فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین اثر مرحوم ناصر طهماسب
آری ارزشش را داشت...
سلام و ادب
"کریدور"
این واژه رو چند وقتی هست زیاد میشنویم. چرا کریدورها (فارسیاش: دالانهای گذر)، اینقدر مهم شدن؟ نقش و جایگاه ایران تو کریدورها کجاست و از این دست سوالات...
یک متن سهبخشی در این خصوص نوشتم که به امید خدا به مرور خواهم گذاشت...
ایران و جنگ کریدورها-قسمت اول
🔺اهمیت کریدورها
🔹کریدور بینالمللی یا دالان گذر، در سادهترین تعریف، مسیری با صرفه اقتصادی بالا برای حملونقل کالا و افراد است که از قلمرو چند کشور عبور میکند. تا سده ۱۸۰۰ میلادی، #جاده_ابریشم مهمترین شاهراه اقتصادی دنیا بود. حضور ایران در این شاهراه و در محل اتصال سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا موقعیت ویژهای به ایران بخشیده بود و مهمترین محل درآمد ایرانِ آن زمان، از محل تعرفههای همین راه بود. اما با کشف قاره آمریکا، مسیرهای نوین و پرسود بازرگانی از آسیا به طرف اقیانوس اطلس چرخیدند و راه ابریشم اندکاندک از یادها رفت.
🔹اما با ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در سالهای اخیر و نیاز این کشور به تنوعبخشی به مسیرهای تأمین انرژی و بازار فروش کالاها، بحث جاده ابریشم دوباره داغ شده است. چین برای کاهش وابستگیاش به مسیرهای دریایی به خصوص تنگه مالاگا که تحت اشراف آمریکا قرار دارد، رو به مسیرهای جایگزین آورده که مسیر جاده ابریشم باستانی، یکی از آن مسیرهاست.
🔹البته این تنها فرصت ایران برای حضور در کریدورها و استفاده از منافع آن نیست. هند نیز به عنوان یک اقتصاد نوظهور و رقیب چین، در حال تلاش برای بهینه کردن مسیرهای انتقال کالا و انرژی است و یکی از مهمترین مسیرهای مدنظر او، استفاده از بندر چابهار و زمین ایران برای اتصال به آسیای مرکزی، روسیه و اروپاست. از طرف دیگر کشورهای آسیای مرکزی و روسیه نیز کوتاهترین مسیرشان برای اتصال به دریای عمان از ایران میگذرد.
🔹حضور در کریدورها عواید اقتصادی و سیاسی فراوانی دارد که باعث رقابت سنگین بین کشورها برای حضور در کریدورها شده است. از جمله این منافع میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
1️⃣افزایش درآمدها:
دریافت تعرفه بابت عبور کالا و همچنین توسعه گردشگری تفریحی و تجاری ناشی از حضور در کریدورها، درآمدهای سرشاری را نصیب کشورها میکند. به طور مثال پیشبینی میشود در صورت تکمیل کریدور شمال به جنوب در ایران، سالانه ۲۰ میلیارد دلار نصیب ایران شود و این یعنی کاهش اتکا به درآمدهای نفتی که در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۲ میلیارد دلار بودهاست.
2️⃣افزایش اهمیت سیاسی و ثبات امنیتی:
حضور کشورها در یک کریدور باعث گره خوردن منافع آن کشورها به هم میشود و در نتیجه اهمیت سیاسی و ثبات امنیتی کشورهای حاضر در کریدور را افزایش میدهد، چرا که کشورهای حاضر در کریدور به خصوص آنهایی که بیشتر منتفع میگردند، تمام تلاش خود برای ثبات مسیر کریدور انجام میدهند. به طور مثال میتوان به معافیت بندر چابهار از تحریمهای آمریکا با تلاشهای هند اشاره نمود.
3️⃣توسعه زیرساختها:
حضور در کریدور باعث همافزایی و سرمایهگذاری سایر کشورها جهت تکمیل زیرساختهای مربوط به کریدور میگردد. سرمایهگذاری روسیه برای تکمیل کریدور شمال به جنوب ایران (راهآهن رشت-آستارا) را میتوان در این خصوص مثال زد.
باید توجه داشت، کریدورها در عصر جدید صرفا مسیرهای زمینی یا دریایی نیستند، بلکه خطوط انرژی و حتی خطوط انتقال داده و فیبر نوری نیز همزمان در این مسیرها قابل جایابی هستند.
ادامه دارد...
✍محسن آراسته
@cheragh_dasti
- یااااا ابالفضل! چه متن طولانیای!😢
-ابالفضل یارت! کلا خوندن این مطلب ۳ دقیقه وقت میگیره! هنوز که اولشه! 😎
خارج از شوخی و داخل جدی:
متنها به لحاظ تعداد کلمات اونقدرها طولانی نیستن، توی گوشی به خاطر عرض کم، طولانی دیده میشن!
