن مهمات، انتقال شهدا، تشويق رزمندگان و… داشتند. ب. سيره امام زمان(عج) ادامه سيره پيامبر(ص) و امام علي(ع) است و قطعاً در دولت امام زمان(عج) نيز زنان از ياري حضرت محروم نخواهند بود. امام صادق(ع) به مفضل بن عمر مي‌فرمايد: «با حضرت قائم سيزده زن همراه است». سؤال شد: «آن‌ها چه كار مي‌كنند؟» حضرت فرمود: «مجروحان را مداوا و بيماران را پرستاري مي‌كنند؛ همانطور كه زمان پيامبر چنين بود». [ اثبات الهداة ج۳ ص۵۷۵] نيز امام باقر(ع) فرموده است: سوگند به خدا! سيصد و اندي مرد مي‌آيند كه ميانشان پنجاه نفر زن هستند. در مكه اجتماع مي‌كنند بي‌آن‌كه قبلاً وعده داده باشند. آمدنشان مانند ابرهاي پاييزي است. [ بحارالانوار ج۵۲ ص۲۲۳] البته بايد توجه داشت كه ياري رساندن زنان به حضرت منحصر به جبهه جنگ نيست؛ بلكه عرصه‌هاي مختلفي چون حوزه فرهنگ و سياست، امور اجتماعي و تربيتي را نيز در بر مي‌گيرد. حوزه‌هايي كه در آن‌ها ميدان ياري براي زنان با حفظ كرامت آن‌ها، باز است و زنان در حكومت حضرت مي‌توانند در اين عرصه‌ها نقش داشته باشند. @chashmbe_rah