😍جلسه سوم شرح خطبه فدکیه😍
شکر، موجب افزایش نعمت
حضرت زهرا علیهاالسلام می فرمايند:
✨«وَ اسْتَحْمَدَ اِلَی الْخَلائِقِ بِإِجْزالِها».✨
خداوند از خلائق در مقابل كثرت نعمت هایش طلب حمد كرده است.
⬅️اِجزال همان اِكثار است، يعنی خداوند از بندگانش طلب حمد فرموده در مقابل نعمت هايش، امّا برای افزونی نعمت ها.
⬅️ حمد يعنی ستايش و ستايش تنها در برابر كمال صورت می گيرد و كمالات همه مختص خداوند است.
⬅️ كسی كه دارای صفت جود و كرم است به انسان چيزی عطا می كند.
حال گاهی از اين عمل تشكر می شود يعنی تشكر از فعل و عطايی كه به انسان كرده امّا گاهی ستايش از آن صفت زيبای آن شخص می شود، يعنی ديگر تشكر نيست بلكه ستايش است نسبت به آن صفت زيبای جُود و كرمی كه آن شخص دارد. و آن صفت، مبدأ فعل است
سپس حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: خداوند طلب حمد كرده از بندگانش برای اينكه نعمت هايش را زياد كند.
✨«وَثَنّی بِالنَّدْبِ إِلی أمْثالِها» ✨
خداوند دوباره شما را به امثال اين نعمت ها دعوت کرده است.
چون در قبل ندب به كار برده حضرت در اينجا هم نَدْبْ را تكرار كرده اند.
⁉️امّا مراد از امثال اين نعمت ها چيست؟
برخی از بزرگان احتمال داده اند كه مراد اين است كه خداوند تنها نمی خواهد به شما نعمت های دنيويه بدهد بلكه می خواهد نعمت های اخرويه هم به شما عطا كند.
يعنی نعمت هايی كه از بين رفتنی نباشد بلكه جاودانه بماند.
پس خداوند دعوتش را تكرار كرده تا اين نعمت های اخرويه و جاودانه را هم به شما بدهد و اين به وسيلۀ طاعت و عبادات حاصل می شود، يعنی با انجام اعمال صالحه و حسنه.
يعنی اگر اينها را انجام دهيد خداوند امثال آنها را به شما می دهد.
حال این بحث عقلی مطرح می شود كه آيا نعمت های اخرويه مثل نعمتهای دنيويه است تا كلمه امثال به كار برده شود يا خير؟
اكثراً به اين معنا رسيده اند كه اين نعمتها اعم از اخرويه و دنيويه است، يعنی در نعمتهای دنيويه متشابه و متماثل آن را به شكلهای گوناگون عطا فرمايد كه اشاره است به فيّاضيّت حق تعالی در تفضّلاتش.
امّا می توان اين احتمال را داد كه چه بسا خداوند به نعمتهايش می افزايد با ستايش و حمدی كه ما نسبت به او داشته باشيم و شكر و قدردانی اعم از قلبی و لفظی و عملی انجام دهيم.
👈 اين شكر خود موجب افزايش نعمتها می شود.
@chele_hozor
ادامه جلسه سوم شرح خطبه فدکیه
اخلاص در عمل، ثمره توحید
✨«وَ أشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لاشَريكَ لَهُ»
پس از حمد و ستايش خدا، حضرت به اقرار توحيد می پردازد و گواهی می دهدكه نيست خدايی جز اللّه تعالی،ذاتی که مستجمع جميع صفاتست و شريكی برای او نيست.
✨«كَلِمةٌ جَعَلَ الإِخْلاصَ تَأْويلَها»
خداوند برای اين كلمۀ توحيد، تأويلی قرار داده است.
يعنی نتيجه و تأويل اين شهادت به وحدانيت، اخلاص در اعمال است.
👈اگرتوحيد درختی باشد ميوه ای هم دارد. ميوه و ثمرۀ اين درخت،اخلاص در عمل است.
❇️توحيد ذاتی،توحيد صفاتی وتوحيد افعالی هم نتيجه ای داردوآن توحيددر عبادت است.
❇️توحيدی مثمر ثمر و اخلاص آوراست كه از واردات قلبيه باشد.
❇️ اخلاص در عمل يعنی مادراعمالمان هيچ موجود ديگری را درنظر نگيريم و جملات بعدی حضرت زهرا علیهاالسلام هم شاهد بر همين معناست يعنی حصول باور، چون تصديق های عقلی غير از باورهای قلبيه است.
❇️ واردات قلبی، يعنی اين دل باورش بيايد كه همه در مقابل او هيچ اند.
❇️ اين باور قلبی است و اخلاص در عمل می آورد و ديگر محال است چنين انسانی در عمل دچار ريا شود.
❇️ لذا اهل معرفت می گويند: بايد
اوّل قلب را خالص كرد،
👈چون با خلوص قلب، خلوص در عمل هم پيدا می شود.
✨خلوص قلب يعنی اوّل قلبت را موحّد كن بعد عملت توحيدی می شود.