اینجا، تنگه مالاگاست! این تنگه بین سه کشور سنگاپور،مالزی و اندونزی قرار گرفته و ۸۰ درصد انرژی چین از این تنگه رد میشه! آمریکا هم روی سه تا کشور حاشیه تنگه نفوذ خوبی داره و هم توی اون حوالی ناو ماو زیاد داره و لذا تنگه مثل موم در اختیارشه! کلا البته غربیها تسلطشون بر مسیرهای دریایی بیشتره و به همین خاطر دوست ندارن کریدورهای زمینی گسترش پیدا کنه.
به خاطر تسلط آمریکاییها بر این تنگه، چینیها به فکر شدن و گفتن اینطور نمیشه! و ابتکار "کمربند و راه" رو که به تعبیری "جاده ابریشم نوین" هست، برای کاهش وابستگی به تنگه مالاگا ارائه کردن. اولین بار ۲۰۱۳ رییس جمهور چین این ابتکار رو، رو کرد.
@cheragh_dasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ۳ هفته رو موضوع "کریدورها" کار میکنی و می ذاری تو کانال، ولی برای مخاطب جذاب نیست!😁
این البته ناشی از نحوه ورودم به بحث بود، باید بیشتر توضیح میدادم که این دالانهای گذر یا همون کریدورها چرا مهمند و چرا به این بحث میپردازیم؟
ببینید بزرگواران، الان بخش مهمی از مناسبات بین کشورها و تحرکات اونها حول همین بحث کریدورها شکل گرفته، طوری که برخی عصر کنونی رو عصر کریدورها و جنگ بر سر کریدورها نامیدن. از تلاش آذربایجان برای گرفتن سیونیک ارمنستان بگیرید تا ناامن شدن تایوان و افغانستان و حتی طرفداری هند از اسرائیل بعد از طوفانالاقصی، توش ردپای کریدورها یافت میشه؛ لذا فهم این بحث میتونه تو تحلیل مسائل جهانی خیلی کمک کنه. ضمن اینکه این موضوع برای ایران هم حیاتی و فرصتی استثنایی هست.
بنده سعیم این هست امهات بحث رو بگم، جزئیات زیاد داره که برخی جزئیات رو سعی میکنم خارج از متنهای اصلی با عکس توضیح بدم. امیدوارم که دنبال کنید...
@cheragh_dasti
ایران و جنگ کریدورها-قسمت دوم
🔺برخی رقبای ایران در جنگ کریدوری
🔹گرچه موقعیت کمنظیر جغرافیایی ایران در منطقه باعث شده یکی از گزینههای اصلی عبور کریدورها باشد؛ اما باید توجه داشت این فرصت یک فرصت همیشگی نیست. به طور مثال آذربایجان و ترکیه با سرمایهگذاریهای عظیمی که انجام دادهاند، توانستهاند کریدور میانی را فعال نمایند. به نحوی که هماکنون کریدور میانی که از مسیر قزاقستان، دریای خزر، بندر باکو، گرجستان و نهایتا ترکیه عبور میکند، به خصوص پس از جنگ روسیه و اوکراین، یکی از دالانهای مهم انتقال کالا از چین به اروپا شدهاست.
🔹تلاشهای ترکیه و آذربایجان برای اشغال استان سیونیک ارمنستان و راهاندازی کریدور زنگزور نیز برای تقویت کریدور میانی است که قطع اتصال ایران به اروپا (از طریق ارمنستان) را نیز هدف قرار داده است. موضوعی که با مخالفت شدید ایران روبرو شدهاست.
🔹این کریدور البته تنها رقیب کریدوری ایران نیست. کریدور آیمک یا عرب-مد رقیب دیگری است که هم به جهت دور زدن ایران و هم ضربه زدن به ایده یک جاده یک کمربند چینیها، طراحی شدهاست. در این کریدور، بندر بمبئی هند از طریق امارات، عربستان، اردن و بندر حیفا در سرزمینهای اشغالی به اروپا متصل میگردد. البته این کریدور که قرار بود اهرم کارآمد آمریکا برای عادیسازی روابط اعراب با اسرائیل باشد، با طوفانالاقصی فعلا به یغما رفته است!
🔹علاوه بر این موارد، میتوان کریدور CPEC که چین را از طریق خاک پاکستان و بندر گوادر به آبهای اقیانوسی متصل میکند و کریدور فاو-مرسین که بندر فاو عراق را به مرسین ترکیه متصل میکند را نیز از رقبای کریدوری ایران دانست.
ادامه دارد...
✍محسن آراسته
@cheragh_dasti
خوب این قسمت بحث، جزئیاتی داره که بایست کمکم بگم:
اول بریم سراغ آیمِک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این تصویر متحرک، مسیر کریدور آیمِک رو نشون میده، کریدوری که در حاشیه اجلاس G20 در سال ۲۰۲۳ بر سرش توافق شد و کشور هند و به خصوص آمریکا خاطرخواهش هستن! اسرائیل از بودن در طرح این کریدور به شدت با دمش گردو میشکست! چرا که اولا عادی سازی روابطش سرعت پیدا میکرد چون عربستان و امارات هم داخل این کریدور هستن، ثانیا اهمیت جغرافیایی و سیاسی اسرائیل افزایش پیدا میکرد! اما خوب با طوفانالاقصی این کریدور تا الان هوا شده! اینکه میبینید هندیها با حماس دشمنی میکنن، یه دلیلش بر میگرده به همین موضوع! شرکت هندی آدانی، ۱.۲ میلیارد دلار در بندر حیفا سرمایهگذاری کرده!
@cheragh_dasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیر نباشه امیدجلوداریان بیاد به خوابم:
کریدور❌
دالان گذر✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بررسی افزایش قیمت اینترنت
🇮🇷 کانال رسمی #عنتر_نشنال 👇🏻
@antarnational
سلام و ادب
خیلی دوست میدارم که در خصوص بحث گرانی اینترنت صحبت کنم. ولی خوب باید بشینم آمار دقیق دربیارم تا بحثم رو ارائه بدم و این کار زمانبری هست. این کلیپ و این توضیحات رو نقدا داشته باشید...
طبق آماری که تو ذهنم هست اینترنت حدود ۲ درصد هزینههای سبد خانوار هست! و این افزایش ۳۴ درصدی تاثیر چندانی بر هزینههای خانوادهها نداره. حساب کتاب تو این کلیپ هم گواه همین موضوع هست. این در حالیه که دلار از سال ۹۶ تا الان ۱۰ برابر شده و هزینههای اپراتورها به شدت افزایش پیدا کرده. ضمنا دولت این افزایش رو در قبال تعهد اپراتورها مبنی بر بهبود کیفیت اینترنت قبول کرده و این تعهد، وارد پروانه اپراتور شده و این یعنی خیلی سفت وسخت دولت پیگیر این افزایش کیفیت هست.
اینکه برخی میگن بهتر بود اول کیفیت افزایش پیدا میکرد بعد قیمتها بالا میرفت هم منطقی به نظر نمیرسه، خوب باید سرمایهای باشه بر مبنای اون اپراتور بتونه کیفیت رو افزایش بده.
البته یک نقد سفت به دولت هست و اون هم اینه که اول اقدام میکنه بعد توضیح میده!! خوب بابا اول توضیح بدین و دلایل رو بگین، افکار عمومی را آماده کنین بعد اقدام کنید...
@cheragh_dasti
چراغدستی || محسن آراسته
سلام و ادب خیلی دوست میدارم که در خصوص بحث گرانی اینترنت صحبت کنم. ولی خوب باید بشینم آمار دقیق در
فعلا وارد لینک my.gov.ir بشید و تو قسمت صفحه اصلی (داشبورد)، «مشاهده وضعیت مشمول بودن دریافت اینترنت رایگان» رو بزنید و شمارتون رو وارد کنید. قراره دولت از ۱۲ دی یک بسته هدیه اینترنت بده! حالا باز بعد این بسته خدا بزرگه...🙂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حراست از کانون گرم خانواده در برابر استفاده بیش از حد از فضای مجازی، فقط این شکلی😂
@cheragh_dasti
این عکس رو ببینید. اون خط قرمزای بالا، کریدور شمالی هست که چین رو از طریق روسیه به اروپا وصل میکنه! این کریدور به خاطر جنگ روسیه و اوکراین عملا کاراییاش رو از دست داده!
اون سبزه کریدور میانیه که از قزاقستان، ترکیه و آذربایجان رد میشه و بسیار باب میل اردوغان و الهام خان علیاف هست! بعدِ جنگ روسیه و اوکراین حجم مبادلات چین به اروپا از طریق این دالان به ۳/۲ میلیون تن افزایش پیدا کرده. این دالان هم روسیه و هم ایران رو دور میزنه ...
@cheragh_dasti
این عکس رو هم یک نگاه بندازید تا داستان زنگهزور دستتون بیاد. آذربایجان با کمک ترکیه تلاش میکنه با گرفتن بخشی از خاک ارمنستان، دالان زنگهزور رو راه بندازه و نخجوانش رو به خودش متصل کنه. از اون طرف به لطف حاتمبخشی رضا خان در دادن کوههای آررات به ترکیه، الان نخجوان به ترکیه وصله و لذا اتصال ترکیه و آذربایجان از مسیر کوتاهتری محقق میشه. به این نحو ایران هم اتصالش به ارمنستان و در واقع اروپا میره زیر بلیط آذربایجان! چیزی که ایران به هیچ وجه بر نتابیده و جلوش رو گرفته!