يعنی همان خلوص در عمل.
✳️پس با وارد شدن اين معنا در قلب كه مالك الملك حقيقی و ولی نعمت واقعی اوست و همه در مقابل او هيچ اند، به اصطلاح به توحيد ذات و صفات و افعال می رسيم كه «لامُؤثِرَ فی الوُجودِ الا اللّه».
📣خلاصه اگر می بينيم در اعمالمان خللی وجود دارد بايد بدانيم كه خلل در توحيد ما است.
⬅️از اين خلل در توحيد به ضعف ايمان هم تعبير می شود.
⬅️ لذا دليل اينكه بعضی خلوص در اعمال ندارند اين است كه توحيدشان خلل دارد يعنی غير از خداوند را مؤثر می دانند.
✨«وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُوْلَها» ✨؛
«و همۀ دل ها وابستگی به خدا را دربردارند».
مراد اين است كه ادراك افراد از كلمۀ توحيد يعنی لا اله الا اللّه متفاوت است.
مثلاً پيامبر اكرم صلی الله... كه لااله الا الله می گويد با ادراكی است كه تفاوت دارد با ادراك حضرت عيسی علیه السلام يا حضرت موسی علیه السلام ، همين طور تا برسد به ادراك يك روستايی و...
مطلب بسيار زيبايی كه در اين جملۀ حضرت زهرا علیها السلام به ذهن می آيد ارتباط مستقيم آن است با جملۀ قبل.
حضرت در عبارت قبل فرمودند:
👈 اخلاص نتيجه و تأويل كلمۀ توحيد است و ثمرۀ توحيد را اخلاص معرفی كرد.
اخلاص هم يك امر قلبی است يعنی عمل، ريشه از قلب و دل می گيرد.
✳️ پس اگر عمل بخواهد خالص باشد بايد دل خالص باشد.
⁉️حال اگر سؤال شود چگونه اين دلمان را توحيدی كنيم؟
پاسخ اين است كه اين توحيد را خدا در دل ها جاسازی كرده و معنی عبارت «وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَها» اين می شود كه تمام دل ها اين وابستگی به حق را دربردارند.
و اين همان معنايی است كه در روايات ما وجود دارد:
✅«كُلُّ مولِودٍ يُولَدُ عَلَی الفِطْرَة»
(بحار،ج2، ص88)
✅«ألْفِطرَةُ هِی التّوحيد»
(مراه العقول فی شرح اخبار آل رسول، ج12،ص264)
⬅️يعنی خدا همه دل ها را مفطور به توحيد كرده است حتی دل مشرك و ملحد و كافر را (به معنای اخصش).
⬅️امّا مطلب اين است كه وقتی ما پا به عرصۀ دنيا می گذاريم شيطان دل ما را از آن توحيد جاسازی شدۀ الهی تخليه می كند.
پس توحيد در دل من و تو وجود دارد نه اينكه بخواهيم آن را وارد كنيم.
يعنی خدا دلت را موحّد كرده اما می روی تابع شيطان می شوی.
يعنی آدمی خودش دلش را مشرك می كند و الا دل موحّد است.
✨« وَ أنارَ فِی التَّفَكُّرِ» ✨
مَعْقُولَها»(بحار، مجلسی، ج29،ص221)
✳️ خداوند نورانی كرده است فكرها را به همان اندازه كه از كلمه توحيد تعقل می كنند.
توجه: ما يك قلب و يك عقل داريم
اگر توحيد در قلب كسی واردشدثمره اش اخلاص در عمل است وخداوند هم توحيد را در قلب همۀ انسان ها جاسازی كرده است و هيچ انسانی نيست كه فاقد آن باشد.
جملۀ قبلی حضرت زهرا علیها السلام هم دلالت بر اين داشت امّا در مورد عقل؟🧐
⬅️حضرت در اينجا از بحث قلب به بحث عقل وارد می شود و می فرمايد:
✨همين كلمۀ توحيد كه در قلب است تفكر معقول تو را نورانی كرده است.
«اَلْفِكْرُ حَرْكَةٌ إلَی الْمَبادِی وَ مِنْ مَبادِی إلَی الْمُرادِ»(حاج ملاهادی سبزواری، منظومه)
فكر نورانی می شود، فكر هم كه مربوط به عقل است.
امّا كدام تفكر،نورانی و صحيح است و به خطا نمی رود؟ 🧐
آن تفكری كه كلمۀ توحيد پشتوانۀ آن باشد.
آن تفكّری كه از كلمۀ توحيد نورانيت گرفته باشد.
پس صاحب آن دلی كه توحيد در آن راه يافته دارای فكری نورانی دارد و خطا نمی كند. البته اين معنا هم به حسب افراد و مراتب، مختلف می شود و هر چه كلمۀ توحيد در دل فرد قوی تر باشد تفكرش هم نورانی تر است.