@cheragh_dasti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقایون!
روز زن از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتر است!
این اخطار جدی است😁
@cheragh_dasti
ایران و جنگ کریدورها-قسمت سوم
🔺راهکارهای ارتقا جایگاه ایران
🔹ایران برای ارتقای جایگاه خود در حوزه کریدورها، میبایست در حوزههای ذیل اقدام نماید که طلیعه اقدامات در این حوزهها دیده میشود ولی با توجه به فرصت کم، نیاز به تسریع در این اقدامات میباشد. این حوزهها عبارتاند از:
1️⃣ نگاه کلان و فرابخشی به موضوع کریدورها:
موضوع کریدورها، وجوه مختلفی را دربرمیگیرد. زیرساختهای ریلی و جادهای، گمرک، مباحث امنیتی، انتظامی و نظامی، حمایت های مالی و سرمایهگذاری و ورود بانک ها و... به همین دلیل نیاز به نگاه کلان و فرابخشی به این موضوع است. البته این موضوع مورد توجه دولت سیزدهم بوده و پیشنهاد تشکیل «ستاد ملی ترانزیت» در برنامه هفتم توسعه داده شده است که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.
2️⃣ تکمیل زیرساختها:
راهآهن رشت-آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر، راهآهن چابهار-زاهدان-بیرجند-یونسی برخی از حلقههای مفقوده تکمیل مسیرهای کریدوری در ایران هستند.خوشبختانه در دولت سیزدهم تکمیل زیرساختهای مرتبط با کریدورها مورد توجه جدی قرار گرفته است و تکمیل مسیرهای گفته شده در برنامه این دولت قرار دارد. علاوه بر اینها توسعه بنادر به خصوص بندر اقیانوسی چابهار نیز حائز اهمیت میباشد.
3️⃣ اصلاح قوانین:
در صورتی که قوانین و مجوزهای دست و پاگیر اصلاح نشوند، حتی با وجود زیرساختها، تجار خارجی رغبتی به استفاده از ظرفیتهای ایران نخواهند داشت؛ چرا که قوانین و اخذ مجوزها خود عامل کندی انتقال کالا خواهند شد.
4️⃣ توسعه دیپلماسی خارجی:
تأثیرگذاری کریدورها بر روابط خارجی یک رابطه دوطرفه دارد. از یک طرف کشورهایی حاضر به شرکت در یک کریدور میشوند که روابط سیاسی و اقتصادی قوی باشند و از طرف دیگر حضور در کریدور این مناسبات را تقویت میکند. در هر صورت، متقاعد کردن کشورها برای حضور در کریدورهای مدنظر ایران، نیازمند دیپلماسی قوی میباشد. اقدامات دولت ابراهیم رییسی در تقویت روابط با کشورهای منطقه و همچنین عضویت در بریکس و شانگهای قطعا در زمینه کریدورها نیز به کار خواهد آمد.
نتیجهگیری:
با توجه به دوران گذار به نظم نوین جهانی و تغییر در کریدورها، رقابت سنگینی بین کشورها برای نقشآفرینی در کریدورها ایجاد شده تا از عواید فراوان آن بهرهمند گردند. ایران نیز به دلیل موقعیت کمنظیر جغرافیایی میتواند از فرصت پیشآمده نهایت بهره را ببرد، اما این فرصت یک فرصت محدود است که نیازمند اقدام عاجل برای عقب نماندن از قافله دیگر کشورهاست.
✍محسن آراسته
@cheragh_dasti
این مسیر، دالان شمال به جنوب هست که از ایران میگذره و هند رو از طریق چابهار به روسیه وصل میکنه. چابهار یک بندر اقیانوسی با عمق بالاست که کشتیهای اقیانوسپیما میتونن اونجا بارگیری و تخلیه بار کنند و کمتر بندری چنین ویژگیای داره. هندیها روی این بندر سرمایهگذاری کردن، هر چند تا الان زیاد خوش قول نبودن.
راه آهن چابهار-زاهدان و رشت-آستارا تو این کریدور نیاز به تکمیل داره.
ایران در مسیر کریدور شرق به غرب هم هست، و چین میتونه از طریق ایران به اروپا متصل بشه. مسير ايرانی كريدور شرق به غرب از مرزهای شمال شرقی ايران (دوغارون، سرخس، باجگيران، لطف آباد و اينچه برون) شروع میشه و به سمت مرزهای خروجی غرب (جلفا، بازرگان، سرو، رازي، تمرچين، باشماق) امتداد پیدا میکنه.
باتوجه به اینکه کریدور شرق به غرب با این مسیر تلاقی داره، کریدور شمال به جنوب میتونه به کریدور شرق به غرب متصل بشه و این هم یک امتیاز برای ایران هست.
@cheragh_dasti