@chele_hozor
ادامه جلسه سوم شرح خطبه فدکیه
ابزار محدود، مدرک کمال نا محدود نیست
✨«اَلْمُمْتَنَعُ مِنَ الأبْصارِ رُؤْيَتُهُ وَ مِنَ الْألْسُنِ صِفَتُهُ»
ديدگان ممتنع است 👈يعنی قادر نيست ـ كه خداوند را رؤيت كنند و زبان ها قادر نيستند كه او را آنچنان كه هست توصيف كند.
مطلب واضح است.😊
🔅چرا ديده ها نمی توانند؟
زيرا او جسم نيست
🔅چرا زبان ها نمی تواند او را آنچنان كه هست توصيف كند؟
زيرا او نامحدود است و لذا با ابزار محدود نمی توان اوصاف كمالات نامحدود را توصيف كرد.
✨«وَ مِنَ الأوْهامِ كِيْفِيتَّهُ» ✨
و اوهام هم نمی تواند حقيقت او را دريافت كند. چقدر زيبا اين معانی دنبال هم رديف شده است. ابتدا بحث قلب و عقل و بعد بصر، زبان و وهم.
⬅️قلب ادراك دارد، عقل ادراك دارد، ديده هم ادراك دارد؛ اما آدمی وهم هم دارد.
حضرت می فرمايد: حتی وهم هم نمی تواند كيفيت او را درك كند.
⬅️ البته با عقل و قلب كه هر يك راهی دارند هر كس می تواند به اندازه ای و اجمالاً او را درك كند
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه فدکیه همراه ترجمه و متن عربی
جلسه سوم
@chele_hozor
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️اینترنشنال صهیونیست، فایل صوتی مصاحبه پزشکیان با رسانههای آمریکایی را منتشر کرد!
📌«ما آمادهایم تمام سلاحهای خود را کنار بگذاریم، به شرط آنکه اسرائیل هم همین کار را بکند و یک سازمان بینالمللی به منطقه بیاید و امنیت را تامین کند!!!»
✍بلومبرگ دیشب تیتر مشابهی از همین صحبتهای پزشکیان منتشر کرده بود؛ ساعاتی بعد، آقای عراقچی تکذیب کرد؛ و حالا این فایل صوتی به اینترنشنال درز پیدا کرده!
این حرفهای ذلیلانه، پالس ضعف میدهد؛ احتمالا دوباره توی نیویورک، چیزی شبیه #برجام_منطقهای_و_دفاعی داره پخت و پز میشه تا به خورد ملت بدن!
6.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️افشاگری #شهید_سلیمانی درباره اهداف شوم #برجام ۳ضلعی
📌برجام هستهای، منطقهای و دفاعی
⚠️هشدار: دولت سوم روحانی بدنبال برجام۲و۳ است
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «چهارم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅
به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
باذن الله
و باذن رسول الله (ص)
و باذن مولانا امیرالمومنین (ع)
و باذن فاطمه الزهرا (س)
و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه
دعای«اللهم ادفع عن ولیک»
مهدی صادقی
@chele_hozor
هدایت شده از چله حضور
اطلاعیه مسابقه بزرگ حفظ خطبه فدکیه
با جایزه ویژه زیارت نجف اشرف و کربلای معلی😍
✨عاشقان فاطمی، این فرصتی استثنایی برای شماست!
با شرکت در مسابقه حفظ خطبه فدکیه، علاوه بر کسب فضایل معنوی، شانس برنده شدن جایزهای بینظیر را خواهید داشت:
⬅️سفر زیارتی به نجف و کربلای معلی!
(هزینه رفت و برگشت تا مرز شلمچه بر عهده خود فرد برنده خواهد بود).
برای برندگان آقا: افتخار خادمی یک شب در حرم مطهر امام حسین (ع)!
زمانبندی مسابقه:
شروع حفظ: 17 ربیعالاول
مهلت ثبتنام: تا 9 آبان
تاریخ و نحوه آزمون: طبق اطلاعیههای بعدی اعلام خواهد شد.
جهت ثبتنام به کاربری زیر نام و فامیل، شماره همراه و شهرتون پیام دهید:
@Zahras1382
📣توجه توجه📣:
هزینه سفر به کربلا مستقیماً به حساب کاروان چله حضور واریز میشود و به برندگان پرداخت نخواهد شد.
نکته مهم:
چنان چه نفر برگزیده شرایط رفتن به کربلا نداشت، جایزه به نفرات بعد تعلق خواهد گرفت.
منتظر حضور پرشور شما هستیم!
@chele_hozor
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبری :اسرائیل ۲۵ سال آینده رو نخواهد دید
پزشکیان :سلاحتو بذار زمین ما هم میذاریم کنار
رهبری :رژیم اشغالگر اسرائیل
پزشکیان:
قبولی موجودیت رژیم ،با حرفی که میگوید بیا باهم کاری نداشته باشیم .
@chele_hozor
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای ظهورت التیام داغ محسن.... العجل
@chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پزشکیان: چارهای نداریم FATF و برجام را حل کنیم!
⭕️ حال این FATF چیست؟!
گاندو پاسخ میدهد!
@chele_hozor